De commissie mobiliteit van Lochristi boog zich afgelopen week over enkele ingrijpende verkeersdossiers. Daarbij vielen vooral de plannen voor een vernieuwing van de Antwerpsesteenweg, tussen Braamstraat en Drieselstraat, op.
Tijdens de voorbereiding van de werken op de N70 aan het op-en afrittencomplex met de R4 werd al snel geopperd om ook de N70 tussen tussen de Braamstraat en de Drieselstraat aan te pakken. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bleef niet bij de pakken zitten en startte een studie op rond de volledige vernieuwing van de N70 op dit traject. Ondertussen is men aan het 13de werkoverleg toe.
Centraal staat nog steeds de verhoging van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruikers. Ook de vlotte doorstroming van het openbaar vervoer staat bovenaan en de aanleg van een nieuw wegdek is voorzien.
De voorlopige plannen, die de mobiliteitscommissie te zien kreeg, laten een ingrijpende verandering zien. Naast een afzonderlijk fietspad aan beide zijden is er ook een dubbele busbaan voorzien die het openbaar vervoer een vrijgeleide moet geven. Een groene middenberm, al dan niet met bomen, zal een scheiding maken tussen beide rijrichtingen. Deze keuze zorgt ervoor dat er langs de N70 parkeerplaatsen zullen moeten sneuvelen
AWV wil over het ganse traject _ waar een snelheidsregime van 50 km/u zal gelden _ drie rotondes bouwen, aan de Palingstraat en de Braamstraat op het grondgebied Lochristi en aan de Driesselstraat op Gents grondgebied. Alle wegen op het traject die uitkomen op de N70 (Sparrenlaan, Doornikstraat, Lichtelarestraat, Begonialaan en Azalealaan) zullen geen linksafbeweging meer kunnen maken. Het verkeer wordt verplicht naar rechts gedwongen en zou via een van de rotondes de nodige richting kunnen nemen. Voor de zwakke weggebruikers zijn diverse oversteekplaatsen voorzien.
Schepen Frederik Van den Berghe bevestigde de intenties van AWV, maar liet uitschijnen dat diverse beslissingen nog verder moeten uitgewerkt worden. Er is nog geen duidelijkheid rond de uitvoeringstermijn.
De maximumsnelheid 50 is er al trouwens:
Niet gecommuniceerde reden(en): Teveel links en rechtsafbewegingen om veilig 70 kunnen te gaan rijden.
Wel gecommuniceerde reden(en): 3 zebrapaden en een snelheidsregime van 70 km/u is op die plaatsen niet wenselijk. AWV wil daar ook geen extra verlichting voorzien om die reden.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 05 aug 2025, 0:42, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Op dit soort voormalige driestrookwegen is dat linksafslaand verkeer juist goed geregeld, want die hebben een eigen rijstrook waar ze kunnen wachten om de baan over te steken. Verder wordt ik toch altijd wat kwaad dat er nog altijd winkels bijkomen om dit soort wegen, om dan te concluderen dat dit te gevaarlijk is en waarom men de snelheid naar beneden haalt. Wie heeft er om die winkels gevraagd? Verbied ze dan en bestendig het doorgaand karakter van dit soort wegen door de 70 per uur te houden.
De weg had hier ooit twee rijstroken per rijrichting, is nog te zien aan de oude weggevaagde wegmarkeringen op de eerste twee foto's.
Het probleem is dat het linksaflaande verkeer moet wachten tegen dat de tegenrichting voorbijgereden zijn en gevolg is dat het dan tot op de doorgaande rijstrook moet gaan staan wachten. Dat is dus onder andere een van de redenen dat 50 veiliger is dan 70.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Met vrijliggende fietspaden zou de snelheid eventueel wel terug omhoog kunnen. Het gaat anders niet mogelijk zijn dit type wegen op 70 te behouden, en ze komen zowat het meest voor van alle soorten invalswegen in Vlaanderen.
Een vergelijkbaar voorbeeld hier uit de streek, is gewoon vmax 70. Ook gebleven na heraanleg.
Ja maar uiteindelijk komen er nieuwe fietspaden en al het linksafslaand verkeer moet terugdraaien aan de rotondes om dan naar rechts te gaan. Maar uiteindelijk blijft het toch 50 zoals nu al het geval is.
Diest Bebouwde kom zonder maximumsnelheidsbord(en) = 50.
Invalswegen: Destelbergen en Geraardsbergen zijn 50. Ik kan nog zo verder doorgaan.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Als een weg binnen de bebouwde kom ligt, is dat uiteraard een ander verhaal. En sommige invalswegen hebben uiteraard teveel conflictpunten om ze op 70 te houden, da's logisch.