Afbeelding

[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Autostrada
dorpsstraat

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Autostrada » ma 30 mei 2022, 20:52

IIVQ schreef: zo 29 mei 2022, 21:57
Autostrada schreef: zo 29 mei 2022, 21:06 Nog geen paar honderd meter verder voegt vervolgens de oprit van Amsterdam-Zuidoost (afrit 2) in, hier schuilt ontwerpfout 5 die ook in de nieuwe situatie bijft bestaan. De tak komende vanaf de A2 heeft al hogere intensiteiten dan de boog vanuit de A9 (uit Almere) en krijgt hier door nog meer verkeer te verwerken. Ook dit kan niet opgelost worden zonder nieuwe kunstwerken en ook hier geldt dat de huidige verbouwing een uitgelezen kans was geweest... Na de complete verbouwing van de A9 blijft dit een potentiële bottleneck.

Vervolgens komt de rijbaan komende vanaf de A2 samen met de A9 (uit Almere) en vormt hier kortstondig 4 rijstroken, waarbij ontwerpfout 6 al snel volgt. Alhoewel de intensiteit van het verkeer op rijstroken 1 en 2 veel zwaarder is dan op 3 en 4, en ook veel meer vrachtverkeer kent, is het rijstrook 1 die afvalt, wat voor zeer veel turbulentie (en ongevallen) zorgt. Het principe van het "links invoegen" blijft in de nieuwe situatie bestaan, echter zijn er dan wel meer doorgaande rijstroken op de A9. Ook in de nieuwe situatie blijft dit een plek met veel turbulentie, wel is minder congestie te verwachten.
Ik vermoed dat het viaduct over de Holendrechterzijweg/Amstelweg veranderd gaat worden. Er is immers de spitsstrook op de A9 Gaasperdammerweg die met een (al gebouwd) viaduct over de oprit 2 Amsterdam Zuidoost -> A2 Utrecht heen gaat, en even verder met een (nog niet gebouwde tunnel) onder diezelfde oprit (en de richting -> A9 Amstelveen) door moet, om tussen de rijbanen van de A9 uit te komen. Er liggen nu 3 viaducten (2x 2 rijstroken+vluchtstrook, 1x 4 rijstroken + vluchtstrook) en er lijkt mij geen ruimte om daar nog een spitsstrook bij te wurmen.
Dit viaduct gaat inderdaad op de schop, maar aan de layout veranderd helaas niets. Het blijft 2 doorgaande rijstroken vanaf de A9 (uit Almere) en 2 vanaf de A2 (uit Utrecht). Op de 2 rijstroken vanuit Utrecht voegt dan oprit Amsterdam-Zuidoost (afrit 2) dan nog eerst in, alvorens deze samen komt met de rijbanen van de A9. Zeker gezien het feit dat de spitsstrook van de A9 straks ook doorgaand verkeer op de relatie A9 Almere > Alkmaar bedient, wordt de verkeersstroom vanaf de A2 naar A9 ri Alkmaar nog dominanter. Ook in de toekomstige situatie blijven dat rijstrook 1 en 2 (Maw "links invoegen").

Groot verschil is dat in de huidige situatie rijstrook 1 afvalt, en in de toekomstige situatie er 4 doorgaande rijstroken komen.

Een heel groot deel van het issue was al opgelost geweest als er vanaf de A2 komende vanuit Utrecht een links-uitvoegende spitsstrook was gekomen die zou aftakken ter hoogte van het einde van de trajectcontrole (Maw net voor afrit 3) en dan door de middenberm geleid zou worden met een betonnen rijbaanscheiding, dit kan allemaal binnen het bestaande profiel van de A2. Ter hoogte van het riviertje Holendrecht (provinciegrens UT/NH) zou dan een nieuw kunstwerk moeten komen met een flauwe boog over de westelijke rijbaan van de A2 heen en dan parallel binnen de bestaande ruimte van het knooppunt aan de verbindingsboog A9>A2 (ri Utrecht) moeten lopen. Vervolgens nog 1 nieuw kunstwerk (onderdoorgang) onder de zuidelijke rijbaan van de A9 door en dan zou deze spitsstrook invoegen op de spitsstrook van de A9 (die daar ook verdiept komt te lopen). De spitsstrook zou dan 2 doorgaande rijstroken moeten tellen tot de verweving met de hoofdrijbaan, waarna 1 rijstrook al snel zou kunnen afvallen (immers, de nieuwe A9 telt daar straks nog altijd 5 doorgaande rijstroken).

Totale meerkosten zeer te overzien, geen extra asfalt buiten de huidige omgrenzing en probleem van links uitvoegen van de spitsstrook lijkt me mee te vallen gegeven vergelijkbare situaties op de A1 en A9; daarnaast voegt de strook net voor het einde van de trajectcontrole op de A2 uit en dus vMax 100 km/h gedurende grootste tijd dat die strook daadwerkelijk open zou zijn.

Deze nieuwe A2-spitsstrook kan dan natuurlijk alleen open als de dominante richting op de A9 Almere > Alkmaar is (ochtendspits vermoed ik); omdat deze logischerwijs dezelfde rijrichting moet hebben als de A9 spitsstrook.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 08 jul 2022, 9:54

In het komende half jaar worden de werkzaamheden ter verbreding van de Schipholbrug opgestart. Dat blijkt althans uit een ontheffing voor 'nachtwerk' die door de gemeente Haarlemmermeer is afgegeven en loopt van 1 juli tot 31 december 2022. Het betreft met name sloopwerkzaamheden, het trillen/boren van damwandplanken en palen voor de brug en de basculekelder en het verwijderen en verplaatsen van de verkeersportalen. Voor bepaalde werkzaamheden zal de A9 (en de N232) geheel worden afgesloten. Wanneer de werkzaamheden precies plaatsvinden zal naar ik aanneem door RWS worden gecommuniceerd.

Uit de beschikking lees ik in ieder geval het volgende:
Beschikking inzake ontheffing nachtwerk rond A9 bij Schipholbrug schreef: De komende jaren worden werkzaamheden verricht aan de rijksweg A9 tussen knooppunt Badhoevedorp en Holendrecht. Het betreft een project ter uitvoering van het Tracébesluit Weguitbreiding SAA (Schiphol-Amsterdam-Almere) van 21-03-2011, gewijzigd vastgesteld op 14-09-2011, 21-03-2013, 23-09-2014 en 07-03-2017 (onherroepelijk 27-02- 2019). De sloopwerkzaamheden, het trillen/boren van damwandplanken en palen overdag aan de Schipholbrug, het boren van palen as 1 en 2 en boren palen noordkelder in de avond- en nachtperiode en het verwijderen en verplaatsen van de verkeersportalen in de avond- en nachtperiode is onderdeel hiervan. Het betreft hier werkzaamheden die ook worden uitgevoerd buiten de reguliere werktijden, te weten in de avond en nachtperiode.

De werkzaamheden kunnen slechts worden uitgevoerd buiten de reguliere werktijden, omdat de nieuw te realiseren fundatie van de noordkelder en fundatie op as 1 en 2 zich bevinden binnen enkele meters van de N232 en direct naast de Ringvaart. In verband met bouwveiligheidszones en de plaatsing van materieel, dient de N232 deels te worden afgesloten. Ook zal in enkele gevallen het materieel op de N232 zelf geplaatst moeten
worden. Het verwijderen en verplaatsen van de verkeersportalen kan alleen worden uitgevoerd wanneer de A9 volledig is afgesloten. Vanwege de maatschappelijke impact op het wegennet, dienen deze afsluitingen plaats te vinden tijdens de avond en nachtperiode.

Een ontheffing wordt verleend om ’s avonds, ’s nachts of op zon- of feestdagen werkzaamheden te mogen uitvoeren bij een technische of een maatschappelijke noodzaak. Onder maatschappelijke noodzaak wordt bijvoorbeeld verstaan: bouw- of sloopwerkzaamheden aan de infrastructuur, die om andere redenen niet overdag kunnen plaatsvinden, met als voornaamste reden doorstroom van het verkeer in het kader van de bereikbaarheid en veiligheid. Hierbij dient een afweging te worden gemaakt tussen hinder en maatschappelijke noodzaak om (met name in nachten) door te werken.
In dit geval is gebleken dat de werkzaamheden in verband met de veiligheid niet kunnen worden uitgevoerd zonder A9 en de N232 af te sluiten. De maatschappelijke impact van het afsluiten van de A9 en de N232 overdag is dermate groot, dat de werkzaamheden in de avond en nachtelijke uren dienen te worden uitgevoerd. Hieruit volgt dat een maatschappelijke noodzaak is aangetoond op grond waarvan ontheffing is gerechtvaardigd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 jul 2022, 17:48

Na de A10-Zuid ook even bij de A9 wezen kijken.

Afbeelding
A9/N232 - Rotonde vanaf de Nieuwenmeerdijk by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3206 by DutchRoadMovies, on Flickr
Rijstroken van de N232 zijn iets verschoven.

Afbeelding
A9/N232 - Monumentje Fort aan het Schiphol by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Schipholbrug over de Ringvaart, noordzijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Schipholbrug, brugwachterhuisje by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Basculegedeelte van de Schipholbrug by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3216 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3225 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3220 by DutchRoadMovies, on Flickr
Zuidzijde van de brug.

Afbeelding
DSCN3223 by DutchRoadMovies, on Flickr
Schipholdraaibrug

Afbeelding
DSCN3241 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3239 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3233 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3246 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3231 by DutchRoadMovies, on Flickr
Tijdelijke fietsviaduct bij de Museumtramlijn.

Afbeelding
DSCN3229 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3235 by DutchRoadMovies, on Flickr
Afbeelding
DSCN3237 by DutchRoadMovies, on Flickr
Aansluiting Keizer Karelweg vanaf het fietsviaduct.

Nog enkele plaatjes aan de zuidzijde van de DDI:
Afbeelding
DSCN3253 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3254 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3256 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
IMG20220729151240 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3258 by DutchRoadMovies, on Flickr
Fiets/voetgangersviaduct over de toerit richting Holendrecht.

AfbeeldingDSCN3259 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3264 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3263 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Burg. Rijnderslaan by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3262 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3267 by DutchRoadMovies, on Flickr

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 19 aug 2022, 22:50

De Gaasperdammertunnel kampte ruim 24 uur met een camerastoring en was afgesloten:
https://www.at5.nl/artikelen/216432/gaa ... erastoring

https://www.rwsverkeersinfo.nl/nieuws/g ... rastoring/
Inmiddels lijkt de weg weer open al meldt google nu een aanrijding (21 mn geleden).

Interessant genoeg was ook oprit 1 (ri :KP: Diemen) afgesloten, terwijl je komende vanaf daar alleen in de open lucht rijdt.
Alle rijstroken bij de VRI die daar naartoe leiden blijven rood met een lichtbak met tunnelsymbool met rood kruis ernaast.
Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 19 aug 2022, 23:24

^^^ kan hetzelfde zijn, want op de DRIP die op de A9 nabij Lijnden hangt stond dat de tunnel dicht was met een omgevallen voertuig symbool, dit was vanmiddag rond half vier.

Ja, dit was een mooie boel.. zou het nu gehackt zijn?

Het staat maar mager aangegeven eigenlijk. Ik las het vanochtend al. Maar, op de A9 bij Uitgeest stond er niks over (had ik wel verwacht, je zou dan via Zaandag ring A10 noord kunnen kiezen... dus ik reed door richting knp. Badhoevedorp. Aldaar stond inderdaad op de DRIP dat de tunnel dicht was..
Ik dus via stukje A4 en A10 zuid richting de A1 willen rijden.. maar ja, dat wilden er meer.. dus file. 12 minuten.. Ik nog een beetje denken.. denken.. wetende dat er op de A1 voor de A27 nog wat file stond.. weet je wat dacht ik.. waarom niet via A'dam Zuid-Oost richting Weesp rijden. Kijken of ik daar de A9 op kan..of ik rijdt rechtdoor en dan via Weesp en Bussum naar Hilversum en dan de A27 op..

