Omgevingswet (1 januari 2024)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Omgevingswet (1 januari 2024)

Bericht door Durashift »

kees schreef: vr 28 jul 2023, 13:13 (..)

Nederland heeft al heel veel last van de privatiseringsdrang van de overheid. (..)
Precies ook mijn gedachte. Volgens mij is er nu ook, misschien slechts politiek en nog niet voldoende op ambtelijk niveau, het besef dat er de afgelopen decennia teveel handhavende / toezichthoudende zaken naar de markt zijn gegaan. 'laat de markt het maar regelen' is nu toch, hopelijk, een beetje over het hoogtepunt heen.

Ik ken de details van die kwaliteitsborging wet niet.. maar denk dat de controle meer bij de gemeente / overheid houden geen slechte zaak is.

~~~~~~~~~~~~~~

Voor mijn werk kom ik regelmatig op bouwplaatsen / nieuwbouwprojecten. Nu is dat kortstondig op een moment in de week, dus wat er verder in die dagen gebeurt weet ik niet.. maar ik kan niet zeggen dat ik vaak opzichters van de gemeente op de bouw zie rondstruinen, zogezegd. Wellicht wordt er veel van achter de schermen bepaald, dat kan natuurlijk.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik heb afgelopen week enkele interne workshops gehad op het werk over de aanstaande invoering van de wet.
Daar vertelde iemand dat bij slechts 50% van de aanvragen het lukt om vergund te worden.

Het duurt nog maar 3 maanden voordat het zover is, maar ik schrok daar behoorlijk van. Ik maak me daar wel zorgen over.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

De rekenkamer van Dronten heeft een zgn. stresstest van de omgevingswet uitgevoerd om te zien of een project dat meerdere, lokale, overheden betreffen binnen acht weken vergund kan worden. Dát lukt nog niet, in de Provincie Flevoland, op basis van wat het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet zijn.

Ook de lokale volksvertegenwoordigers (de gemeenteraadsleden) hebben ook nog geen kaders afgesproken waarbinnen de omgevingswet geïmplementeerd dient te worden.

https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/e ... eenvandaag
Vanaf minuut 47:38.

Minister de Jonge verklaarde gisteren in de Eerste Kamer, die zich zorgen maken over de invoering van de wet, dat invoering gewoon door kan gaan, ondanks waarschuwingen van deskundigen. Want nu weer uitstellen zal alleen maar onduidelijkheid veroorzaken bij de gemeenten en provinciën. :nahzeg:
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Zo'n ingrijpende wet als deze kun je nu eenmaal niet invoeren zonder enig probleem. Het is vaak genoeg om goede redenen uitgesteld, maar voer 'm nu maar gewoon in.

En ja, er zullen zaken (flink) mis gaan. Er zullen projecten vertraagd worden. Er zullen systemen niet goed blijken te werken. En er zal een hoop wijsheid achteraf zijn.

Maar de wereld zal niet instorten en Nederland zal ook na 1 januari 2024 gewoon blijven functioneren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het levert me nu een puist werk op omdat we als organisatie nog een aantal situaties onder het oude recht willen laten vastleggen, zodat er een duidelijke bruidsschat ontstaat waar het bevoegd gezag op kan terugvallen.

Maar laat het maar gebeuren.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Kaaiman schreef: wo 25 okt 2023, 22:37 En ja, er zullen zaken (flink) mis gaan. Er zullen projecten vertraagd worden. Er zullen systemen niet goed blijken te werken. En er zal een hoop wijsheid achteraf zijn.
