Wellicht kan men besparen door slechts een weghelft en een brughelft te herstellen? Dat is natuurlijk wel een besparing.
[B][A601] Afgesloten
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [B][A601] Afgesloten
-
- 2x4 autosnelweg
De A601 zal gebruikt worden als tijdelijke stortplaats voor al het puin van de overstromingen in Wallonië: https://www.rtc.be/article/info/divers/ ... 4_325.html#
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210720_95861813
De snelweg ligt nu al 1/3 vol met puin, men verwacht dat het tegen het einde van de week volledig vol zal liggen. Hoelang het puin er zal liggen kan men niet voorspellen.
De snelweg ligt nu al 1/3 vol met puin, men verwacht dat het tegen het einde van de week volledig vol zal liggen. Hoelang het puin er zal liggen kan men niet voorspellen.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Wat een bende… en dan te bedenken dat ook dit ooit opgeruimd moet worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Aangezien dit België / Wallonië is kan ik me heel goed voorstellen dat ze dit tot in de eeuwigheid laten liggen.... 

-
- 2x4 autosnelweg
Misschien kan dat puin gebruikt worden als ondergrond voor de heraanleg van de A601.
Overigens is het wel te begrijpen als die weg nooit meer terugkomt. De omweg is beperkt en tegelijk neemt de leefbaarheid in een plaats als Milmort toe.
Overigens is het wel te begrijpen als die weg nooit meer terugkomt. De omweg is beperkt en tegelijk neemt de leefbaarheid in een plaats als Milmort toe.
-
- dorpsstraat
Dat zijn cijfers waar je toch eens bij moet gaan zitten...Volgens een schatting van afvalverwerkingsbedrijf COMED is er 1.500.000 ton afval ontstaan op drie dagen tijd. Dat is drie vierde van het totale huishoudafval dat op één jaar in Wallonië wordt geproduceerd. Het zou gaan om 10.000 ton aan elektronisch afval en 50.000 wagens.
-
- 2x4 autosnelweg

Overigens wordt meer en meer gekeken naar het stuwmeer van Eupen dat de rampzalige situatie nog versterkt heeft in de Vesdervallei. In tegenstelling tot de stuwmeren van Robertville en Butgenbach werd dit niet op voorhand extra leeg gemaakt zodat er meer opvangcapaciteit voorhanden was. Dit zorgde ervoor dat het stuwmeer op het hoogtepunt van de neerslag bijkomend ook de sluizen moest openzetten wat voor een soort tsunami heeft gezorgd in de betrokken dorpen en gemeenten...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/22 ... n-terzake/
Meer info in het Duits:
https://www.grenzecho.net/59315/artikel ... en-fehlers
https://brf.be/regional/1508161/
-
- 2x5 autosnelweg
Ik mag toch aannemen dat al dat afval niet door Wallonië alleen wordt verwerkt, anders blijft het er nog heel lang liggen? Buitenlandse afvalcentrales kunnen hierbij toch ook helpen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
Het artikel in de Grenzecho vind ik wel wat suggestief als ik eerlijk ben. Normaal gesproken worden stuwmeren vanuit een controlecentrum bediend en daar kan natuurlijk altijd een vervelende inschattingsfout gemaakt zijn; maar hier worden wetenschappers aan het woord gelaten die een hoog 'de beste stuurlui staan aan wal' toon aanslaan.
Persoonlijk denk ik dat de aanzwelling van het water de autoriteiten volslagen verrast heeft (ook in Duitsland). Kan geen kwaad om van deze ramp te leren en het waterbeheer in de Ardennen en de Eiffel nog eens goed onder de loep te nemen. In Nederland hebben we in 1993 en 1995 grote rivieroverstromingen gehad en zijn er in de decennia erna grote werkzaamheden uitgevoerd. Dat zal nu dus ook in Wallonië en Noordrijn-Westfalen moeten gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat de aanzwelling van het water de autoriteiten volslagen verrast heeft (ook in Duitsland). Kan geen kwaad om van deze ramp te leren en het waterbeheer in de Ardennen en de Eiffel nog eens goed onder de loep te nemen. In Nederland hebben we in 1993 en 1995 grote rivieroverstromingen gehad en zijn er in de decennia erna grote werkzaamheden uitgevoerd. Dat zal nu dus ook in Wallonië en Noordrijn-Westfalen moeten gebeuren.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Een jaar of 10-15 geleden ging het vooral over de zwaarder wordende buien en meer wateroverlast. Vervolgens hadden we een aantal droge zomers achter elkaar en moest al het water zo veel mogelijk vastgehouden worden. En nu is dat weer omgekeerd. Er wordt in beleidsland / de politiek wel erg nagepraat, het is moeilijk om zo'n sentiment te doorbreken voordat er iets ernstigs gebeurd.
-
- 4x3 autosnelweg