Ik onder de Arena door en zo via de Bijlmerdreef en de lus in het Kraaiennest naar de S113. Halverwege kan je de S112 op richting A9.. daar stond niks over een afgesloten tunnel.. vreemd toch? Ik heb het er niet op gegokt.
Op het dak van de tunnel bij de S113 zag ik, rijdend richting Driemond / Weesp dat er wel verkeer op deA9 richting knooppunt Diemen reed. :s

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 20 aug 2022, 9:06

Durashift schreef: vr 19 aug 2022, 23:24 Op het dak van de tunnel bij de S113 zag ik, rijdend richting Driemond / Weesp dat er wel verkeer op deA9 richting knooppunt Diemen reed. :s
Je kan vanaf de oprit Weesp richting knooppunt Diemen rijden zonder de tunnel in te rijden? Ik neem aan dat dat deel niet afgesloten was.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 aug 2022, 14:45

Ja, je kon linksaf, volgens mij. Ik heb er niet heel goed opgelet, eerlijk gezegd. Het was al snel weer groen voor rechtdoorgaand verkeer. ;)
Er kwam ook verkeer vanaf knp. Diemen A'dam Zuid-Oost in rijden.

Het gehele camerasysteem beslaat, naar mijn redenatie, toch wel ook de rijbanen die buiten de fysieke tunnel liggen?
Je wilt immers toch ook zicht hebben op wat er in en uit komt van de tunnel, denk ik dan.

In mijn herinnering heb ik geen afsluiting gezien om rechtsaf te gaan richting Ikea. Althans, die DRIP die IIVQ toonde, heb ik niet waargenomen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 20 aug 2022, 21:07

boe! schreef: za 20 aug 2022, 9:06
Durashift schreef: vr 19 aug 2022, 23:24 Op het dak van de tunnel bij de S113 zag ik, rijdend richting Driemond / Weesp dat er wel verkeer op deA9 richting knooppunt Diemen reed. :s
Je kan vanaf de oprit Weesp richting knooppunt Diemen rijden zonder de tunnel in te rijden? Ik neem aan dat dat deel niet afgesloten was.
Dat is een foute aanname:
IIVQ schreef: vr 19 aug 2022, 22:50Interessant genoeg was ook oprit 1 (ri :KP: Diemen) afgesloten, terwijl je komende vanaf daar alleen in de open lucht rijdt.
Alle rijstroken bij de VRI die daar naartoe leiden blijven rood met een lichtbak met tunnelsymbool met rood kruis ernaast.
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 21 aug 2022, 9:04

^^ Dat is eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zo'n tunnelsymbool met een kruis is interessant in de informatievoorziening, maar dwingt niets af. Als ik drie minuten stil sta voor een rood licht, dan ga ik er vanuit dat het verkeerslicht defect is en rijd ik alsnog door.

Als de tunnel dicht zou moeten zijn en er rijdt toch verkeer dan staat er ergens een slagboom open.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 21 aug 2022, 9:34

^^ Je kan in dat geval oprit 1 op rijden. Je mag er niet op rijden, want rood verkeerslicht.

En als je dan toch eigenwijs bent, kom je 30m verder een speciale koeienstopper tegen: nog een rood verkeerslicht en een balk met rode en witte strepen op 90cm hoogte dwars over de weg:
https://maps.app.goo.gl/kXPqBRkPN7hhNDqg8

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 21 aug 2022, 11:13

^^ :top: :rofl2:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 21 aug 2022, 12:21

Durashift schreef: za 20 aug 2022, 14:45 Er kwam ook verkeer vanaf knp. Diemen A'dam Zuid-Oost in rijden.
Het kan natuurlijk dat de weg ri :KP: Holendrecht (alweer) open was.
Er zijn 2 mogelijkheden om de A9 in deze richting fysiek af te sluiten:
1: Direct na de Gaasp, dan is de hele weg (incl afrit 1/2/3) echt dicht
2: met slagbomen op de HRB en slagbomen over afrit 2/3. In dat geval blijft afrit 1 gewoon open.
Komende vanaf A1 zijn er rode kruizen, komende vanaf de oprit IJburg slechts een rood verkeerslicht i.c.m. hetzelfde tunnel-kruis-symbool.

Als de tunnel nog dicht was hebben ze wellicht voor deze optie gekozen, hetzij voor ál het verkeer, hetzij voor roodkruisnegeerders.
Durashift schreef: za 20 aug 2022, 14:45
In mijn herinnering heb ik geen afsluiting gezien om rechtsaf te gaan richting Ikea. Althans, die DRIP die IIVQ toonde, heb ik niet waargenomen.
Als je bij oprit 1 bent (S113, direct ten zuiden van Kraaiennest) is een afsluiting richting IKEA niet nodig als de tunnel dicht is. Die richting is er namelijk ook niet als de tunnel open is.

Oprit 1 is een halve aansluiting, oprit alléén ri :KP: Diemen, en afrit alleen vanuit :KP: Diemen.

En vwb "Richting IKEA": Oprit 2 en 3 zijn volledige aansluitingen, maar je kanmag niet van afrit 2 naar 3 of vv. Je kanmag de Gaasperdammerweg niet bij een oprit oprijden en bij afrit 3 (IKEA) afrijden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 22 aug 2022, 11:55

IIVQ schreef: zo 21 aug 2022, 9:34 ^^ Je kan in dat geval oprit 1 op rijden. Je mag er niet op rijden, want rood verkeerslicht.
Mmh, hier word ik niet erg vrolijk van. Als je uit een doorgekruist tunnelsymbool moet afleiden dat een rijstrook die niet door de tunnel gaat toch afgesloten is, dan is dat op z'n zachts gezegd erg summier. Aan een rood verkeerslicht kun je al helemaal niet afleiden dat die richting afgesloten is, dus het zou me niks verbazen als hier af en toe minutenlang auto's staan te wachten op groen licht. Een afgedekt verkeerslicht en een fysieke afzetting van de voorsorteerstrook lijken mij veel duidelijker.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 22 aug 2022, 13:14

^^
IIVQ schreef: zo 21 aug 2022, 9:34 En als je dan toch eigenwijs bent, kom je 30m verder een speciale koeienstopper tegen: nog een rood verkeerslicht en een balk met rode en witte strepen op 90cm hoogte dwars over de weg:
https://maps.app.goo.gl/kXPqBRkPN7hhNDqg8
Of deze 30 m terugzetten (zichtbaar op de kruising).

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 22 aug 2022, 13:16

Overigens vallen me nu deze handwijzers op: https://goo.gl/maps/iB1ypKjWAmpCosPN9

In het kader van spookrijder-preventie vind ik dat geen handige mast om ze aan te hangen... Had dat nou niet anders gekund (meer naar de daadwerkelijke oprit)...

Geldt voor deze ook btw: https://goo.gl/maps/UP2TuxHPWHQHy25D9
't Wordt er ook niet leesbaarder van.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2022, 17:27

paolie schreef: ma 22 aug 2022, 11:55
IIVQ schreef: zo 21 aug 2022, 9:34 ^^ Je kan in dat geval oprit 1 op rijden. Je mag er niet op rijden, want rood verkeerslicht.
Mmh, hier word ik niet erg vrolijk van. Als je uit een doorgekruist tunnelsymbool moet afleiden dat een rijstrook die niet door de tunnel gaat toch afgesloten is, dan is dat op z'n zachts gezegd erg summier. Aan een rood verkeerslicht kun je al helemaal niet afleiden dat die richting afgesloten is, dus het zou me niks verbazen als hier af en toe minutenlang auto's staan te wachten op groen licht. Een afgedekt verkeerslicht en een fysieke afzetting van de voorsorteerstrook lijken mij veel duidelijker.
Wegenforum lezen! Moeten meer automobilisten doen om hun reis voor te bereiden :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 22 aug 2022, 18:10

paolie schreef: ma 22 aug 2022, 11:55
Het ging hier om een calamiteit, geen vooraf geplande afsluiting. Bij de geplande afsluitingen waren er rode verkeerslichten, afgezette voorsorteerstroken, slagbomen, tunnelsymbolen met kruis, hekken én verkeersregelaars.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 21 sep 2022, 21:41

