Sven_engelen's dashcamsels

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door sven_engelen » di 01 feb 2022, 18:18

Hoewel de flitser op de A42 bekend is, kent niet iedereen hem. Dan is het wel zo aardig om even te waarschuwen. Audirijder bedankte me erna nog :top:
Link
Rooier wordt het niet...
Link
Probleempje met oversteken... de Volvo had beter naar rechts kunnen gaan of even kunnen spookrijden en invoegen...
Link
Svenlo

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 01 feb 2022, 19:10

^^ zo raar is het toch niet om 20 seconden of zo te wachten voordat je kan oversteken? In zo’n situatie ga je toch geen rare capriolen uithalen zoals jij suggereert? Of heb jij zó weinig geduld?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 01 feb 2022, 20:03

^^ de VRI verderop stond alweer op groen en er was al een behoorlijke file. Waarom dan jezelf tussen de wachtende auto's proppen en daarmee de doorstroming belemmeren?
Svenlo

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 01 feb 2022, 20:08

^^ Hoe wil hij anders de kans hebben om linksaf te slaan? Vanuit de zijstraat kan hij niet zien of er iets aan komt.

Elke oplossing is in deze situatie verre van ideaal. Zijn oplossing verdiende de schoonheidsprijs niet, maar als een paar auto's eerder iemand even een seintje had gegeven en een gat had laten vallen was er niks aan de hand geweest.
Spookrijden om in te voegen is ook niet een ideale oplossing. In de file aansluiten maakt die alleen maar langer voor een automobilist die niet eens die kant op wil.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 01 feb 2022, 20:39

Dat dus.

Overigens vind ik dat hij/zij in het begin wel erg traag acteert, maar wellicht stond er wel iemand de kruising te blokkeren waardoor hij/zij er gewoonweg niet door kón. En juist in die periode was er geen tegenverkeer vanaf de andere kant. Een beetje pech in dat geval.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 05 mei 2022, 13:38

Just because I can
Link
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 05 mei 2022, 14:11

Niet netjes, maar ik kan me ergere dingen voorstellen in het verkeer.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 17 mei 2022, 15:42

Onnodig links rijden is al verschrikkelijk irritant. Maar met een snelheidslimiet van 120, iemand met 90 inhalen is het toppunt van irritatie.
Link
Svenlo

kees
expressweg

Bericht door kees » di 17 mei 2022, 17:30

Iedereen die een hogere snelheid dan zijn voorganger is gerechtigd om in te halen. Dat kun je leuk vinden of niet. Ik moet wel zeggen dat ik me er zelf op betrap dat als ik hem op de CC heb staan, ik ook te langzaam inhaal. Maar dat doe ik dan wel met een snelheid van 5 km boven de max. snelheid op de teller. Mocht ik een achteropkomer hebben, dan geef ik wat gas bij.
Dat diegene daarna links blijft rijden, is veel storender.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 mei 2022, 18:59

^^ Oh is dat zo? En waar staat dat precies? Inhalen is geen recht hoor.

Er staat in ieder geval wel ergens dat het verboden is om hinder te veroorzaken. Just saying...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 mei 2022, 19:04

Bij nader inzien ben ik er toch nog niet mee klaar...
kees schreef: di 17 mei 2022, 17:30 Ik moet wel zeggen dat ik me er zelf op betrap dat als ik hem op de CC heb staan, ik ook te langzaam inhaal. Maar dat doe ik dan wel met een snelheid van 5 km boven de max. snelheid op de teller.
Is dat serieus een goedprater? Ten eerste is de snelheid op de teller nooit relevant. Of mijn teller nou 400 of 4 aangeeft, het gaat erom wat ik daadwerkelijk rijd. Overigens is een tellersnelheid van +5 voor de meesten nog steeds ónder de Vmax, maar zoals gezegd is de tellersnelheid totaal irrelevant.
kees schreef: di 17 mei 2022, 17:30Mocht ik een achteropkomer hebben, dan geef ik wat gas bij.
Dat diegene daarna links blijft rijden, is veel storender.
Nee. Als iemand onnodig links rijdt kan ik er prima voorbij. Als iemand tergend langzaam inhaalt is er nergens ruimte. Liever 100 linksrijders dan 1 trage inhaler.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 17 mei 2022, 19:38

Ik hop liever een keer naar rechts en links voordat ik er echt rechts voorbij ga.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 17 mei 2022, 20:20

Attietattie schreef: di 17 mei 2022, 18:59 ^^ Oh is dat zo? En waar staat dat precies? Inhalen is geen recht hoor.