Wat nu wél een nieuw sentiment lijkt, is dat rondom kleinere riviertjes en beken. Heb je de grote rivieren goed onder controle, moet je gaan nadenken hoe je de veel smallere dalen van een Geul, Roer of Ahr aanpakt. Waarin natuurlijk veel minder marges bestaan dan in een breed stroomdal.
-
- dorpsstraat
Dat de watersnoodramp in België dergelijke proporties heeft aangenomen, is te wijten aan een opeenvolging van fouten. Wat me erg tegen de borst stoot is dat momenteel volop de spreekwoordelijke paraplu wordt opengetrokken om verantwoordelijkheden te ontlopen. Op dergelijke manier zullen we nooit leren uit de gemaakte fouten. Zo lees ik dat er volgens de computermodellen maar tussen de 50 en 100 l/m² op 24 uur verwacht werd. Dat is onjuist of op z'n minst zeer misleidend gebracht, want op het welbekende weerforum weerwoord.be werd al dagen voorafgaand aan de ramp gesproken over 200 l/m² en over levensgroot overstromingsgevaar. Dat werd berekend door nagenoeg alle weermodellen. Daarnaast wordt nu ook altijd verwezen naar het veranderend klimaat als boosdoener. Hoewel dat veranderend klimaat zeker een rol heeft gespeeld, is het toch vooral een handige bliksemafleider voor het maskeren van compleet verkeerd genomen beslissingen in het recente en niet meer zo recente verleden.
Hoe had volgens mij de omvang van deze ramp vermeden kunnen worden?
- doordachte ruimtelijke ordening, plaats voor het water
- opvolgen weermodellen en er naar handelen (evacueren, stuwmeren laten leeglopen)
- mensen uit de vallei evacueren wanneer hoger gelegen dorpen overstromen
- professionelere reddingsactie op touw zetten, inclusief helikopters
Nu kan ik mij bij die eerste twee elementen nog voorstellen dat dat allemaal niet zo eenvoudig is. Maar die laatste twee elementen zijn dermate evident dat het dieptriest is dat het niet of veel te laat werd uitgevoerd. Met extra slachtoffers tot gevolg.
Hoe had volgens mij de omvang van deze ramp vermeden kunnen worden?
- doordachte ruimtelijke ordening, plaats voor het water
- opvolgen weermodellen en er naar handelen (evacueren, stuwmeren laten leeglopen)
- mensen uit de vallei evacueren wanneer hoger gelegen dorpen overstromen
- professionelere reddingsactie op touw zetten, inclusief helikopters
Nu kan ik mij bij die eerste twee elementen nog voorstellen dat dat allemaal niet zo eenvoudig is. Maar die laatste twee elementen zijn dermate evident dat het dieptriest is dat het niet of veel te laat werd uitgevoerd. Met extra slachtoffers tot gevolg.
-
- 4x5 autosnelweg
Afval is gouden handel. Reken maar dat er voor wat verwerken heel wat geld moet worden neergeteld. Dan is het goedkoper om het gewoon op de A601 te laten liggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg

-
- dorpsstraat
Afgelopen zomer waren wij op vakantie in Zuid-Limburg en hebben we tijdens een ritje door België ook deze dam bezocht. Best een indrukwekkende dam, zeker omdat ik niet wist dat we zo dichtbij Nederland dit soort bouwwerken hadden. Toen niet bij stil gestaan dat dat meer echt zou overstromen.vynkce schreef: ↑vr 23 jul 2021, 11:08 Overigens wordt meer en meer gekeken naar het stuwmeer van Eupen dat de rampzalige situatie nog versterkt heeft in de Vesdervallei. In tegenstelling tot de stuwmeren van Robertville en Butgenbach werd dit niet op voorhand extra leeg gemaakt zodat er meer opvangcapaciteit voorhanden was. Dit zorgde ervoor dat het stuwmeer op het hoogtepunt van de neerslag bijkomend ook de sluizen moest openzetten wat voor een soort tsunami heeft gezorgd in de betrokken dorpen en gemeenten...
-
- 2x3 autosnelweg
Nee hoor, Wallonië geeft zichzelf gewoon een ontheffing.

Ik zou voorstellen het puin te scheiden in kunststoffen, hout, glas, etc. en ook te kijken of er nog iets gerecycled kan worden. Hout bijvoorbeeld is heel goed te recyclen, mits het droog is uiteraard. De rest kan dan naar de stort of de verbrandingsoven.
Kost wat, maar is wel beter voor het milieu. Laten liggen betekent dat het waarschijnlijk gaat rotten wat weer ongedierte (ratten) kan aantrekken. Lijkt mij kortom niet wenselijk.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
Maar allebei kun je vrij makkelijk bereiken door het bouwen van stuwdammen met spuisluizen. Daarachter kun je het water opstuwen zodat het beschikbaar blijft in droge periodes en als het nodig is laat je het gecontroleerd spuien (overslaan) naar lager gelegen gedeelten. Het is in principe geen 'rocket science'...Pino schreef: ↑vr 23 jul 2021, 14:13Beide horen bij het het veranderende weer: het is droger en warmer, maar de buien zijn zwaarder dus méér potentiële overlast. Er gebeurt precies wat er in een Mediterrane zomer gebeurt wat dit betreft. Je zult in die zin zowel opvangen/vasthouden als effectief snel afvoeren mogelijk moeten maken.
Wat nu wél een nieuw sentiment lijkt, is dat rondom kleinere riviertjes en beken. Heb je de grote rivieren goed onder controle, moet je gaan nadenken hoe je de veel smallere dalen van een Geul, Roer of Ahr aanpakt. Waarin natuurlijk veel minder marges bestaan dan in een breed stroomdal.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben er vanuit Vaals ook wel eens een dagje gaan kijken. Inderdaad een indrukwekkend bouwwerk zo vlakbij Nederland.Stroomweg schreef: ↑vr 23 jul 2021, 18:42 Afgelopen zomer waren wij op vakantie in Zuid-Limburg en hebben we tijdens een ritje door België ook deze dam bezocht. Best een indrukwekkende dam, zeker omdat ik niet wist dat we zo dichtbij Nederland dit soort bouwwerken hadden. Toen niet bij stil gestaan dat dat meer echt zou overstromen.
Laatst gewijzigd door Palance op za 24 jul 2021, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
En daar vlakbij heb je een camping waar de eigenaar zich niet houdt aan de Belgische taalwetgeving: hij ontvangt zijn gasten in het Nederlands 

-
- autoweg
Och, ik denk dat ons hoofdstedelijk bestuur wel een zacht, vriendenprijsje, wilt maken voor de zuiderburen..Hajo schreef: ↑vr 23 jul 2021, 19:38Nee hoor, Wallonië geeft zichzelf gewoon een ontheffing.![]()
Ik zou voorstellen het puin te scheiden in kunststoffen, hout, glas, etc. en ook te kijken of er nog iets gerecycled kan worden. Hout bijvoorbeeld is heel goed te recyclen, mits het droog is uiteraard. De rest kan dan naar de stort of de verbrandingsoven.
Kost wat, maar is wel beter voor het milieu. (..)

-
- autoweg
Het punt is dat de dalen bebouwd zijn. Er is geen plek meer voor een stuwmeer. Waar zou je in het dal van de Geul een stuwmeer willen maken, dan moet je Houthem, Valkenburg, Schin op Geul en Wijlre laten verdwijnen.Vinny schreef: ↑vr 23 jul 2021, 20:36
Maar allebei kun je vrij makkelijk bereiken door het bouwen van stuwdammen met spuisluizen. Daarachter kun je het water opstuwen zodat het beschikbaar blijft in droge periodes en als het nodig is laat je het gecontroleerd spuien (overslaan) naar lager gelegen gedeelten. Het is in principe geen 'rocket science'...
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Dan moet zich eerst maar eens bewijzen dat dit een terugkerend fenomeen is. Wanneer was de laatste keer dat Valkenburg zo overstroomde?
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Het stuwmeer van Gileppe is gekender, mede vanwege het gigantische standbeeld. Maar de stuwdam van Eupen is inderdaad groter.