1) Doel: bezoek aan Maleisië, via Hong Kong het goedkoopst. Aankomst daar vroeg, vertrek laat. Plan: HK verkennen en grens over China in voor klein uitstapje. Visum in Nederland voor China aangevraagd. Geweigerd. Toen maar via Singapore gevlogen.
2) Doel: Olympische Spelen Beijing bijwonen met daarna kleine rondreis met reisgezelschap. Visum geweigerd.
3) Doel: grotere rondreis met reisgezelschap. Inmiddels wel in VAE en Quatar geweest. Visum geweigerd. Toen maar rondreis Japan en Zuid-Korea gemaakt, met driedaagse stop-over in Hong Kong (zonder visum!).

Ik ben een geboren allochtone Nederlander met een geldig paspoort tot eind 2018, waarin dus stempels staan van o.a. de VAE en Quatar. Niet van Turkije overigens (nooit geweest).
Hoe het ook zij, eenmaal geweigerd is altijd geweigerd, zo lijkt het. In die zin kom je dus inderdaad op een zwarte lijst terecht. De exacte reden of wellicht redenen waarom de Chinezen mij tot drie keer toe een visum hebben geweigerd, zal altijd wel een mysterie blijven.
Jammer, maar ik vind het best. Dan niet. Ik ben er klaar mee.