Op zich snap ik je gedachtengang, maar die stemt niet overeen met hoe het daadwerkelijk gegaan is. Het verzoek van de gemeente Amstelveen om de afritnamen en bijbehorende doelen aan te passen is al rond 2012 bij Rijkswaterstaat ingediend en staat los van de werkzaamheden aan de A9. In die tijd werd het nieuwe KPMG-gebouw opgeleverd inclusief een nieuwe verbinding op own met de Beneluxbaan (Laan van Langerhuize), waardoor ook de zuidkant van Amstelveen gemakkelijk via afrit 4 bereikbaar werd en er een mogelijkheid ontstond om de drukke afrit 5 te ontlasten. Zo ontstond het idee om Amstelveen via afrit 4 te bewegwijzeren en alleen de Amstelveense wijk Stadshart via afrit 5. Vanuit het westen wordt aanvullend ook Amstelveen-Zuid bewegwijzerd via afrit 6. Er zaten echter uiteindelijk behoorlijk wat jaren tussen indienen van het verzoek van Amstelveen en de daadwerkelijke realisatie van de aanpassingen door RWS (mede doordat lange tijd niet duidelijk was wat er precies met dit deel van de A9 zou gaan gebeuren).Autostrada schreef: ↑do 29 sep 2022, 21:02 Ik kom al jaren op dit stuk A9. Eerst stond er op het bord boven de A9 de aanduiding "Amstelveen 2"
De afrit 4 leidde toen nog naar Amstelveen-Oost.
In 2019 dacht Rijkswaterstaat nog dat de afrit 5 tijdens de hele verbreding van de A9 voor zo'n 5 jaar dicht zou moeten. Men is toen begonnen met het OWN in Amstelveen aan te passen om verkeer via afrit 4 naar het 'centrum' van Amstelveen te leiden (met 'centrum' bedoel ik hier: Amstelveen Stadshart). Vanaf dat punt werd Amstelveen via afrit 4 bewegwijzerd en is met een fraaie sticker Amstelveen-Stadshart geplaatst.
Nee, het is geen verwijzing naar een afrit maar naar een wijk in Amstelveen (waar niet geheel toevallig ook een gelijknamig winkelcentrum ligt). Vergelijk het met verwijzingen naar bijvoorbeeld Amsterdam-Osdorp of Amsterdam-Gaasperplas, die ook in wit op blauw uitgevoerd zijn. Vóór NBA werden dergelijke doelen inderdaad wel in een wit kader weergegeven.Ik heb dit altijd opgevat als een verwijzing naar de afrit (afrit 5), en niet als een doel. Op de ANWB borden zou een doel binnen de plaats Amstelveen wit-omkaderd moeten zijn.