[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Rein » do 04 feb 2021, 19:56

Jackbauer1350 schreef: do 04 feb 2021, 19:34

Afbeelding
A9 afrit Amstelveen-Stadshart by DutchRoadMovies, on Flickr
Ha jammer, net niet het RVV 1966 bord met adviessnelheid 40 op de foto. Alleen net de zijkant ervan links op de foto. :lol:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 04 feb 2021, 20:08

Rein schreef: do 04 feb 2021, 19:56 Ha jammer, net niet het RVV 1966 bord met adviessnelheid 40 op de foto. Alleen net de zijkant ervan links op de foto. :lol:
Heb nog een andere foto, iets verder uitgezoomd, waar is het bord wel te zien is.

Afbeelding
DSCN2026 by DutchRoadMovies, on Flickr
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op do 04 feb 2021, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 04 feb 2021, 20:08

^^ Dat campingbordje met blauwe symbolen is ook wel curieus :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 07 feb 2021, 21:00

Dit weekend is het viaduct van de A9 boven de Metrolijn (Metro 53) gesloopt. Foto's in de spoiler. (Spoiler: niet heel imposante foto's)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dit hele en volgend hele weekend rijdt metro 53 niet. Ik had verwacht dat ik zaterdagmiddag wel eens kon kijken hoe het er voor stond, maar alles was al weg.
Afbeelding
Het viaduct over de Kromwijkdreef staat er nog. Wanneer dat gesloopt wordt weet ik niet, het wordt niet genoemd in het bouwbericht. Volgens een Roemeense bouwvakker was het afgelopen nacht gepland, maar gaat het niet door vanwege de wind en de "very much snow" (sarcastisch lachje + "In Romania, we have one metre snow now")
Afbeelding

Ze hadden een hek open laten staan, dus ik heb misbruik gemaakt van de gelegenheid om een kijkje naar de sloopwerkzaamheden te doen.
Afbeelding
Op de voormalige snelweg, iets ten westen van de S112m kijkend richting west. Rechts het dak van de afrit Holendrecht → S112
Afbeelding
Zelfde plek, kijkend richting oost. Links het bediengebouw, met de markante trap die straks toegang geeft het dak van het bediengebouw.
Afbeelding
Links van de damwand de oude A9, rechts ervan de tunnel die (ten westen van het bediengebouw) al bijna helemaal van de definitieve zandlaag is voorzien en zelfs al is ingezaaid met gras, alleen de buitenranden moeten nog afgewerkt worden.
Afbeelding
Rechts in beeld het toekomstige Reigersbospad met (net buiten beeld) de imposante parkbrug. Links het vierkante veld een plek die nog ingevuld moet worden, maar bij het projectbureau al grappend het "Cantaplein" genoemd wordt (al wordt ook aan een basketbalveld gedacht).
Helemaal in de verte het bediengebouw op de westelijke tunnelmond (naast de spoorlijn A'dam-Utrecht)
Afbeelding
De Parkbrug in het Reigeersbospad. Uiteraard moet er nog een balustrade komen, maar ik vind de brug zo wel mooi slank.
Afbeelding
Het oude viaduct bove het Huntumpad
Afbeelding
Haarlbergerbapd (als je hier onderdoor gaat kom je bij de IKEA uit). Ook hier stond het hek in het weekend open, aan de noordkant was zelfs niet ees een hek maar alleen een dranghek, waar redelijk wat fietsers gebruik van maakten. De waterpartij aan de zuidkant van de A9 is flink uitgebreidt, en er komt ook nog een duiker onder het fietspad door.
Afbeelding
Iets verder, kijkend naar het oosten. In het verlengde van de rijplatenbaan het "tijdelijke" viaduct van de "oude" A9 onder de spoor- en metrolijnen door dat alleen tijdens de bouw van de tunnel gebruikt is. naar verluidt wordt dit opgevuld met zand, maar daar zijn ze nog niet mee begonnen.