Maar dat gebeurt nu ook al bij licht complexe vergunningen, vaak omdat er meerdere overheden bij betrokken zijn en je ook voor veel bijzaken een vergunning nodig hebt (plaatsen containers, dieselgeneratoren, wegen voor bouwverkeer, ontgrondingen, archeologisch onderzoek, sloopvergunning ook in samenhang met vleermuizen, grondwaterlozing tijdens graafwerkzaamheden, ruzie tussen participantenorganisaties (denk aan windmolens en hindercompensatie). Een beetje vergunning in de mijnbouw (gas, zout en zelfs geothermie) kost, inclusief rechterlijke procedures die er altijd zijn, vaak minstens 6 jaar, waar er formeel 1 jaar voor staat, inclusief consultatierondes bij de lagere overheden en tal van andere organisaties.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Inmiddels is de Omgevingswet al ruim een maand ingevoerd en lees ik in de Nederlandse pers weinig opmerkelijks. Het is haast geruisloos in werking getreden. Waren al die perikelen waardoor de invoering keer op keer uitgesteld werd dan een storm in een glas water? Nu heb ik ook in Vlaanderen de invoering van dergelijke wet meegemaakt en weet ik dat de echte stresstest komt wanneer de aanvragen daadwerkelijk behandeld en beslist worden, dat zal dan in dit geval rond april zijn.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de effecten van de wet. Want als ik het goed lees hebben de gemeenten nu een veel grotere zeg in de ruimtelijke ordening, dat kan tot gevolg hebben dat er meer versnippering komt. Want gemeenten denken enkel aan hun eigen belang en niet aan het grotere plaatje. Net daarom moet je een deel van de sturing bij de hogere overheden houden.

Gezien huisvesting zo een thema was bij de recentste Nederlandse verkiezingen en de partijen die nu coalitiegesprekken voeren ook allemaal voorstander zijn van het bouwen van meer huizen zullen de huidige regels wellicht niet lang bestaan en spoedig aangepast worden.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Er is in december nog een hele hoop aangevraagd onder het oude regime. Nu dus stilte voor de storm. En vrijwel niemand snapt de wet en bijbehorende teksten (nog), dus aanpassingen zitten zeker in het vat als je het mij vraagt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als je bedenkt dat in de eerste week van januari sowieso weinig gebeurt, dat nog extra veel aanvragen in december zijn gedaan en wat de doorlooptijd is van de gemiddelde aanvraag, kan het niet anders zijn dan veel te vroeg dag om conclusies te trekken. Maar de wereld is inderdaad nog niet vergaan, hoezeer dat door sceptici in het veld ook was aangekondigd.

Ik zit nu voor de Wegenwiki wat te werken aan lemma’s over omgevingswetgeving (ingetrokken wetgeving in verleden tijd zetten, nieuwe positie omschrijven). Voor mij als simpele civilist feitelijk de eerste keer dat ik me met de nieuwe wet bezighoud. Maar van wat ik zo lees, is maar op enkele punten bedoeld de inhoudelijke regels te veranderen - het draait vooral om procedure. Maar dat is én zoeken naar waar je die nieuwe geluidsnormen oid vindt én prutsen met nieuwe procedure. Dat houdt je wel even van de straat als je ermee moet werken.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 05 feb 2024, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Pino schreef: zo 04 feb 2024, 21:07 ^^ Als je bedenkt dat in de eerste week van januari sowieso weinig gebeurt, dat nog extra veel aanvragen in december zijn gedaan en wat de doorlooptijd is van de gemiddelde aanvraag, kan het niet anders zijn dan veel te vroeg dag om conclusies te trekken. Maar de wereld is inderdaad nog niet vergaan, hoezeer dat door sceptici in het veld ook was aangekondigd.

Ik zit nu voor de Wegenwiki wat te werken aan lemma’s over omgevingswetgeving (ingetrokken wetgeving in verleden tijd zetten, nieuwe positie omschrijven). Voor mij als simpele civilist feitelijk de eerste keer dat ik me met de nieuwe wet bezighoud. Maar van wat ik zo lees, is maar op enkele punten bedoeld de inhoudelijke regels te veranderen - het draait vooral om procedure. Maar dat is én zoeken naar waar je die nieuwe geluidsnormen oid vindt én prutsen met nieuwe procedure. Dat houd je wel even van de straat als je ermee moet werken.
Met een collega een simpele aanvraag gedaan (notificatie werkzaamheden met denkbaar beperkte geluidsoverlast). Viel mee. Nu moet de overheid er nog mee aan de slag. Ingewikkelde aanvragen (meerdere overheden) zullen weinig mensen in januari gedaan hebben denk ik ook.

