Sven_engelen's dashcamsels
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Sven_engelen's dashcamsels
Weggebruikers op de hoofdrijbaan dienen helemaal niets. Dat het wellicht een sociaal gebaar is om te doen is een ander verhaal.
De invoeger dient zijn handeling op zo'n manier uit te voeren dat verkeer op de hoofdrijbaan daarbij niet gehinderd wordt. En daarbij maakt het geen zak uit of het knippertje brandt.
Wordt helaas nog al eens vergeten tegenwoordig.
De invoeger dient zijn handeling op zo'n manier uit te voeren dat verkeer op de hoofdrijbaan daarbij niet gehinderd wordt. En daarbij maakt het geen zak uit of het knippertje brandt.
Wordt helaas nog al eens vergeten tegenwoordig.
-
- 2x4 autosnelweg
Ook ik ken de Duitse wetgeving niet maar in Nederland werkt dat zo niet. Ze moeten alleen afstand bewaren en dan heb jij gewoon de mogelijkheid je ertussen te voegen.sven_engelen schreef: ↑vr 10 jul 2020, 19:52als er zoveel voertuigen op de invoegstrook zitten die ook nog eens kort is en de linkerrijstrook is leeg, dan dien je invoeghulp te verlenen.
Overigens heb je het erover dat die bakwagen de hele tijd in je dode hoek zit, maar ik vind hem toch met redelijke snelheid voorbij komen. Ik heb het gevoel dat je er best voor had gekund. Maar dat is een aanname.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Ik kan me plekken voorstellen waar het erg fijn en eigenlijk noodzakelijk is dat mensen op de hoofdrijbaan anticiperen.Jackbauer1350 schreef: ↑vr 10 jul 2020, 22:47 De invoeger dient zijn handeling op zo'n manier uit te voeren dat verkeer op de hoofdrijbaan daarbij niet gehinderd wordt. En daarbij maakt het geen zak uit of het knippertje brandt. Wordt helaas nog al eens vergeten tegenwoordig.
Het ultieme voorbeeld is de oprit bij Oosterhout-Zuid in noordelijke richting. Die oprit is best steil en aan het einde van de invoegstrook is er geen vluchtstrook. Als jij als automobilist achter een vrachtwagen zit, die omhoog kruipt en met een hele lage snelheid invoegt op de A27, hoop je als automobilist toch echt wel dat de autoobilisten die al op de A27 zitten, heel goed opletten en anticiperen. En ik kan me heel goed voorstellen dat er meer van dit soort plekken zijn, zij het minder extreem.
Zelf draai ik bij bedrijventerrein De Staart de N3 op en dan ben ik toch wel blij als het verkeer rekening houdt met invoegend verkeer, omdat ook daar de invoegstrook meteen het eind van die strook is.
Beide siuaties hebben niet voor niets met de aanwezigheid van bruggen te maken.
-
- 2x3 autosnelweg
Bij Oosterhout-Zuid staat dan ook een bord om ruimte te maken voor invoegend verkeer.
En wanneer er een vrachtwagen op de invoeger rijdt eventueel met een sliert auto's erachter ga ik ook wel een strook opzij indien mogelijk.
Maar een strook opschuiven is dan ook uit eigen belang, kan dan met dezelfde snelheid doorrijden ipv achter een vrachtwagen te komen.
Ik bedoel ermee te zeggen dat volgens de verkeersregels een invoeger in basis het invoegen op eigen kracht moet doen. Dus je snelheid aanpassen en zorgen dat je niet naast iemand uitkomt.
Zie regelmatig dat er met sukkelgangetje wordt ingevoegd terwijl er verkeer aankomt met 100 km/u dat dan noodgedwongen maar opzij of in de ankers moet.
-Invoegend verkeer die de lengte van de invoeger amper benut, gelijk na het punt stuk de hoofdrijbaan op willen.
-Van die types die denken dat de richtingaanwijzer een voorrangslicht is. Overigens ook bij inhalen, gooi het hok maar naar links achteropkomend verkeer gaat wel in de ankers.
-Bij weefvakken lijkt men het in-en uitvoegen perse op hetzelfde punt te willen doen, met als resultaat stagnatie. Helemaal wanneer er een taperinvoeger aan het begin het weefvak zit. (Watergraafsmeer de A10-Noord op als voorbeeld)
En wanneer er een vrachtwagen op de invoeger rijdt eventueel met een sliert auto's erachter ga ik ook wel een strook opzij indien mogelijk.
Maar een strook opschuiven is dan ook uit eigen belang, kan dan met dezelfde snelheid doorrijden ipv achter een vrachtwagen te komen.
Ik bedoel ermee te zeggen dat volgens de verkeersregels een invoeger in basis het invoegen op eigen kracht moet doen. Dus je snelheid aanpassen en zorgen dat je niet naast iemand uitkomt.
Zie regelmatig dat er met sukkelgangetje wordt ingevoegd terwijl er verkeer aankomt met 100 km/u dat dan noodgedwongen maar opzij of in de ankers moet.
-Invoegend verkeer die de lengte van de invoeger amper benut, gelijk na het punt stuk de hoofdrijbaan op willen.
-Van die types die denken dat de richtingaanwijzer een voorrangslicht is. Overigens ook bij inhalen, gooi het hok maar naar links achteropkomend verkeer gaat wel in de ankers.
-Bij weefvakken lijkt men het in-en uitvoegen perse op hetzelfde punt te willen doen, met als resultaat stagnatie. Helemaal wanneer er een taperinvoeger aan het begin het weefvak zit. (Watergraafsmeer de A10-Noord op als voorbeeld)
-
- autoweg
Ja, vervelend en een beetje hoekige actie..
De andere kant: jouw autogenoot heeft al een korte volgafstand.. en is nu wel verlost van een, bij een noodremming, inkomend gevaarte..