Binnenkort gaat er flink gebouwd worden aan de kruising Loosdrechtdreef/Langbroekdreef/Kromwijkdreef/op/afritA9 (S113). De Loosdrechtdreef wordt eerst een tijdelijke weg aangelegd, waarna de huidige loosdrechtdreef gesloopt wordt en verlaagd.
Ook komt er een voorbereiding voor een tanksation op de plek van de oude Total (het grijze terrein op de voorgrond van de foto in dat bericht).

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 13 mar 2021, 12:06

Paar plaatjes bij de Loosdrechtdreef met de aansluiting A9.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De verkeerslichten zijn al enkele tijd buiten werking.

Afbeelding
De toerit richting de A9/A1.

Afbeelding

Afbeelding
Het oude viaduct over de S113.

Bij de aansluiting Muiden van de A1 is men inmiddels volop bezig met de zuidtak voor de ontsluiting van de in aanbouw zijnde wijk Weespersluis.
Afbeelding

Afbeelding
Viaduct van de aansluiting en de A1.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 15 mar 2021, 15:41

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft vandaag het officiële startsein gegeven voor de verbreding van de A9 bij Amstelveen. Het officiële startsein werd gegeven in de Annakerk in Amstelveen. Als symbolische openingshandeling kreeg ze in de Annakerk de sleutel van het toegangshek van het onlangs achter het Keizer Karel College gebouwde uitkijkpunt overhandigd. Met die sleutel opende ze even later het toegangshek om boven in de toren de reeds gestarte voorbereidende werkzaamheden aan de snelweg te kunnen bekijken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 15 mar 2021, 18:32

^^ En dat is ook in beeld gebracht.
Link

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 apr 2021, 0:07

Het viel mij van de week op dat op het stuk Holendrecht - Amstelveen de werkvak toegangen en uitritten in een weefconstructie zitten.
Beetje verwarrend toen ik 2 JdB vrachtwagens ongeveer op hetzelfde punt reden, de ene kwam de A9 op en de ander reed eraf, zeg maar. Ik vroege me even af wat men nu ging doen, eigenlijk..

Komt dit vaker voor :?: , meestal zijn werktoegangsvakken in een aparte in- en uitvoegsectie gelegen, d8 ik.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 04 apr 2021, 11:57

Bij Ouderkerk is voor werkafrit van de SNUP die daar ligt gebruikt gemaakt als ik mij niet vergis. Grondwerk van de ooit geplande verbindingsweg naar de verlengde Gaasperdammerweg.

WoutdeWegenbouwer
woonerf

Bericht door WoutdeWegenbouwer » wo 07 apr 2021, 8:30

Durashift schreef: zo 04 apr 2021, 0:07 Het viel mij van de week op dat op het stuk Holendrecht - Amstelveen de werkvak toegangen en uitritten in een weefconstructie zitten.
Beetje verwarrend toen ik 2 JdB vrachtwagens ongeveer op hetzelfde punt reden, de ene kwam de A9 op en de ander reed eraf, zeg maar. Ik vroege me even af wat men nu ging doen, eigenlijk..

Komt dit vaker voor :?: , meestal zijn werktoegangsvakken in een aparte in- en uitvoegsectie gelegen, d8 ik.
Bij de Rijnlandroute doen ze het ook op deze wijze en werkt goed, 1 i.p.v. 2 in/uitvoegstroken.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 14 apr 2021, 9:10

Gisteravond zijn de werkzaamheden aan het Kruispunt Langbroekdreef/Karspeldreef/Loosdrechtdreef/op/afrit 1 A9 begonnen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 14 apr 2021, 16:52

Alle berichten over de stoeltjeslift bij de Floriade en de discussie daarna zijn afgesplitst. Hier graag weer verder over SAA.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 16 apr 2021, 22:37

Ik heb vandaag een rondje langs de werkzaamheden gelopen. Ik heb nu even geen tijd voor een heel uitgebreide post, maar ...

Wie kan raden waar deze foto genomen is?
Afbeelding

In de loop van volgende week zal ik proberen meer tijd te maken voor een mooie post, hopelijk dan ook met het nieuwe kruispunt Langbroekdreef.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » za 17 apr 2021, 9:37

Fauna passage onder de A1 bij knooppunt Muiderberg?