[harry mierenneukmodus]
De taalkundige pitfall. Hier moet dus wel een t achter houd, omdat je hier jezelf betekent (bijvoegelijk)
"Dat houdt je wel even van de straat"
[/harry mierenneukmodus]
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Hier om me heen hoor ik collega's anders steen en been klagen over de nieuwe wet. Ik zal maar niet in detail treden, maar men word hier echt gek van de nieuwe werkwijze.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Heb je het over vergunningverleners (of beoordelaars) of aanvragers ?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als de werkwijze zoveel anders is, zal dat voor zowel aanvragers als beoordelaars behoorlijk wennen zijn. En mogelijk ook wel tegen weeffouten in het systeem aanlopen. Bij het bijwerken van de Wegenwiki viel het me op hoezeer het materiële recht grotendeels hetzelfde blijft. Wel wat verschuivingen op het gebied van geluidhinder, maar allemaal niet groots.

Mag ik degenen die de materie beter kennen dan ik uitnodigen eens mee te lezen met de wijzigingen die ik aanbracht?
Omgevingswet
Besluit kwaliteit leefomgeving (opvolger van Wet geluidhinder)
Besluit activiteiten leefomgeving
Milieu-effect rapportage

Er moet nog wat opschoning plaatsvinden aan de lemma's over de wetgeving die nu in de Omgevingswet is opgegaan. Geluidshinder-teksten zijn geloof ik wel zo'n beetje bijgewerkt (in verleden tijd gezet), maar procedure-dingen als de Wro, Tracéwet etc en bijbehorende terminologie staat nog te doen. Al staat er nu tenminste in de lemma's over de wetten zelf dat die wet niet meer geldt.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Ik heb zelf geen verstand van de Omgevingswet, dus ik kan je er niet bij helpen. Kaaiman en Waldo hebben volgens mij meer verstand er van.
Peter schreef: ma 05 feb 2024, 12:42 Heb je het over vergunningverleners (of beoordelaars) of aanvragers ?
Vergunningverleners. Dat was inderdaad niet duidelijk uit mijn bericht.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Ik heb me er 7 jaar geleden wel eens in verdiept, maar sindsdien niks mee gedaan en ook vrijwel niks mee te maken gehad in mijn werk. De destijds opgedane kennis is grotendeels uit mijn hoofd weggelekt, dus mijn inschatting is dat ik er nauwelijks meer van weet dan de gemiddelde breed geïnteresseerde forummer.

Wat mij wel beter lijkt voor het onderhoud en de leesbaarheid, is om alle lemma's te behandelen alsof ze er altijd al zijn geweest. Dus geen zinnen als 'voorheen was het x, nu is het y', maar alleen y, of hooguit 'y (onder wet Blabla bekend als x)'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De promopraatjes zijn altijd in de trant "van 26 wetten naar 1 wet"

Maar eigenlijk zegt dit niets of dit werkelijk een vereenvoudiging is. Als je 26 wetten knipt en plat in 1 grote wet, heb je dan een vereenvoudiging of gewoon een plakboek? Zelfs het terugbrengen van het aantal wetsartikelen zegt op zich niet zo veel omdat een wetsartikel nog steeds uitgebreider kan zijn dan voorheen. Naar ik begrepen heb wordt er gewoon meer onder het etiket 'omgeving' gebracht. Maar het gevolg is dan wel dat je ambtenaren moet hebben die ofwel meer domeinen moeten kennen (superambtenaren). Ofwel dat er intern nog steeds in verschillende disciplines gewerkt wordt waardoor de efficiëntiewinst helemaal zo groot niet is. Bij dit soort bundelingswetten is het ook moeilijk te communiceren welke discipline juist bedoeld wordt. Bv de beoordelingsgronden voor ruimtelijke ordening en geluid zijn gewoon compleet anders, soms zelfs tegengesteld. In Vlaanderen werd milieu, stedenbouw, sociaal-economische vergunning en natuurvergunning recent (nu ja, in 2018 alweer nadat het net zoals in Nederland ook eerst jaren werd uitgesteld) samengevoegd en echt eenvoudiger is het niet geworden. Alleen moet je in plaats van bouwvergunning, milieuvergunning, natuurvergunning en sociaal-economische vergunning nu spreken over omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen of activiteiten, omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten en omgevingsvergunning voor voor het wijzigen van kleine landschapselementen of vegetaties. Veel eenvoudiger. :roll: Ik heb het gevoel dat die Nederlandse omgevingswet hetzelfde is, maar dan nog extremer met nog meer disciplines samengeharkt.

