[CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Moderator: Moderatoren

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Coccodrillo » za 21 aug 2021, 10:12

I just noticed that despite the shameful history of this motorway, Visp Ost junction only has 3 ramps (there is no entrance towards the west): https://www.openstreetmap.org/#map=17/46.29695/7.92870

However it should be said that there isn't much space for such a ramp there, it would have had to be in tunnel or on a bridge over the Rhône and the railway.

Visp Süd can be reasonably used to access Visp only on one out of four directions (east to Visp), but I already knew that, and that's not much of a problem.

The Vispertal tunnel (the western tube of the western A9 tunnel + the branch to the Vispa valley) should reopen in 2024, but I think it should reopen before the opening of the other tube and the connection to the A9.

Next year should open the Turtmann-Visp section, but likely without the Riedberg tunnel (the short tunnel near Gampel-Steg railway station).
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » vr 29 okt 2021, 18:44

De bypass van Visp wordt in de zomer van 2022 richting westen geopend (de noordbuis). De andere richting volgt pas 2024-2025.

https://www.lematin.ch/story/autoroute- ... 6837673191

Ook geleerd dat 'Viège' het Franse exoniem voor Visp is.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Coccodrillo » za 30 okt 2021, 10:42

The connection to the old road towards the west should be quite indirect:

https://www.openstreetmap.org/#map=17/46.29869/7.86252

https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 15&zoom=10

A temporary setup with a more direct connection and bidirectional traffic in the north tunnel would have been more useful, but I know that the A9 history is just ridiculous.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » zo 06 mar 2022, 12:39

Het lijkt erop dat men het tracé van Gampel-Steg (Ost) naar Raron en vice versa binnenkort wil openen. Het viel afgelopen week op dat alle borden al geplaatst waren, inclusief "einde autosnelweg" borden op de hoofdrijbaan voor beide afritten en borden die het ritsen aankondigen. Asfalt en ander wegmeubilair (vangrails, reflectoren etc.) waren ook al aanwezig. Hoewel de afrit van Raron zelf nog lang niet klaar is, lijkt men hier een mini stukje te willen openen om de H9 iets te ontlasten.

Later dit jaar moet ook de A9 van Visp-Süd naar Visp-West geopend worden in de rijrichting van Sion. In de andere rijrichting moet het verkeer nog tot 2024 van de H9 door Visp (of de later aangelegde lokale bypas) gebruik maken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 mar 2022, 18:29

Oeps... op het stuk tussen Raron en Gampel-Steg heeft men het nieuwe tracé 50 cm te smal gebouwd, over een lengte van totaal 500 meter. De fout is pas opgevallen bij de montage van de vangrails. De zoveelste blamage/vertraging in dit project. :facepalm:

https://www.blick.ch/schweiz/westschwei ... 22658.html
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » do 17 mar 2022, 21:09

Dat is wel een beetje een epic fail, maar als je het leest dan valt het ook weer mee, het gaat niet om de verharding maar een stuk 'bankett' (berm/talud) dat te smal is om geleiderails en verkeersborden in te plaatsen. De kosten bedragen 'meerdere 10.000 franken'. Nou als je met snelwegprojecten werkt is dat echt peanuts aan meerwerk. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 mar 2022, 12:08

Oorzaak kan van alles zijn. Zijn er ergens beelden van het deel waar dit zich voordoet?

Op de totale kosten (220 miljoen terwijl 54 miljoen was begroot) is de tegenvaller van enkele tienduizenden franken gelukkig een druppel op een gloeiende plaat.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door GuteFahrt » vr 20 mei 2022, 23:16

Betaalmuurartikel, maar men rept van een mogelijke bouwstart in 2024 voor de A9 door het Pfynwald. De Pfynstrasse (Kantonsstrasse) wordt dan afgesloten. Men heeft het over een periode van 8 jaar, waarin het verkeer wordt omgezet naar de noordoever van de Rhône, ofwel de H9 Sierre - Leuk.

https://www.lenouvelliste.ch/valais/val ... ns-1184848
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 mei 2022, 23:59

Leuk hoor. :mrgreen:

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door wellproc » za 21 mei 2022, 9:15

Op basis van ervaringen uit het verleden wordt die 8 jaar dus 16-24 jaar...
Ben benieuwd hoeveel overlast dat op de Kantonsstrasse gaat geven. :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » za 21 mei 2022, 9:56

^^ Dat is de route over de voormalige spoorlijn. Die is nog niet zo heel oud, aangelegd om bij opening van de A9 de parallelle Hauptstrasse te worden. De huidige H9 door het Pfynwald is ouder, en die zal worden afgebouwd zodra de A9 opent.