M.a.w., de vrachtwagenchauffeur doet in ieder geval iets om een grotere vrije ruimte te krijgen.. immers, remmen had misschien gekund.. maar daar zal de Transit bestuurder weer niet zo blij mee zijn..
-
- expressweg
LBA Anlagen zijn in Duitsland zo te zien nutteloos. De linkerrijstrook is hier op de A57 geblokkeerd door een busje en een auto die tegen mekaar gebotst zijn maar op de LBA wordt de linkerrijstrook niet afgekruist of een verdrijvingspijl getoond. Die dingen staan ook veel te ver uit mekaar...
Link
Svenlo
-
- verkeersader
Soms duurt het even voordat er een kruis boven de weg komt. Aangezien het politiebusje net komt aanrijden kan dat hier het geval zijn.
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Ik zou het eerder kwalificeren als onoplettendheid dan er kwade opzet inzien. Een kleine tik op de claxon is m.i. al voldoende en een scheldpartij zou bij mij niet opluchten. Dan ben ik 10 km verderop nog steeds pissig.
-
- expressweg
Tijdens mijn weekendje weg ben ik veel gekke dingen tegengekomen hieronder een setje van de filmpjes...
LinkDeze man had ook gewoon achter me kunnen blijven. Ik kon ook niet inhalen...
LinkBus vond het schijnbaar nodig om zichzelf naar rechts te duwen... aan de andere kant laat echt niemand hem ertussen dus hij moest wel.
LinkIn een keer eindigde de linkerrijstrook op een... trambaan. Juist. En ik wou naar links...
LinkMeneer die naar rechts wil krijgt een groenpijl maar volgens mij zag hij de dame al lang en breed oversteken.
LinkEn weer een bus die zichzelf er maar tussen mikt.
LinkDoordat de werkzaamheden vrij laat worden aangegeven krijg je van die rare capriolen die soms uitgehaald moeten worden
LinkDeze meneer zat nadat ik al 2 auto's had ingehaald me nog even vol in de achterbumper te drukken om de afrit te pakken. Juist.
LinkIk denk dat er iets met mijn auto mis is tho... Maar dat ik van 150 naar 120 moet voor iemand bij de remlichten het niet doen en ik ook nog eens alle grip op mijn achterkant kwijtraak... Tsja.![]()
LinkMijn Corsa heeft een zeer zware tijd gehad op de A7 bij de Kasseler Berge... Damn dat ging even zo rot dat ik m tot 6500rpm moest trekken in z'n 3 de heuvel op.
LinkEn last but not least.... WAAROM?!
Svenlo
-
- verkeersader
Ook dat is rijervaring. In het buitenland rijden ze nou eenmaal anders dan hier, en waar je achter kwam is dat bijvoorbeeld werkzaamheden pas laat (of helemaal niet) aangekondigd worden.
Vorig jaar paar weken door Albanië rondgereden, daar is het de kunst van je laten afsnijden. Het gebeurt toch wel, dus laat het maar gewoon gebeuren. Hollanders geeft het vaak een deukje in hun trots als ze afgesneden worden (als bijvoorbeeld iemand vlak voor je de rotonde oprijd als jij op de rotonde aankomt). Als je dat loslaat en gewoon remt ookal heb je geen voorrang rij je een stuk relaxter in dat soort landen. En als je dat stukje ervaring meeneemt naar Nederland rij je daarna hier ook weer een stukje relaxter door niet altijd op je strepen te staan. (Is mijn nederige mening
)
Vorig jaar paar weken door Albanië rondgereden, daar is het de kunst van je laten afsnijden. Het gebeurt toch wel, dus laat het maar gewoon gebeuren. Hollanders geeft het vaak een deukje in hun trots als ze afgesneden worden (als bijvoorbeeld iemand vlak voor je de rotonde oprijd als jij op de rotonde aankomt). Als je dat loslaat en gewoon remt ookal heb je geen voorrang rij je een stuk relaxter in dat soort landen. En als je dat stukje ervaring meeneemt naar Nederland rij je daarna hier ook weer een stukje relaxter door niet altijd op je strepen te staan. (Is mijn nederige mening

-
- 2x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Ik ben blij zijn dat de meeste mensen in het verkeer wat ruimdenkender zijn dan, dan wat jij bent.
Want bij elke rits beweging is het ''Wtf gast, kan je niet kijken ofzo'' 'drukt op de toeter' ...
Want bij elke rits beweging is het ''Wtf gast, kan je niet kijken ofzo'' 'drukt op de toeter' ...

-
- expressweg

Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg
Die "kansloze uitvoegaktie" wind ik mij niet eens meer over op. Zie dit regelmatig hier in ons eigen land, dat er vanaf de linkerstroken nog even snel de uitvoeger gepakt wordt op laatste moment.
Die in de eerste twee video's zijn wel echte klojo's.
Die in de eerste twee video's zijn wel echte klojo's.
-
- Hoofdmoderator
Alleen het eerste filmpje is een "vloek en toeterwaardige" actie. Bij de rest ben ik het vol-led-ig met je eens. Continu dat commentaar en klagen over anderen, terwijl je zelf ook wel fout bent: ik zou er niet graag naast zitten.CasablancaMarocco schreef: ↑ma 21 sep 2020, 19:40 Ik ben blij zijn dat de meeste mensen in het verkeer wat ruimdenkender zijn dan, dan wat jij bent.
Want bij elke rits beweging is het ''Wtf gast, kan je niet kijken ofzo'' 'drukt op de toeter' ...![]()
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
Het is geven en nemen in het verkeer. Frustraties (uiten) helpt daar niet bij. Blijf gewoon lekker rustig en accepteer dat anderen soms iets doen in het verkeer waar jij het niet mee eens bent. Zo wordt het verkeer een stuk fijner voor iedereen. 

I'm average height... in Thailand.
-
- expressweg
Iets met kijken en voorrang enzo
Link
Door rood, en nog een keer en nog een keer. Link
Note to self: Sneeuw van het dak af voor ik ga rijden. Link
Genoeg ruimte vóór de vrachtwagen om achter de witte auto in te voegen. Irritant bij-het-1e-blokje-op-willen-schuiven-gedrag. Link
"De avondklok geldt dus ik mag op de middelste rijstrook plakken" Link
Door rood, en nog een keer en nog een keer. Link
Note to self: Sneeuw van het dak af voor ik ga rijden. Link
Genoeg ruimte vóór de vrachtwagen om achter de witte auto in te voegen. Irritant bij-het-1e-blokje-op-willen-schuiven-gedrag. Link
"De avondklok geldt dus ik mag op de middelste rijstrook plakken" Link
Svenlo
-
- dorpsstraat
Fijn dat je anderen de maat wilt nemen. Maar van mij had je met je continue commentaar best op de bon gemogen voor die sneeuw op je auto. Komt allemaal heel hypocriet over. Werk daaraan. Anders eindig je nog in een fikse verkeersruzie of erger.
-
- 2x4 autosnelweg
Mij viel voornamelijk op dat Sven in het tweede filmpje onnodig links lijkt te rijden en dan commentaar op de middenplakker heeft. 

-
- 2x3 autosnelweg
Ik vind dat sommige filmpjes wel een redelijk entertainmentgehalte hebben. Mijn tip: ga daar vooral mee door, grappige gesprekken en acties, en laat dat hypocriete commentaar op anderen achterwege.
-
- Forumbeheerder
-
- expressweg
Het is dagelijkse kost, ik weet het maar dit is en blijft gewoon enorm asociaal. Geen bord A2 na de afzetting is gewoon op Rijstrook 1 blijven rijden...
Link
Svenlo
-
- expressweg
Ik heb geen ruimte om uit te wijken (wou naar links maar toen keek ik toch nog een keer goed in de spiegels) dus zit er niks anders op dan remmen en tüteren.
Link
Svenlo
-
- expressweg
Bij vrachtwagens kijk ik altijd heel erg uit, omdat ik niet precies weet wat een vrachtwagenchauffeur kan zien. Op het moment dat hij aangeeft naar links te willen, had je beter even wat kunnen remmen in plaats van je inhaalactie stoïcijns door te zetten en jezelf klem te rijden.sven_engelen schreef: ↑do 29 apr 2021, 23:14 Ik heb geen ruimte om uit te wijken (wou naar links maar toen keek ik toch nog een keer goed in de spiegels) dus zit er niks anders op dan remmen en tüteren.
Tuteren klinkt erg betweterig, maar in dit geval had je zelf ook best wat beter kunnen anticiperen.
Laatst gewijzigd door kees op do 29 apr 2021, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg

Svenlo
-
- 2x4 autosnelweg
Ben je serieus?? Dashcams vertekenen enigszins. Dus Sven zit met zijn voorbumper al bijna naast de vrachtwagen. Die chauffeur moet gewoon spiegelen (natuurlijk, hij/zij kan zich ook vergissen) in plaats van richting aangeven en gaan. Die richtingaanwijzer geeft je geen recht op een rijstrook ofzo he.
Okee, dat claxonneren hoeft niet zo lang, want de vrachtwagen gaat al terug. Maar die reactie snap ik best. Sven zat gewoon gevangen.
-
- expressweg
Het claxonneren was vooral laat. Had ik gewoon eerder moeten doen en die stuurbeweging naar links was ook nergens voor nodig. (want dan had ik in principe hetzelfde als de vrachtwagen gedaan) Claxon was een last resort om aan te geven dat ik er zit.
Svenlo