[N226] tunnel Maarsbergen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [N226] tunnel Maarsbergen

Bericht door Wouter N14 » ma 06 jan 2020, 19:22

^^ Hé scherp! :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 06 jan 2020, 20:34

Wesso schreef: ma 06 jan 2020, 18:01
boe! schreef:Ambachtsweg is het bestaande bedrijventerrein. Haarweg is de oostelijke uitbreiding.
Gezien de foto's dacht ik even dat Haarbos een verkeerde naam was, maar het heet (als ik google) toch echt Haarbos.
Mijn fout. Het bedrijventerrein ligt aan (een zijstraat van) de Haarweg, maar het heet inderdaad Haarbos. Ik heb de namen door elkaar gehaald.
Kaaiman schreef: ma 06 jan 2020, 19:14 Harry! Een wegweizer!
Ik vroeg me al af welk deel van de bewegwijzering niet klopte ... ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 06 jan 2020, 22:11

boe! schreef: ma 06 jan 2020, 17:28 Geen onderdeel van het tunnelproject, maar wel van invloed op de verkeersafwikkeling in Maarsbergen is het verkeer van en naar het bedrijventerrein in Maarsbergen. Dat bedrijventerrein ligt aan de oostkant van Maarsbergen (locatie B op onderstaande kaart). De gemeente Utrechtse Heuvelrug wil geen vrachtverkeer door het dorp hebben (de rode route), maar wil dat het (vracht)verkeer de blauwe route volgt. (..)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vanaf Woudenberg is het nu ideaal. Heb er al een keer op gereden, op weg naar het Haarbos. Het sluipverkeer naar Leersum e.o. heeft er ook profijt van. ;) Beter als de drempels door de dorpsstraat.. maar goed, ik weet niet of het vrachtverkeer (o.a. dus Wolfswinkel, belangrijk bedrijf voor de gemeente ook, lijkt mij) dat naar de A12 moet of afkomt.. helemaal gaat omrijden. Zeker in de avondspits kan dat tot extra reistijd leiden..

Dat bedrijfsterrein had beter in de hoek van dat kruispunt ontwikkeld kunnen worden, verkeerstechnisch dan.. (tov de truckhandel). Maar ja, dat is natuur en mogelijk ook grondgebied van Woudenberg?

boe! schreef: ma 06 jan 2020, 17:28 Afbeelding

(..)
Weet jij waarom die ANPR (lijkt mij?) camera daar zo gericht staat?
In tegengestelde richting staat er niks.. :s

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 07 jan 2020, 10:15

Durashift schreef: ma 06 jan 2020, 22:11Maar ja, dat is natuur en mogelijk ook grondgebied van Woudenberg?
Dat stuk is nog gemeente Utrechtse Heuvelrug. Die truckhandel ligt ook nog in de Gemeente Utrechtse Heuvelrug, de gemeentegrens ligt net ten noorden daarvan.
Op een van mijn andere foto's kan je zien dat de camera is gericht op de Griftdijk (de zijweg van de N226). Wellicht is de camera draaibaar? Ik weet dat de politie van het district Utrechtse Heuvelrug ANPR-camera's gebruikt om rondtrekkende criminele bendes te traceren, maar ik weet niet of deze camera daar onderdeel van uitmaakt.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 jan 2020, 10:21

Is die camera wel voor ANPR bedoeld? Het mastje staat op de verkeerslichtmast. Een ANPR-camera staat toch meestal op eigen meubilair?

Is het niet een camera voor het verkeerslicht? Die het groene licht kan verlengen, of een aanvraag kan geven voor die zijrichting?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 07 jan 2020, 11:57

Ik heb geen idee. Op deze tekening staat de camera aangegeven als 'observatiecamera', maar dat lijkt mij een containerbegrip dat allerlei doeleinden kan dekken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 jan 2020, 14:16

Het kan dus ook een camera zijn voor in een verkeerscentrale.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » di 07 jan 2020, 15:57

Gelet op de overal wel in aantaltoenemende criminele activiteiten op de bedrijventerreinen lijkt het mij een ANPR camera. Ik weet dat er in Rhenen ook weer sprake van is om de ANPR camera's bij de Rijnbrug weer in bedrijf te stellen.

Met deze camera zie je precies wat er van dat specifieke bedrijventerrein komt en aangezien dat dat de enigste goede weg is om weg te komen met een beetje snelheid vang je zo wel gemakkelijk een verdachte auto.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 jan 2020, 16:38

Een observatiecamera kan geen ANPR-camera zijn. Een ANPR-camera is alleen om kentekens mee in te lezen. Daarmee kan dus niet op afstand de verkeerssituatie bekeken worden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 07 jan 2020, 21:35

boe! schreef: di 07 jan 2020, 10:15
Durashift schreef: ma 06 jan 2020, 22:11 (,,)

Op een van mijn andere foto's kan je zien dat de camera is gericht op de Griftdijk (de zijweg van de N226). Wellicht is de camera draaibaar? (..)

Dat idee had ik eerst ook. Ik bedacht dat dit misschien zou kunnen zijn om 'sluipverkeer' te monitoren, alleen zijn er op de Griftdijk geen beperkingen om te mogen rijden.

Nu keek ik er gisteren nog eens naar.. en vond ik dat de lens toch vooral op het wegdek van de N226 gericht staat..
Na ja.. het zal wel eens een keer duidelijk worden, denk. :?:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 06 feb 2020, 21:15

boe! schreef: ma 06 jan 2020, 17:28 Dat bedrijventerrein ligt aan de oostkant van Maarsbergen (locatie B op onderstaande kaart). De gemeente Utrechtse Heuvelrug wil geen vrachtverkeer door het dorp hebben (de rode route), maar wil dat het (vracht)verkeer de blauwe route volgt. (..)
Afbeelding

(..)
Ik kwam er vandaag dus achter dat dat rode stukje 'vrachtverkeer verbod' een stuk minder lang rood is.. in de praktijk. Verbazend eigenlijk. Vrachtverkeer is vanaf de N226 gewoon toegestaan.. langs de woonhuizen :hm: tot en met de eerste inrit naar het (kleine) bedrijvenparkje. Daarna is er tot de kruising met de blauwe weg (op de kaart) een vrachtverkeer verbod.

Heel vreemd, want dat stukje weg loopt minder dicht langs woningen..
Het lijkt mij logischer om het verbodsgebied om te draaien.. dán doe je m.i, écht iets aan het verbod op vrachtverkeer door de woonstraat..

Maar goed, wellicht woont/werkt er op dat eerste bedrijvenparkje wel een invloedrijk persoon.... op de besluitvorming. :?:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 06 feb 2020, 21:43

Durashift schreef: do 06 feb 2020, 21:15 Het lijkt mij logischer om het verbodsgebied om te draaien.. dán doe je m.i, écht iets aan het verbod op vrachtverkeer door de woonstraat..
Dat is niet logisch. Als bewoner X zijn keuken of badkamer geleverd krijgt of wil verhuizen, dan moet een vrachtwagen daar gewoon kunnen komen. Maarsbergen wil alleen het doorgaande vrachtverkeer van/naar het bedrijventerrein uit de woonstraat hebben en niet het overige vrachtverkeer en heeft daarom gekozen voor een 'knip' op het gedeelte tussen woonstraat en bedrijventerrein.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 06 feb 2020, 22:22

Dat kan je (op papier en aan het bord) ook oplossen door een onderbord met 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'.

Ik heb het al eerder geschreven.. men had dat hele Haarbos daar niet moeten ontwikkelen.. maar gewoon direct aan de N226 (tegenover de Goflbaan).
Hebben ze minder omrij- en uitstoot kilometers door het buitengebied én geen vrachtverkeer rechtstreeks door de dorpsstraat.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » do 06 feb 2020, 23:00

Uit ervaring, zit een klant van ons op dat bedrijventerrein, kan ik jullie vertellen dat de rode weg bepaald geen pretje is om te rijden met een bestelbus of vrachtauto. Het wemelt er van de drempels en slingers om het verkeer te ontmoedigen.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 mar 2020, 21:29

Ik kwam vanmiddag over de Griftdijk. De N266 wegweizer was mij niet eens opgevallen. :shutup:

De reden lijkt te zijn dat het bedrijventerrein aan de oostzijde van Maarsbergen flink wordt uitgebreid. Een beetje uit het zicht hebben ze een stuk bos gekapt daar.

Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 22 mar 2020, 22:30

^^ Ja, daar heb ik het ook over, in mijn berichten hierboven.
De eerste bedrijfunits zijn daar al opgeleverd.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 25 mar 2020, 22:00

Ruimtelijk gezien ook een rare keuze om daar het bedrijventerrein uit te breiden. Bij de meeste bedrijventerreinen heb je toch wel te maken met redelijk wat goederenvervoer. Dan kan je een bedrijventerrein toch beter aanleggen aan de zuidkant van de A12 langs de N226. :dontknow:
Dan hoeft al dat goederenvervoer ook niet dwars door kern door de smalle woonstraatjes en plattelandsweggetjes.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » wo 25 mar 2020, 23:12

^^ Kennelijk heeft men in Maarsbergen, gemeente Utrechtse Heuvelrug (?), geen last van de zogenaamde "Rode Contour" waar men in de gemeente Rhenen heel erg veel last van heeft. De kernen in de gemeente Rhenen alsmede het bedrijventerrein Remmerden zijn gewoon weg "gegijzeld" door de rode contour en kunnen derhalve niet uitgebreid worden.
Met vriendelijke groet,

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 07 jul 2020, 21:12

Op 28 mei 2020 is (eindelijk) het ontwerp-PIP vastgesteld. Het ligt nog tot en met 30 juli ter inzage.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 10 dec 2020, 15:58

Gisteren is Provinciale Staten van Utrecht akkoord gegaan met het inpassingsplan en een paar kleine aanpassingen daarop.

:arrow: Artikel RTV Utrecht
:arrow: Bericht Provincie Utrecht
:arrow: Staten-informatie

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » ma 27 sep 2021, 21:24

Inmiddels beginnen de inwoners van Maarsbergen zich te roeren vanwege de vermeende overlast als gevolg van de bouw van de tunnels onder het spoor. Komende vanuit Woudenberg over de N226 is al een bouwbord te zien zag ik laatst.https://www.gelderlander.nl/utrecht/reu ... ~a4b66c3b/ voor een artikel in De Gelderlander.
Met vriendelijke groet,

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 27 sep 2021, 21:35

^^ Het gaat dus vooral om de geplande langdurige afsluiting van de Tuindorpweg, de verbinding tussen Maarn en Maarsbergen, parallel aan de spoorlijn en A12. Niet zozeer om de aanleg van de tunnel zelf. Die afsluiting is nu van de baan.
Donateur Vereniging Wegenforum

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 27 sep 2021, 21:41

,,We hebben alleen maar een fietsenmaker en een verfwinkel in het dorp. Voor de boodschappen, de slager, de bakker, de groenteboer zijn we op Maarn aangewezen.”
Aangewezen op Maarn? Voor de boodschappen, de slager, de bakker en de groenteboer kan je ook naar Woudenberg. Is slechts 700 meter verder.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 27 sep 2021, 23:11

Mensen zijn gewoontedieren.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 27 sep 2021, 23:12

^^
Even verder lezen...
,,Daarnaast zijn er mensen die hun kinderen naar het kinderdagverblijf in Maarn brengen, het gezondheidscentrum zit daar, de apotheek, de tandarts.
Je brengt je kinderen niet naar het kinderdagverblijf in Woudenberg als ze in Maarn zijn ingeschreven. Bedenk dat mensen volledig op Maarn gericht kunnen zijn in hun dagelijks leven en niet per definitie een luxeprobleem hebben.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » ma 27 sep 2021, 23:24

boe! schreef: ma 27 sep 2021, 21:41
,,We hebben alleen maar een fietsenmaker en een verfwinkel in het dorp. Voor de boodschappen, de slager, de bakker, de groenteboer zijn we op Maarn aangewezen.”
Aangewezen op Maarn? Voor de boodschappen, de slager, de bakker en de groenteboer kan je ook naar Woudenberg. Is slechts 700 meter verder.
Woudenberg ligt wel op "iets" meer dan 700 meter verder van Maarsbergen. Zelfs als je telt/rekent van komgrens tot komgrens is het voor mijn gevoel minstens de dubbele afstand. Heb de N226, en andere wegen N wegen in die streek, dit jaar heel vaak gereden voor mijn werkzaamheden in de vaccinatiestraten in die regio.
Met vriendelijke groet,

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 27 sep 2021, 23:39

Maarsbergen naar de Plus in Maarn is 3,0 kilometer, tegenover 4,0 km naar de AH in Woudenberg.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 27 sep 2021, 23:43

boe! schreef: ma 27 sep 2021, 21:41
Maar ja.. aan welke kant parkeer je dan? Voor de Jumbo.. en heb je dan de speciaal zaken bij de hand of moet je daarvoor die drukke doorgaande weg weer oversteken?

Maarsbergen Maarn is mooi compact, de bakker, groenteboer en slager op een rijtje, ertegenover schuin de slijterij.. en de supermarkt er tegenover en daar weer de drogist tegenover en 2 snackbars.. Niet niks en dat allemaal op een steenworp afstand. ;)

Alleen jammer dat ABN AMRO de geldautomaat niet terug geplaatst heeft.. :twisted:

Nee, die Tuindorpweg kan je niet tijdenlang afsluiten.. wordt regionaal ook gebruikt (o.a. door mij, zo af en toe :woop: )
Laatst gewijzigd door Durashift op di 28 sep 2021, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 28 sep 2021, 8:42

Wesso schreef: ma 27 sep 2021, 23:12 ^^
Even verder lezen...
,,Daarnaast zijn er mensen die hun kinderen naar het kinderdagverblijf in Maarn brengen, het gezondheidscentrum zit daar, de apotheek, de tandarts.
Je brengt je kinderen niet naar het kinderdagverblijf in Woudenberg als ze in Maarn zijn ingeschreven. Bedenk dat mensen volledig op Maarn gericht kunnen zijn in hun dagelijks leven en niet per definitie een luxeprobleem hebben.
Daar houd ik ook wel rekening mee, maar kennelijk moet die Tuindorplaan gesloten worden om de tunnelbak te kunnen aanleggen.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 28 sep 2021, 10:30

^^ Ik reageerde eigenlijk op boe!
Durashift schreef: ma 27 sep 2021, 23:43 Maarsbergen is mooi compact, de bakker, groenteboer en slager op een rijtje, ertegenover schuin de slijterij.. en de supermarkt er tegenover en daar weer de drogist tegenover en 2 snackbars..
Maar dan hoef je bijna het dorp niet uit. ;)
Je bedoelt waarschijnlijk Maarn.