Als ik zo op de kaart kijk, is de 270 graden bocht die je aan de kant van Sierre moet maken om van de snelweg op de Kantonsstrasse te komen het grootste probleem worden. Met rotondes kort achter elkaar. Dat vind ik ook het irritantste aan de stukken H9 door Visp, Leuk en andere plaatsen waar de A9 nog niet ligt - levert meer gedoe op dan het enkelbaans element zelf.
Laatst gewijzigd door Pino op za 21 mei 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door wellproc » za 21 mei 2022, 11:43

Tsja, ik ben er al wat jaartjes niet meer geweest, zie nu dat er tunnels liggen ed. Dat maakt het wel een betere weg en ook reëler als langdurige hoofdroute.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » za 21 mei 2022, 18:38

Kan me persoonlijk ook niet zo goed voorstellen, dat het verkeer voor een X aantal jaren via het oosten van Sierre en Salgesch moet rijden. Die rotondes zijn daar niet zo ruim gebouwd en kunnen inderdaad de nodige hinder opleveren. Salgesch heeft een tunnel onder het dorp door, vandaaruit tot Susten rijdt de weg goed door.

Kan met niet 'eenvoudig' de oude weg laten liggen tot kort voordat de nieuwe A9 opent? Ze lopen niet geheel op een identisch tracé, dus het zou eigenlijk mogelijk moeten kunnen zijn.

Het is natuurlijk wel zo dat het verkeer hier op z'n minst is door de taalbarrière. Vanuit Martigny neemt het tot aan Sierre steeds verder af en vanaf Susten neemt het tot Brig weer toe.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door marcel » zo 19 jun 2022, 12:34

wellproc schreef: za 21 mei 2022, 9:15 Op basis van ervaringen uit het verleden wordt die 8 jaar dus 16-24 jaar...
Ben benieuwd hoeveel overlast dat op de Kantonsstrasse gaat geven. :roll:
Ja, in Duitsland heb je projecten die altijd volgend jaar klaar moeten zijn, in Zwitserland is dat eerder tien jaar.
Deze weg zou volgens een atlas uit 2003 klaar zijn in 2011.

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door wellproc » ma 18 jul 2022, 10:04

^^
Beetje verlate reactie...

Toen ik in de jaren '90 veel in het Rhônedal op vakantie ging met mijn ouders, hadden we ieder jaar een nieuwe ANWB-wegenkaart bij ons. En ieder jaar was de opleverdatum van de diverse stukken A9 weer een jaar (of meer) opgeschoven. Ik weet nog dat er 1997 stond voor de A9 voorbij Sierre (Pfynwald)... :lol: :shutup:

Ik weet nog dat de snelweg naar Sion 2x1 was (autoweg) en dat ze bezig waren met de verdubbeling.
En dat we het ene jaar door Sion moesten rijden en het andere jaar via de tunnel konden. Ook al had het qua tijd/afstand geen nut, we zijn er wel doorheen gegaan ;)

De snelweg tot aan Sierre heb ik pas jaren later bereden vanwege wintersport en alle geknutsel tussen Sierre en Brig heb ik nog nooit gezien. Afgezien van de enkele buis van de Vispertaltunnel...
Binnenkort zijn we er weer eens en het is mijn idee om het geheel tot aan Brig te rijden (wellicht incl. Simplonpas). Gewoon omdat het kan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » wo 17 aug 2022, 19:11

Op 23 september wordt de tunnelbuis van de A9 rond Visp richting westen geopend. Dan kan je van Brig per autosnelweg rond Visp rijden. Ook opent dan de tunnel voor verkeer vanuit het Mattertal richting Rhônedal (west).

De zuidelijke buis (richting Brig) opent pas in 2024 of 2025.

Aanstaande zaterdag is er een open dag.

https://www.lenouvelliste.ch/valais/hau ... re-1209158

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 aug 2022, 8:02

Goede genade... mogelijk alwéér een jaar extra erbij, al werd dat schijnbaar in het infoblad van mei aangekondigd. Het zou met niet verbazen dat we nog tot 2030 wachten, totdat het stuk van Susten tot aan Brig echt klaar is en de eerste renovatiewerken weer kunnen beginnen. :roll: Om over het stuk door het Pfynwald maar te zwijgen... :facepalm:

Ook niet te vergeten dat de noordelijke buis bij Visp weer voor 3 maanden afgesloten wordt, op het moment dat de gehele opening in de buurt komt. Al het verkeer moet in de toekomst nogmaals voor minimaal 3 maanden over de beruchte rotonde in Visp.

Schijnbaar wil men dit jaar ook nog het korte stuk tussen Gampel-Steg-Ost en Raron openen. Dat stuk leek al eerder dit jaar ook bijna gereed. Dat ontlast echter maar weinig de oude route. Ik betwijfel zelfs vanwege het meervoudige afslaan, of dat überhaupt een tijdswinst zal geven.

Tenslotte wordt actueel de huidige H9 bij Sierre aangepakt, aangezien deze route in de toekomst al het verkeer van de oude T9 door het Pfynwald moet gaan opnemen, zodra hier de bouw van de A9 start. Daarbij worden o.a. de rotondes omgebouwd naar twee rijstroken en het viaduct bij Sierre gerenoveerd. Langzaamrijdend verkeer zal van de H9 verband worden en fietsers krijgen een eigen fietspad langs de 'oude' T9 door het Pfynwald.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022, 18:53

Vandaag is dan de A9 richting westen geopend langs Visp. Dit is een 2,7 kilometer lange tunnel, waar de tunnel vanuit het Saastal/Mattertal op aansluit.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door wellproc » vr 23 sep 2022, 20:16

^^
Dus Eyholztunnel + brug + 2e buis Vispertaltunnel in 1 doorgaande route?
En richting oosten? Zijn ze daar nog steeds bezig met ombouw van de Vispertaltunnel?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » ma 26 sep 2022, 9:43

^^
Correct. In westelijke richting is de A9 nu tot Visp-West volledig geopend. In oostelijke richting nog niet, van Sion richting Brig moet je dus nog door Visp of via de bewegwijzerde bypass aan de noordkant van de plaats. Dan kom je pas bij Visp-Ost de snelweg op.

