[SXM] Sint Maarten

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[SXM] Sint Maarten

Bericht door Vinny » za 10 jan 2015, 21:54

Afgelopen kerstvakantie ben ik op Sint Maarten geweest. Sinds 2010 bestaan de "Nederlandse Antillen" niet meer als land, en Sint Maarten heeft nu dus een semi-onafhankelijke status binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Sindsdien is Engels de officiële taal van het eiland, is de U.S. Dollar het betaalmiddel, en behoort alleen het Franse gedeelte tot de Europese Unie. De grens tussen het Nederlandse en Franse gedeelte wordt echter niet bewaakt, maar wel als je het eiland verlaat of binnentreed heb je paspoort en soms bagagecontrole zelfs als je van "Frankrijk" naar "Frankrijk" (St. Barts-Margiot) of van "Nederland" naar "Nederland" (Phillipsburg-Saba) reist. Op St. Martin is de Euro het wettige betaalmiddel trouwens, dat maakt de Franse zijde van het eiland beduidend duurder dan de Nederlandse zijde.

Op het hele eiland, dat ongeveer net zo groot is als Terschelling, wonen 77.000 mensen, ongeveer 2/3 in het Nederlandse en 1/3 in het - veel minder dicht bevolkte - Franse gedeelte.
Ook zijn er veel illegalen en seizoenswerkers op het eiland, en jaarlijks doen 2 miljoen toeristen het eiland aan, over het algemeen zijn dat mensen die met de grote cruiseschepen een eilandentocht maken.

Als je van opschieten houdt, dan kom je op het hele eiland bedrogen uit. Alleen op de hoofdweg van Marigot naar de luchthaven mag 90 km/h gereden worden, maar meestal sukkel je achter een slome duikelaar zodat je alsnog niet veel meer dan 40 kunt halen.
De verkeersborden zijn nauwgezet de Nederlandse borden en dat is dan ook het enige dat aan Nederland doet denken. De meest recente bewegwijzering lijkt wel weer een beetje de oude ANWB kant op te gaan. In het oude centrum van Phillipsburg zijn de straatnamen Nederlandstalig, alsmede in de Nederlandse wijk die tamelijk recent gebouwd is (met trapgevels). Verder zijn de straatnamen Engelstalig.

Het Nederlandse gedeelte heeft geen wegnummers, het Franse gedeelte kent N- en D-routenummers.

Ik heb een Picasaalbum met wegengerelateerde foto's - ook van de omliggende eilanden die ik bezocht heb.
https://picasaweb.google.com/vinnyville ... artsEnSaba

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Palance » za 10 jan 2015, 22:31

Leuke fotoserie! :top:

Ik ben zelf alleen op Curacao geweest. Voor zover ik weet is dat zo'n beetje het enige Nederland-Caribische eiland waar het Nederlands nog veel gebruikt wordt, op Aruba schijnt dat al heel wat minder te zijn, en als ik de foto's zo zie blijkbaar nog veel minder op de Bovenwindse Eilanden.

Dat bord met RN7 erop heeft wel een heel Nederlandse uitstraling trouwens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Vinny » zo 11 jan 2015, 0:41

Dat geldt voor alle voorwegwijzers die geplaatst zijn rondom de nieuwe brug. Ik heb de leukste hier gepost. Het lijkt me de enige wegwijzer in het Koninkrijk der Nederlanden waar een Frans wegnummer op staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door RSK » zo 11 jan 2015, 17:04

Mooie foto's! Het is altijd een leuke vraag: 'Aan welke drie landen grenst Nederland?' :lol:

Kenmerkend overigens dat men in het Franse deel wel en in het Nederlandse deel geen wegnummers heeft. Wat dat betreft zijn we ook in Nederland 'Métropolitaine' erg zeikerig. De Fransen zijn wellicht iets te rigide in het aanpassen van wegnummers aan de wegbeheerder, maar in Nederland zijn er voldoende wegen die best een wegnummer op de bewegwijzering verdienen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Vinny » zo 11 jan 2015, 23:20

De N 7 is ook ongeveer de enige weg die op Sint Maarten een wegnummer verdient. Ik vind het vreemder dat men ook D nummers heeft terwijl volgens mij alle wegen op het Franse gedeelte beheerd worden door de "collectivité"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door mavas » ma 12 jan 2015, 6:19

