De wereld houdt niet op bij Almere... En een van de doeken van SAA was om van de A9 een aantrekkelijker alternatief voor de A10 te maken. Ietwat geforceerd en nog verde van optimaal, dat vind ik ook, maar toch.Autostrada schreef: za 11 apr 2026, 12:43 Wat zou nou het % aandeel van het verkeer zijn thv afrit 4 op de A9 (Amstelveen) met bestemming Almere?
Echt een tamelijk nutteloos gevaarte die wisselstrook. Ik denk ook dat het type automobilisten zoals in die ID3 wel twee keer achter hun oren krabben om die baan nogmaals te nemen; veel te lang enkelbaans!
[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere
-
Chris
- Moderator
Het SAA is eigenlijk ontstaan nadat de A6-A9 verbinding niet werd aangelegd want die zou 'door' het Naardermeer lopen. Dat is niet zo (kijk maar op een kaart), het zou door een golfbaan lopen waar kennelijk nogal wat invloedrijke mensen van gebruik maakten, die grote invloed hadden op de besluitvorming.
Het SAA is uiteindelijk een veel grootschaliger project gebleken dan wat er initieel was gepland: een verbinding tussen het knooppunt Holendrecht en het knooppunt Muiderberg.
De wisselstrook past ook wel in het sentiment van indertijd van 'scheiden van doorgaand en lokaal verkeer'. Vandaar de layout op de A9 door Amsterdam-Zuidoost, de parallelstructuur door Almere, op de A2 bij Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, de A4 bij Leiden, etc.
Het SAA is uiteindelijk een veel grootschaliger project gebleken dan wat er initieel was gepland: een verbinding tussen het knooppunt Holendrecht en het knooppunt Muiderberg.
De wisselstrook past ook wel in het sentiment van indertijd van 'scheiden van doorgaand en lokaal verkeer'. Vandaar de layout op de A9 door Amsterdam-Zuidoost, de parallelstructuur door Almere, op de A2 bij Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, de A4 bij Leiden, etc.
-
paolie
- expressweg
-
Chris
- Moderator
Ja eens, gezien de grote aanpassingen op de rest van het tracé is het vreemd dat dit er uit is bezuinigd. Ik weet ook niet meer of dit indertijd serieus is overwogen, maar het zou logischer zijn geweest om de A9 door het knooppunt Holendrecht te stroomlijnen. Het hele SAA werd ook het 'stroomlijnalternatief' genoemd, en dit deel is toch wel cruciaal om doorgaand verkeer van de A10-Zuid/Oost te krijgen.
-
a444
- zandpaadje
De in- en uitgang in de A9 bij de Betlemburg en de uitgang naar de A1 in kp Diemen blijven open, maar de ingang vanaf de A1 gaat wel dicht.IIVQ schreef: vr 10 apr 2026, 22:13
"Volgens mij kom je in Ouderkerk uit en kan je dan pas in Amstelveen van de snelweg af. Of blijft ri Amsterdam de uitrit vóór de Betlembrug open zodat je daar er af kan?
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Weet iemand of er vaste tijden en dagen zitten aan de openstelling van de wisselbaan bij Ouderkerk, nu deze alleen richting Almere open is?
Of gebeurt dat bij een bepaalde intensiteit?
Of gebeurt dat bij een bepaalde intensiteit?
-
Thom91
- zandpaadje
Nu twee keer (in de avond) langs de ingang wisselbaan gereden bij Ouderkerk en twee keer dacht de navigatie dat ik daarop reed. En dat terwijl ik gisteravond zelfs helemaal rechts reed. Meer mensen meegemaakt?
-
sven_engelen
- expressweg
Een video van het stuk A9, A1 en A6 van Rottepolderplein tot Almere afgelopen vrijdag. Die wisselbaan stroomt wel lekker door maar het voelt bij Holendrecht eventjes onnatuurlijk om "tegen de richting in" te rijden.
Link
Link
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/