Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 »

mavas schreef: wo 05 mar 2025, 17:28 Aan de andere kant heeft de gemeente blijkbaar ook goedgekeurd dat het paadje zo slecht uitkomt op de weg. De oude situatie was namelijk beter, met goed overzicht.
Over welke oude situatie gaat het precies? Dat weggetje heeft altijd al exact op die plaats uitgekomen. En de haag waar het over gaat staat er al sinds mijn kindertijd. Vroeger stond er zelfs een dubbele haag, die op het perceel van de oude hoeve stond. Vandaar dat er vroeger een sas is geplaatst, zodat je er niet zomaar kon uitvlammen. De bewoners van de nieuwbouw hebben er tenminste een hek gezet waar je kan over kijken.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Over dit (2009):
Afbeelding

en dit (2020)

Afbeelding

Dat komt net even wat beter uit.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat waren geen echte wettige en werkelijke situaties. De eerste situatie was al maar nipt en was enkel mogelijk door de goede wil van de bewoners, en de tweede was sowieso onmogelijk langdurig te behouden. Dat liep effectief over het perceel van die woning.

Zoals je kan zien verloopt het weggetje over een eigen perceel, en de enige reden dat de gemeente het volledig heeft kunnen openhouden en dat de bewoners van Kerkhofstraat 53 en Regastraat 13 geen afsluiting kunnen plaatsen, is omdat de gemeente Rotselaar op basis van oude kaarten het pad heeft kunnen laten uitroepen tot buurtweg (weg met geel bordje). Men is bij dit type weg verplicht vrije doorgang over het eigen perceel te vrijwaren.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 07 mar 2025, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

In Nederland hebben wij ook duizenden van dit soort smalle paadjes en achteromingangen waar je geen zicht hebt op kruisend verkeer. Maar die komen allemaal uit op een stoep, waardoor je rustig op de stoep kan staan en kijken voordat je oversteekt. Dat is wat mij het meest verbaasd aan deze situatie. Waarom is er nooit een stoep aangelegd?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

verfmeer95 schreef: do 06 mar 2025, 22:45Waarom is er nooit een stoep aangelegd?
Waarschijnlijk dezelfde reden waarom Vlaanderen minder vrijliggende fietspaden heeft: je moet dan van elke aanwonende een stuk grond aankopen om een stoep aan te leggen. Dat is een bureaucratisch en tijdrovend proces, met potentieel politieke gevoeligheden, waar niemand zich aan wil branden.

Dus dan moet je een keuze maken tussen een fietspad of een stoep. Of fietsers mixen met het verkeer, maar dat wordt gezien als onwenselijk (behalve in toenemende mate in Nederlandse steden).
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

verfmeer95 schreef: do 06 mar 2025, 22:45 In Nederland hebben wij ook duizenden van dit soort smalle paadjes en achteromingangen waar je geen zicht hebt op kruisend verkeer. Maar die komen allemaal uit op een stoep, waardoor je rustig op de stoep kan staan en kijken voordat je oversteekt. Dat is wat mij het meest verbaasd aan deze situatie. Waarom is er nooit een stoep aangelegd?
In Vlaanderen liggen er buiten de bebouwde kommen zeer zelden verharde voetpaden, omdat zoals Chris aangeeft daar geen ruimte voor is en de onverharde bermen eigendom zijn van de eigenaars van de aanliggende percelen.

Een stad zoals Leuven heeft daar budget voor om stelselmatig het netwerk van verharde voetpaden uit te breiden, maar in de meeste kleinere gemeenten is dat quasi onmogelijk. Een oplossing is om de wegen te versmallen, maar daar zijn de inwoners zelden voorstander van, politiek ligt dat heel gevoelig.

De meeste wegen buiten de bebouwde kom in België, zien er zo uit.

https://maps.app.goo.gl/qUxVtE99eyS2qwAPA

Op dit kruispunt verlaat je de bebouwde kom van Aarschot (hoewel op deze oude beelden dat bord niet aanwezig is) en houdt het voetpad ook gewoon op. Da's een ding waar veel Nederlanders zich niet bewust van zijn.

https://maps.app.goo.gl/DwzL7qMMTqrC4y7h6
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Op dit soort wegen buiten de bebouwde kom zullen er ook niet veel voetgangers zijn, te weinig om een voetpad voor aan te leggen.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

In NL denkt men daar blijkbaar anders over; ten eerste zou bovenstaand voorbeeld gewoon als bebouwde kom gezien worden en er zou inderdaad gewoon een strook grond onteigend worden als er een fietspad of iets dergelijks bij moet komen. Sterker nog, ik ken een plek in Erp waar niet zo lang geleden een strook grond is onteigend om de haag te verwijderen ivm doorzicht: https://maps.app.goo.gl/g7FCf3nGJye8Mjw3A https://maps.app.goo.gl/ssKbcSdog8QU6BXb6
Gek genoeg heeft men daar nog altijd geen trottoir aangelegd terwijl daar nu makkelijk de ruimte voor is.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bebouwing in NL is over het algemeen ook veel gecontreerder op geplande locaties ingericht, wat het gemakkelijk maakt om duidelijk begrensde bebouwde kommen in te richten met de nodige voorzieningen. In Vlaanderen is het vanwege historische redenen allemaal eerder organisch gegroeid waarmee je op het zicht met arbitraire keuzes qua inrichting zit.

