Ja. Ook de autoindustrie zelf heeft haar ambities flink verlaagd voor autonoom rijden. Het duurde even, maar ze zijn er nu wel achter dat het toch uitermate complex is. En dat was nog alleen maar het technische deel, het juridische moest nog beginnen...
Zelfrijdende auto's en vrachtwagens
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb het idee dat RWS er nog niet achter is. Als je kijkt hoe weinig signalering er de laatste jaren is bijgeplaatst...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Een Tesla Model 3 rijdt recht in een gekantelde vrachtauto in Taiwan. Waarschijnlijk met Autopilot aan. Er zijn ook beelden dat de airbags van de Tesla niet zijn uitgegaan ondanks de forse crash.
https://twitter.com/jsin86524368/status ... 9224784899
https://twitter.com/jsin86524368/status ... 9224784899
-
- Moderator

-
- autoweg

Enfin, afstand houden van beroeps(vracht)wagenchauffeurs aldaar is ook niet sterk, zo te zien. Gaat ook maar weer nét goed.

Aandeel van DAF's is daar wel goed vertegenwoordigd, zo te zien. Had ik niet verwacht.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- autoweg
-
- Moderator

-
- autoweg
Uit de video in de link blijkt (op het einde) dat het ook nog Zero Emission voertuigen moeten zijn..Havenbedrijf Rotterdam heeft een uitvraag bij marktpartijen gepubliceerd voor de levering van een vervoersdienst waarmee containers kunnen worden uitgewisseld tussen containerbedrijven op de Maasvlakte via een speciaal daarvoor aangelegde interne baan, beter bekend als de Container Exchange Route (CER). De Europese aanbesteding betreft zowel het leveren van hybride transportvoertuigen als het vervoer van containers (Transport As A Service). Hybride wil zeggen dat het voertuig volledig autonoom kan rijden of bestuurd kan worden door een menselijke chauffeur. (..)
https://www.ttm.nl/trucks/wie-helpt-het ... ks/127250/
-
- Moderator
In de Haven van Göteborg lijken er al een tijdje autonome elektrische vrachtwagens ook deels tussen regulier verkeer te kunnen rijden
Link
Link
Link
Link
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- autoweg
Nou, dan kan Volvo alvast inschrijven voor de tender.
Nog wel even een plekje voor een chauffeur erboven knutselen.. want dat is wel een eis, begreep ik.
Maar ach, iets als een Renault Sport Spider maken en het is klaar.

Nog wel even een plekje voor een chauffeur erboven knutselen.. want dat is wel een eis, begreep ik.
Maar ach, iets als een Renault Sport Spider maken en het is klaar.

- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Een Duitse rechter heeft geoordeeld dat Tesla's claims en naam van 'Autopilot' misleidend zijn en niet gebruikt mogen worden.
BBC: Tesla's 'Autopilot' misleading, Germany rules
BBC: Tesla's 'Autopilot' misleading, Germany rules
-
- verkeersader
Vorige week heeft Tesla zijn Beta release vrijgegeven van FSD (Full Self Driving) bij een select groepje Tesla rijders.
Tesla heeft FSD geheel nieuw geschreven en ontworpen. Meer info daarover hier: https://www.youtube.com/watch?v=hx7BXih7zx8
Zo ziet dat er in praktijk uit:
Bij de eerste video is het echte FSD voor 2:20min en na 27min. Snelwegrijden incl afrit kon Tesla eerder al. FSD herken je aan de extra visualisaties. Link
Link
Ik vind het indrukwekkend wat er nu al mogelijk is, gezien de Beta versie. Het zelflerend vermogen van dit netwerk is gigantisch.
In februari dit jaar hadden alle Tesla's samen 4,5 miljard kilometers "real world data" verzameld om te leren van wegsituaties.
Tesla heeft FSD geheel nieuw geschreven en ontworpen. Meer info daarover hier: https://www.youtube.com/watch?v=hx7BXih7zx8
Zo ziet dat er in praktijk uit:
Bij de eerste video is het echte FSD voor 2:20min en na 27min. Snelwegrijden incl afrit kon Tesla eerder al. FSD herken je aan de extra visualisaties. Link
Link
Ik vind het indrukwekkend wat er nu al mogelijk is, gezien de Beta versie. Het zelflerend vermogen van dit netwerk is gigantisch.
In februari dit jaar hadden alle Tesla's samen 4,5 miljard kilometers "real world data" verzameld om te leren van wegsituaties.
-
- Moderator
Op de nieuwe ringweg van Moskou (CKAD) reed bij inauguratie een autonoom voertuig EVO-1:
Google Translate:
Onlangs reed een nieuwe Russische drone EVO-1 door de centrale ringweg. De auto is vanaf nul ontworpen als een onbemand voertuig, het mist een cockpit en stuur. Hybride voedingssysteem: van elektriciteit en waterstof, stelt u in staat om meer dan 1000 km te rijden zonder te stoppen

