Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Bericht door Wouter N14 »

^^ Drie berichten boven je ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Die video had ik gezien, maar ik zag op de site van AutoWeek een andere thumbnail en had zodoende nog niet de link gelegd. :oops:
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Vahalis schreef: di 14 apr 2026, 18:54 ^^ ik ga 'm nog eens rustig bekijken, maar het begint bij het wegrijden al met het negeren van een :C2:
Op de Verlengde van Marwijk Kooystraat, vanaf de Spaklerweg naar de A10, was een klein stukje :A1-30:. Dit werd na 50 meter alweer opgeheven, maar de Tesla bleef gewoon stug 30 km/h rijden op deze 2x2 weg naar de snelweg toe. Is op zich ook niet echt ongevaarlijk. Om maar niet te spreken over de plotselinge remactie bij de uitgeschakelde TDI. :o

En bij de Dam ging het ook niet helemaal lekker, je mag toch hopen dat zo'n Tesla een :G12a: nog wel herkent.

En van een beetje rechts houden is het systeem ook niet echt fan geloof ik. Behoorlijk irritant als je zo'n auto voor je hebt rijden op de (snel)weg.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Vahalis schreef: di 14 apr 2026, 18:54 ^^ ik ga 'm nog eens rustig bekijken, maar het begint bij het wegrijden al met het negeren van een :C2:
Ik heb dat ook al wel eens gezien in amerikaanse FSD filmpjes van tijden geleden. Een uitrit van een tankstation als inrit gebruiken terwijl er duidelijke borden bij stonden.
Maar goed, het is supervised he? Zelf opletten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Egbert schreef: wo 15 apr 2026, 9:20Maar goed, het is supervised he? Zelf opletten.
Er is wel kritiek op dat dit überhaupt wordt toegelaten. Het is naïef om te verwachten dat bestuurders van zo'n auto continu paraat staan om in te grijpen. Die gaan wat anders doen, een film kijken, slapen, met de telefoon spelen, op de achterbank zitten, etc. Het is in de menselijke natuur om te denken dat als het goed lijkt te werken, niet meer zal falen. En als veiligheid wordt uitgedrukt in doden per 1 miljoen voertuigkilometers, dan kan je niet verwachten dat bestuurders 1 miljoen kilometer paraat staan om dan exact in de grijpen, bij wijze van spreken.

Er zou eigenlijk geen tussenstap moeten zijn tussen 'zelf rijden' en 'volledig autonoom'.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Dat "wat anders doen" is bij Tesla dus uitgesloten omdat het systeem dan uitschakelt.

Verder wel eens, en dat zie je ook in de AW-video en mijn verwijzing naar het Amerikaanse filmpje. De bestuurder let weliswaar op, maar verwacht dat de auto het wel goed zal gaan doen. En dan maakt de auto een fout en is het te laat voor ingrijpen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Wat Wouter N14 zegt: als je niet oplet dan wordt FSD snel uitgeschakeld. Misschien dat iemand daar eens een video van kan maken, de focus is nu heel erg op "het doet het!" en "nee hoor, hij doet het helemaal fout en het zou nooit toegelaten mogen worden want zie deze fouten".

En uiteindelijk is fouten maken niet het ergste. Ik zie dat als wat ik het Italiaanse rijden noem: alles is toegestaan, behalve de ander raken. Zolang je maar niemand raakt is het veilig, toch? (ja, daar valt over te discussieren, maar in de basis klopt dat)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Met ingeschakelde ACC merk ik dat het systeem vooral reactief is en soms krijg je in een situatie met rustig wegbeeld ineens een rempartij. Het lijkt erop alsof de camera's dan onvoldoende zicht hebben en dan automatisch een remming forceren. Dat ik met de rijhulpen in de pauzestand gewaarschuwd wordt voor onvoldoende afstand kan ik wel waarderen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Egbert schreef: wo 15 apr 2026, 12:08 Wat Wouter N14 zegt: als je niet oplet dan wordt FSD snel uitgeschakeld. Misschien dat iemand daar eens een video van kan maken, de focus is nu heel erg op "het doet het!" en "nee hoor, hij doet het helemaal fout en het zou nooit toegelaten mogen worden want zie deze fouten".

(..)
Klopt, vandaag was de zegsman van de RDW te gast in de BNR Autoshow en daar werden ook enkele wetenswaardigheden gedeeld;

Het betreft zo'n 44 duizend Tesla's met de M(B?)4 software die dus met FSD kunnen en mogen uitgerust worden.

