[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
Moderator: Moderatoren
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
De projectorganisatie heeft luchtfoto's van maart op hun website geplaatst.
https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... otos-maart
-
Autostrada
- autoweg
Prachtige foto’s, natuurlijk ook geholpen door het mooie weer.
Op deze foto is goed te zien dat de vermaledijde taper op Holendrecht-Zuid prima vervangen zou kunnen worden door een klein stuk met 4 rijstroken (over een paar honderd meter lengte). Ik denk dat dit de doorstroming sterk ten goede zou komen.
Foto: Rijkswaterstaat

Op deze foto is goed te zien dat de vermaledijde taper op Holendrecht-Zuid prima vervangen zou kunnen worden door een klein stuk met 4 rijstroken (over een paar honderd meter lengte). Ik denk dat dit de doorstroming sterk ten goede zou komen.

-
Chris
- Moderator
Dat portaal rechtsonder is overigens gigantisch, zo'n 87 meter als ik het opmeet in Google Earth.
-
Autostrada
- autoweg
-
IIVQ
- autoweg
Er lijkt bij dat viaduct geen ruimte voor een vluchtstrook te zijn. Dan is een mislukte invoegactie wel erg vervelend, ik zou altijd nog een stuk vluchtstrook willen hebben voor de versmallingAutostrada schreef: zo 06 apr 2025, 20:24 Prachtige foto’s, natuurlijk ook geholpen door het mooie weer.
- SPOILER: TOON
-
Autostrada
- autoweg
https://maps.app.goo.gl/RFSmYn7GRmM2vnez9
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
De taper in de oorspronkelijke situatie was volgens mij beter dan wat er nu ligt. Wat zou dat verschil maken? Zou de huidige taper korter zijn, of heeft dat meer met het laat aan zien komen van verkeer te maken?
-
Chris
- Moderator
Er is iets niet goed gegaan bij het testen van de Schipholbrug:
Rijkswaterstaat schreef:Bedienvrije periode Schipholbrug verlengd
Afgelopen nacht zijn er testen uitgevoerd bij de Schipholbrug. Tijdens een van deze testen is schade ontstaan aan de tandwielkast, waardoor de Schipholbrug op dit moment niet meer veilig bediend kan worden.
De bedienvrije periode van de Schipholbrug voor de vaarweggebruiker wordt hierdoor verlengd. Voor het autoverkeer heeft dit geen consequenties.
In de nacht van 10 op 11 april 2025 is de laatste veiligheidstest uitgevoerd waarbij het scenario wordt getest dat de stroom uitvalt tijdens het openen of sluiten van de Schipholbrug. Tijdens deze test bij het noordelijke val (brugdek), is de stroomtoevoer tijdens het openen van de brug afgesloten, zoals bedoeld. Het brugdek had daarbij binnen een bepaalde tijd volledig tot stilstand moeten komen, echter gebeurde dit niet.
Na een 1e inspectie is gebleken de tandwielkast beschadigd is geraakt en niet meer functioneert. Dit is hoogst ongebruikelijk en nog niet eerder voorgevallen bij een dergelijke test. De tandwielkast is zo ontworpen dat de krachten die bij een dergelijke test vrij komen, opgevangen kunnen worden.
Wat betekent dit voor de bediening van de Schipholbrug?
Totdat de schade hersteld is, kan de Schipholbrug niet bediend worden. Er zijn diverse scenario’s. De komende tijd worden die uitgewerkt zodat we meer informatie kunnen verstrekken over de gevolgen voor de vaarweggebruikers.
-
Autostrada
- autoweg
Het zal ongetwijfeld toeval zijn, na het incident met de foutieve boring - maar er kleeft wel nu een beetje een zweem van prutswerk aan deze brug. Hopelijk is dit geen voorbode voor de rest van dit project. Het Spaanse FCC Construcción is verantwoordelijk voor de bouw van de verbrede Schipholbrug.
Voor de scheepvaart is er voor zover ik weet wel een 'westelijke variant' van de Staande Mastroute via Haarlem, waardoor de overlast voor de pleziervaart hopelijk beperkt kan blijven.