Er staat in ieder geval wel ergens dat het verboden is om hinder te veroorzaken. Just saying...
Just saying: op rechts inhalen staat een vette boete.
En wie hinder ik als ik gewoon met de maximumsnelheid een andere auto inhaal. Als dat verboden is, en als hinder kan worden opgevat, ben je echt niet goed snik.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 17 mei 2022, 20:29

Hinder is ook wel een heel subjectief begrip. Als je harder rijdt dan de maximumsnelheid en iemand doemt voor je op die zich wel aan de maximumsnelheid rijdt, dan heeft de hardrijder daar last van en last is een vorm van hinder. Maar ik ben het met Kees eens dat dit wel ver gezocht is. Op die manier kan je elke overtreding goed praten.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 17 mei 2022, 20:57

Een beetje vlot inhalen stel ik op prijs, een inhaalmanoeuvre hoeft geen 2 km te duren. En ik kan genoeg bestuurders aanwijzen die tientallen kilometers de rechter rijstrook niet weten te vinden, tja dan pak ik soms een gaatje op rechts.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 mei 2022, 21:00

kees schreef: di 17 mei 2022, 20:20
Attietattie schreef: di 17 mei 2022, 18:59 ^^ Oh is dat zo? En waar staat dat precies? Inhalen is geen recht hoor.

En wie hinder ik als ik gewoon met de maximumsnelheid een andere auto inhaal. Als dat verboden is, en als hinder kan worden opgevat, ben je echt niet goed snik.
Of je nou met 200 iemand inhaalt of met 90, als je het (te) traag doet veroorzaak je hinder. Als je vindt dat men dan niet goed snik is, moet je bij de politie en de rechter zijn. Die vinden dat.

En op hinder veroorzaken staat ook een dikke boete. Irrelevant, maar just saying.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 17 mei 2022, 21:01

Die fiets stond aardig te trillen op de fietsendrager.. denk dat die niet een hogere snelheid aandurfde.

:woop:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 mei 2022, 21:02

boe! schreef: di 17 mei 2022, 20:29Op die manier kan je elke overtreding goed praten.
:dontknow:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 17 mei 2022, 21:04

Er is maar één forummer die alle verkeersregels kent en ze feilloos toepast :nothanks:

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 17 mei 2022, 22:40

Attietattie schreef: di 17 mei 2022, 19:04 Bij nader inzien ben ik er toch nog niet mee klaar...
kees schreef: di 17 mei 2022, 17:30 Ik moet wel zeggen dat ik me er zelf op betrap dat als ik hem op de CC heb staan, ik ook te langzaam inhaal. Maar dat doe ik dan wel met een snelheid van 5 km boven de max. snelheid op de teller.
Is dat serieus een goedprater? Ten eerste is de snelheid op de teller nooit relevant. Of mijn teller nou 400 of 4 aangeeft, het gaat erom wat ik daadwerkelijk rijd. Overigens is een tellersnelheid van +5 voor de meesten nog steeds ónder de Vmax, maar zoals gezegd is de tellersnelheid totaal irrelevant.
Dat wijkt in iedere auto anders af inderdaad. Ik moet +10 op mijn snelheidsmeter in de Corsa rijden wil ik de max rijden.
kees schreef: di 17 mei 2022, 20:20

Op zowel rechts inhalen als onnodig linksrijden en hinder veroorzaken staat een vette boete. En deze auto haalde niet met de maximumsnelheid in. In mijn post geef ik duidelijk aan dat de auto met de fietsendrager 90 km/u ging. Dat is 30 km/u onder de snelheidslimiet. En aangezien de snelheidslimiet voor een auto met fietsendrager in België 120 km/u is, is dat dus wel degelijk hinder veroorzaken.

En for the record: Ik reed dus zelf niet te hard. Ik reed de snelheidslimiet van 120 km/u. Ik kan er heus wel tegen als iemand met 110 inhaalt of even wat langer met een lagere snelheid linksplakt. Maar dit verkeersgedrag zoals in de bovenstaande video is gewoon hinderlijk.
Svenlo

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 17 mei 2022, 22:44

Een fietsendrager is m.i. geen aanhanger en met zo'n drager achterop mag je na 19 uur in Nederland ook 130.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 17 mei 2022, 22:45

^^ Is dat verstandig? Zeker als de boel óf op de max is afgevuld (zoals de Fiesta) of minmaal maar slecht vastgesjord waardoor kans op een afvallende fiets aanwezig is bij hogere snelheden..

Denk ook aan de fietstassen die op de fietsen blijven zitten en soms best een pak wind pakken, achterop de auto. Is bij 130 km/h nog erger.
Echt, mensen denken niet meer na tegenwoordig. Alles moet maar kunnen.

^^ ^^ maar, dit was een NL gekentekende auto, dus vermoedelijk NL mevrouw achter het stuur, welke samen op rijdt met de Fiesta?

De Belgische 308 SW rijd, zónder fietsendrager, misschien nog wel trager dan 90 km/h?

Ik denk dat de Cactus madame gewoon nog met NL snelheden in het hoofd aan het rijden is.. beetje langzamer vanwege die bewegende fiets achterop.
Laatst gewijzigd door Durashift op di 17 mei 2022, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 mei 2022, 22:47

waldo79 schreef: di 17 mei 2022, 22:44 Een fietsendrager is m.i. geen aanhanger
Ook relevant: de wetgever denkt er net zo over. ;)

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 18 mei 2022, 0:55

Durashift schreef: di 17 mei 2022, 22:45 ^^ Is dat verstandig? Zeker als de boel óf op de max is afgevuld (zoals de Fiesta) of minmaal maar slecht vastgesjord waardoor kans op een afvallende fiets aanwezig is bij hogere snelheden..

Denk ook aan de fietstassen die op de fietsen blijven zitten en soms best een pak wind pakken, achterop de auto. Is bij 130 km/h nog erger.
Echt, mensen denken niet meer na tegenwoordig. Alles moet maar kunnen.
Daar heb ik in de maar 5 jaar dat ik mijn rijbewijs al zoveel van gezien... van aanhangers die niet goed met een net of zeil zijn dichtgemaakt tot vrachtwagenchauffeurs die hun laadbak niet goed hebben afgedicht waardoor er van alles onder het zeil vandaan waait. Het zijn allemaal dingen die met wat logischer nadenken en beter vastmaken voorkomen kunnen worden waardoor het rijden van een normale snelheid wel degelijk mogelijk is.
Durashift schreef: di 17 mei 2022, 22:45 ^^ ^^ maar, dit was een NL gekentekende auto, dus vermoedelijk NL mevrouw achter het stuur, welke samen op rijdt met de Fiesta?

De Belgische 308 SW rijd, zónder fietsendrager, misschien nog wel trager dan 90 km/h?

Ik denk dat de Cactus madame gewoon nog met NL snelheden in het hoofd aan het rijden is.. beetje langzamer vanwege die bewegende fiets achterop.
Hoewel ik je context begrijp is het m.i. geen excuus om met NL snelheden in het hoofd te rijden. Mevrouw weet net zo goed dat ze in België rijdt en dat de snelheidslimiet in België hoger ligt. "Ik haal in met mijn eigen snelheid en degenen die sneller willen kunnen me de pot op" gaat er bij mij in elk geval niet in. Als die eigen snelheid op de vmax ligt dan zou ik me daar absoluut niet aan irriteren maar 30 km/u onder de limiet past niet in het zo vlot mogelijk een inhaalmanoeuvre afronden.
Svenlo

