[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
Moderator: Moderatoren
-
ben28
- polderweggetje
Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
Ik reed er gisteren ook in beide richtingen overheen. Het nieuwe stuk 5 baans voelde erg onrustig omdat de toplaag mist. Dat helpt vast niet voor de doorstroming.
Misschien dat de file vanaf de A2 richting Badhoevedorp iets minder zal worden als de wisselbaan open wordt gesteld, maar die gaat in het begin alleen open in de richting van Almere.
Misschien dat de file vanaf de A2 richting Badhoevedorp iets minder zal worden als de wisselbaan open wordt gesteld, maar die gaat in het begin alleen open in de richting van Almere.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
Vandaag ook voor het eerst langsgekomen.
De invoeger van de afrit 2 op de verbindingsboog A2>A9 vanuit Utrecht naar Haarlem zou nog wel eens een toekomstig knelpunt kunnen worden. De file sloeg in ieder geval 'gewoon' terug op de A2, terwijl het verderop net voorbij Holendrecht wel redelijk door reed op de A9. En inderdaad, de versmalling naar 3 rijstroken zit nog voor afrit 4, dus daar schieten we voorlopig niets mee op.
De andere richting op ook herkenbaar, daar zal wel verbetering in de spits in moeten zitten. Wel veel verkeer wat nog helemaal links blijft plakken ondanks 5 doorgaande rijstroken. Misschien een kwestie van gewenning.
Verder viel me op dat de boog A9 > A2 op de relatie Haarlem > Utrecht langer van 3 rijstroken is voorzien dan in de project atlas; ik had het gevoel dat de 3 rijstroken eindigen "voorbij de bocht", waar deze op de project atlas halverwege de bocht eindigen. De huidige set-up zoals uitgevoerd in het veld lijkt me logischer en veiliger dan zoals het er in de atlas uit ziet. Overigens zie ik die 3 rijstroken nog wel eens doorgetrokken worden naar de A2 (in combinatie met een aanpassingen van de vormgeving van de afrit Abcoude).
De invoeger van de afrit 2 op de verbindingsboog A2>A9 vanuit Utrecht naar Haarlem zou nog wel eens een toekomstig knelpunt kunnen worden. De file sloeg in ieder geval 'gewoon' terug op de A2, terwijl het verderop net voorbij Holendrecht wel redelijk door reed op de A9. En inderdaad, de versmalling naar 3 rijstroken zit nog voor afrit 4, dus daar schieten we voorlopig niets mee op.
De andere richting op ook herkenbaar, daar zal wel verbetering in de spits in moeten zitten. Wel veel verkeer wat nog helemaal links blijft plakken ondanks 5 doorgaande rijstroken. Misschien een kwestie van gewenning.
Verder viel me op dat de boog A9 > A2 op de relatie Haarlem > Utrecht langer van 3 rijstroken is voorzien dan in de project atlas; ik had het gevoel dat de 3 rijstroken eindigen "voorbij de bocht", waar deze op de project atlas halverwege de bocht eindigen. De huidige set-up zoals uitgevoerd in het veld lijkt me logischer en veiliger dan zoals het er in de atlas uit ziet. Overigens zie ik die 3 rijstroken nog wel eens doorgetrokken worden naar de A2 (in combinatie met een aanpassingen van de vormgeving van de afrit Abcoude).
-
RikB
- verkeersader
Pas kwam ik als bijrijder op KP Holendrecht A9-A2 Almere-Amsterdam dit punt tegen. Het is gezichtsbedrog, maar het leek net of je vanaf links automatisch naar de rechter strook zal gaan. Bestuurder deed dat ook per direct en had precies hetzelfde gevoel als ik. Op papier lijkt het me prima, op streetview zie ik ook niets vreemds. Maar de weginrichting zette ons beide op het verkeerde been. Is dit iemand al eens opgevallen? Het lijkt me een punt met verhoogd risico.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is denk ik meer dat je geen inkomend verkeer van rechts verwacht. Ik vind dit punt gevoelsmatig gevaarlijker:
https://maps.app.goo.gl/DXZ1eZtkrxxnebCU9
Soms heeft invoegend verkeer het idee dat ze voorrang hebben. Dat is volgens mij niet zo. Het zou denk ik wel verstandig zijn om een doorgetrokken streep te hebben voor een paar meter. Rijkswaterstaat doet dat soms bij invoegers wel.