Desalniettemin wordt er ook bij nieuwe projecten niet altijd voor een trottoir gekozen.

https://maps.app.goo.gl/pYcakiFENNiR5NpAA
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 07 mar 2025, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Het bovenstaande voorbeeld is er nu juist één waarbij het om een historisch pand in een dichtbebouwde omgeving gaat. Deze persoon heeft nuttig bruikbare ruimte in de achtertuin moeten afstaan aan de gemeenschap, voor de verkeersveiligheid. Het kan dus wél, kwestie van persoonlijk VS maatschappelijk belang. Bij voortuinen kan ik me al helemaal niet voorstellen dat het individuele belang zwaarder weegt dan de verkeersveiligheid.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Gisteren reed ik toevallig in de buurt van Aarschot (coté Wimpie dus!). Ik wou van de E314 naar Rillaar en werd door de navigatie langs de route Rillaarsebaan, Tieltsebaan en Leuvenseweg gestuurd. Achteraf gezien zeker een logische weg, doch ben ik toch op een bepaald moment enorm geschrokken:

- De ruim opgezette Rillaarsebaan: https://www.google.com/maps/@50.967351, ... FQAw%3D%3D
- En plots, zonder enige waarschuwing (!!) wordt het deze Tieltsebaan: https://www.google.com/maps/@50.9671518 ... FQAw%3D%3D
- Alleen een snelheidsbeperking van 30 is er te bespeuren: https://www.google.com/maps/@50.9668891 ... FQAw%3D%3D
- Gelukkig een kilometer verderop: https://www.google.com/maps/@50.9644693 ... FQAw%3D%3D

Nochtans is er op sommige plaatsen duidelijk plaats genoeg om de weg uit te bouwen:
https://www.google.com/maps/@50.9656305 ... FQAw%3D%3D

Ergens zou ik denken dat er aldaar wel iets gepland is of ooit gepland is geweest, maar ik vind online er niets van terug... Anno 2025 kan dit alleszins beter :-)

Ter info. Route: https://www.google.com/maps/dir/50.9664 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het kan inderdaad als een verrassing overkomen als je niet verwacht dat een wegenis zo plotsklap van indeling verandert. De reden dat de baan daar nooit verder als steenweg is uitgebouwd, heeft te maken met het feit dat die gronden daar al verkaveld waren en er een groot hoogteverschil opzit. Als lokale weg stoort het ook niet echt.

Het is trouwens niet de enige plaats waar de Rillaarsebaan plots wordt onderbroken. Hier bij de aanleg van de N223 en het complex aan de E314, heeft men de weg ook gewoon simpelweg "afgeknipt". :)

https://www.google.com/maps/@50.9672798 ... FQAw%3D%3D

Landschappelijk is het verder ook wel een mooie route

https://www.google.com/maps/@50.9678261 ... FQAw%3D%3D
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Ergens relativeer je het wel iets meer dan nodig. De trots van eigen regio siert je.

Ik reed er zélf achter een tractor met breder landbouwwerktuig aan gekoppeld. Veilig vond ik het alles behalve.
Als ik ook denk aan voetgangers of fietsers. Dan is die onderbreking echt wel onwenselijk te noemen.
Zo 'lokaal' lijkt me die weg niet. Iedere inwoner van Rillaar die werkt in het Leuvense of Brussel zal deze weg wel nemen...
De weg is ook 'lichtenloos' aangesloten op de E413 naar Leuven/Brussel. Dat zal zeker verkeer aantrekken...
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Je overschat de drukte op deze zeer lokale weg. Inwoners van Rillaar die in Aarschot moeten zijn, nemen gewoon de N10. Zij die op de E314 moeten zijn, pakken de oprit 23 van Tielt-Winge en voetgangers en fietsers heb je er al helemaal amper want die nemen de mooie afgepijlde route langs Haterbeek, waar je ook geen hellingen van 12% of meer tegenkomt. Op de Rillaarsebaan kom je voornamelijk lokale bewoners tegen. Ik kan nu gemakkelijk 10 minuten in het midden van de baan gaan staan zonder dat er iemand passeert ;)

Wat die oprit betreft, het zijn eigenlijk de inwoners van Aarschot-Centrum zelf die via die aansluiting op het complex een binnenweg nemen richting de E314. Zonder daarbij in de file te staan op de R25 en de N223 met al het volk dat van de Kempen komt. :)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 29 apr 2025, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Steyn_E schreef: vr 07 mar 2025, 10:29 In NL denkt men daar blijkbaar anders over; ten eerste zou bovenstaand voorbeeld gewoon als bebouwde kom gezien worden en er zou inderdaad gewoon een strook grond onteigend worden als er een fietspad of iets dergelijks bij moet komen.
Onteigenen is ook in Nederland vrijwel ondoenbaar, tenzij het om maar hele kleine stukjes gaat. Onze oplossing zou hier waarschijnlijk veel pragmatischer zijn (en typisch Nederlands):
- Weg zou binnen de kom vallen
- Fietspad zou stoep worden
- Rijbaan zou worden voorzien van fietsstroken
- Maximum snelheid zou teruggebracht worden naar 30
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

"Aantal snelheidsovertredingenen in ons land stijgt tot 4,7 miljoen!", "Zorgwekkend!".