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 22 mei 2022, 13:14

Het regende een beetje
Link
Svenlo

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 22 mei 2022, 14:48

Het ergste in deze hele discussie is de egoïstische benadering in combinatie met het heilig de regels volgen en andere opdringen als die regels goed uitkomen, maar regels die niet uitkomen gewoon negeren. Doe niet zo hypocriet, als iemand regel A en B mag oprekken, mag iemand anders ook regel C en D wat verbuigen.
Werk gewoon een beetje samen, hou een beetje rekening met elkaar en probeer de hinder voor elkaar wat te beperken. En Zolang dat allemaal ongeveer een beetje in het raamwerk van de regels past, doe niet zo moeilijk...

:mrgreen: En nou opgesodemiert naar rechts, ik moet de kentering halen. :mrgreen:
boe! schreef: di 17 mei 2022, 20:29 Hinder is ook wel een heel subjectief begrip. Als je harder rijdt dan de maximumsnelheid en iemand doemt voor je op die zich wel aan de maximumsnelheid rijdt, dan heeft de hardrijder daar last van en last is een vorm van hinder. Maar ik ben het met Kees eens dat dit wel ver gezocht is. Op die manier kan je elke overtreding goed praten.
Dat je op je eigen teller de Vmax hebt staan wil niet zeggen dat het een exacte meting is en betekend ook niet dat je tot in de lengte van dagen naast de andere auto rechts van je moet blijven rijden. Niet alleen voor de misdadiger achter die je meent te moeten beleren maar ook voor de auto rechts van je die je probeert in te halen is dat ronduit irritant. En niet alleen dat, er ontstaat een onrustige slang achter wat ook weer gevolgen heeft.

Natuurlijk, als je rond de Vmax rijdt en iemand anders inhaalt dan moet iemand die +40km/h meent te moeten rijden ook gewoon even geduld hebben; maar zelfs dan, probeer nu eens de oplossing te kiezen die voor iedereen het minst slecht is in plaats van dat waarvoor je zelf zo min mogelijk moet doen en waarmee je de ander zoveel mogelijk een lesje probeert te leren.

Durashift schreef: di 17 mei 2022, 22:45 ^^ Is dat verstandig? Zeker als de boel óf op de max is afgevuld (zoals de Fiesta) of minmaal maar slecht vastgesjord waardoor kans op een afvallende fiets aanwezig is bij hogere snelheden..
Je moet niet harder rijden, maar als je dan niet langs ander verkeer komt (omdat je niet harder kunt/wilt/durft) blijf er dan gewoon ruim achter... Waarom moet je voorop rijden als je toch hetzelfde tempo wilt aanhouden??

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 22 mei 2022, 23:38

^^ Ik denk, in dit geval, omdat beide auto's met fietsendrager bij elkaar horen. Rijden achter elkaar aan.
Daarnaast zijn er bestuurders die een inschattingsfout maken..

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 mei 2022, 10:03

Een inhaalactie dient ook zo vlot mogelijk te gebeuren als ik mij niet vergis.

Het gevolg van te traag inhalen is ook dagelijks mee te maken. Met een kakgang een vrachtwagen inhalen, gevolg een trein auto's op de linkerstrook tot ver achter de vrachtwagen en dan een lege rechterrijstrook.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 mei 2022, 10:31

Jackbauer1350 schreef: wo 25 mei 2022, 10:03Een inhaalactie dient ook zo vlot mogelijk te gebeuren als ik mij niet vergis.
Ik schaar mij altijd alleen achter wetgeving. ;)

In de wet staat dat je geen hinder mag veroorzaken. Dat een inhaalactie spoedig moet worden afgewikkeld is daar inderdaad een uitwerking van. :top:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 mei 2022, 10:42

^^ Kon ook niet zo snel vinden of het zo expliciet in de verkeersregels staat, wel dat ik het zo geleerd heb tijdens de rijlessen.