https://maps.app.goo.gl/DXZ1eZtkrxxnebCU9
Soms heeft invoegend verkeer het idee dat ze voorrang hebben. Dat is volgens mij niet zo. Het zou denk ik wel verstandig zijn om een doorgetrokken streep te hebben voor een paar meter. Rijkswaterstaat doet dat soms bij invoegers wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Aan de ochtendspitsfile richting westen is bij Holendrecht niks veranderd als ik dat zo zie. Het staat nog steeds lekker vast op de Gaasperdammerweg en de A2 vanuit Utrecht.
Nog wat positief nieuws: Vanaf april (als ik het me goed herinner) is na 1 van de weekendafsluitingen bij de Schipholbrug de definitieve situatie in werking. Er zijn dan dus 2x4 rijstroken beschikbaar in beide richtingen.
Het verkeer rijdt dan richting westen over de noordelijke Schipholbrug.
Nog wat positief nieuws: Vanaf april (als ik het me goed herinner) is na 1 van de weekendafsluitingen bij de Schipholbrug de definitieve situatie in werking. Er zijn dan dus 2x4 rijstroken beschikbaar in beide richtingen.
Het verkeer rijdt dan richting westen over de noordelijke Schipholbrug.
-
Durashift
- expressweg
Is dat asfalt links op de foto (rijbaan naar knp. Holendrecht dus) nu definitief of komt er nog een extra laag op?
Ik vond dat er afgelopen zondag maar veel water op blijft staan. In combinatie met de stevige wind zorgde dit voor aardig wat waterspray, vond ik niet prettig rijden, zo in de verbindingsboog naar de A2 richting het zuiden.
Laatst gewijzigd door Durashift op do 02 apr 2026, 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ben28
- polderweggetje
Er komt gelukkig nog een laag op.
"Later dit jaar wordt nog de tweede en tevens de definitieve laag ‘dubbellaags ZOAB fijn asfalt’ aangebracht."
Bron: https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... de-amstel/
"Later dit jaar wordt nog de tweede en tevens de definitieve laag ‘dubbellaags ZOAB fijn asfalt’ aangebracht."
Bron: https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... de-amstel/
-
Autostrada
- autoweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Overigens is aan het begin van de wisselbaan (onder meer) een bord

-
Wouter N14
- Moderator
Je kan beter een breedtebeperking invoeren. Dan heb je met één bord alle trage doelgroepen te pakken (dus ook de campers en bakwagens).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg

Onze Smavo is een bijzondere verschijning op de Nederlandse wegen. Deze zelfontwikkelde, smalle vrachtauto is dé oplossing voor de vaak smalle vluchtstroken langs de snelweg.
De Smavo stelt onze werknemers in staat om tijdelijke rijbaanverlichting te monteren en demonteren, zonder dat ze het dagelijks verkeer hinderen. Ook hoeft er daardoor geen rijbaan te worden afgesloten, wat mooi aansluit bij de missie van Rijkswaterstaat om de doorstroom van verkeer te verbeteren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Wouter N14
- Moderator
Amsterdam had ook ooit een proef met smalle vuilniswagens.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ja, dan kan ik niet eens meer tanken!
-
Berrychello
- verkeersader
Ik heb een klein aanhangwagentje (Humbaur Steely) waardoor ik daarmee maar 90 mag.qua gewicht en breedte allemaal niks geks maar ik kan me voorstellen dat men iets meer doorstroming wil op zo’n plusstrook. Een aanhangerverbod is dus een klein stukje in die richting.