Dat artikel op de wegenwiki https://www.wegenwiki.nl/Besluit_kwaliteit_leefomgeving is veelzeggend. Vroeger had je de wet geluidshinder waar gewoon instaat wat de geluidsnormen zijn. Nu moet je die geluidsnormen zoeken in dat besluit kwaliteit leefomgeving waar er nog diverse andere zaken behandeld worden. Dat is toch niet duidelijker? Politici zijn te gefocust op het aantal wetten en besluiten en niet op de inhoud.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, we zijn dat soort gelaagde structuur in Nederland wel gewend geraakt. In het financieel toezichtsrecht is ook werkelijk alles gegooid in de Wet op het financieel toezicht, wat een moloch van jewelste is als je even vlug iets wilt opzoeken. Maar de gelaagde structuur, van algemeen naar bijzonder, brengt uiteindelijk ook wel wat logica en interne samenhang. Waar je het specifieke moet lezen in samenhang met bepaalde algemene beginselen, is het wel zo handig dat dat in één boekwerk staat. Anders had je namelijk in alle specifieke regelgeving het algemene moeten herhalen (met risico van inconsistentie), of toch nog moeten terugverwijzen.

Het is allemaal niet heel handig voor de ongetrainde persoon die even snel wil opzoeken hoe het zit. Maar de realiteit is dat je ook praat over een vrij specifieke gebruikersgroep. Dit is niet zoals het Franse (en daarmee uiteindelijk ook het Belgische) Burgerlijk Wetboek dat geschreven was voor de gegoede burger die zijn positie wil kunnen nazoeken. Voor die doelgroep, er trouwens ook voor de civilist die de Wegenwiki bijwerkt, is er met iplo.nl trouwens wel een fijne website.

In de tussentijd herken ik je idee wel dat er gewoon ontzettend veel is samengeharkt onder één vlag Omgevingswet. Maar dan zeg ik met mijn ervaring in het financiële ook dat in een steeds complexer wordende wereld deelonderwerpen ook wel zo langzaam steeds meer tegen elkaar aanschurken. Vroeg of laat kom je toch in elkaars vaarwater terecht, en dan is die paraplu ook weer handig. Op zijn minst als je voor een groot project als de bouw van een autosnelweg met één duidelijke procedure één overkoepelende vergunning kunt halen die zaken zo divers als habitatbescherming, geluidhinder en inrichting van verzorgingsplaatsen regelt.
Kaaiman schreef: ma 05 feb 2024, 15:07 Wat mij wel beter lijkt voor het onderhoud en de leesbaarheid, is om alle lemma's te behandelen alsof ze er altijd al zijn geweest. Dus geen zinnen als 'voorheen was het x, nu is het y', maar alleen y, of hooguit 'y (onder wet Blabla bekend als x)'.
In de nieuwe algemene teksten over geluidhinder (Besluit kwaliteit leefomgeving), waterstaatwerken (Besluit activiteiten leefomgeving) en MER staat alleen huidige terminologie; staat echter wel benoemd dat deze wetgeving oorspronkelijk uit de Wet geluidhinder, de Wet beheer rijkswaterstaatwerken etc. komt. Om daarmee nog iets van continuïteit te geven.

Waar je tegen de omgekeerde vraag aanloopt is bij het "wat te doen met lemma's waarin termen worden besproken die onder de Omgevingswet niet meer relevant zijn". Denk daarbij vooral aan geluidhinder-terminologie als geluidzone, voorkeursgrenswaarde, reconstructies. Het zou zonde zijn om dat helemaal weg te gooien, maar het is natuurlijk wel voltooid verleden tijd. Dat laatste dubbel met de Wro-teksten waarin een "huidige" regeling wordt beschreven (die per 1 januari is afgeschaft) en een "oude" regeling. Dat vergt dan ergens een oordeel over wat het nou werkelijk waard is om te bewaren als omschrijving van die voltooid verleden tijd - en dat is waar het onhandig is dat ik nooit aan deze materie werk en zo'n beetje heb herschreven vanuit algemene juridische expertise.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het is met name een integratie geweest, inhoudelijk is er minder veranderd.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik kwam een StaVaZa tegen over de Omgevingswet. Eerste kwartaal 2025.

Voor wie het interesseert: de brief en bijbehorende bijlagen van minister Keijzer.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D17262