[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Jackbauer1350 »

Het was alweer een tijd geleden dat ik bij de A9 ben wezen kijken. Paar plaatjes gemaakt vanaf de viaducten en in de spoiler screenshots van het dashcammateriaal.
Dit project gaat nog wel een Dag van de Bouw meemaken zo te zien.

Afbeelding
A9 - Kazernepad, oostelijke zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Kzernepad, oostelijke zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Kazernepad , westelijke zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Amsterdamseweg, oostelijke zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Amsterdamseweg, oostelijke zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
IMG20251201115609 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Amsterdamseweg, westelijke zijde by DutchRoadMovies, on Flickr

In de richting Amstelveen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
A9 - knp Holendrecht by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - knooppunt Holendrecht 2 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - richting Amstelveen by DutchRoadMovies, on Flickr
Apart gezicht zo'n uitstekend deel aan het portaal

Afbeelding
A9 - thv Bullewijk by DutchRoadMovies, on Flickr
Hier is dat niet zo gedaan.

Afbeelding
A9 - thv Ouderkerk ad Amstel by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
mstel 2 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 -Ouderkerk ad Amstel 2 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Amstelveen by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Amstelveen 2 by DutchRoadMovies, on Flickr
Dat verlepte bord houdt stand

Afbeelding
A9 - voormalige VZP by DutchRoadMovies, on Flickr
Voormalige vzp nog steeds als inrit voor werkverkeer.

Afbeelding
A9 - Schipholbrug by DutchRoadMovies, on Flickr
Ook dit oudje staat nog fier overeind.

Afbeelding
A9 - Schipholbrug 2 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Schipholbrug 3 by DutchRoadMovies, on Flickr
In de andere rijrichting:
SPOILER: TOON

Afbeelding
A9 - Schiholbrug 4 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Richting Amstelveen vanuit westen by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - thv Amstelveen by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Amstelveen richting oosten by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Amstelveen - richting Holendrecht 2 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 -Amstelveen, richting Holendrecht 3 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Brug amstel by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Ouderkerk ad Amstel, richting Holendrecht 2 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Ouderkerk ad Amstel, richting Holendrecht 3 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Bullewijk, richting Holendrecht by DutchRoadMovies, on Flickr
De Bullewijk nu ook zichtbaar vanaf de A9.

Afbeelding
A9 - thv Holendrecht by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
A9 - Holendrecht by DutchRoadMovies, on Flickr
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op ma 01 dec 2025, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat zijn dat voor witte blokken die tussen de wapening wordt geplaatst? Een soort opvulmateriaal dat geen draagkracht heeft?
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Dat is inderdaad opvulmateriaal ter gewichtsbesparing in het te storten betondek. Het zijn vrij hoge liggers waar de voorspan wapening in komt te zitten en het hele blok volstorten met beton zou een veel te groot gewicht voor het brugdek opleveren.

Met de bouw van de Werkspoorbrug, begin deze eeuw, heb ik dit voor het eerst toegepast zien worden in het staal/beton rijdek van deze brug. Foto's hiervan komen t.z.t. wel eens online te staan. Ben pas in 1995 met het plaatsen van foto's over bruggen in mijn Flickr fotostroom.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Jackbauer1350 schreef: ma 01 dec 2025, 15:20 Dit project gaat nog wel een Dag van de Bouw meemaken zo te zien.
En wij ook, hoop ik. :)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

In dit tempo zie ik nog zeker 3 Dagen van de Bouw voor mij.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

2029 is nu de nieuwe oplevering van de A9:

Herijking planning project A9 Badhoevedorp – Holendrecht
Het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht is het laatste project van het weguitbreidingsprogramma Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA). Bij de opdrachtnemer is vertraging opgetreden bij de uitvoering van de werkzaamheden aan de verdiepte ligging nabij de gemeente Amstelveen. Oorzaken hiervan liggen in vertraagde vergunningen, gewijzigde wetgeving en onverwachte omstandigheden zoals het aantreffen van een oude onbekende weg. Hierdoor verschuift de openstellingsmijlpaal van zowel het project als het programma SAA van eind 2027 naar medio 2029.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... nuari-2026
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^

