[A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door PeterSchoeber »

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een relatief zo jong viaduct, ook nog eens ter plaatse gestort aan de aftekening van de bekisting aan de onderzijde te zien, nu al versterkt moet worden. Dat het viaduct met een noodgreep snel versterkt/extra ondersteund moet worden om een de tijd nodig voor een definitief noodverband te berekenen en bouwen duidt er mijn inziens op dat de problemen behoorlijk groot zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dat viaduct lijkt mij dunner te zijn dan gebruikelijk, dus zit er ook minder wapening in, lijkt mij.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

mavas schreef: wo 15 apr 2026, 21:31 Wat zou dan de reden zijn dat ze als 'zwak' bestempeld zouden zijn? Het jaartal kan het niet zijn, het is ook geen tand-nok, waterstofverbrossing lijkt me ook niet, dus wat dan wel?
Goede vraag, het persbericht beantwoord dat niet. Voor waterstofverbrossing is dit te jong, de geïdentificeerde kunstwerken die daarmee potentieel te maken hebben zijn in de regel minstens 20 jaar ouder.

Wellicht is er aanrijdschade. De aanduiding dat uit inspectie zou blijken dat de wapening niet in orde is, zou suggereren dat de brug zichtbaar doorzakt. De wapening kan je tijdens een inspectie niet zien, dus er moet een visueel signaal zijn dat er een probleem mee is. Dit hebben ze in Duitsland bij een aantal betonnen bruggen gezien die kort daarna ook gesloopt zijn omdat ze doorscheurden. Dat was overigens wel waterstofverbrossing.

Ik heb deze kunstwerken ook nog niet eerder voorbij zien komen. Als ik er op Google naar zoek, dan zijn alle resultaten van vandaag of irrelevant. Op het archief van Rijksoverheid is er ook niks van te vinden. Ook op de open data website van Rijkswaterstaat is er niks te vinden.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Ik vermoed gewoon ontwerp of bouwfout.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Het is maar wat je "gewoon" noemt. Mogelijk dat er om kosten te besparen lichter wapeningsstaal is gebruikt dan voorgeschreven.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Dat is speculeren, want het lijkt erop dit dat viaduct al eerder verdacht was, want het viaduct had al een gewichtsbeperking voor uitzonderlijk transport.