Google Translate:
Onlangs reed een nieuwe Russische drone EVO-1 door de centrale ringweg. De auto is vanaf nul ontworpen als een onbemand voertuig, het mist een cockpit en stuur. Hybride voedingssysteem: van elektriciteit en waterstof, stelt u in staat om meer dan 1000 km te rijden zonder te stoppen

-
- Moderator
Tweakers: Hoofd Autopilot Tesla: claims Musk over voortgang autopilot zijn onrealistisch
Het hoofd van het project Autopilot van Tesla geeft aan dat ze op level 2 zitten en dat level 5 er voorlopig nog niet zal zijn. Dit gaat dan weer over een tweet van Elon Musk.
Je ziet de afgelopen jaren dat de verwachtingen van zelfrijdende voertuigen behoorlijk zijn bijgesteld. Een jaar of 5 geleden leek het dat we rond deze tijd al wel level 4/5 auto's in de markt zouden hebben, maar dat lijkt nog vrij ver weg te zijn. Die aanrijding van een Uber auto in Arizona heeft de verwachtingen omtrent zelfrijdende auto's ook wel behoorlijk bijgesteld vermoed ik. Het haalt de laatste jaren veel minder vaak het algemene nieuws dan 4-5 jaar geleden.
Het hoofd van het project Autopilot van Tesla geeft aan dat ze op level 2 zitten en dat level 5 er voorlopig nog niet zal zijn. Dit gaat dan weer over een tweet van Elon Musk.
Je ziet de afgelopen jaren dat de verwachtingen van zelfrijdende voertuigen behoorlijk zijn bijgesteld. Een jaar of 5 geleden leek het dat we rond deze tijd al wel level 4/5 auto's in de markt zouden hebben, maar dat lijkt nog vrij ver weg te zijn. Die aanrijding van een Uber auto in Arizona heeft de verwachtingen omtrent zelfrijdende auto's ook wel behoorlijk bijgesteld vermoed ik. Het haalt de laatste jaren veel minder vaak het algemene nieuws dan 4-5 jaar geleden.
-
- Moderator
Er is veel bereikt, maar de laatste 20% was altijd al het meest lastig. Dat zou wel gaandeweg komen met de verdere ontwikkeling en met regelgeving was de gedachte, maar ze komen er nu achter dat het vooralsnog een onoverbrugbaar laatste deel is.
-
- autoweg
Men zal eerst een waterdicht systeem moeten bedenken om de strapatsen van enkele medemensen ,die de huidige autonome rijdende functies weten te foppen met gewichtjes aan sturen e.d, het onmogelijk te maken.
Daarbij, het vernuft van de mensen in het dagelijks verkeer..( ja, je kan het je moeilijk voorstellen op basis van de huidige praktijk) in vooral die laatste 1% tot botsingen of stagnatie te voorkomen, s niet op te lossen met softwareregels.
Dat is wat ik laatst hoorde van een hoogleraar van de TUe op radio1 bij Nieuwsweekend
Daarbij, het vernuft van de mensen in het dagelijks verkeer..( ja, je kan het je moeilijk voorstellen op basis van de huidige praktijk) in vooral die laatste 1% tot botsingen of stagnatie te voorkomen, s niet op te lossen met softwareregels.
Dat is wat ik laatst hoorde van een hoogleraar van de TUe op radio1 bij Nieuwsweekend
-
- Moderator
De New York Times heeft een artikel over autonome voertuigen: The Costly Pursuit of Self-Driving Cars Continues On. And On. And On.
The wizards of Silicon Valley said people would be commuting to work in self-driving cars by now. Instead, there have been court fights, injuries and deaths, and tens of billions of dollars spent on a frustratingly fickle technology that some researchers say is still years from becoming the industry’s next big thing.
The wizards of Silicon Valley said people would be commuting to work in self-driving cars by now. Instead, there have been court fights, injuries and deaths, and tens of billions of dollars spent on a frustratingly fickle technology that some researchers say is still years from becoming the industry’s next big thing.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat er nog zovelen ingetrapt zijn in die praatjes van fantasten als Musk 