Geen verrassing nu er in elke woonstraat een TC te vinden is. Niet dat het verkeer onveiliger is geworden.

https://www.hln.be/brugge/meer-dan-4-7- ... ~acab2819/
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

De cijfers geven inderdaad meer weer dat de snelheidslimieten verlaagd zijn en de controles gestegen. Eenzijdige data... :wall:
www.vanityplates.be
Raamkozijn31
polderweggetje

Bericht door Raamkozijn31 »

Mijn laatste bekeuring dateerde uit 2012, het eerste jaar dat ik mijn rijbewijs had ontvangen.

Nu na jaren weer een bekeuring na een tripje binnendoor richting Antwerpen dit jaar.
Vlaanderen is enorm oppassen, je kan letterlijk op elk punt een traject controle of flitspaal verwachten.

De Belgische Ardennen is echt een bevrijding, rondom Bouillon nergens enige handhaving en gewoon lekker 90.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Daar gaan we weer … voorstel van Vooruit om een maximumsnelheid van 100km/u in te voeren op alle Vlaamse snelwegen, vanwaar zouden ze hier de mosterd gehaald hebben 🤔
🎧Depraetere wil maximumsnelheid op autostrade verlagen naar 100 kilometer per uur: “Ik hoop dat alle ministers durven doorpakken”

www.hln.be/binnenland/depraetere-wil-ma ... ~a3a98ed9/
Ik ben resoluut tegen voor alle snelwegen, al zie ik dit wel werken in stedelijk gebieden en uitbreiden naar Gent en Kortrijk, maar niet naar alle snelwegen.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

^^
Ik ben ook voor om dit in Gent en Kortrijk in te voeren, meer bepaald op het Viaduct van Gentbrugge en de R8 :!:
🍉
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

De E40 Brussel-Duitsland aan 100 km/h gaat nog een beetje eindelozer zijn dan nu…

Verder vooral geblaat van een politiek lichtgewicht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wel ligt de E40/A3 vooral in Wallonië.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Dan moet Wallonië maar als compensatie naar 140 zodat het gemiddelde hetzelfde blijft. :mrgreen:
🍉
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Duitstalig gemeenschap onbeperkt zoals gelijk Duitsland.

Vlaams mobiliteitsminister Annick de Ridder is ook geen voorstander.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het is al afgeschoten door N-VA en CD&V in redelijk scherpe bewoordingen. Dat komt er dus niet.

Wat ik trouwens ook mis in de berichtgeving is dat de Vlaamse regering helemaal niet bevoegd is om de maximumsnelheid op de autosnelwegen te wijzigen. Dat is nog steeds een federale (net om de eenheid te behouden en eenduidigheid bij snelwegen die vaak de gewestgrens oversteken zoals de E40).
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ds79m schreef: wo 28 mei 2025, 9:38 De E40 Brussel-Duitsland aan 100 km/h gaat nog een beetje eindelozer zijn dan nu…

Verder vooral geblaat van een politiek lichtgewicht.
Een politiek lichtgewicht dat duidelijk niet op de hoogte blijkt van hoe deze regelgeving in België in z'n werk gaat. Lijkt eerder een poging om de aandacht van de herrie rond de frigopremie af te leiden.
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

jdb2 schreef: wo 28 mei 2025, 8:31 ^^
Ik ben ook voor om dit in Gent en Kortrijk in te voeren, meer bepaald op het Viaduct van Gentbrugge en de R8 :!:
De volledige R8 staat al op 90km/h. Het E17 viaduct in Gentbrugge ook...
belgie is zo slecht nog niet
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Da's net de grap, het invoeren van die maatregel zou een verhoging naar 100 betekenen ;)
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

^^ geloof je nu echt dat ze lagere snelheden zouden verhogen naar 100? :hahaHAHA:

Maar goed het is van tafel geveegd dus niet meer aan de orde.
belgie is zo slecht nog niet
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Steeds meer mensen met fiets of e-step naar het werk, maar ook steeds meer ongevallen

Vorig jaar gebeurden 4 op de 10 arbeidsongevallen onderweg van en naar het werk met een fiets of e-step. In 5 jaar tijd is dat aantal met 14 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van verzekeringskoepel Assuralia. "Een opvallende stijging zien we vooral in het aantal ongevallen met de elektrische step."
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/11 ... assuralia/
www.vanityplates.be