De A9 zelf zal (als de planning wordt gehaald) 'al' in 2028 af moeten zijn, daarna is nog wat tijd nodig voor andere werkzaamheden rond dat project. Medio 2029 zou ook dat afgerond moeten zijn.
RWS schreef:De vernieuwde A9 (inclusief extra rijstroken) wordt hierdoor in 2028 opengesteld en de eindoplevering van het gehele project verschuift naar midden 2029. De
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Chris schreef: ma 01 dec 2025, 16:06 Wat zijn dat voor witte blokken die tussen de wapening wordt geplaatst? Een soort opvulmateriaal dat geen draagkracht heeft?
PeterSchoeber heeft het antwoord al gegeven, maar die blokken hebben nog best wel wat draagvlak, meen ik.
Sommige wegen staan als ik me niet vergis deels op een fundering van dit soort piepschuim.
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

Foutje, verkeerd gelezen. Antwoord van Peter is wat het is :top:
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Chris schreef: di 13 jan 2026, 13:53 onverwachte omstandigheden zoals het aantreffen van een oude onbekende weg.
Ik kan deze even niet terugvinden, waar gaat dit om?
chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz »

IIVQ schreef: wo 14 jan 2026, 21:02
Chris schreef: di 13 jan 2026, 13:53 onverwachte omstandigheden zoals het aantreffen van een oude onbekende weg.
Ik kan deze even niet terugvinden, waar gaat dit om?
Ik kan enkel vinden "meer oude funderingen en wegresten in de grond aangetroffen dan verwacht". Ik neem aan dat ze moesten gaan hakken en beitelen in plaats van graven en dat dat de planning in de soep heeft gegooid?
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Ik denk eerder oude heipalen. Op deel van dit trace hebben ook funderingen van oude viaducten gelegen.
Het verwijderen van deze oude heipalen is een helskarwei.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... cht/411595

Er is een wijziging op het DBFM contract van IXAS voor de A9 Gaasperdammerweg.

Ik kan er verder geen berichtgeving over vinden, maar het gaat kennelijk om een gunning van € 803 miljoen.

Tenderned:
De wijzigingen in het DBFM-contract van de A9 Gaasperdammerweg vloeiden voort uit omstandigheden die bij het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijs niet te voorzien waren (art. 2.163e Aw 2012). Ondanks een zorgvuldig bepaalde scope en risicoverdeling kwamen tijdens de uitvoering nieuwe technische inzichten, gewijzigde veiligheidsnormen en aanvullende eisen voor tunneltechnische installaties naar voren. Ook veranderden regionale omstandigheden door samenloop met grote infrastructurele projecten in Amsterdam (A1, A10, A4 en gemeentelijke werkzaamheden), waardoor onverwachte afhankelijkheden en veiligheidsrisico’s ontstonden. Daarnaast werden strengere landelijke en Europese eisen gesteld aan tunnelveiligheid, cybersecurity en beschikbaarheid, die destijds niet in ramingen of ontwerpen konden worden meegenomen. Aanpassing van het contract was noodzakelijk voor veiligheid en continuïteit en bleef proportioneel zonder wijziging van de aard van de opdracht. Hiermee voldeed de wijziging aan artikel 2.163e Aw 2012.