-
- autoweg
Ik las in de Scheepvaartkrant een bericht dat deze aanbesteding gestopt is. Reden: veel risico's en onzekerheden.Durashift schreef: ↑zo 07 jun 2020, 14:51Uit de video in de link blijkt (op het einde) dat het ook nog Zero Emission voertuigen moeten zijn..Havenbedrijf Rotterdam heeft een uitvraag bij marktpartijen gepubliceerd voor de levering van een vervoersdienst waarmee containers kunnen worden uitgewisseld tussen containerbedrijven op de Maasvlakte via een speciaal daarvoor aangelegde interne baan, beter bekend als de Container Exchange Route (CER). De Europese aanbesteding betreft zowel het leveren van hybride transportvoertuigen als het vervoer van containers (Transport As A Service). Hybride wil zeggen dat het voertuig volledig autonoom kan rijden of bestuurd kan worden door een menselijke chauffeur. (..)
https://www.ttm.nl/trucks/wie-helpt-het ... ks/127250/
Het havenbedrijf schrijft er zelf over:
De aanbesteding heeft wel een (potentiële) leverancier opgeleverd.Havenbedrijf Rotterdam heeft besloten om de aanbestedingsprocedure voor onbemand vervoer op de Container Exchange Route (CER) voorlopig stop te zetten. De reden hiervoor is dat er op dit moment te veel risico’s en onzekerheden zijn waardoor er geen voldoende concurrerend product kan worden ontwikkeld.
https://www.portofrotterdam.com/nl/nieu ... ervoer-cer(..) De aanbestedingsprocedure heeft wel degelijk een technisch uitvoerbaar voorstel opgeleverd van een leverancier van autonoom rijdende voertuigen. De complexiteit van het project ligt echter niet louter in wat er technisch kan. Ook operationeel en financieel moeten de risico’s verantwoord zijn.(..)
-
- autoweg
Soms kom je nog weleens wat interessants tegen in een file..
Reed mij vanmiddag een Mercedes-Benz S-klasse voorbij, Duits kenteken (BB) met een rare buis via een imperial op het dak. Eerst leek het mij een wel heel luxeuse (straat) camera auto.. maar een sticker aan de zijkant verraadde dat dit een camera-test auto was voor MB.
Het ding had voor, boven de kentekenplaar, op de zijkanten van de bumper maar ook halverwege de dorpel, onder de B-stijl, camera's zitten. Plus die op het dak dus. Zal vast met autonoom rijden te maken hebben, ik heb er wel een foto van maar kon de QR code niet scannen.

Reed mij vanmiddag een Mercedes-Benz S-klasse voorbij, Duits kenteken (BB) met een rare buis via een imperial op het dak. Eerst leek het mij een wel heel luxeuse (straat) camera auto.. maar een sticker aan de zijkant verraadde dat dit een camera-test auto was voor MB.
Het ding had voor, boven de kentekenplaar, op de zijkanten van de bumper maar ook halverwege de dorpel, onder de B-stijl, camera's zitten. Plus die op het dak dus. Zal vast met autonoom rijden te maken hebben, ik heb er wel een foto van maar kon de QR code niet scannen.
-
- Moderator
Pijnlijk, in meerdere opzichten

AD.nl, 27-8-2021Slechtziende paralympiër raakt zwaargewond na aanrijding met zelfrijdende bus
Er waren wel twee opzichters aan boord van de bus, maar die grepen niet in. Ze dachten volgens een lokale krant dat de judoka wel zou stoppen als de bus naderde.
-
- autoweg
Dat is ook een totaal onvoorziene situatie he, slechtzienden in het verkeer. 

-
- Moderator
Artikel over dat General Motors $ 5 miljoen per dag verliest op hun autonome voertuigproject 'Cruise'.
https://www.iotworldtoday.com/2022/07/2 ... r-project/
Ze denken nog steeds dat er vanaf 2030 $ 1000 miljard te verdienen valt als de techniek dan wel werkt, dus ze gaan door met hun AV project.
https://www.iotworldtoday.com/2022/07/2 ... r-project/
Ze denken nog steeds dat er vanaf 2030 $ 1000 miljard te verdienen valt als de techniek dan wel werkt, dus ze gaan door met hun AV project.
-
- Moderator
Een Britse pilot met truck platooning die 'HelmUK' heet heeft laten zien dat truck platooning geen zinvolle brandstofbesparing oplevert.
De real-world brandstofbesparing was maar 0,5%. Er is geen statistisch noemenswaardig brandstofverschil ten opzichte van adaptive cruise control met grotere volgafstanden.
Rapport: https://nationalhighways.co.uk/media/l4 ... report.pdf
-
- autoweg

