[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
Moderator: Moderatoren
-
Autostrada
- autoweg
Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
In 2024 reden er gemiddeld iets meer dan 27.000 voertuigen per werkdag vanaf de A9 en A2-Noord bij Holendrecht de A9 richting Amstelveen op.
Vanuit het zuiden (A2) waren er dit ruim 37.000; aangevuld met het invoegende verkeer vanaf Amsterdam Zuidoost (oprit 2, die invoegt op de rijbaan komende uit het zuiden) waren dit er meer dan 41.000.
Er zit dus een grote onbalans in het verkeer vanuit het zuiden tov het verkeer uit het noorden.
Als het project klaar is, behoud de stoom uit het zuiden 2 rijstroken (deels zonder vluchtstrook) en de invoeger van Amsterdam Zuidoost. De baan uit het noorden krijgt eveneens twee rijstroken, plus wisselbaan.
Dit project gaat overkill geven op de relatie Amstelveen - Diemen, en nog steeds congestie op de relatie Amstelveen - Abcoude. Mark my words.
Vanuit het zuiden (A2) waren er dit ruim 37.000; aangevuld met het invoegende verkeer vanaf Amsterdam Zuidoost (oprit 2, die invoegt op de rijbaan komende uit het zuiden) waren dit er meer dan 41.000.
Er zit dus een grote onbalans in het verkeer vanuit het zuiden tov het verkeer uit het noorden.
Als het project klaar is, behoud de stoom uit het zuiden 2 rijstroken (deels zonder vluchtstrook) en de invoeger van Amsterdam Zuidoost. De baan uit het noorden krijgt eveneens twee rijstroken, plus wisselbaan.
Dit project gaat overkill geven op de relatie Amstelveen - Diemen, en nog steeds congestie op de relatie Amstelveen - Abcoude. Mark my words.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
Robonus
- autoweg
Vanmorgen rond 6.20 reed ik over de "omlegging Badhoevendorp" richting Schiphol. Op de Drip aldaar stond de tekst: "A9 na Badhoevendorp afgesloten, volg route A10" (of iets in die bewoording). Verder geen maatregelen op de overige matrixborden.
Je zag gelijk dat bij een hoop automobilisten de snelheid eruit ging, de snelle jongens van links die opeens gas loslaten en een strookje naar rechts opschuiven. Maar de A9 was gewoon open, geen rode kruizen oid dus de meeste reden gewoon door over de hoofdrijbaan, maar de uitvoeger A10/A4 was daar wel veel drukker dan normaal. Ik denk dat een hoop mensen toch zo in de war zijn gebracht dat ze onnodig over de A10 zijn gereden. Best vreemd dat zo'n Driptekst blijft hangen na nachtelijke werkzaamheden.
plaatje ter info.

Je zag gelijk dat bij een hoop automobilisten de snelheid eruit ging, de snelle jongens van links die opeens gas loslaten en een strookje naar rechts opschuiven. Maar de A9 was gewoon open, geen rode kruizen oid dus de meeste reden gewoon door over de hoofdrijbaan, maar de uitvoeger A10/A4 was daar wel veel drukker dan normaal. Ik denk dat een hoop mensen toch zo in de war zijn gebracht dat ze onnodig over de A10 zijn gereden. Best vreemd dat zo'n Driptekst blijft hangen na nachtelijke werkzaamheden.
plaatje ter info.

-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Robonus
- autoweg
Ah, die tweet is van ongeveer dat tijdstip ja.
Maar als de A9 dicht is na badhoevendorp verwacht je 2 kruizen op R1 en R2 met evt R3 open voor verkeer richting aansluiting 6. Zo snapt verkeer dat de doorgaande richting ook echt dicht is.
Ook met slechts 1 rijstrook open bij het ongeval, lijkt dat me een logischer maatregelenpakket.
Maar als de A9 dicht is na badhoevendorp verwacht je 2 kruizen op R1 en R2 met evt R3 open voor verkeer richting aansluiting 6. Zo snapt verkeer dat de doorgaande richting ook echt dicht is.