Is volgens mij de enige op het saa traject die zo ondiep is.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 17 apr 2021, 10:05

^^ of de passage van de tijdelijke A9 onder het spoor richting Utrecht?

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 17 apr 2021, 14:49

paolie schreef: za 17 apr 2021, 10:05 ^^ of de passage van de tijdelijke A9 onder het spoor richting Utrecht?
Yes.
Is deels opgevuld, aan de oostkand afgezet met een damwand en aan de westkant met grond en een kleine keerwand. Aan beide zijden zijn nu nog openingen, die ongetwijfeld dichtgezet gaan worden, anders gaat dit dé locatie voor illegale raves worden.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 18 apr 2021, 22:36

Zojuist zijn de Kromwijkdreef, Loosdrechtdreef en de oprit van de A9 weer opgengesteld:
Link
Ik kwam om 21:20ish langs de afrit 1 A9, die was nog dicht, toen ik bij de Kromwijkdreef bij de Kwikfit even mijn auto parkeerde om wat foto's te maken was nét Traffic Support de hekken aan het weghalen, al was een hoogwerkerbedrijfje nog druk bezig met alle borden richting Loosdrechtdreef af te plakken.
Dat scheelt een nacht werken, want oorspronkelijk zou dit alles pas om 5:00 morgenochtend opengaan.

In het filmpje is te zien dat na de VRI de Loosdrechtdreef (ten oosten van het kruispunt) over een tijdelijke baan gaat, het viaduct over het voormalige fietspad (ten oosten van het "planetarium") moet nog gesloopt worden. Als dat gebeurd is wordt op dezelfde plek de verlaagde Loosdrechtdreef heraangelegd.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 26 apr 2021, 13:13

Even wat foto's van de afgelopen maand, het is wat rommelig bij elkaar, deels oud/nieuwe situatie en wat foto's voor de bordenfetishisten.

In het kader van afrondingszaken van de A9 Gaasperdammerweg: Afgelopen 2 weken is het kruispunt Loosdrechtdreef/Langbroekdreef/A9/Kromwijkdreef gesloopt, herbouwd en opengesteld.
Vóór de tunnelbouw waren dit 2 T-splitsingen en een T-splitsing met busstation Gaasperplas aan de 4e arm. Nu is het herbouwd tot één grote 4-wegkruising, met het busstation als zijweg aan de Langbroekdreef met een aparte VRI. Daarbij is wel de af/oprit van de A9 vanuit/richting Holendrecht gesneuveld.

Afbeelding
Het oude kruispunt A9/Kromwijkdreef. Achter de ANWB-paal links de vroegere oprit A9 → Holendrecht, die al sinds 2016 gesloten is.

Afbeelding
Het oude viaduct dat de A9 over spoor en weg leidde. Het deel over de metrobaan is al weg.

Afbeelding
Verdwenen bord bij busstation Gaasperplas. Onder staat «¸Langcat" Almere '84»

Afbeelding
Oud viaduct over een fietspad bij het Planetarium. Ik sta opp het wegviaduct in de Loosdrechtdreef. Het viaduct op de foto ernaast is waarschijnlijk rond 1982 gebouwd en nooit gebruikt.

Afbeelding
Inmiddels is het viaduct vrijwel geheel gesloopt.
Afbeelding

Afbeelding
Afsluitpaaltjes, klaar voor gebruik, ze staan al gezellig te knipperen.

Afbeelding
Deze oversteekplaats is netjes afgesloten, ondanks dat er 3 fietspaden naartoe zijn en die alle 3 nog niet aangesloten zijn. Dit is dus nu nog onbereikbare fietsinfrastructuur. Inmiddels zijn de hekken weg...

Afbeelding
Voor de bordenfetishisten... (ze liggen er nog)

Afbeelding
Zicht op het kruispunt, komend van de Kromwijkdreef. Links de damwand van het restant viaduct A9 over oude Kromwijk en metrobaan.

Afbeelding
Oude afrit A9, inmiddels buiten gebruik.

Afbeelding
Overzicht op het nieuwe kruispunt vanaf het viaduct

Afbeelding
Wederom voor de bordenfetishisten, een oud model einde autosnelweg :G2:.
Ook is vanaf vandaag de Huntumdreef 2½ maand afgesloten, het oude A9-viaduct hierover wordt gesloopt, en de weg wordt heraangelegd.

Afbeelding
Het oude viaduct A9 over de Huntumdreef met naar verluidt "de steilste helling van Amsterdam" (10%). Deze weg is nu afgesloten om het viaduct te slopen.

Afbeelding
"Alpentunneltje" in het Nellesteinpad.
Helemaal aan de andere kant van het project, bij de westelijke tunnelmond, zijn ook nog wat werkzaamheden:

Afbeelding
De tijdelijke onderdoorgang spoorlijn Amsterdam ←→ Utrecht. Deze is dichtgezet met damwanden en volgestort, maar er is nog een meter of 2 vrije ruimte. Tip voor de ravers.

Afbeelding

Afbeelding
Aan de andere kant, kijkend richting Holendrecht vanaf de westelijke tunnelmond. Hier moet nog een fietspad komen.

Afbeelding
Zelfde beeld, maar dan over de wisselbaan die pas in 2026 geopend gaat worden

Afbeelding
Zicht op het toekomstige fietspad. Links is dus :KP: Holendrecht, rechts parallel aan de kijkrichting de spoor- en metrolijn

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » wo 28 apr 2021, 19:29

Geen gekke plek voor een fietspad, daar parallel aan het spoor. Tijdens mijn studie fietste ik wel eens naar de HES (bij de Arena) en de A9 ging je onderdoor naast de Ikea. Zo langs het spoor is vanaf Holendrecht, en zelfs al vanaf Abcoude, een logische route.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 29 apr 2021, 18:57

Klopt. Aan deze kant komen ze er goed vanaf met een extra fietsverbinding, 300m voorbij de bestaande bij de IKEA. Aan de oostkant is er een stuk van 900m wat geen fietsoversteek meer heeft en die wel had (Tussen metrolijn en Gaasp) - Voor de Bijlmer een behoorlijke armoede. Ook hebben alle nieuwe fietsoverstekem als nadeel dat je een heuvel op moet, vroeger waren ze vrijwel allemaal vlak.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 07 mei 2021, 15:09

Is eigenlijk het verbetering knooppunt Holendrecht zelf ook onderdeel van deel 2 A9 Schiphol Holendrecht? En dan vooral de overgang bij Holendrecht zuid zelf van A9 naar A2 komend vanaf Schiphol. BV door een ruime fly over linksaf ipv een krappe 270 bocht rechtsaf. (of helemaal de A2 bypassen met een tunnel onder de ouderkerkerplas ;) - een mens mag dromen)

Pas als die bottleneck eruit is zal de A9 een echt alternatief zijn voor de A10 zuid komend vanuit Schiphol.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 07 mei 2021, 19:01

Nee, aan die klotelus wordt niets gedaan. Te duur of zo.... :rofl2:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 mei 2021, 20:25

^^ Denk dat met een directe boog er ook ruimteproblemen komen met de afrit naar de S111 en lengte weefstrook voor uitwisseling tussen de A9 en de A2. Ofwel dat daar het noordelijke knooppuntdeel ook aangepast moet worden wat naast de kosten voor een fly-over in het zuidelijke knooppuntdeel het extra duur maakt. Maar maak er dan trouwens gelijk maar twee fly-overs van, ook eentje voor de A2 vanuit Utrecht naar de A9.

Bewegend beeld van de nieuwe kruising bij de aansluiting S113/N236 overdag.

Enkele screenshots uit de video van de bewegwijzering:

Vanaf de Langbroekdreef:
Afbeelding
Handig achter een boom. Dit is voor de kruising met de bushalte.

Afbeelding
Portaalbord na de kruising met de bushalte.