Waarde van de aanbesteding: 803 721 500 Euro

Ik vermoed dat dit gaat om een aanpassing van het DBFM contract die op Tenderned als een nieuwe gunning is gezet in plaats van een wijziging op het al lopende contract. Misschien vanwege de grote aanneemsom van 803 miljoen euro. Maar wat het nou precies inhoudt? Iets met tunneltechnische installaties.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Heel bijzondere ontwikkeling. De gedachte uit 2013 / 2014 om het plan voor een langere tunnel te laten varen en over te gaan naar een systeem met kortere overkappingen had onder meer tot doel om de eisen uit de Tunnelwet te vermijden en het project een stuk goedkoper te kunnen uitvoeren (waardoor de bijdrage van de gemeente Amstelveen omlaag zou kunnen). En nu blijken er jaren later toch (extra) tunnelveiligheidseisen van toepassing te zijn/worden. Zou dit voortkomen uit de omzetting van de tunnelwetgeving in de Omgevingswet?
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Dit gaat toch over de Gaasperdammerweg? Niet over Amstelveen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

oh wacht...... :oops:

(het is bij nader inzien niet zo raadzaam om inhoudelijk op berichten te reageren terwijl je voor je werk in een call zit...... )
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

En dan vraagt iemand in die call op dat moment ook nog: "Hoe kijk jij daar tegenaan, Rein?"
Ubi volentia est, via est
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Dat was inderdaad ook nog eens het geval.......

:oops: :oops: :oops:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Ja ik vind het voor de bedrijfsvoering echt een goed idee om dit plan door te zetten!

We hadden het over de lunch Rein...

Oh.
Henkohk
zandpaadje

Bericht door Henkohk »

Vanaf brug Kazernepad.
Afbeelding

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Afgelopen vrijdag hoorde ik op het regionale nieuws dat de "A9 verbreed was naar vier rijstroken". Nou, dacht ik, dat kan niet het gehele traject zijn.. er werd ook niet gezegd (of ik heb het niet gehoord) dat dit pas na het weekend in zou gaan. Ik was dus verbaasd dat ik zaterdagochtend een afgesloten A9 bij Holendrecht zag (niet dat ik daar last van had want ik moest een klein stukje Gaasperdammerweg nemen.

Enfin, vanaf maandag dus vier rijstroken per rijrichting tussen op/afritten Ouderkerk a/d Amstel en knooppunt Holendrecht.
(...)De A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht is dit weekend nog grotendeels afgesloten. Na de weekendafsluiting kunnen weggebruikers vanaf zondag 2 maart gebruikmaken van verbrede rijbanen bij Ouderkerk aan de Amstel. Dit weekend kan er wel via het Stadshart richting Schiphol worden gereden.

Het gaat om een verbreding van ongeveer vier kilometer per rijrichting. Met de extra rijstroken moet een belangrijk knelpunt worden aangepakt. In de avondspits ontstond regelmatig file bij de samenvoeging van de verbindingsbogen vanaf de A2. Die file sloeg vaak terug op de A2.

Volgens Rijkswaterstaat moet de doorstroming op dit deel van de A9 met de extra rijstroken verbeteren. (..)
https://1amstelveen.nl/a9-dit-weekend-n ... ouderkerk/
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

In de richting KP Badhoevedorp zijn er al een paar maanden vier rijstroken beschikbaar tot vlak voor afrit Ouderkerk. Wellicht komen daar nu nog een paar meter bij, maar dat lijkt mij geen vermelding in het persbericht waard. Terugslag tot op de A2 is dus al eerder verholpen, geen idee waarom men dat nu nog als bijzonderheid in het persbericht noemt.

De andere kant op is het wel een verbetering, al zit daar nog altijd een trechter en daarmee een congestiepunt vóór Amstelveen wat de komende jaren nog niet weg zal zijn. In de avondspits loopt het daarnaast ook voor KP Holendrecht nog vast en daar zal de extra rijstrook wellicht wel een positief effect op hebben.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Rein schreef: zo 01 mar 2026, 10:18 In de richting KP Badhoevedorp zijn er al een paar maanden vier rijstroken beschikbaar tot vlak voor afrit Ouderkerk. Wellicht komen daar nu nog een paar meter bij, maar dat lijkt mij geen vermelding in het persbericht waard. Terugslag tot op de A2 is dus al eerder verholpen, geen idee waarom men dat nu nog als bijzonderheid in het persbericht noemt.
Het zou wel verbetering geven als de 4 rijstroken net tot aan de afrit Amstelveen (4) lopen in westelijke richting, aangezien het dan minder snel vast loopt op dat punt.
Henkohk
zandpaadje

