[D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • 18 kilometer lange onderzeetunnel tussen Duitsland en Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel

Bericht door Chris » di 28 apr 2020, 22:14

Een verbinding Rostock - Gedser zou wel een behoorlijk stuk langer worden, ongeveer 44 kilometer tegenover de 18 kilometer van de Fehmarnbelt. Dat betekent dus dat die tunnel meer dan twee keer zo duur zou worden terwijl de bewezen verkeersvraag kleiner is. Op de huidige corridor heb je ook al de spoorlijn, dat is in de ogen van beleidsmakers toch wel een belangrijk onderscheid. Als er een spoorcomponent in zit dan zie je gewoon dat er minder moeilijk gedaan wordt over een miljard meer of minder. Zie ook in Nederland in de discussie rond de Zuidas waar het politiek haalbaar blijkt dat de aanpak van het station Amsterdam-Zuid 'gewoon' € 2,5 miljard mag kosten.

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » wo 29 apr 2020, 0:18

Pino schreef: di 28 apr 2020, 19:51Hoe zit het nu eigenlijk met de beprijzing voor vrachtverkeer? Voor personenverkeer mag de route over Flensburg niet goedkoper worden dan het veer, maar werkt dat ook zo met de combinatie van Duitse LKW-Maut en de Deense tol op de bruggen? Los daarvan had ik altijd al wel het idee dat de ferry-route voor vrachtverkeer ook zeer interessant was, omdat je hem meestal ook strategisch kunt inplannen met je verplichte rusttijden. Nu zou dat rijtijden-voordeel wegvallen bij opening van de tunnel, maar de rest blijft. Zelfs als je over Fehmarn nog geen goed uitgebouwde aanvoerroute hebt, want de extra kilometers van een 100% snelweg-route over Flensburg waren voor vrachtwagenchauffeurs met hun lagere snelheden sowieso al vrijwel niet aantrekkelijk.
Welke route je neemt met het vrachtverkeer verschilt in prijs niet zoveel. Want betreft tol, maut, of ferry.
Wat het verschil maakt, zijn de extra km'ers. Reken voor het gemak maar 1€ per km.

Ga uit van Travemunde - Trelleborg/Malmo, en je heb de goedkoopste route.
Ga je via de pondjes - pond/brug, liggen de kosten ongeveer gelijk, alleen komen daar 250km'ers bij. Dus 250€.
Ga je via Flensburg, zijn de kosten gelijk, alleen komen de extra km'ers er weer bij aan kosten.

Het verschil tussen Travemunde of Puttgarden, heeft te maken met tijdsdruk.
Tijd is belangrijker als geld zeg maar.

Of een tunnel echt een gemak is voor veel vrachtverkeer is maar de vraag.
Nu werken er veel met het system dat ze in 4,5 rijuren Puttgarden kunnen halen.
Na 4,5 rijuren moet er 45min pause worden gemaakt. Precies de tijd die de pond er over doet.

Zou er een tunnel zijn, en gebruik je die, kan je 45 min op een parking gaan staan.

Voor de mensen die denken dat het bij Puttgarden Rodby niet zo druk is met het vrachtverkeer…….
En hierbij moet je vooral denken aan het groente en bloemen transport.
Als je geen boeking maakt voor de nachtferry in Puttgarden, kan je er nog wel eens een paar uur staan voor je mee kan.
Tussen 00.00 en 03.00 Zitten de pondjes helemaal vol.

Voor bestemmingen in Zuid Zweden, en dan echt Zuid Zuid Zweden, bieden de pondjes een uitkomst.
Als je iets verder Zweden in moet, is de boot van Travemunde een betere optie, omdat je toch 9uur rust moet maken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2020, 7:33

Ga je via de pondjes - pond/brug
Is dat een veerverbinding voor zwaarlijvigen of moet er met Engels geld betaald worden? :mrgreen:

Het pond is een gewichts- of geldeenheid, de pont is in het Nederlands een veerboot (en in het Frans een brug, maar mogelijk komt 'veerpont' dan weer van een 'varende oeververbinding' of zoiets). En voor de volledigheid: de veer is een huidbedekking van vogels, het veer is een veerboot.