Voor de scheepvaart is er voor zover ik weet wel een 'westelijke variant' van de Staande Mastroute via Haarlem, waardoor de overlast voor de pleziervaart hopelijk beperkt kan blijven.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Mogelijk dat hier over een paar weken dus wel weer scheepvaartverkeer mogelijk is, maar dan doemt een volgend probleem op. 500 meter verderop op de ringvaart in de richting Vijfhuizen ligt er momenteel nog een lage vaste noodbrug in de ringvaart (vanwege de ontsluiting van wat huizen van de Haarlemse Zuid-Schalkwijkerweg waar groot onderhoud wordt uitgevoerd) en nog wat verder liggen een aantal niet superhoge vaste bruggen (van o.a. de N232 en de N205) en dat wordt met een hoge mast sowieso lastig. Even voorbij Cruquius 'afslaan' en daarna via de Spaarne en Haarlem varen heeft ook weinig zin, omdat er volgens mij nog steeds het probleem met de brug Buitenhuizen (N202) nabij het Noordzeekanaal is die wegens storingen ook al niet geopend kan worden.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Dat klinkt, mijns inziens, niet echt hoopvol. Doorgaans betekent schade aan, beter gezegd in, een tandwielkast dat er meerdere tandwielen kapot zijn gegaan en omdat het hierbij om speciaal gemaakte tankwielen zal gaan is herstel niet eenvoudig. Dit soort gietstalen tandwielen zal nergens op voorraad liggen. En als er in een tandwielaandrijving een tandwiel kapot is dien je, wil je de reparatie goed uitvoeren, alle tandwielen in die aandrijflijn die met elkaar verbonden zijn te vervangen.Chris schreef: vr 11 apr 2025, 19:17 Er is iets niet goed gegaan bij het testen van de Schipholbrug:
Afgelopen nacht zijn er testen uitgevoerd bij de Schipholbrug. Tijdens een van deze testen is schade ontstaan aan de tandwielkast, waardoor de Schipholbrug op dit moment niet meer veilig bediend kan worden.
De bedienvrije periode van de Schipholbrug voor de vaarweggebruiker wordt hierdoor verlengd. Voor het autoverkeer heeft dit geen consequenties.
In de nacht van 10 op 11 april 2025 is de laatste veiligheidstest uitgevoerd waarbij het scenario wordt getest dat de stroom uitvalt tijdens het openen of sluiten van de Schipholbrug. Tijdens deze test bij het noordelijke val (brugdek), is de stroomtoevoer tijdens het openen van de brug afgesloten, zoals bedoeld. Het brugdek had daarbij binnen een bepaalde tijd volledig tot stilstand moeten komen, echter gebeurde dit niet.
Na een 1e inspectie is gebleken de tandwielkast beschadigd is geraakt en niet meer functioneert. Dit is hoogst ongebruikelijk en nog niet eerder voorgevallen bij een dergelijke test. De tandwielkast is zo ontworpen dat de krachten die bij een dergelijke test vrij komen, opgevangen kunnen worden.
Totdat de schade hersteld is, kan de Schipholbrug niet bediend worden. Er zijn diverse scenario’s. De komende tijd worden die uitgewerkt zodat we meer informatie kunnen verstrekken over de gevolgen voor de vaarweggebruikers.
Heb in mijn jonge jaren als onderhoudsmonteur wel eens vaker een tandwiel moeten vervangen en dan was het altijd alles of niets wat met elkaar in verbinding stond vervangen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Als je geen demonteerbare mast hebt is het behelpen geblazen:Autostrada schreef: vr 11 apr 2025, 19:42 Het zal ongetwijfeld toeval zijn, na het incident met de foutieve boring - maar er kleeft wel nu een beetje een zweem van prutswerk aan deze brug. Hopelijk is dit geen voorbode voor de rest van dit project. Het Spaanse FCC Construcción is verantwoordelijk voor de bouw van de verbrede Schipholbrug.
https://www.varendoejesamen.nl/nieuws/s ... izoen-2025
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Durashift
- expressweg
Dit is toch een tijdelijke situatie? Als straks de verbreding er ligt, wat wordt dan de situatie? Staat er op de tekeningen nog steeds een taper ingetekend?Autostrada schreef:(..)Op deze foto is goed te zien dat de vermaledijde taper op Holendrecht-Zuid prima vervangen zou kunnen worden door een klein stuk met 4 rijstroken (over een paar honderd meter lengte). Ik denk dat dit de doorstroming sterk ten goede zou komen. (..)