-
Chris
- Moderator
Volgens satellietbeelden is dat stuk met de wisselbaan tussen 17 en 20 meter breed. Een rijstrook is 3,5 meter breed. Dus ja, deze ene wisselstrook neemt net zoveel ruimte in als 4 reguliere rijstroken en dan past er nog een middenberm tussen ook.Autostrada schreef: wo 01 apr 2026, 8:47Maakt mooi duidelijk hoeveel ruimte zo'n wisselbaan inneemt. De meerkosten van een permanente rijstrook aan beide kanten van het project zouden misschien marginaal meer zijn dan een wisselbaan. Kosten die je misschien wel terugwint gedurende de levensduur van de weg, daar de wisselbaan permanent gemonitord moet worden.
Hetzelfde zie je ook met parallelstructuren. Dat neemt veel ruimte in beslag ten opzichte van de extra capaciteit. Het zorgt ook voor een complexe beheersituatie. Alhoewel super brede rijbanen ook niet altijd ideaal zijn.
Daarnaast heb je met wisselbanen dat dit een jaren '90 concept is, terwijl tegenwoordig verkeersstromen steeds diffuser zijn geworden: de 'tidal flow' is niet zo sterk meer in één richting als vroeger. Verplaatsingen gaan kris-kras door het netwerk.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Je mag je op een rijbaan met 3 rijstroken niet eens op de eerste rijstrook van links bevinden met een auto+aanhanger. Dus zo'n verbod haalt niks uitBerrychello schreef: wo 01 apr 2026, 18:43 Ik heb een klein aanhangwagentje (Humbaur Steely) waardoor ik daarmee maar 90 mag.qua gewicht en breedte allemaal niks geks maar ik kan me voorstellen dat men iets meer doorstroming wil op zo’n plusstrook. Een aanhangerverbod is dus een klein stukje in die richting.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.
Daar is het verbod niet voor bedoeld. Het gaat erom dat je aan het eind van de wisselbaan niet met 90 km/h een relatief groot aantal rijstroken moet opschuiven.Berrychello schreef: wo 01 apr 2026, 18:43 Ik heb een klein aanhangwagentje (Humbaur Steely) waardoor ik daarmee maar 90 mag.qua gewicht en breedte allemaal niks geks maar ik kan me voorstellen dat men iets meer doorstroming wil op zo’n plusstrook. Een aanhangerverbod is dus een klein stukje in die richting.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Oh wacht, die combinatie kan ook beneden de 7 meter blijven. Maar genoeg combinaties die langer zijn dan 7 meter die de regel negeren.
-
IIVQ
- autoweg
Dat geldt uiteraard niet bij splitsingen in snelwegen (RVV artikel 43.4). Hoe zou je anders hier van rijstrook 5 en 6 (waar je voor de blokkenlijn mag rijden) naar 2 en 3 (waar je vanaf de blokkenlijn mag rijden, samen met 5 en 6) komen als aanhanger, bus of vrachtwagen?waldo79 schreef: wo 01 apr 2026, 20:11Je mag je op een rijbaan met 3 rijstroken niet eens op de eerste rijstrook van links bevinden met een auto+aanhanger. Dus zo'n verbod haalt niks uitBerrychello schreef: wo 01 apr 2026, 18:43 Ik heb een klein aanhangwagentje (Humbaur Steely) waardoor ik daarmee maar 90 mag.qua gewicht en breedte allemaal niks geks maar ik kan me voorstellen dat men iets meer doorstroming wil op zo’n plusstrook. Een aanhangerverbod is dus een klein stukje in die richting.![]()
Edit: Overigens is er bij de A9->A1 ri Muiden wel zo dat vrachtwagens niet op de hoofdrijbaan mogen maar naar de parallelbaan moeten, puur zodat ze niet 3 banen naar rechts op heoven te schuiven na de samenvoeging.
Laatst gewijzigd door IIVQ op wo 01 apr 2026, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
paolie
- expressweg
Nou, ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet heel prettig is als je als automobilist over een lange afstand achter een auto met caravan aan moet hobbelen op de wisselbaan.Attietattie schreef: wo 01 apr 2026, 20:16Onwaar.
Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.Daar is het verbod niet voor bedoeld. Het gaat erom dat je aan het eind van de wisselbaan niet met 90 km/h een relatief groot aantal rijstroken moet opschuiven.Berrychello schreef: wo 01 apr 2026, 18:43 Ik heb een klein aanhangwagentje (Humbaur Steely) waardoor ik daarmee maar 90 mag.qua gewicht en breedte allemaal niks geks maar ik kan me voorstellen dat men iets meer doorstroming wil op zo’n plusstrook. Een aanhangerverbod is dus een klein stukje in die richting.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
paolie
- expressweg
https://maps.app.goo.gl/8u1aCFkmS5dqhC2b7
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
IIVQ
- autoweg
Vanwege de smalle rijbaan in de tunnel,w aardoor een scharende aanhanger of vrachtwagen meer problemen veroorzaakt dan een "gewone" auto?
Pure gok hoor
Pure gok hoor
-
ben28
- polderweggetje
Het verboden voor aanhanger bord staat op de dynamische borden bij de ingangen van deze wisselbaan. Zie https://maps.app.goo.gl/EAGmC6reMSDYsrTB8Rein schreef: wo 01 apr 2026, 9:09Daarbij is een éénstrookswisselbaan niet echt fijn voor de weggebruiker doordat je het risico loopt 'eindeloos' achter je voorganger te moeten voortsukkelen.
Overigens is aan het begin van de wisselbaan (onder meer) een bordopgehangen. Deze zie je niet veel op Nederlandse autosnelwegen. Ik meen dat er bij de Vlaketunnel ook deze borden staan en wellicht nog hier en daar geïntegreerd in een andere bord, maar sowieso is dit bord erg zeldzaam op de snelweg. Het bord
overigens ook, maar die staat elders langs de SAA wisselbaan al geregeld langs de weg. De
zie ik bij dit project voor het eerst.
![]()
Ik kom nog wel eens een auto met aanhanger tegen op de wisselbaan, maar die rijden dan ook geen 90
-
sven_engelen
- expressweg
Tijdens een zonnige tweede Paasdag ben ik erop uit gegaan om meerdere wegen in de regio Amsterdam op de foto te zetten met onder andere het brede stuk A1
Zandhazenburg en knooppunt Muiderberg:
Zandhazenburg en knooppunt Muiderberg:
- SPOILER: TOON
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
IIVQ
- autoweg
Mooie foto's, maar ik heb het idee dat je hier binnen de 100m-grens voor infrastructuur zit!
Het verbaast me dat je daar (en bij de Ketelbrug) überhaupt mag vliegen, maar kennelijk alleen niet op 4 oktober tussen 18:00-19:00!
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Sinds vandaag is er weer een extra rijstrookje bij op een stuk van de A9 Re. Meer in het bijzonder liggen er nu vier rijstroken tussen het Amsterdamse Bos, zeg maar vanaf waar voorheen het Shell station stond, en KP Badhoevedorp. Bij KP Badhoevedorp gaat de rechterrijstrook over in de uitvoeger naar de A4 Re.
Verder is de noordelijke brug van de Schipholbrug nu volledig naar de eindsituatie ingericht. Naast de nu vier doorgaande rijstroken liggen er ook twee uitvoegende rijstroken voor de afrit Aalsmeer. Voorheen begon de (toen nog enige) uitvoegstrook pas na de brug en lagen op de brug alleen de toen nog drie doorgaande rijstroken.
Ook is er wat nieuwe NBA opgehangen, zowel in de doorgaande richting als voor de A4 Li (naar Amsterdam)

Verder is de noordelijke brug van de Schipholbrug nu volledig naar de eindsituatie ingericht. Naast de nu vier doorgaande rijstroken liggen er ook twee uitvoegende rijstroken voor de afrit Aalsmeer. Voorheen begon de (toen nog enige) uitvoegstrook pas na de brug en lagen op de brug alleen de toen nog drie doorgaande rijstroken.
Ook is er wat nieuwe NBA opgehangen, zowel in de doorgaande richting als voor de A4 Li (naar Amsterdam)