Ook met slechts 1 rijstrook open bij het ongeval, lijkt dat me een logischer maatregelenpakket.
-
Autostrada
- autoweg
Dat is juist, de werkzaamheden worden nu natuurlijk gewoon conform plan uitgevoerd. Toch is het een gemiste kans dat knooppunt Holendrecht voor de drukke relatie A9 West - A2 Zuid niet wordt aangepakt.
Een deel van het (vracht)verkeer op de relatie A2 - Schiphol neemt nu de N201 - zeker op de momenten dat het vast loopt bij Holendrecht - met lokale problematiek tot gevolg. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat de provincies niet hebben aangedrongen op een betere borging van het verkeer tussen Utrecht en Schiphol.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Als je alleen R3 open laat, ga je de filestaart ook veel meer naar voren trekken dan nu het geval is geweest. Ik denk dat het al met al geen heel slechte keuze was.Robonus schreef: wo 16 apr 2025, 7:11 Ah, die tweet is van ongeveer dat tijdstip ja.
-
IIVQ
- autoweg
Vanmorgen om 6:00 werd bij de files gemeld "De A9 richting Amstelveen Stadshart" (dus zonder vermelding of je uit Diemen of Alkmaar kwam) gesloten was. "Omrijden is vrij makkelijk". Ik denk dat de filelezer z'n eerste kopje koffie nog niet gehad had.
Ik gok dus dat je zo ongeveer precies rond het eind van de afsluiting langs deze DRIP's gereden bent.
Ik gok dus dat je zo ongeveer precies rond het eind van de afsluiting langs deze DRIP's gereden bent.
-
lacheisleuk
- zandpaadje
Dat valt mij op de radio wel vaker op: flitser op de A9 richting Haarlem of Amstelveen.... Euhm, leuk, maar welk deel dan? Vanuit Alkmaar of vanuit Diemen?
-
ThatPCDude
- polderweggetje
Ach, aan de oprit van afr. 8 van de A9 richting Wijkertunnel staat nog altijd een klapbord opengeklapt met 'LET OP: Wijkertunnel afgesloten, volg 2'. Enerzijds kan je dat bord pas lezen als je niet meer terug kunt, anderzijds had het al lang en breed weer dichtgeklapt moeten worden... De laatste keer dat de Wijkertunnel dicht was is al even geleden.Robonus schreef: wo 16 apr 2025, 7:04 Best vreemd dat zo'n Driptekst blijft hangen na nachtelijke werkzaamheden.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Chris
- Moderator
Het werd al eens genoemd, nog een impactvolle afsluiting bij Amsterdam:
Dit deel is inmiddels 11 jaar geleden verbreed naar 2x4 rijstroken. Een levensduur van het asfalt van 11 jaar is relatief kort, ik neem aan dat alleen de deklaag vervangen hoeft te worden, maar daarvoor is een afsluiting van 16-17 dagen wel vrij lang. 'vroeger' werd zoiets met nachtwerk gedaan.Rijkswaterstaat schreef:A1 afgesloten van knooppunt Watergraafsmeer tot Diemen; 9 - 26 mei 2025
Van 9 tot en met 26 mei 2025 werkt Rijkswaterstaat aan de A1 van knooppunt Watergraafsmeer tot knooppunt Diemen. Het asfalt en voegen worden vervangen en geluidschermen hersteld. Hierdoor is de weg in 1 richting afgesloten; richting Amsterdam is de A1 wel beschikbaar. Houd rekening met 30 tot 60 minuten vertraging.
Verkeer wordt omgeleid via de A2 en de A9. Verder is de wisselbaan (A6/A1) richting Amsterdam gesloten, omdat een deel van de wisselbaan nieuw asfalt krijgt. De wisselbaan in de richting van Almere is wel open, om extra capaciteit te hebben voor verkeer over en richting de A1 en A6.