-
Autostrada
- autoweg
Ja dit is tijdelijk; na de verbouwing verdwijnt de taper weer.Durashift schreef: vr 11 apr 2025, 22:54Dit is toch een tijdelijke situatie? Als straks de verbreding er ligt, wat wordt dan de situatie? Staat er op de tekeningen nog steeds een taper ingetekend?Autostrada schreef:(..)Op deze foto is goed te zien dat de vermaledijde taper op Holendrecht-Zuid prima vervangen zou kunnen worden door een klein stuk met 4 rijstroken (over een paar honderd meter lengte). Ik denk dat dit de doorstroming sterk ten goede zou komen. (..)
-
WoutdeWegenbouwer
- woonerf
Het stuk betonijzer wat geraakt is is het voorspanstaal wat de brug bij elkaar moet houden, zijn zowat op slopershoogte!!!!WoutdeWegenbouwer schreef: wo 02 apr 2025, 11:33Dit is misschien ook te wijten aan het feit oude brug die verbreedt wordt, dat kom je altijd ergens weer tegen. Alle viaducten in dit tracé worden vervangen behalve de meest cruciale, blijft bijzonder.Chris schreef: di 01 apr 2025, 11:25 https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347192/o ... an-de-hand
De schade aan de brug is veroorzaakt toen de aannemer afgelopen weekend een gat in het beton boorde voor de voegovergang en daarbij per ongeluk het betonijzer raakte. Slecht nieuws, want dat ijzer is de verbinding tussen de brugdelen, legt Lammert Postma van Rijkswaterstaat uit op de radio bij NH.
"We voeren nu allerlei berekeningen uit om te besluiten of het veilig genoeg is om de weg weer te gebruiken", zegt Postma. "Die conclusie kunnen we nu nog niet trekken."
Hebben ze per ongeluk de wapening kapot geboord? Constructeurs zullen nu wel onder hoogspanning bezig zijn om te berekenen of de brug nog veilig is.
-
wellproc
- dorpsstraat
De vraag is: hebben ze het voorspanstaal zelf geraakt, of alleen de verankering?WoutdeWegenbouwer schreef: zo 13 apr 2025, 20:02
Het stuk betonijzer wat geraakt is is het voorspanstaal wat de brug bij elkaar moet houden, zijn zowat op slopershoogte!!!!
En hoeveel is daarbij geraakt, aangetast en/of moet als verloren worden beschouwd?
Gaat het dan om alle voorspanning, of slechts om 1 voorspankabel/positie?
Zomaar wat vragen die belangrijk zijn om te beantwoorden, voordat de conclusie getrokken wordt dat je op slopershoogte bent
-
IIVQ
- autoweg
Is bekend wanneer (ongeveer) het viaduct van de museumtram over de A9 weer berijdbaar is? Is dat eigenlijk omderdeel van de opdracht van VEENIX?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
paolie
- expressweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Een nieuwe configuratie na dit weekend ten oosten van KP Badhoevedorp in de richting van de Schipholbrug.
Voorheen liep de A9 daar in drie rijstroken door en moesten de twee rijstroken van de A4 zuid (vanaf Schiphol) daar beide na elkaar invoegen op rijstrook 3 van de A9. Dat was altijd veel 'gepruts'.
Vanaf dit weekend valt op de A9 de linkerrijstrook af en loopt de meest rechterrijstrook komende vanaf de A4 door als nieuwe rechterrijstrook van de A9. De andere rijstrook vanaf de A4 moet invoegen via een taper.
Voor verkeer vanaf de A4 lijkt me dit een goede verbetering, voor verkeer op de A9 een lichte verslechtering, maar dit lijkt me tijdelijk totdat de Schipholbrug (en verder) vier doorgaande rijstroken zal tellen.
Voorheen liep de A9 daar in drie rijstroken door en moesten de twee rijstroken van de A4 zuid (vanaf Schiphol) daar beide na elkaar invoegen op rijstrook 3 van de A9. Dat was altijd veel 'gepruts'.
Vanaf dit weekend valt op de A9 de linkerrijstrook af en loopt de meest rechterrijstrook komende vanaf de A4 door als nieuwe rechterrijstrook van de A9. De andere rijstrook vanaf de A4 moet invoegen via een taper.