Bericht door Henkohk »

Noordkant overkapping Oude Dorp.
Afbeelding
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: zo 01 mar 2026, 15:43
Rein schreef: zo 01 mar 2026, 10:18 In de richting KP Badhoevedorp zijn er al een paar maanden vier rijstroken beschikbaar tot vlak voor afrit Ouderkerk. Wellicht komen daar nu nog een paar meter bij, maar dat lijkt mij geen vermelding in het persbericht waard. Terugslag tot op de A2 is dus al eerder verholpen, geen idee waarom men dat nu nog als bijzonderheid in het persbericht noemt.
Het zou wel verbetering geven als de 4 rijstroken net tot aan de afrit Amstelveen (4) lopen in westelijke richting, aangezien het dan minder snel vast loopt op dat punt.
Helaas, volgens mij is er op de A9 Re weinig bijgekomen dit weekend. De andere kant op wel. Hier liggen het eerste stuk 6 rijstroken (waarbij de linkerrijstrook nog is afgezet) en verder richting KP Holendrecht 5 rijstroken. Drie daarvan gaan naar de A2 Re (Utrecht), de andere twee naar de A2 Li en de Gaasperdammerweg.

Filevrij was het vanmorgen allemaal zeker niet, maar dat kwam door een ongeval op de A9 Li bij Amstelveen waardoor het beide kanten op aanschuiven was. Na het ongeval was het op het verbrede stuk wel heerlijk rustig en moest ik mijn best doen om niet harder dan 130 km/h te rijden. :dyn_hyp:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Jammer dat de linkerrijstrook in de verbindingsboog afvalt anders had de aansluitende A2 kortstondig 8 rijstroken :mrgreen:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A9 ten westen van het knooppunt Holendrecht:

Afbeelding

Afbeelding
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Vanavond nog 'gewoon' file beide kanten op. Op de A9 Re (in de richting KP Badhoevedorp) is dat niet zo gek, want daar is niks gewijzigd ten opzichte van voor het weekend. De andere kant op is op het oostelijke deel het aantal rijstroken van drie naar vijf gegaan, maar ook daar stond vanavond gewoon weer file. Geen idee of dat kwam door een incident verder stroomafwaarts of dat de verbreding tegen de verwachting van RWS weinig oplossend vermogen heeft.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Rein schreef: ma 02 mar 2026, 18:39Geen idee of dat kwam door een incident verder stroomafwaarts of dat de verbreding tegen de verwachting van RWS weinig oplossend vermogen heeft.
Er was geen incident op de A9, maar wel op de A10-Zuid (3 van de 4 rijstroken dicht) en op de A4 richting Den Haag (parallelbaan dicht en op de hoofdrijbaan 2 van de 5 rijstroken dicht). Daardoor was er meer verkeer op de A9 richting Utrecht/Almere.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Rein schreef: ma 02 mar 2026, 18:39 Vanavond nog 'gewoon' file beide kanten op. Op de A9 Re (in de richting KP Badhoevedorp) is dat niet zo gek, want daar is niks gewijzigd ten opzichte van voor het weekend. De andere kant op is op het oostelijke deel het aantal rijstroken van drie naar vijf gegaan, maar ook daar stond vanavond gewoon weer file. Geen idee of dat kwam door een incident verder stroomafwaarts of dat de verbreding tegen de verwachting van RWS weinig oplossend vermogen heeft.
Ik reed er vandaag ook in beide richtingen overheen.
Ik snap niet dat RWS gemeld heeft dat de file richting Badhoevedorp verleden tijd zou zijn, want er is inderdaad niks veranderd. En dat zal de aankomende jaren nog zo blijven dat er file zal blijven, en dan vooral in de ochtendspits lijkt me.