Extreme hinder rondom Amsterdam; mei - oktober
Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam en ProRail voeren in 2025 in en rond Amsterdam werkzaamheden uit. Het hoogtepunt vindt plaats van mei tot oktober. In deze periode zijn er ook 3 grote evenementen die voor hinder zorgen. Reizigers die binnen, naar en langs de hoofdstad reizen krijgen te maken met wegafsluitingen, omleidingen en langere reistijd.
-
Ger81
- autoweg
De laatste keer dat ik daar reed kreeg ik nog niet het gevoel van 'is wel weer toe aan onderhoud'.
Maar een beetje grazen op SV laat zien dat dat punt inderdaad wel zo ongeveer is bereikt.
https://maps.app.goo.gl/E5UjBzuQNA9FiKPUA
https://maps.app.goo.gl/iHdG84dzWrBP4o1J8
Ubi volentia est, via est
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Tijd gaat snel, het wegvak Diemen-Muiderberg is volgend jaar augustus ook alweer 10 jaar oud.
Zelfde voor de A9 omlegging Badhoevedorp.
Voelt nog als de dag van gisteren dat we er overheen liepen met de dag van de bouw.
Zelfde voor de A9 omlegging Badhoevedorp.
Voelt nog als de dag van gisteren dat we er overheen liepen met de dag van de bouw.
-
Durashift
- expressweg
Ja, niet dat ik er met de dag van de bouw was.. maar inderdaad komt het besef nu dat ik in 2017 nog weleens heb stilgestaan op die boog, komend vanaf de ring A10 en naar de A4 te moeten voor Hoofddorp (en dat rechts blijven rijden op de ring A10 in de avondspits met de combi vrachtwagen net wat handiger was dan 'm ergens op rijstrook 2 te willen inprikken. Mooi uitzicht over Schiphol of op rechts kijken naar dat hotelvliegtuig. 
-
IIVQ
- autoweg
De omlegging A9 Badhoevedorp is in dec 2016/april 2017 geopend , het vliegtuig is pas in 2019 geplaatst.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
4 juni 2016 was dat.Jackbauer1350 schreef: za 19 apr 2025, 15:30 Voelt nog als de dag van gisteren dat we er overheen liepen met de dag van de bouw.

-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Niet?? Met je ogen dicht voel je dat er wat moet gebeuren. Op de meest rechter rijstrook rijd je over een wasbord.Ger81 schreef: vr 18 apr 2025, 17:24![]()
De laatste keer dat ik daar reed kreeg ik nog niet het gevoel van 'is wel weer toe aan onderhoud'.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Het valt echt nog wel mee hoor. Zolang de gaten er niet in vallen... Maar misschien rijd ik te vaak in Wallonië 
-
Ger81
- autoweg
Dat is goed mogelijk. Van die rijstrook wordt door mij meestal slechts zeer beperkt gebruik gemaakt
Ubi volentia est, via est
-
Boerenkool
- autoweg
Bij t aquaduct is er ook een verschil in mate van verzaktheid, het ongefundeerde deel noord lijkt dieper te liggen, zeker bij de rechtse invoeging.
-
Durashift
- expressweg
Ja, daar test ik regelmatig mijn bumpstops.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iets anders: dit weekend is het stuk tussen Holendrecht en Badhoevedorp (in deze rijrichting) afgesloten. Tot in de herfst zal er geen afsluiting meer zijn.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/348102/s ... het-laatst(..)Vanaf 20.00 uur zal de A9 over de hele lengte tussen Holendrecht en Badhoevedorp worden afgesloten, in beide richtingen. Gedurende het weekend wordt het verkeer, net als tijdens eerdere wegwerkzaamheden, omgeleid via de snelwegen A2, A10 en A4. De extra reistijd kan dan oplopen tot een half uur.
Het stuk snelweg gaat maandochtend om 5.00 uur weer open, en dat blijft hij dan voorlopig ook, vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Vanwege de grote drukte die we komende zomer verwachten op de wegen rondom Amsterdam hebben we er voor gekozen om in die periode het Amstelveense deel van de A9 open te houden. Dit is dus voorlopig de laatste." (..)