Voor verkeer vanaf de A4 lijkt me dit een goede verbetering, voor verkeer op de A9 een lichte verslechtering, maar dit lijkt me tijdelijk totdat de Schipholbrug (en verder) vier doorgaande rijstroken zal tellen.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik heb begrepen dat hierdoor er nu eenmalig de Cruquiusbrug in de N201 wordt bediend op 18 april.Chris schreef: vr 11 apr 2025, 19:17 Er is iets niet goed gegaan bij het testen van de Schipholbrug:
Er stond sowieso al één bediening van de N202 Buitenhuizerbrug op die dag gepland, daar sluit de bediening van de Cruquiusbrug op aan.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik zie dat de opening al staat aangekondigd bij RWS Vaarweginformatie.
en tevens:RWS Vaarweginformatie schreef: Gewijzigde bedieningstijden, Cruquiusbrug
vrijdag 18 april 2025 14:00 tot vrijdag 18 april 2025 14:05
RWS Vaarweginformatie schreef: › Gewijzigde bedieningstijden, Buitenhuizerbrug
vrijdag 18 april 2025 19:45
› Gewijzigde bedieningstijden, alle scheepvaart, afvaart, Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C)
vrijdag 18 april 2025 19:15
-
Autostrada
- autoweg
Er lag hier oorspronkelijk geen taper. Het was een kort stukje 4-baans met een afvallende rijstrook 1. Dat was overigens ook elke dag raak in de spits, maar beter dan wat er nu ligt.mavas schreef: zo 06 apr 2025, 22:00 De taper in de oorspronkelijke situatie was volgens mij beter dan wat er nu ligt. Wat zou dat verschil maken? Zou de huidige taper korter zijn, of heeft dat meer met het laat aan zien komen van verkeer te maken?
Overigens is de situatie op Banhoevedorp nu gewijzigd - komende vanaf de A4 had je daar een taper + invoeger omdat het daar van 5 naar 3 rijstroken ging. Er ligt nu een taper die zorgt voor de overgang van 5 naar 4 rijstroken (uniek in NL omdat je tapers meestal bij 4>3 ziet??) en een stukje verderop valt rijstrook 1 nu af omdat het tracé door Amstelveen nog niet verbreed is. Edit: zie dat dit al gemeld was.
-
Autostrada
- autoweg
De versmalling naar 3 rijstroken bevindt zich wel op het punt waar de dubbele uitvoeger van afrit 6 al is begonnen. Aangezien hier altijd aardig wat verkeer de weg verlaat lijkt me dit ook voor de A9 nu al een vooruitgang. Zoals je zelf al aangaf zit de bottleneck nog als vanouds op de Schipholbrug, die is voorlopig nog niet opgelost.Rein schreef: di 15 apr 2025, 8:56
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Jammer dat die Schipholbrug in de A9 niet door een aquaduct of tunnel is vervangen.
Heb je geen last meer van brug openingen. Maar ja, slappe grond en de kosten laten dat niet toe vermoed ik.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Je hebt daar te maken met een hoogtebeperking voor Schiphol waardoor er geen goede waterkeervoorziening gebouwd zou kunnen worden. Een alternatief had kunnen zijn om de Brug over Zijkanaal C te vervangen door een aquaduct. Dat is dit kunstwerk:
https://maps.app.goo.gl/rS7pwCZgdyFRPdpo9
Doorgaande scheepvaart zou dan de Westelijke Staande Mastroute kunnen volgen, en de Schipholbrug alleen 's nachts bedienen (volgens het regime van de Schinkelbrug en de spoorbruggen in Amsterdam).
Doorgaande scheepvaart zou dan de Westelijke Staande Mastroute kunnen volgen, en de Schipholbrug alleen 's nachts bedienen (volgens het regime van de Schinkelbrug en de spoorbruggen in Amsterdam).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
lacheisleuk
- zandpaadje
Ik heb het idee dat de brug in zijkanaal C vaker opent dan door buik Schiphol.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
De brug over Zijkanaal C is overigens begin jaren zeventig gebouwd en zou nog wel een jaar of 20 mee moeten kunnen lijkt mij.

-
Autostrada
- autoweg
Had wel gekund bij een langere ondertunneling, maar dat was natuurlijk te duur.Vinny schreef: di 15 apr 2025, 18:48 Je hebt daar te maken met een hoogtebeperking voor Schiphol waardoor er geen goede waterkeervoorziening gebouwd zou kunnen worden.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Klinkt als een project dat je goed zou kunnen combineren met een verbreding van de A9 en reconstructie van knooppunt Rottepolderplein. Als dat er ooit in zit.Vinny schreef: di 15 apr 2025, 18:48 Je hebt daar te maken met een hoogtebeperking voor Schiphol waardoor er geen goede waterkeervoorziening gebouwd zou kunnen worden. Een alternatief had kunnen zijn om de Brug over Zijkanaal C te vervangen door een aquaduct. Dat is dit kunstwerk: