[A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)
Moderator: Moderatoren
-
- Penningmeester
Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Moderator
Ik vind € 116 miljoen nogal een hoog bedrag voor alleen 5,5 kilometer asfalt. Zeker omdat het traject al een ruimtereservering heeft in de middenberm en dus niet alle viaducten gesloopt hoeven te worden. Je zou denken dat ze wat meer voorzien dan alleen een strook asfalt erbij in de middenberm, alhoewel men sprak van een sobere verbreding. Het wordt wel wat anders als ze bijvoorbeeld het knooppunt Galder gaan ombouwen tot half sterknooppunt.
-
- dorpsstraat
Met een barrier i.p.v. van een standaard vangrail, vrij dichtbij. Exacte cijfers weet ik niet.RSK schreef:Hoe dicht kun je de weg langs zo'n boom laten lopen?
-
- 2x3 autosnelweg
Waarom zou je de boom gaan verplaatsen? Het enige echt bijzondere aan deze boom is dat hij in de middenberm van een ASW staat. Verplaats je deze boom, dan is het 'speciale' ook weg.captain007 schreef:Ik denk het het handigste is om de boom met wortel en al uit te graven en te verplaatsen. Niet een standaardklus, maar wel al vaker vertoond.
-
- autoweg
Een SV-beeld van de andere kant laat onder andere ook zien dat als je de weg dichter bij de boom wil hebben, het wegdek wel omhoog moet. En dat lijkt me ook lastig met het viaduct zo dichtbij.RSK schreef:Hoe dicht kun je de weg langs zo'n boom laten lopen?
Een andere optie wordt ook nog opengehouden: vluchtstrook ombouwen tot spitsstrook.
-
- Penningmeester

-
- autoweg
De boomwaarde van de boom kan ik niet inschatten, maar de cultuurhistorische waarde is zeker hoog. Het is immers een van de bekendste bomen van Nederland en hij is onderdeel van laanbeplanting die door de snelweg doorsneden werd. Ik meen dat er in het verleden problemen waren met de watervoorziening van de boom en dat er aardig wat is geïnvesteerd om hem in leven te houden. Zomaar kappen, terwijl er mogelijk wel alternatieven zijn, lijkt me dan ook geen optie.
Rainier
-
- autoweg
Klopt, er is een drainagesysteem aangelegd - regenwater wordt vanaf het viaduct door deze pijp de grond in geleid naar de boom.Riva schreef:Ik meen dat er in het verleden problemen waren met de watervoorziening van de boom en dat er aardig wat is geïnvesteerd om hem in leven te houden
-
- expressweg
Klinkt lomp, maar deze boom mag van mij verdwijnen of verplaatst worden.
De middenberm kan dan aangepast worden.
De middenberm kan dan aangepast worden.
-
- Wegnummerfotograaf
De flat Gliphoeve in de Bijlmermeer was ook een van de bekendste flats van Nederland en toch is die met graagte gesloopt.Riva schreef:de cultuurhistorische waarde is zeker hoog. Het is immers een van de bekendste bomen van Nederland
De boom is pas een bekendheid sinds 1989. De cultuurhistorische waarde lijkt me net zo hoog als die van een praatpaal.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zeg: ondertunnelen 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
We hebben het wel over 1 boom, niet over de hele Veluwe die moet verdwijnen.Riva schreef:De boomwaarde van de boom kan ik niet inschatten, maar de cultuurhistorische waarde is zeker hoog. Het is immers een van de bekendste bomen van Nederland en hij is onderdeel van laanbeplanting die door de snelweg doorsneden werd. Ik meen dat er in het verleden problemen waren met de watervoorziening van de boom en dat er aardig wat is geïnvesteerd om hem in leven te houden. Zomaar kappen, terwijl er mogelijk wel alternatieven zijn, lijkt me dan ook geen optie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- autoweg
Kan best zijn, maar dat zegt niet per se iets over de cultuurhistorische waarde. De Honingraatflats vertegenwoordigen zeker cultuurhistorische waarden, wat overigens niet wil zeggen dat ze (allemaal) moeten blijven staan. In de jaren zestig werden halve binnensteden ook met graagte gesloopt; nu vinden we ze allemaal heel waardevol.harry schreef: De flat Gliphoeve in de Bijlmermeer was ook een van de bekendste flats van Nederland en toch is die met graagte gesloopt.
De boom is pas een bekendheid sinds 1989. De cultuurhistorische waarde lijkt me net zo hoog als die van een praatpaal.
Rainier
-
- autoweg
Dat klopt, maar dat is met gebouwen ook weleens zo. Niet direct een argument om zomaar te kappen. Niet voor niets vraagt men de bevolking over deze specifieke boom om haar mening. Ik zeg trouwens niet dat de boom koste wat kost behouden moet blijven, maar dat de alternatieven zorgvuldig moeten worden onderzocht.Ds79m schreef: We hebben het wel over 1 boom, niet over de hele Veluwe die moet verdwijnen.
Rainier
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
In de ombouw is toch ook ruimte gereserveerd voor de aanpassingen aan St. Annabosch? of te wel aanleggen zoals het ooit bedoeld was. Daarnaast hoop ik op een aanpassing van Galder zodat het vrachtverkeer niet links hoeft uit te voegen.
-
- Voorzitter
Wat meer achtergronden over de boom en de historie van Landgoed Anneville:
http://www.cubra.nl/bomen/boomvandeweek ... outeik.htm
Als het mogelijk is de boom te behouden zou ik dat toejuichen.
http://www.cubra.nl/bomen/boomvandeweek ... outeik.htm
Als het mogelijk is de boom te behouden zou ik dat toejuichen.
-
- woonerf
Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)
Volgensdit artikelgaat de provincie om geld vragen om o.a. de A58 ten zuiden van Breda te verbreden. Tevens is er vandaag in elke richting een rijstrook afgesloten i.v.m. de komst van een bomendokter
, aldus het NOS. I.v.m. de toekomstige verbreding zal de bomendokter nagaan of de boom verplaatst kan worden.

Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.
-
- 4x5 autosnelweg
Een bizarre timing voor de komst van de bomendokter. Kan dat niet gewoon in het weekend gebeuren? 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
In Servië hadden ze ook een boel gedoe om een eik die in het tracé van een snelweg stond. De Servische TV was zelfs naar Breda gereden voor een reportage om de eik.
Daar hebben ze dat zo opgelost:

Daar hebben ze dat zo opgelost:

-
- Voorzitter
Het is daar altijd druk. Of het nu in het weekend gebeurt of overdag buiten de spits maakt dan niet zoveel uit. En misschien betaal je bij de bomendokter in het weekend ook wel het dubbele tarief.Vinny schreef:Een bizarre timing voor de komst van de bomendokter. Kan dat niet gewoon in het weekend gebeuren?

Ik mag aannemen dat doorgaand verkeer vanaf de A27 al bij Hooipolder is omgeleid via de A59 naar de A16 middels de DRIP's.
-
- autoweg

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
- stadsweg
Als de werkzaamheden ooit starten voor de derde strook dan zal het ook even drama zijn met rijstrook afsluitingen?
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
-
- Penningmeester
Je zou toch zeggen dat je altijd wel ergens een man met een kettingzaag kunt vinden... Typisch Nederland: voor noodzakelijke verbredingen is geen geld, maar we steken wel kapitalen in het redden van een paar bomen.
-
- woonerf
Volgens dit artikel, zal de verbreding in 2020 starten. Echter of het volwaardig 2X3 wordt of een spitsstrook zal in 2016 bekend gemaakt worden.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.
-
- Moderator
Volgens mij is er geen sprake van spitsstroken. Het voorkeursalternatief is gisteren vastgesteld op 2x3 rijstroken, over spitsstroken wordt niet gesproken. Dat is ook niet zinvol gezien de intensiteiten, de spitsstroken zouden dan bijna de hele dag open zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -nederland

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -nederland
-
- Penningmeester
Als ik mag afgaan op de intensiteiten die op de Wegenwiki staan, is de verbreding van ieder wegvak tussen Batadorp en Galder tamelijk arbitrair. Op een paar uitschieters na liggen de intensiteiten eigenlijk overal tussen de 80.000 en 90.000 voertuigen per dag. Zowel op de stukken die nu naar 2x3 zouden gaan als op de stukken die voorlopig 2x2 blijven.
-
- Moderator
Dat klopt, al denk ik dat het aandeel vrachtverkeer tussen de knooppunten Galder en St. Annabosch wat hoger is in verband met de stroom van Antwerpen naar Utrecht die op dat stuk meelift.
-
- Penningmeester
Valt relatief ook nog wel mee. Moest even zoeken, maar kwam ergens op het forum dit kaartje tegen:

Het klopt dus wel dat het stuk Galder-St. Annabosch relatief meer vrachtverkeer telt, maar dat komt ook vooral omdat het stuk St. Annabosch-Gilze net iets lager uitvalt. Verder lijkt het relatieve aandeel vrachtverkeer aardig gelijk te blijven op de A58.

Het klopt dus wel dat het stuk Galder-St. Annabosch relatief meer vrachtverkeer telt, maar dat komt ook vooral omdat het stuk St. Annabosch-Gilze net iets lager uitvalt. Verder lijkt het relatieve aandeel vrachtverkeer aardig gelijk te blijven op de A58.