Een paar foto's van het park bovenop (en naast) de tunnel van de A9, direct aansluitend op het Bijlmerpark. Dus bij de kruising met de s112.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 21 sep 2022, 21:42

^^ Dat is best mooi geworden.
Donateur Vereniging Wegenforum

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 21 sep 2022, 21:48

^^ Ik vind het vooral een kale grasvlakte (met daarbij een asfaltvlakte, zie laatste foto). De meeste begroeiing op de foto's is van de bestaande parken langs de A9.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 21 sep 2022, 22:11

Dit doet inderdaad nog niet zoveel voor de biodiversiteit. Maar misschien komt dat nog?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » wo 28 sep 2022, 13:17

Recent is op de A9 in de richting Holendrecht > Badhoevedorp de afrit Amstelveen-Stadshart aangepast.
Dit was een lange uitvoeger die helemaal door liep van afrit 4 tot afrit 5 over een lengte van zo'n 1,5 km.
Afgelopen weekend is daar de belijning aangepast waardoor de afrit nu zo'n kilometer naar het oosten is opgeschoven. Vanaf dat punt staat er nu een dubbele doorgetrokken streep, in plaats van blokmarkering.

De bebording is (iets) aangepast, waarbij er géén uitsmijter staat, maar er is wel een bord geplaatst die aangeeft dat de afrit binnen 500m is.
Uiteraard is er weer broddelwerk geleverd, want pal voor afrit 4, en dus zo'n 800m voor de nieuwe afrit 5, staat nog een afstandenbord met Amstelveen Stadshart 2. Dit bord is dus NIET aangepast, en zet automobilisten op het verkeerde spoor.

https://goo.gl/maps/gu48kbo7P6ifRJJRA

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 28 sep 2022, 13:46

Helaas, geen lekker lang weefvak meer om de avondfile een stukje korter te maken :(

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 28 sep 2022, 15:37

Autostrada schreef: wo 28 sep 2022, 13:17 Uiteraard is er weer broddelwerk geleverd, want pal voor afrit 4, en dus zo'n 800m voor de nieuwe afrit 5, staat nog een afstandenbord met Amstelveen Stadshart 2. Dit bord is dus NIET aangepast, en zet automobilisten op het verkeerde spoor.

https://goo.gl/maps/gu48kbo7P6ifRJJRA
De afstand vanaf hier tot het Amstelveense Stadshart is toch niet veranderd? :dontknow:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 sep 2022, 22:45

paolie schreef: wo 28 sep 2022, 15:37 De afstand vanaf hier tot het Amstelveense Stadshart is toch niet veranderd? :dontknow:
Tot het Stadshart zelf niet, maar wel tot de afrit:
Autostrada schreef: wo 28 sep 2022, 13:17 Afgelopen weekend is daar de belijning aangepast waardoor de afrit nu zo'n kilometer naar het oosten is opgeschoven.
Kennelijk halen mensen de 2 soorten afstandsaanduidingen door elkaar. Terecht, echt duidelijk is het niet.
--Harry.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 29 sep 2022, 10:41