Vanaf de Kromwijkdreef:
Afbeelding

Vanaf de A9:
Afbeelding

De video:
Link
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op vr 07 mei 2021, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 mei 2021, 21:45

Jackbauer1350 schreef: vr 07 mei 2021, 20:25 ^^ Denk dat met een directe boog er ook ruimteproblemen komen met de afrit naar de S111 en lengte weefstrook voor uitwisseling tussen de A9 en de A2. Ofwel dat daar het noordelijke knooppuntdeel ook aangepast moet worden wat naast de kosten voor een fly-over in het zuidelijke knooppuntdeel het extra duur maakt. Maar maak er dan trouwens gelijk maar twee fly-overs van, ook eentje voor de A2 vanuit Utrecht naar de A9.
Als in Westpoort een viaduct van 3km lang en 2x2 rijstroken breed kon worden gebouwd voor de A5, dan zou je voor de relatie Amstelveen -> Diemen ook een viaduct van 2km moeten kunnen bouwen aan de oostzijde van de relatie Diemen -> Amstelveen en deels boven de A2.

Voor verkeer van Amstelveen naar de afritten en richting :KP: Amstel laat je het bestaande lusje in stand. Dat dit linkse in- en uitvoegers oplevert mag geen probleem zijn want de A9 is juist de hoofdrichting.

Update: Sterker nog: een deel van de benodigde viaducten ligt er al en het hoeft niet eens bovenop de A2? Of is dit een verouderd satellietbeeld of komt de wisselbuis hier overheen te lopen?

Afbeelding

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » vr 07 mei 2021, 21:56

Ik zat pas ook al te kijken op de kaart, viel mij toen ook al op dat er met die lus van A9 ri Oost naar A2 ri Noord niks is gedaan.
Het lijkt mij toch dat bij het aanpakken van dit traject, en het stroomlijnen daarvan zoiets wel er uit gehaald moet kunnen worden?
Hieronder even een vlugge schets, er zou wel een Texas stijl flyover voor nodig zijn, maar dan heb je ook wat.

Afbeelding
uploaded unlimited

Edit: post hierboven geeft wellicht nog een goedkopere optie :top:
Laatst gewijzigd door Stroomweg op vr 07 mei 2021, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 07 mei 2021, 21:57

Schelpenpaadje schreef: vr 07 mei 2021, 21:45
Update: Sterker nog: een deel van de benodigde viaducten ligt er al en het hoeft niet eens bovenop de A2? Of is dit een verouderd satellietbeeld of komt de wisselbuis hier overheen te lopen?
Dat laatste ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 mei 2021, 22:26

^^ Verbreden die dingen en gaan!

Betekent dit dat de wisselbuis wanneer deze in oostelijke richting geopend is wel een vloeiende verbinding aan de zuidelijke rijbaan van de A9 geeft?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 07 mei 2021, 22:50

^^ Ja.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 08 mei 2021, 9:20

Overigens best apart dat die Ouderkerkerplas precies op die plek is gemaakt terwijl de plannen voor ern verlengde Gaasperdammerweg nog wel reëel waren destijds. Het zand dat daar gewonnen werd was onder meer gebruikt voor de aardebaan van rijksweg 6, de huidige A9. Waarbij ook gelijk de bekende huidige SNUP bij Ouderkerk is aangelegd. Dat die grondwerken als aanzet voor de verlengde Gaasperdammer gelijk zijn meegenomen gaf al aan dat de plannen voor die weg nog wel levend waren toen die zandwinningsplas precies in het verlengde van de Gaasperdammerweg ontstond.

Met de SAA plannen werd wel duidelijk dat de ontbrekende schakel Muiderberg-Holendrecht er niet meer gaat komen.
Het is dat die waterplas in de weg ligt maar anders was het een mooie gelegenheid geweest om dat dubbelknooppunt gewoon volledig om te bouwen naar een enkelvoudige knoop met een doorlopende A9 Amstelveen - Diemen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 08 mei 2021, 9:48

Ik heb even zitten tekenen en een oplossing bedacht voor die krappe lus:

Afbeelding
:woop: