[B][A601] Afgesloten

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Re: [B][A601] Afgesloten

Bericht door Mikhail »

Km357 schreef: za 09 sep 2023, 20:36 ^^ Wallonië - net zoals Vlaanderen - budgeteert wel vaker zaken, en uiteindelijk gebeurt er niks en valt het tekort zoveel groter uit. Ik heb weinig goeds te zeggen over politici maar inflatie kan je niet altijd inschatten, en dat Putin UA zou binnenvallen en we dus in West Europa immens hard moesten gaan schakelen richting alles was, een gebeurtenis die je niet in je normale berekening van begroting zou meenemen. Je kanniet zomaar een oorlog in je jaarlijkse begroting gaan meenemen, dan kan je evengoed "alien invasion" ook serieus nemen. Soit.

Dat gezegd, Wallonië leeft al 50 jaar op dromen qua investeringen. Sinds de jaren 1970 is daar amper iets gebeurd met hun eigen budget dat daadwerkelijk een verschil heeft gemaakt richting de 21ste eeuw.
Op dat laatste kan ik toch antwoorden dat er een prima verbinding bestaat tussen 'La Louviére-Soignies' de N57, misschien niet de meest hippe en bekende verbinding, maar dit ligt in het verlengde van de A501 (uitgevoerde omleiding lans La Louviére als snelweg) en onlast de regio heel hard op dit punt.

Voor de aanleg van deze 1+1 weg, moest al het verkeer via de N55 gaan + de dorpskern van 'Le Roeulx'', de N57 heeft weliswaar veel rotondes en ook traag verkeer (trators), de weg is misschien te smal uitvoerd en een 2+2 was wenselijker geweest met ongelijkvloerse kruisingen, maar Wallonië heeft dit wel met eigen geld gefinancieerd na 1970 iig.

Is dus niet de meeste grote verwenzelijking, maar je moet het doen met het geld dat je hebt in een gewest wat bijna 2x zoveel meer gewestwegen telt.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Vziw had Wallonië tot de staatshervorming van 1990-1993 geen budget noch bevoegdheid op wegenbouw. Dus kwam wegenbouw van de (toen-nog-niet-federale) rijksoverheid of van de provincies.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wegenbouw werd in 1989 geregionaliseerd, voorheen bestond er een nationale wegbeheerder met provinciale afdelingen en bestond er een verdeelsleutel qua budgettering van aanleg wegen (de fameuze wafelijzerpolitiek).
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat klopt, de zogenaamde territoriale afdelingen van het toenmalige "Bruggen en Wegen" hebben altijd al bestaan. Voor grote projecten werd er ook gewerkt met intercommunales.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Ik kwam net op YouTube deze drone beelden tegen van de voormalige A601. Afgelopen zondag gemaakt:
https://youtu.be/_8l4_JXTGXs?si=oh8rd9SSJIOCRVFq
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Dat is weer flink opgeknapt, na de overstromingen van 2021 (in herrinnereing: Er is na die overstromingen puin en ander afval op de A601 gestort om het tijdelijk kwijt te zijn.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Waarom wordt deze weg niet afgebroken als die toch niet meer gebruikt wordt?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Dat kost geld.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In Nederland is dat zelden een probleem. Terwijl wij de naam hebben om zuinig te zijn :yes:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In België is de regel dat het meer kost om iets af te breken dan het te laten liggen, zeker als het verder niemand stoort. Er loopt ondertussen ook een mountainbike-route dwars over de weg. Best een pittige klim!
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb best een zwak voor het soort verval van oude wegen, spoorlijnen, fabrieken etc, maar het is niet alleen Nederlandse inborst dat wij dat niet hebben. Meer iets waar je moeilijk omheen kunt in een dichtbevolkt land waar openbare ruimte een zeer schaars goed is. Dus zelfs als je bij ons niemand kunt vinden die dit stoort (de Hollandse praktijk is dat er altijd wel mensen zullen opstaan die een aanleiding zullen vinden waarom dit stoort), zal laten liggen resulteren in keuzes elders in je ruimtelijke ordening die zullen wringen - en dan stoort dát weer.

Anders gezegd: laten liggen is dan gratis, maar in een ruimtelijke ordening waarin je iedere vierkante meter nuttig moet gebruiken om niet gillend gek te worden met 18 miljoen inwoners in je kleine landje, is de maatschappelijke kost van laten liggen al snel hoger dan die van opruimen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
In de praktijk zal je dit in Vlaanderen ook zelden nog tegenkomen, onze regio kent een bevolkingsdichtheid die meer dan het dubbele bedraagt van het Waals-Gewest, dus ook hier telt elke vierkante meter.

Echter, als je hier goed zoekt, kom nog wel kleinschalige dingen tegen zoals een oude afrit die men rustig laat overbossen.

https://maps.app.goo.gl/eSaAvQWEwdwjzitq6?g_st=ic
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Palance schreef: do 21 nov 2024, 15:33 In Nederland is dat zelden een probleem. Terwijl wij de naam hebben om zuinig te zijn :yes:
In de context van bijvoorbeeld compensatiegrond of als er een ander gebruik voor klaarligt toch (woningen of iets dergelijks)? Ik kan me niet bijster veel voor de geest halen wat werd afgebroken alleen maar omdat het niet nodig was.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Wimpie25 schreef: do 21 nov 2024, 16:31
Echter, als je hier goed zoekt, kom nog wel kleinschalige dingen tegen zoals een oude afrit die men rustig laat overbossen.

https://maps.app.goo.gl/eSaAvQWEwdwjzitq6?g_st=ic
Het is zeker niet zeldzaam dat er in Vlaanderen één of meerdere verbindingswegen in onbruik geraakt, waarna het niet gesloopt wordt. Bij symmetrische parclo's (halfklaverblad + 2 extra rechtsafverbindingen) blijft vaak de rechtsoprit behouden, maar de rechtsafrit geraakt in onbruik. Zoals :AS: 29 Houthalen-Helchteren en :AS: 31 Genk-Centrum. En veel meer afritten.
In Wallonië laat men vaker parclo's geheel ongemoeid.

En dan nog niet gesproken over de talloze vergissingswegen die men (zij het voor 'dienst') laat staan. Maar ok, da's een heel ander verhaal.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Hajo schreef: do 21 nov 2024, 15:13 Waarom wordt deze weg niet afgebroken als die toch niet meer gebruikt wordt?
Het is volgens mij nog steeds niet definitief afgesloten. Er schijnt betonrot in de bruggen te zitten, dus wellicht kan het nog wel een tijdje duren voor ze tot volledig herstel over gaan.
Bij symmetrische parclo's (halfklaverblad + 2 extra rechtsafverbindingen) blijft vaak de rechtsoprit behouden, maar de rechtsafrit geraakt in onbruik
Verkeersveiligheid: Veel automobilisten rijden te hard als ze net van de snelweg zijn afgereden en vloeiend op het OWN terecht zijn gekomen. In Nederland verkiest Rijkswaterstaat daarom ook praktisch altijd een 'harde' overgang.
Palance schreef:In Nederland is dat zelden een probleem. Terwijl wij de naam hebben om zuinig te zijn
In Nederland worden in onbruik geraakte objecten (gebouwen, wegen, spoorlijnen) het liefst helemaal gesloopt. Het is volgens mij ook om sociale veiligheid te bevorderen, want behalve mensen die hun hond uitlaten is zo iets bij uitstek de gelegenheid om meer duistere praktijken toe te passen.

Als een situatie lang blijft liggen dan is er vaak iets mee aan de hand. Ruzie tussen overheidsdiensten over wie de boel op moet ruimen, er zijn nog (vage) plannen om er iets mee te doen of politieke onwil. Ik meen dat hier op het forum eens is geschreven over een verzorgingsplaats langs de A 50 (?) die na een brand heel erg aan het verkommeren was maar dat is dus wel zeldzaam. In andere landen komt het vaker voor dat zaken heel lang blijven liggen. En nu weer het topic in de juiste richting duwen: In de voormalige mijnstreek in Wallonië struikelde je de afgelopen jaren wel over dit soort dingen maar dat zijn ze nu ook in hoog tempo aan het saneren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In Vlaanderen is er op zich nog steeds ruimte om vloeiende overgangen met het OWN te voorzien, maar bij voorkeur bij wegcategoriën die vlak onder die van autosnelwegen liggen. In veel halfknooppunten met het OWN lagen vroeger ook gewoon fietspaden, en dat is iets dat niet als ideaal wordt gezien.

Als die er niet (meer) zijn, is het geen probleem om zelfs nieuwe halfknooppunten aan te leggen. Zoals hier complex 23 Geel-West, want steeds een harde overgang voorzien, kan immers tot fileterugslag op een autosnelweg leiden.

https://www.google.com/maps/@51.130933, ... FQAw%3D%3D
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Vinny schreef: do 21 nov 2024, 20:44
Hajo schreef: do 21 nov 2024, 15:13 Waarom wordt deze weg niet afgebroken als die toch niet meer gebruikt wordt?
Het is volgens mij nog steeds niet definitief afgesloten. Er schijnt betonrot in de bruggen te zitten, dus wellicht kan het nog wel een tijdje duren voor ze tot volledig herstel over gaan.

er zijn nog (vage) plannen om er iets mee te doen of politieke onwil.
Ja de afsluiting is voor onbepaalde tijdelijke duur, plannen zijn er alsnog niet nu.
Vinny schreef: do 21 nov 2024, 20:44 Ik meen dat hier op het forum eens is geschreven over een verzorgingsplaats langs de A 50 (?) die na een brand heel erg aan het verkommeren was maar dat is dus wel zeldzaam. In andere landen komt het vaker voor dat zaken heel lang blijven liggen.
Ja zoals de (voormalige) Franse verzorgingsplaatsen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Vinny schreef: do 21 nov 2024, 20:44
Palance schreef:In Nederland is dat zelden een probleem. Terwijl wij de naam hebben om zuinig te zijn
In Nederland worden in onbruik geraakte objecten (gebouwen, wegen, spoorlijnen) het liefst helemaal gesloopt. Het is volgens mij ook om sociale veiligheid te bevorderen, want behalve mensen die hun hond uitlaten is zo iets bij uitstek de gelegenheid om meer duistere praktijken toe te passen.

Als een situatie lang blijft liggen dan is er vaak iets mee aan de hand. Ruzie tussen overheidsdiensten over wie de boel op moet ruimen, er zijn nog (vage) plannen om er iets mee te doen of politieke onwil. Ik meen dat hier op het forum eens is geschreven over een verzorgingsplaats langs de A 50 (?) die na een brand heel erg aan het verkommeren was maar dat is dus wel zeldzaam. In andere landen komt het vaker voor dat zaken heel lang blijven liggen. En nu weer het topic in de juiste richting duwen: In de voormalige mijnstreek in Wallonië struikelde je de afgelopen jaren wel over dit soort dingen maar dat zijn ze nu ook in hoog tempo aan het saneren.
De Havenspoorlijn Rotterdam-West in de buurt van het Sparta-Stadion is daar waarschijnlijk een voorbeeld van. Het viaduct over de Horvathweg zorgt zelfs voor een hoogtebeperking op die weg, maar desondanks is het viaduct 16 jaar na het sluiten van de lijn nog steeds niet gesloopt.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
TiboDuwel
zandpaadje

Bericht door TiboDuwel »

Ik ben gisteren op de A601 gaan wandelen, en heb een aantal foto's genomen. Hier is een deeltje van de hoop :P
Best speciaal om daar te wandelen. Er waren ook veel motorcrossers.
https://imgur.com/a1rZvza
https://imgur.com/xwREXOg
https://imgur.com/hdecrAs