harry schreef: wo 28 sep 2022, 22:45
paolie schreef: wo 28 sep 2022, 15:37 De afstand vanaf hier tot het Amstelveense Stadshart is toch niet veranderd? :dontknow:
Tot het Stadshart zelf niet, maar wel tot de afrit:
Maar dat geeft dit bord nu eenmaal niet aan. Dus om dan te spreken van broddelwerk, dat is niet terecht. De bewegwijzering is in principe gewoon correct.
Autostrada schreef: wo 28 sep 2022, 13:17 Afgelopen weekend is daar de belijning aangepast waardoor de afrit nu zo'n kilometer naar het oosten is opgeschoven.
Kennelijk halen mensen de 2 soorten afstandsaanduidingen door elkaar. Terecht, echt duidelijk is het niet.
Is er echt sprake van verwarring, of is dit een veronderstelling van Autostrada? Persoonlijk vind ik het onderscheid tussen afstandaanduidingen tot bestemmingen en afstandaanduidingen tot afritten duidelijk herkenbaar in de vormgeving van de bewegwijzering.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » do 29 sep 2022, 21:02

Ik kom al jaren op dit stuk A9. Eerst stond er op het bord boven de A9 de aanduiding "Amstelveen 2"
De afrit 4 leidde toen nog naar Amstelveen-Oost.

https://goo.gl/maps/MFNtdLDwhgw4QZRR8

In 2019 dacht Rijkswaterstaat nog dat de afrit 5 tijdens de hele verbreding van de A9 voor zo'n 5 jaar dicht zou moeten. Men is toen begonnen met het OWN in Amstelveen aan te passen om verkeer via afrit 4 naar het 'centrum' van Amstelveen te leiden (met 'centrum' bedoel ik hier: Amstelveen Stadshart). Vanaf dat punt werd Amstelveen via afrit 4 bewegwijzerd en is met een fraaie sticker Amstelveen-Stadshart geplaatst. Ik heb dit altijd opgevat als een verwijzing naar de afrit (afrit 5), en niet als een doel. Op de ANWB borden zou een doel binnen de plaats Amstelveen wit-omkaderd moeten zijn. Zoiets als https://goo.gl/maps/Pe6RoHutTBpwn6LL7 of https://goo.gl/maps/hiEA4sxMyC4oLb1UA

Het leek me extra logisch omdat er nu specifiek onderscheid werd gemaakt tussen de afrit 4 (Amstelveen - blijft open) en afrit 5 (Stadshart - gaat 5 jaar dicht). Ook in alle nieuwsbrieven werd dit zo gecommuniceerd.

Uiteindelijk kreeg VeenIX de concessie voor de bouw en bleek afrit 5 helemaal niet dicht te hoeven. Een simpele DDI volstond om het verkeer op een zeer krap oppervlakte te kunnen afhandelen tijdens de bouw.

Nu de afrit 1 km is opgeschoven, zou het logisch zijn om dat bord aan te passen. Temeer omdat het vrij uitzonderlijk is dat je een uitvoeger van 800m hebt met doorgetrokken streep.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 29 sep 2022, 21:24

Ik weet het niet hoor. Ik snap jouw redenering, maar heb zelf nooit bedacht dat je 'Amstelveen-Stadshart 2' zou kunnen lezen als zijnde nog twee kilometer te gaan tot aan de afrit. En eerlijk gezegd denk ik ook dat weinig anderen het op die manier zouden interpreteren. Daarbij is het vanaf dat bord ongeveer 1,7 kilometer tot aan het begin van de (nieuwe) doorgetrokken streep op de afrit, dus zo heel ver van die 2 kilometer ligt dat dan ook nog niet eens.

Vandaag heb ik trouwens wat drive by foto's gemaakt. Dat ene bord staat er niet op, maar wel de borden die verder rond de afrit staan. En daar zit ook een soort van uitsmijter bij (welke voorheen nog een paar honderd meter verder boven het weefvak hing). Er staat trouwens ook nog een tijdelijke mobiele DRIP die op de nieuwe situatie wijst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op do 29 sep 2022, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 sep 2022, 21:32

Wat is er dan nu wezenlijk veranderd aan de situatie waardoor er van die blokmarkering een dubbel doorgetrokken streep gemaakt moest worden?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 29 sep 2022, 21:36

Wezenlijk? Nou eigenlijk helemaal niets.