Ik zie Nederlandse verkeerslichten! 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Vinny » ma 12 jan 2015, 20:28

Even bellen met de wegbeheerder dan, want ze staan permanent op geel-knipper...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Pino » ma 12 jan 2015, 21:51

Palance schreef:Dat bord met RN7 erop heeft wel een heel Nederlandse uitstraling trouwens.
De kleur blauw en de bies, daarna houdt het (gelukkig voor Nederland) vrij snel op. De rotonde is niet op zijn Nederlands gestyleerd. En zelfs in Zoetermeer zie je niet zo'n wanverhouding tussen de rotonde, de ruimte voor de doelen en het blauwvlak.

De kleur blauw en de bies komen precies zo ook in Spanje voor, maar gelukkig verder ook weinig gelijkenis met Spaanse borden ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Km357 » ma 12 jan 2015, 22:11

De Fransen moesten uiteraard hun RN7 daar ook plaatsen B(

Beetje belachelijk, maar soit, die rode cartouche begint langzamerhand zeldzaam te worden.

Leuke foto's van een land of eiland waar ik vast nooit geraak. :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Vinny » ma 12 jan 2015, 23:15

Pino schreef:
Palance schreef:Dat bord met RN7 erop heeft wel een heel Nederlandse uitstraling trouwens.
De kleur blauw en de bies, daarna houdt het (gelukkig voor Nederland) vrij snel op. De rotonde is niet op zijn Nederlands gestyleerd. En zelfs in Zoetermeer zie je niet zo'n wanverhouding tussen de rotonde, de ruimte voor de doelen en het blauwvlak.

De kleur blauw en de bies komen precies zo ook in Spanje voor, maar gelukkig verder ook weinig gelijkenis met Spaanse borden ...
De blauwe borden die als voorwegwijzer rondom die rotonde geplaatst zijn, zijn juist erg Nederlands. Dat viel me op. Die borden zijn allemaal in 2014 geplaatst, want de Simpsom Bay Causeway Bridge is vorig jaar aangelegd. Het is de enige plek op het eiland waar dergelijke blauwe voorwegwijzers staan. Een ander voorbeeld hieronder (zonder wegnummer). Objectbewegwijzering in zwart-op-wit, het lettertype dat volgens mij gecondenseerd Ee is, het is allemaal erg Nederlands allemaal. Vermoedelijk is het gewoon een Nederlands project geweest. De brug zelf is door Volker Infradesign ontworpen, en kennelijk hebben ze een Nederlandse bewegwijzeringsfabrikant gecontracteerd.
http://www.volkerinfradesign.nl/nl/proj ... nt-maarten

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Pino » ma 12 jan 2015, 23:56

^^ Deze is absoluut veel Nederlandser. De vorm van de rotonde, met de open lijn voor het deel dat niet relevant is voor de bewegwijzerde richtingen, is zoals wij hem kennen. Resteert dat ook op dit bord de verhoudingen vreemd zijn. Misschien een nieuw stage-adresje voor Snelwegfreak?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Vinny » di 13 jan 2015, 0:01

Ik heb niet het idee dat iemand van het kaliber Snelwegfreak zich met de bewegwijzering heeft bezig gehouden in ieder geval.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Snelwegfreak » di 13 jan 2015, 0:37

Ik weet inderdaad wel iets beters neer te zetten dan dat :nothanks:
SPOILER: TOON

Bah, nee. Kapsones hebben is niks voor mij...
Die borden zijn gemaakt door Agmi. Ik postte deze al eens ergens:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=763745#p763745
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SXM] Sint Maarten

Bericht door Vinny » di 13 jan 2015, 20:33

Op een andere weg was het bord volkomen omvergeblazen. Op Sint Maarten dienen de verkeersborden en de bewegwijzering namelijk orkaanbestendig te zijn. Ik denk dat er een stuk of 8 van deze blauwe jongens op het eiland staan - ik heb ze niet allemaal gefotografeerd. Wel vreemd dat Agmi niet de gebruikelijke manier van bewegwijzering heeft overgenomen op het eiland. Dat zijn namelijk de wegwijzers in de stijl die ook bij het verkeerslicht staan dat ik in deze fotoserie heb gepost.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie