--------

Moderator: Moderatoren
Inderdaad, maar in Indonesië rijden ze aan de 'verkeerde' kant van de wegWouter schreef:Alle snelwegen op de foto's lijken op Interstates. Als er zou staan dat de foto's uit het zuiden van de Verenigde Staten kwamen of anders misschien uit Mexico had ik dat bijna kunnen geloven. Alleen de taal is iets anders.
Interessant, Jakarta heeft een net van vrij goede snelwegen, en dat wordt dus uitgebreidt. Jakarta is een enorme stad met 23 miljoen inwoners in de agglomeratie.Worldhighways schreef:Toll road for Indonesia
A credit agreement worth US$607.7 million has been made available to Kresna Kusuma Dyandra Marga Moertomo Basoeki to finance a new highway project in Jakarta, Indonesia. This will involve construction of a 20km long toll road.
Dat heb ik ook een keer in Maleisië gezien en daarom weet ik wat die rode strook betekent: die is gereserveerd voor verkeer dat op de rotonde rechtdoor wil rijden.Achterhoek schreef:Hebben ze in Indonesië op elke snelweg een extra rijbaan voor de bus ofso...
Wat betekent die rode strook op die rotonde
Ik wil niet de betweter uithangen, in Maleisie zal dit ongetwijfeld kloppen, maar in Jakarta is dit niet zo. Hier is de rode strook gereserveerd voor de Busway en verboden voor ander verkeer. Geen overbodige luxe gezien de hoeveelheid auto's die van de rotondes gebruik wenst te maken. Overigens rijden er natuurlijk wel eens auto's en met name motoren over de busstrook. Het hangt een beetje van de (geld)honger van de politie af of men controleert of niet. Op de foto's kun je wel duidelijk zien dat er vrijwel geen auto's rijden. Buiten de rotondes wordt de Busway soort van afgeschermd met een lage fysieke fysieke barriere.Hajo schreef: Dat heb ik ook een keer in Maleisië gezien en daarom weet ik wat die rode strook betekent: die is gereserveerd voor verkeer dat op de rotonde rechtdoor wil rijden.
Suriname? Daar is Nederlands toch een officiële taal.Alfa schreef:Nederland heeft zijn kolonies nooit zo ingrijpend 'vereuropeest' als andere koloniale mogendheden. Zo wordt er bijvoorbeeld ook geen Nederlands meer gesproken. Volgens mij is dat bijna uniek, in andere kolonies is de taal van de kolonisator minstens co-officieel.
Overigens heeft in de voormalig Belgische kolonies alleen Frans een officiële status. Nederland wordt daar ook niet meer gesproken.Wikipedia schreef:De koloniale periode, resulterend in eerst Portugese leenwoorden en vervolgens in Nederlandse leenwoorden (ongeveer 10.000 woorden). Voorbeelden van Portugese leenwoorden zijn gereja - kerk, biola - viool, keju - kaas, voorbeelden uit het Nederlands zijn buku - boek, mah - maag(pijn), wasbak - wasbak. Ook de woorden polisi, kantor en asbak zijn via het Nederlands in het Indonesisch terechtgekomen.
Wat wil je, zelfs in België had het Nederlands toen amper aanzien. Frans was de taal van de vooruitgang.Coen Tunnel schreef: Overigens heeft in de voormalig Belgische kolonies alleen Frans een officiële status. Nederland wordt daar ook niet meer gesproken.