Conclusie is dat de Active CruiseControl (afstand houden, uitrollen etc.) net zo zuinig zal zijn.
-
- Moderator
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_5807
De Europese Unie gaat met wetgeving de producenten van kunstmatige intelligentie (AI) aansprakelijk stellen voor fouten die het systeem maakt.
Ik vraag mij af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor autonome voertuigen. Worden producenten van AI software dan aansprakelijk voor alle ongevallen met een autonoom voertuig? Dat kan de hele ontwikkeling ervan de nek om draaien.
De Europese Unie gaat met wetgeving de producenten van kunstmatige intelligentie (AI) aansprakelijk stellen voor fouten die het systeem maakt.
Ik vraag mij af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor autonome voertuigen. Worden producenten van AI software dan aansprakelijk voor alle ongevallen met een autonoom voertuig? Dat kan de hele ontwikkeling ervan de nek om draaien.
-
- Moderator
De ambities voor Apple's zelfrijdende auto's worden drastisch bijgesteld: https://tweakers.net/nieuws/204220/appl ... dalen.html
'Apples zelfrijdende auto krijgt toch een ontwerp met stuur en pedalen'
Dat betekent niet alleen dat er een stuurwiel en pedalen aanwezig zullen zijn, maar ook dat de volledig autonome capaciteiten enkel ondersteund worden op snelwegen.
Het project, dat intern bij Apple bekend zou staan als Titan, zou in de afgelopen maanden min of meer hebben stilgelegen, omdat leidinggevenden bij Apple tot het besef zouden zijn gekomen dat de oorspronkelijke, ambitieuze visie niet haalbaar is met de huidige technologie.
'Apples zelfrijdende auto krijgt toch een ontwerp met stuur en pedalen'
Dat betekent niet alleen dat er een stuurwiel en pedalen aanwezig zullen zijn, maar ook dat de volledig autonome capaciteiten enkel ondersteund worden op snelwegen.
Het project, dat intern bij Apple bekend zou staan als Titan, zou in de afgelopen maanden min of meer hebben stilgelegen, omdat leidinggevenden bij Apple tot het besef zouden zijn gekomen dat de oorspronkelijke, ambitieuze visie niet haalbaar is met de huidige technologie.
-
- expressweg
Ik denk dat het in de EU nog wel positief kan werken voor AI.Chris schreef: ↑do 29 sep 2022, 12:31 https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_5807
1) Het geeft wel duidelijkheid: je bent niet als persoon in de bestuurdersstoel verantwoordelijk als je niet bestuurde (en je ook niet geacht werd te besturen) omdat de AI dat deed.
2) Het gaat alleen om ongevallen waar de AI-bestuurder schuldig was of een fout maakte, of waar dat redelijkerwijs zo lijkt. "in circumstances where a relevant fault has been established and a causal link to the AI performance seems reasonably likely". Dus niet "AI heeft altijd de schuld". Deze nieuwe regel is op zich niet meer dan redelijk, je bestuurt dus daar hoort verantwoordelijkheid bij.
3) In de EU is dit soort liability niet zo onredelijk duur als in de VS. Als je dat combineert met het doel van AI om sowieso minder ongelukken te maken hoeft dit relatief niet eens voor zo veel extra kosten te zorgen.
-
- autoweg

https://www.gld.nl/nieuws/7817744/het-w ... rende-auto(..)Een man wilde woensdagmiddag in Arnhem zijn BMW op de automatische piloot inparkeren, maar dat ging volledig mis. Volgens de bestuurder sloeg de wagen op hol, waarna een boom en meerdere auto's werden geraakt. (..)
Toevallig kent hij de bestuurder van de auto die het ongeluk heeft veroorzaakt. "Maar het was denk ik een mechanische fout in die BMW van hem. Die meneer kon met zijn auto helemaal niets meer. Hij kon niet meer remmen, hij kon de auto niet meer uitzetten, de auto deed gewoon precies wat hij zelf wilde." (..)
https://www.gld.nl/nieuws/7818333/op-ho ... gengekomen(..)Een videocorrespondent ter plaatse sprak de bestuurder naderhand. Die vertelde dat zijn BMW nergens meer op reageerde. "Hij parkeert al zeker een jaar bijna iedere dag op de automatische piloot. Nu sloeg de auto op hol. Het is bijzonder, ik ben het niet eerder tegengekomen", aldus de 112-correspondent, die al heel wat ongevallen voorbij zag komen. (..)
Ga het maar bewijzen..