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Ook dit project zal een keer afgerond moeten worden.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
De A9 is de omleidingsroute van de A10 die wekenlang dicht gaat vanwege werkzaamheden. Ook de Amstelveenseweg (afslag 8 van de A10) gaat wekenlang dicht. Daarnaast viert Amsterdam een verjaardagsfeestje en zijn er nog grote evenementen die extra verkeer genereren (bijv. Sail). Het verkeer moet ergens naartoe geleid worden en dus kan de A9 simpelweg niet dicht (tenzij je een fan bent van verkeersinfarcten).
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
De A9 is op dit wegvak alleen de laatste twee maanden al vier weekenden dicht geweest en bijvoorbeeld in oktober/november 2024 ook al drie keer. En omdat de alternatieve route A4/A10 het afgelopen half jaar ook al diverse keren een weekendafsluiting heeft gehad en dus daarom gemiddeld om het weekend (dan wel in bepaalde periodes elk weekend) één van de twee hoofdroutes afgesloten is, hou je er als weggebruiker in deze regio actief rekening mee dat er wel weer een afsluiting zou kunnen zijn. Ik denk dat je deze mededeling dan ook in die context moet zien.Schelpenpaadje schreef: za 03 mei 2025, 8:18Dit klinkt als marketingtaal voor "we stellen alle noodzakelijke afsluitingen uit tot na de zomer, als het rustiger is"
Ook dit project zal een keer afgerond moeten worden.
-
chriskrusz
- autoweg
Vanochtend stond er een enorme file op vanuit Almere in de richting van Amsterdam. Ik vermoed dat dit komt doordat nu de wisselbaan in die richting afgesloten is?
Het laatste stukje van die baan in de aftakking naar Amsterdam ligt natuurlijk op de rijbaan die nu onder handen wordt genomen, maar is er enige kans dat het eerder open gaat dan 26 mei?
Het laatste stukje van die baan in de aftakking naar Amsterdam ligt natuurlijk op de rijbaan die nu onder handen wordt genomen, maar is er enige kans dat het eerder open gaat dan 26 mei?
-
Berrychello
- verkeersader
Ik moest zaterdag naar Groningen en ben voor het eerst over de wisselstrook gereden. Dat reed toch wel erg fijn. Lekker rustig vooral.
-
Autostrada
- autoweg
Het viel me op dat de verbreding van de zuidelijke rijbaan (A9) naar 4 rijstroken nu al tot voorbij (oostelijk) van de Schipholbrug geopend is. De versmalling naar 3 rijstroken zit nu een paar honderd meter na de brug.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Mij viel op dezelfde zaterdag precies hetzelfde op. Waarschijnlijk waren wij de 2 auto's die de wisselbaan die dag gebruikten.Berrychello schreef: ma 12 mei 2025, 23:41 Ik moest zaterdag naar Groningen en ben voor het eerst over de wisselstrook gereden. Dat reed toch wel erg fijn. Lekker rustig vooral.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Dat is inderdaad anderhalve week geleden bij de weekendafsluiting gebeurd.Autostrada schreef: di 13 mei 2025, 12:57 Het viel me op dat de verbreding van de zuidelijke rijbaan (A9) naar 4 rijstroken nu al tot voorbij (oostelijk) van de Schipholbrug geopend is. De versmalling naar 3 rijstroken zit nu een paar honderd meter na de brug.
-
Autostrada
- autoweg
Daarmee zijn wel twee 'oude' pijnpunten weg; de taper van Badhoevedorp en de brug-opwaartse invoeger van Schiphol-Oost.Rein schreef: di 13 mei 2025, 15:14 Dat is inderdaad anderhalve week geleden bij de weekendafsluiting gebeurd.
Uiteraard loopt het nu weer spaak op de versmalling van 4 naar 3 net na de brug (en verderop weer na de invoeger van afrit Amstelveen).