Omgevingswet (1 januari 2024)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Omgevingswet (1 januari 2024)

Bericht door Durashift » vr 28 jul 2023, 21:49

kees schreef: vr 28 jul 2023, 13:13 (..)

Nederland heeft al heel veel last van de privatiseringsdrang van de overheid. (..)
Precies ook mijn gedachte. Volgens mij is er nu ook, misschien slechts politiek en nog niet voldoende op ambtelijk niveau, het besef dat er de afgelopen decennia teveel handhavende / toezichthoudende zaken naar de markt zijn gegaan. 'laat de markt het maar regelen' is nu toch, hopelijk, een beetje over het hoogtepunt heen.

Ik ken de details van die kwaliteitsborging wet niet.. maar denk dat de controle meer bij de gemeente / overheid houden geen slechte zaak is.

~~~~~~~~~~~~~~

Voor mijn werk kom ik regelmatig op bouwplaatsen / nieuwbouwprojecten. Nu is dat kortstondig op een moment in de week, dus wat er verder in die dagen gebeurt weet ik niet.. maar ik kan niet zeggen dat ik vaak opzichters van de gemeente op de bouw zie rondstruinen, zogezegd. Wellicht wordt er veel van achter de schermen bepaald, dat kan natuurlijk.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 21 sep 2023, 10:35

Ik heb afgelopen week enkele interne workshops gehad op het werk over de aanstaande invoering van de wet.
Daar vertelde iemand dat bij slechts 50% van de aanvragen het lukt om vergund te worden.

Het duurt nog maar 3 maanden voordat het zover is, maar ik schrok daar behoorlijk van. Ik maak me daar wel zorgen over.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 25 okt 2023, 22:17

De rekenkamer van Dronten heeft een zgn. stresstest van de omgevingswet uitgevoerd om te zien of een project dat meerdere, lokale, overheden betreffen binnen acht weken vergund kan worden. Dát lukt nog niet, in de Provincie Flevoland, op basis van wat het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet zijn.

Ook de lokale volksvertegenwoordigers (de gemeenteraadsleden) hebben ook nog geen kaders afgesproken waarbinnen de omgevingswet geïmplementeerd dient te worden.

https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/e ... eenvandaag
Vanaf minuut 47:38.

Minister de Jonge verklaarde gisteren in de Eerste Kamer, die zich zorgen maken over de invoering van de wet, dat invoering gewoon door kan gaan, ondanks waarschuwingen van deskundigen. Want nu weer uitstellen zal alleen maar onduidelijkheid veroorzaken bij de gemeenten en provinciën. :nahzeg:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 25 okt 2023, 22:37

Zo'n ingrijpende wet als deze kun je nu eenmaal niet invoeren zonder enig probleem. Het is vaak genoeg om goede redenen uitgesteld, maar voer 'm nu maar gewoon in.

En ja, er zullen zaken (flink) mis gaan. Er zullen projecten vertraagd worden. Er zullen systemen niet goed blijken te werken. En er zal een hoop wijsheid achteraf zijn.

Maar de wereld zal niet instorten en Nederland zal ook na 1 januari 2024 gewoon blijven functioneren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 okt 2023, 22:51

Het levert me nu een puist werk op omdat we als organisatie nog een aantal situaties onder het oude recht willen laten vastleggen, zodat er een duidelijke bruidsschat ontstaat waar het bevoegd gezag op kan terugvallen.

Maar laat het maar gebeuren.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 26 okt 2023, 9:50

Kaaiman schreef: wo 25 okt 2023, 22:37 En ja, er zullen zaken (flink) mis gaan. Er zullen projecten vertraagd worden. Er zullen systemen niet goed blijken te werken. En er zal een hoop wijsheid achteraf zijn.
Maar dat gebeurt nu ook al bij licht complexe vergunningen, vaak omdat er meerdere overheden bij betrokken zijn en je ook voor veel bijzaken een vergunning nodig hebt (plaatsen containers, dieselgeneratoren, wegen voor bouwverkeer, ontgrondingen, archeologisch onderzoek, sloopvergunning ook in samenhang met vleermuizen, grondwaterlozing tijdens graafwerkzaamheden, ruzie tussen participantenorganisaties (denk aan windmolens en hindercompensatie). Een beetje vergunning in de mijnbouw (gas, zout en zelfs geothermie) kost, inclusief rechterlijke procedures die er altijd zijn, vaak minstens 6 jaar, waar er formeel 1 jaar voor staat, inclusief consultatierondes bij de lagere overheden en tal van andere organisaties.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...