Achtergrondschilden zijn al een kleine 15 jaar uit de normen geschrapt. De officiële reactie die ik destijds heb ontvangen, is dat met de introductie van LED ze niet langer een zichbaardheidsverhogende functie hebben. Wat in principe wel nog verplicht is, is dat de constructie waaraan ze bevestigd zijn, een geel-zwart patroon moet hebben.
Verkeersveiligheid in Vlaanderen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen
-
- 4x5 autosnelweg
Het is wel een heel domme beslissing geweest van Vlaanderen. In Frankrijk hebben veel verkeerslichten ook geen achtergrondschild en dat is minder comfortabel, minder duidelijk en dus gevaarlijker... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Nu ja, internationaal gezien is Nederland zowat het enige land dat nog achtergrondschilden gebruikt. Ik erken dat ze zeker de zichtbaarheid verhogen, maar een ramp is het ook niet als ze niet voorzien worden. De lampjes zijn fel genoeg om zichtbaar te zijn en de algehele vorm (drie lampen onder elkaar) blijft overeind.
Ik denk dat het gebrek aan palen met gekleurde markering daarin een belangrijkere rol speelt.
-
- 2x2 autosnelweg

In Vlaanderen heb ik dat nooit zo ervaren. Ze zijn nu al een dikke tien jaar zo goed als uit het straatbeeld verdwenen en eigenlijk mis ik ze niet. Ik heb ook niet de indruk dat eender wie er eigenlijk nog bij stilstaat.
Wat Frankrijk betreft, daar heb je wel gelijk in. De VRI's daar hebben noch schilden, noch een opvallende kleur. Hoe vaak dat ik daar pas op de laatste moment doorhad dat er een opstelling met verkeerslichten stond...
een voorbeeld;

-
- Moderator

Een willekeurig kruispunt in Graz, zonder achtergrondschilden:

Voor de tunnels bij Mixnitz op de S35 (geclassificeerd als autosnelweg), met achtergrondschilden:

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- 4x5 autosnelweg
Nou, echt groot vind ik die achtergrondschilden niet bepaald.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Meer een rand dus dan een schild, maar dat zou opzich wel duidelijker zijn.
Een andere optie is het licht geel maken zoals ze in Amerika vaak doen, dan heb je zelfs geen achtergrondschilden of gekleurde palen nodig:

Een andere optie is het licht geel maken zoals ze in Amerika vaak doen, dan heb je zelfs geen achtergrondschilden of gekleurde palen nodig:

-
- expressweg
Zo kan het ook. Vijf rode lampen voor één rijstrook. 

I'm average height... in Thailand.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
To be fair, vier lantaarns voor 1 rijrichting is bij ons ook niet ongewoon

166 N15
https://maps.app.goo.gl/e2JbQxAeZ6BvP1vV7
-
- expressweg
Dit komt vooral omdat de palen zelf geen opvallende kleur hebben en daardoor de hele VRI-constructie snel wegvalt in de omgeving.Vinny schreef:Het is wel een heel domme beslissing geweest van Vlaanderen. In Frankrijk hebben veel verkeerslichten ook geen achtergrondschild en dat is minder comfortabel, minder duidelijk en dus gevaarlijker...
In Vlaanderen zijn de verkeerslichten goed zichtbaar omwille van de geelzwarte palen, het achtergrondschild mis ik totaal niet sinds er LED is. Voordeel nog van de schilden weg te laten is dat de lichten geen windvangers meer zijn. Vroeger vaak genoeg gezien na een storm dat veel lampen gedraaid stonden.
-
- 2x2 autosnelweg

Das ook een reactie die ik van het AWV heb gehad, de integriteit van de zweepmast bij extreme weersomstandigheden. Het enige dat misschien nog interessant zou zijn als compromis, is om bij portieken toch een soort van (kleiner) schild te gebruiken. Hier heb je het probleem van de windbelasting niet, maar de lantaarns hangen wel veel hoger.
-
- 2x3 autosnelweg
Over de VS: verkeerslichten daar zijn niet altijd aan een paal bevestigd, maar hangen vaak genoeg gewoon aan een aantal kabels boven een kruising. Bij beelden van een orkaan bijvoorbeeld, zie je dingen dan ook vaak heen en weer zwiepen.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- dorpsstraat
Het is hier eerder al eens ter sprake gekomen, maar de verkeerslichten moeten niet noodzakelijk aan geel-zwarte palen bevestigd zijn. In Antwerpen zie je massaal donkergrijze palen, wat ik binnen een bebouwde kom persoonlijk veel rustgevender en stijlvoller vindt. Je spreekt dan trouwens over een zone waarin 50km/h of minder wordt gereden, dan is de zichtbaarheid van die installaties op zich voldoende.
-
- 2x2 autosnelweg

Gemeenten kunnen inderdaad hun eigen kleurstellingen kiezen, wat je in de grotere steden ook ziet gebeuren omdat de budgetten daar navenant zijn. Kleinere steden en gemeenten kiezen in de praktijk vaker gewoon voor geel-zwart omdat ze de installaties en opvolging kunnen uitbesteden aan de Vlaamse Wegbeheerder.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg

Ja het is op zich gemakkelijker om een reeds volledig uitgewerkt bestek door te geven. Antwerpen heeft bv wel de tijd en middelen om bij andere fabrikanten met eigen normen af te komen.
-
- 2x2 autosnelweg
Waar hier al enkele maanden geleden het discutabele karakter van werd aangehaald, ligt nu ook publiekelijk onder vuur; de door de private bedrijven beheerde snelheidscontroles in samenwerking met gemeenten.
Per overtreding strijkt de privé-firma 24 euro op van de totale boete. Sterker nog, ik herinner me hier nog goed dat terecht werd opgemerkt dat het in het belang van de firma is dat er zoveel mogelijk overtredingen werden vastgesteld. Nu is aan het ligt gekomen dat op de beheerder trajecten alle snelheidsremmende maatregelen verwijderd worden.
De gemeentes en de die firma hebben dus afgesproken van bijvoorbeeld drempels te verwijderen.
Ligt het nu aan mij of tart dit alle verbeelding??
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211213 ... ce=android
Per overtreding strijkt de privé-firma 24 euro op van de totale boete. Sterker nog, ik herinner me hier nog goed dat terecht werd opgemerkt dat het in het belang van de firma is dat er zoveel mogelijk overtredingen werden vastgesteld. Nu is aan het ligt gekomen dat op de beheerder trajecten alle snelheidsremmende maatregelen verwijderd worden.
De gemeentes en de die firma hebben dus afgesproken van bijvoorbeeld drempels te verwijderen.
Ligt het nu aan mij of tart dit alle verbeelding??
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211213 ... ce=android
-
- 2x2 autosnelweg
Ze hebben duidelijk aandachtig naar de situatie in FR gekeken...
-
- 2x3 autosnelweg
Een voorbeeld waar verkeersveiligheid en commerciële belangen strijdig kunnen zijn is de lengte van de trajectcontrole. Vanuit verkeersveiligheid is het beter om met lange trajecten te werken zodat mensen langer de geldende maximumsnelheid aanhouden (de meesten doen dat immers standaard in een trajectcontrole), maar langere trajecten betekent eigenlijk minder boetekans omdat je dan al langer boven de maximumsnelheid moet rijden om beboet te worden. Ik kan me daarom zo voorstellen dat er vanuit de private partner dan druk komt om voor kortere trajecten te kiezen die meer boetekans geven.
In ieder geval is het goed dat er wat reuring over is ontstaan, hopelijk wijzigen ze het decreet dat het expliciet verboden wordt.
In ieder geval is het goed dat er wat reuring over is ontstaan, hopelijk wijzigen ze het decreet dat het expliciet verboden wordt.
-
- Moderator

Snelheidshandhaving is toch vooral ingericht op maximatie van boetes voor kleine overtredingen. Met verkeersveiligheid heeft het niks van doen, de blik op verkeersveiligheid / verkeershandhaving is te eenzijdig op snelheid. Het is ook niet echt succesvol te noemen. De ontwikkeling van het aantal doden en ongelukken heeft weinig met verkeershandhaving te doen en vooral met voertuigveiligheid. De kans om een grote crash te overleven is dankzij veiliger voertuigen veel groter geworden.