Is deze bocht niet wat scherp aan de E313?
https://imgur.com/zqeJMdX
https://imgur.com/TVnxXYj
https://imgur.com/j8aFWWU

Brug van de E40:
https://imgur.com/ZmJHSKQ
https://imgur.com/FwLmJAI
https://imgur.com/f5xWzLN
https://imgur.com/wQYA7A9

Afrit van de E313:
https://imgur.com/dbP5cnZ

Oprit aan de E313:
https://imgur.com/bZSXVKT

Edit: Mijn afbeeldingen laden niet dus hier de links.
Het Belgisch wegennetwerk is iets interessant.
TiboDuwel
zandpaadje

Bericht door TiboDuwel »

Ik vergat het erbij te zeggen bij foto 4 tot 6, maar ik vraag me af, zou deze afrit vroeger een gewone afrit voor het verkeer zijn geweest dat later is gesloten of iets anders? Het lijkt me namelijk vreemd dat zo'n afrit ooit daadwerkelijk in gebruik zou genomen zijn.
https://www.google.com/maps/@50.7050168 ... FQAw%3D%3D
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Waarom niet? Als je naar oude streetviewfoto's kijkt staan er ook nog strepen op. Bedenk ook dat België zo'n beetje de uitvinder van de substandaard is. Voor de jaren 60 toen dit aangelegd werd was dit een normale aansluiting.

Want rij eens over het kruispunt Cheratte.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Zo op het oog lijken deze boogstralen me 200-300m. Cheratte zit onder de 50, dat is wel andere koek!
Lama, ik had niet door welk boogje bedoeld werd! Het was iig in 2009 (eerste streetview) al gesloten terwijl de rest pas 2017 sloot.
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 28 apr 2026, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

TiboDuwel schreef: di 28 apr 2026, 14:46 Ik vergat het erbij te zeggen bij foto 4 tot 6, maar ik vraag me af, zou deze afrit vroeger een gewone afrit voor het verkeer zijn geweest dat later is gesloten of iets anders? Het lijkt me namelijk vreemd dat zo'n afrit ooit daadwerkelijk in gebruik zou genomen zijn.
https://www.google.com/maps/@50.7050168 ... FQAw%3D%3D
Het is een verbindingsboogje tussen E313 en de A601. Lijkt mij dat ze dat bij calamiteiten konden inzetten. Qua boogstraal een beetje vergelijkbaar met het verbindingsboogje tussen de A4 en A5 in Nederland denk ik.
TiboDuwel
zandpaadje

Bericht door TiboDuwel »

Ik bedenk me dat het toch niet zo vreemd is als ik aan afrit 27 bis bij Hasselt-West denk.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
De bocht is zeker redelijk kort. Eerder uitzonderlijk in een wissel tussen autosnelwegen. Ik denk dat Battice nog kleinere boogstralen kent als deze. Bij een gewone afrit komen dergelijke korte bochten (boogstralen) veelvuldig voor. Bijvoorbeeld de E40 Brussel - Brugge kent aan bijna iedere afrit een veel te korte bocht (Beernem, Nevele, Expo, Aalst, ...)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bij N5 :KP: N25 bij Genappe zijn er ook best toch scherpe en steile bochten en de zuidoostelijke binnenbocht bij R3 :KP: N90 N54 bij Fontaine-l'Évêque.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Wat is de officiële status van deze snelweg eigenlijk?
"Tijdelijk" afgesloten of officieel geen snelweg meer?
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Op de dag dat Liège een oostelijke rondweg zal krijgen (als men ooit over gaat tot de uitvoer van dat plan), is de A601 gelijk een heel stuk relevanter. Ik zou dit tracé zeker niet zomaar opgeven.
Overigens kan hetzelfde bereikt worden (de noodzaak van een A601) als de Luxemburgse A7 steeds verder oprukt naar het noorden.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Als het ooit terug gaat openen dan zou dat alleen nog maar met 1 rijstrook per rijrichting gaan zijn.