E.e.a is nu ingevoerd op basis van een zgn. artikel 39 wettelijke procedure, al werd mij niet duidelijk in welke wet dat artikel dan staat, vermoedelijk een Europese voertuig eisen wet (verordening)?

RDW houdt wekelijks toezicht waar het minimum toezichtsniveau een jaar bedraagt.
(..)De RDW benadrukt dat auto's met deze software geen zelfrijdende voertuigen zijn. Dat betekent dat de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft. De samenwerking tussen de automobilist en de techniek moet daarom optimaal zijn. 'Voor de bestuurder moet duidelijk zijn wat zijn verantwoordelijkheden zijn, wat er aan de hand is en wanneer hij moet ingrijpen.' (..)

Met behulp van een DMS (Driver Monitoring System) wordt de bestuurder in de gaten gehouden. 'Zo betrekt het voertuig je eigenlijk continu bij de rijtaak.' Gevallen waarbij auto's stoppen voor verkeerslichten die niet aanstaan of niet voor de Tesla bedoeld zijn, of zelfs het fietspad oprijden, worden dan ook niet gezien als fouten van de software, maar van de automobilist. (..)
.

Kortom, in een file FSD inschakelen om mail/W'app weg te werken zal niet gaan, want dan krijg je vrij snel een berisping van het systeem en als dat te vaak moet gebeuren dan schakelt de software uit voor een week.

Er zit ook geofenching op, dus buiten onze landsgrenzen is het niet te gebruiken (tenzij ons buurlanden de RDW verzoeken om toestemming voor hun landen te regelen).

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1059 ... nde-teslas
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Rein schreef: di 14 apr 2026, 20:39
Op de Verlengde van Marwijk Kooystraat, vanaf de Spaklerweg naar de A10, was een klein stukje :A1-30:. Dit werd na 50 meter alweer opgeheven, maar de Tesla bleef gewoon stug 30 km/h rijden op deze 2x2 weg naar de snelweg toe. Is op zich ook niet echt ongevaarlijk. Om maar niet te spreken over de plotselinge remactie bij de uitgeschakelde TDI. :o

En bij de Dam ging het ook niet helemaal lekker, je mag toch hopen dat zo'n Tesla een :G12a: nog wel herkent.

En van een beetje rechts houden is het systeem ook niet echt fan geloof ik. Behoorlijk irritant als je zo'n auto voor je hebt rijden op de (snel)weg.
Een automatisch systeem is echt wel anders dan een menselijk systeem. Dat een :G12a: niet als zodanig herkend wordt, vind ik niet heel verbazingwekkend bijvoorbeeld. In de rest van Europa komt zo'n verkeersbord niet in die vorm voor.
En uiteindelijk is fouten maken niet het ergste. Ik zie dat als wat ik het Italiaanse rijden noem: alles is toegestaan, behalve de ander raken. Zolang je maar niemand raakt is het veilig, toch? (ja, daar valt over te discussieren, maar in de basis klopt dat)
Het zou wel helpen als er een goede samenwerking met wegbeheerders is. Die kunnen restricties letterlijk in een systeem inkloppen zodat ze niet nodig zijn om te scannen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Vinny schreef: zo 19 apr 2026, 22:00 Een automatisch systeem is echt wel anders dan een menselijk systeem. Dat een :G12a: niet als zodanig herkend wordt, vind ik niet heel verbazingwekkend bijvoorbeeld. In de rest van Europa komt zo'n verkeersbord niet in die vorm voor.
In Duitsland heb je overal gecombineerde voet- en fietspaden die met een vergelijkbaar bord worden aangegeven. Dus dat bord zou die wel moeten kennen. Het echte probleem lijkt mij het beoordelen of het bord geldt voor de rijbaan waar je op wilt gaan rijden, of enkel voor het fietspad of de stoep ernaast. Dat is een veel lastiger probleem.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Tesla's FSD vond het bij mij vandaag een goed idee om over een puntstuk heen uit te voegen. Dat zal de RDW toch niet helemaal de bedoeling hebben gevonden. Zo zitten er nog wel meer 'schoonheidsfoutjes' in. Voor mij is het vooralsnog nog lang niet voldoende om er een abbonement op te nemen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ik hoorde bij BNR gisteren in de ochtendshow, de autoUpdate, dat op federaal niveau in België bijna toestemming is voor het vrijgeven van FSD door Tesla. Nog iets van vijf duizend testkilometers maken, begreep ik.