Het ligt er ook maar net aan hoe vroeg je het veer boekt. Ik weet nog van een paar jaar terug dat onze keuze was van København naar Nederland via Rødby of over de bruggen via Kolding, we reden destijds een zuinige benzine. Via Kolding was goedkoper dan ter plekke of kort van tevoren boeken, betrouwbaarder qua reistijd en plek, en met wachttijd voor het veer ingecalculeerd ook nog sneller. Dan is de keuze snel gemaakt, ondanks de vele kilometers extra.

Als straks (ooit) de tunnel er ligt, is de keuze natuurlijk ook snel gemaakt: dan wordt het uiteraard de E47. Zolang iedereen blijft rijden is in een tunnel immers altijd plek, je hoeft niet te reserveren, hij ligt er altijd en er is geen wachttijd. Tolgeld zul je nauwelijks besparen, maar wel reistijd en brandstofkosten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 29 apr 2020, 7:56

Voordeel van een veerpont was dat je rusttijd (en soms lunch) met een overtocht kon combineren. Zo ben ik ook wel een keer via Rostock en via Faaborg gevaren, maar meestal buiten het hoogseizoen (mei-juni). Bootje varen is ook leuk bij redelijk weer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 29 apr 2020, 9:00

^^ Die lunchtijd is geen intrinsiek voordeel, dat is gewoon van de nood een deugd maken in mijn optiek. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » wo 29 apr 2020, 15:58

Ik herinner mij nog dat wij in de jaren '80 op vakanties naar Zweden een aantal keer gebruik maakten van de verbinding Travemünde - Gedser. Het kwam goedkoper uit, omdat de tickets niet of nauwelijks duurder waren dan Puttgarden - Rödby en je spaarde redelijk wat kilometers uit. Daarnaast denk ik dat mijn ouders het rustmoment ook wel prettig vonden. Ik lees dat deze route in 1990 is opgeheven. En als ik nu wat foto's kijk, waren het ook wel behoorlijk brakke schepen: http://www.simplonpc.co.uk/GT.html#anchor57198

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » do 30 apr 2020, 14:11

Het is ook nog maar de vraag wat de coronacrisis voor effecten gaat hebben op alle veerverbindingen. Naar mijn idee is die markt redelijk oververhit en varen boten nog vaak te leeg. Het is ook een behoorlijke waslijst aan mogelijke verbindingen en routes. Mede door de coronacrisis zijn al twee verbindingen officieel opgeheven, waaronder Fredrikshavn - Oslo. Het zou mij niet verbazen als de komende periode, zeker met een tunnel in het vooruitzicht, meer verbindingen gaan vervallen. Sassnitz - Trelleborg benoem ik als kandidaat.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 30 apr 2020, 17:15

Bongo schreef: wo 29 apr 2020, 15:58 Ik herinner mij nog dat wij in de jaren '80 op vakanties naar Zweden een aantal keer gebruik maakten van de verbinding Travemünde - Gedser. Het kwam goedkoper uit, omdat de tickets niet of nauwelijks duurder waren dan Puttgarden - Rödby en je spaarde redelijk wat kilometers uit. Daarnaast denk ik dat mijn ouders het rustmoment ook wel prettig vonden. Ik lees dat deze route in 1990 is opgeheven. En als ik nu wat foto's kijk, waren het ook wel behoorlijk brakke schepen: http://www.simplonpc.co.uk/GT.html#anchor57198
Die verbinding werd ook veel door vrachtverkeer gebruikt. In september 1969 regelde een truckchauffeur een goedkoop ticket voor me tijdens de lift reis naar Stockholm op de Skandinavien Kai.
Vergeet ik nooit, op zee orkaan windkracht 12 die nacht, werd in Gedser opgepakt wegens openbare dronkenschap maar was zeer zeeziek..
Spoedig vrijgelaten waren natuurlijk alle auto's vertrokken, kon gelukkig verder liften met een bakkers Fourgonette, wel even uitleggen dat ik geen Duitser was, omdat ik de bakker in het Duits aansprak wilde hij me er uitzetten.. Toen, 24 jaar na de oorlog, waren de Denen nog heel anti-Duits.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » do 07 mei 2020, 11:23

Emil schreef: do 30 apr 2020, 14:11 Het is ook nog maar de vraag wat de coronacrisis voor effecten gaat hebben op alle veerverbindingen. Naar mijn idee is die markt redelijk oververhit en varen boten nog vaak te leeg. Het is ook een behoorlijke waslijst aan mogelijke verbindingen en routes. Mede door de coronacrisis zijn al twee verbindingen officieel opgeheven, waaronder Fredrikshavn - Oslo. Het zou mij niet verbazen als de komende periode, zeker met een tunnel in het vooruitzicht, meer verbindingen gaan vervallen. Sassnitz - Trelleborg benoem ik als kandidaat.
Sassnitz zou inderdaad goed kunnen, ligt tussen Rostock en Swinoujsce in, die respectievelijk beter te bereiken zijn vanuit Duitsland en Polen. Het enige voordeel zou dan de kortere overtocht zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 jul 2020, 9:36

De Bundestag heeft voor € 232 miljoen aan geluidswerende maatregelen besloten voor de achterlandverbinding van de spoorlijn in Schleswig-Holstein. Dat is minder dan de aangrenzende gemeenten geëist hadden (€ 429 miljoen). Er komen vele geluidsschermen en op bepaalde plekken wordt de spoorlijn verdiept aangelegd. Van de 88 kilometer tussen Bad Schwartau (bij Lübeck) en Puttgarden wordt 55 kilometer van de spoorlijn over een nieuw tracé aangelegd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 aug 2020, 16:45

De voortgang van het droogdok in Rødbyhavn.

Link

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 04 aug 2020, 21:52

^^ Hey, ihr da! Deutschland! Die Dänen haben bereits begonnen! :ongeduldig:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 sep 2020, 12:11

Het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig heeft vanaf 22 september tot 2 oktober een serie van 7 zittingsdagen gepland voor de behandeling van de bezwaren tegen de Fehmarnbelttunnel.

De bezwaarmakers zijn twee verenigingen: Aktionsbündnis gegen eine Feste Fehmarnbeltquerung e.V. en NABU Naturschutzbund Deutschland e.V., evenals een aantal rederijen die alleen met letter genoemd worden. S. GmbH suggereert dat dit om Scandlines gaat. De andere is 'R. GmbH'.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 okt 2020, 11:58

Denemarken wordt 300 hectare groter met de bouw van de tijdelijke bouwdokken van Rødbyhavn. Femern A/S spreekt inmiddels van een 'Hollandse vloot' die met de week groter wordt als meer en meer materieel arriveert voor de bouw van de tunnel.

De uitspraak van de Duitse rechter is trouwens op 3 november.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 okt 2020, 11:09

Rødbyhavn:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 nov 2020, 13:12

Journalisten melden op Twitter dat de federale rechter alle bezwaren tegen het project ongegrond heeft verklaard!

Nog geen officieel persbericht.

Chris
Moderator

Re: [D][DK] E47 Fehmarnbelttunnel • alle bezwaren afgewezen

Bericht door Chris » di 03 nov 2020, 13:54

Even een chronologie van het project;

* 2008: Duitsland en Denemarken ondertekenen een verdrag om de tunnel/brug aan te leggen, onder leiding van Denemarken
* 2011: Er wordt definitief gekozen voor een tunnel
* 2013: Het Deense MER wordt ter inzage gelegd (1655 pagina's)
* 2014: Het Duitse MER wordt ter inzage gelegd (11.000 pagina's) Men rekent op een bouwstart in 2014 en een openstelling in 2021
* 2015: De procedures in Duitsland blijken lang te duren. Openstelling wordt vertraagd naar 2024
* 2016: Het project wordt gegund
* 2016: Er blijken 12.600 bezwaren tegen het Duitse deel van het project te zijn (meer dan het eiland Fehmarn inwoners heeft)
* 2017: De oplevering wordt vertraagd naar 2028
* 2019: Een nieuw tracébesluit wordt voor het Duitse deel ter inzage gelegd

Nu bijna 2 jaar na dato is er dus een positieve uitspraak

Men wil de bouw op 1 januari 2021 officieel starten, in werkelijkheid zijn al best wat werkzaamheden uitgevoerd, zoals de bouw van de complete polder waar het bouwdok straks gaat komen. Er wordt hoofdzakelijk vanuit Rødbyhavn gewerkt, aan Duitse zijde wordt alleen het tunnelportaal en aansluiting op het bestaande weg/spoornet gerealiseerd.

Er komt bij Rødbyhavn een bouwdok waar 8 tunnelsegmenten tegelijk geproduceerd kunnen worden. Elk segment is 217 meter lang, dat is dus aanzienlijk langer dan de meeste afzinktunnels. De openstelling is nu gepland voor eind 2029.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 03 nov 2020, 16:47

Verder weet ik te melden:
De concessie van Scandlines is verlengd tot de zomer van 2029, met een optie van een verlenging voor 6 maanden.

Daarna wordt de concessie in huidige vorm gestaakt.
(kan mogelijk betekenen dat er een fiets/voet veer blijft varen met een veel lagere frequentie)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2020, 17:05

Voetgangers en fietsers kunnen prima een stukje met de trein mee. Een veerdienst voor uitsluitend voetgangers en fieters is niet rendabel te exploiteren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 04 nov 2020, 21:30

Voetgangers kunnen altijd met de trein mee, mits er ook stoptreinen gaan rijden natuurlijk (of de intercity in Puttgarden en Rødby stopt). Fietsers kunnen mee als de vervoerder/opdrachtgever ook daadwerkelijk zorgt dat er coupés zijn waar fietsen in kunnen en mogen worden geplaatst. Lijkt me op zich geen probleem tenzij de veiligheidsjihad zich er mee gaat bemoeien... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 04 nov 2020, 21:49

Ik vraag me oprecht af of fietsers een grote doelgroep betreft in dit geval. Momenteel liggen aan beide kanten van de verbinding geen grote centra, zoals bijvoorbeeld bij de Öresundverbinding wel het geval is. De tunnel zal het gebied misschien wel iets meer doen samensmelten dan de huidige barrière van een (dure) veerdienst, maar desalniettemin verwacht ik hier nou niet enorme drommen grensoverschrijdend fietsverkeer.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » di 24 nov 2020, 9:31

Voor fietsers en voetgangers zijn ook wel andere oplossingen te vinden. Er zijn geen plannen om IC's te laten stoppen op de havenstations. Bovendien komt het station Rodby Havn te vervallen en wordt het vervangen voor Lolland Syd, een nieuw station tussen Rodby en Holeby. Of daar IC's wel gaan stoppen is ook maar de vraag. Voor het kleine aantal lokale voetgangers en fietsers zou je ook kunnen denken aan bussen met fietsaanhangers.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 25 nov 2020, 16:38

Desnoods een 8-persoonsbusje met een karretje er achter.. ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020, 21:05

Bouwdok Rødbyhavn. Femern A/S meldt dat de Nederlandse aannemer nu met 30 schepen aan het werk is en dat daar voor het einde van het jaar nog 15 bijkomen. Men noemt het ook wel de 'Hollandse vloot'.

De Nederlandse vloot bestaat uit een consortium die 'Fehmarn Belt Contractors' heet. Hierin zitten Boskalis en Van Oord.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2020, 13:31

petervdveen schreef: wo 25 nov 2020, 16:38 Desnoods een 8-persoonsbusje met een karretje er achter.. ;)
In de Westerscheldetunnel bestaat zoiets ook.

Maar goed, er is nog 9 jaar om hier over na te denken. Al weet je het met Duitse bureaucratie natuurlijk nooit. Eerst 8,5 jaar niets doen, en dan de openstellingsvergunning weigeren te verlenen omdat er nog geen praktische oplossing is uitgevonden :twisted:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 04 dec 2020, 13:35

Ik zie het al gebeuren dat de Denen dan vrolijk een rekening sturen naar de Duitsers. Die zijn daar iets makkelijker in.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2020, 14:13

Prinses Isabelle is dan 22. Ze zal dan net haar rijbewijs hebben. Misschien dat ze dan persoonlijk de mensen overzet :rofl2:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 dec 2020, 16:57

Een enorme graafmachine op een schip. De capaciteit is 34 m³. De video is in het Engels. Je kan wel horen waar deze meneer vandaan komt ;)

Link

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » za 12 dec 2020, 12:24

Coen Tunnel schreef: di 03 nov 2020, 17:05 Voetgangers en fietsers kunnen prima een stukje met de trein mee. Een veerdienst voor uitsluitend voetgangers en fieters is niet rendabel te exploiteren.
Wellicht wel in de zomer. Maar ik vermoed dat er ook veerboten blijven varen voor gevaarlijke goederen die niet door de tunnel mogen. Maar dan slechts 1 boot die pendelt. Tenzij die goederen dan via Rostock moeten. Voor Kopenhagen is het niet veel om. Voor Jutland wel...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 12 dec 2020, 13:33

^^ Naar Jutland heb je toch helemaal geen veerboot nodig? Gevaarlijke goederen tussen Hamburg en Kopenhagen zullen waarschijnlijk gewoon via de bruggenroute gaan.