Vanuit Stalden (Zermatt / Saas Fee) kan je de A9 zowel richting Sion via de vernieuwde Vispertalertunnel oprijden, als ook richting Brig via de Eyholztunnel. Vanuit Visp kan je niet richting Brig (of Sion) de snelweg bij Visp-Süd oprijden, dat kan alleen uit de richting van Stalden.

Voor de gehele opening in beide rijrichtingen, zal de actueel geopende buis nogmaals gesloten worden voor ca. 3 maanden. Dan moet tijdelijk al het verkeer alsnog via Visp rijden. Dat zal wel op z'n vroegst 2024 worden, of zelfs pas in 2025. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 mar 2023, 9:43

Vorige week reed ik nog eens over het nieuwe stuk snelweg, daarbij viel me nu pas op dat de nieuwe afrit Visp-West een autowegstatus heeft. Zodra je de hoofdrijbaan verlaat veranderd de wegstatus. Eerst onmiddelijk voor de rotonde op het industrieterrein eindigd uiteindelijk ook de autowegstatus.

De invoegstrook in de Vispertalertunnel is verder ruim aangelegd, en vanaf de hoofdrijbaan ruim optijd zichtbaar. De Vmax blijft overal 100 km/h. Toch heb ik niet het gevoel dat de opening momenteel zoveel extra tijd bespaard. Je rijdt nu eigenlijk iets te ver en moet via de krappe nieuwe afrit en een paar rotondes terug naar de H9. Alleen in de spits is het natuurlijk wel fijn dat je nu richting Sion niet meer de krappe rotonde in Visp langs moet, waar vaak files stonden. Bovendien is het vanaf Stalden ook wel fijn dat je nog sneller op het HWN bent en voor Visp een ontlasting, omdat ze in ieder geval het doorgaande verkeer richting Sion kwijt zijn.

De echte tijdswinst zie ik als de A9 tot minstends Raron of Gampel-Steg doorloopt, dan is de combinatie met de Vispertalertunnel natuurlijk ideaal en vele malen sneller als het OWN.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 11:10

SnarfFlevoland schreef: di 07 mar 2023, 9:43 De echte tijdswinst zie ik als de A9 tot minstends Raron of Gampel-Steg doorloopt, dan is de combinatie met de Vispertalertunnel natuurlijk ideaal en vele malen sneller als het OWN.
Bekeken vanuit Visp, naar ik aanneem? Want als je het vanuit Sierre bekijkt, praat je over de oplevering van het stuk door het Pfynwald, wat het laatste stuk A9 zal zijn dat wordt opgeleverd ;)

Dit is de laatste update over planning die ik zo las: https://www.vs.ch/de/web/communication/ ... d=20216352. Bij Raron zal later dit jaar een stukje nieuwbouw parallel aan de H9 worden geopend. Maar dat wordt een geïsoleerd stukje snelweg, want ten oosten als ten westen daarvan wordt nog gebouwd aan stukken met kunstwerken (de verdiepte aanleg bij Raron aan de oostkant, en de Tunnel Riedberg aan de westkant). Oplevering van die stukken is voor 2026 voorzien; men is nu in ieder geval zo ver dat wordt gebouwd aan de stukken op maaiveld terwijl de kunstwerken in ruwbouw wel zo ongeveer gereed zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 mar 2023, 18:08

Pino schreef: di 07 mar 2023, 11:10 Bekeken vanuit Visp, naar ik aanneem?
Correct. ;) Met de oplevering van het stuk door het Pfynwald reken ik voorlopig nog überhaupt niet. Dat zal wel 1-2 decennia later worden. In mijn ogen is dat ook niet echt een knelpunt, maar meer een "nice to have" stuk snelweg als completering van het Zwitserse HWN.

Het Oberwallis zal van een doorgaande A9 tussen Susten en Brig al optimaal profiteren. Daar is ontlasting van het lokale OWN ook wel erg belangrijk, omdat er ook al veel bestemmingsverkeer van de H9 gebruik maakt en die verkeersstromen nu nog de weg moeten delen met het doorgaande verkeer. Je ziet nog steeds dat de passage door Raron in beide richtingen en Visp richting Brig nog dagelijks voor files zorgt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 19:13

Gampel en Steg Raron zijn gewoon drie rotondes met nauwelijks afslaand verkeer, puur om H9-verkeer te laten remmen (plus één te rechtvaardigen rotonde, namelijk de afslag naar het Lötschental). De files die het oplevert zijn voorspelbaar, en binnen de bebouwde kommen betalen ze daar ook de prijs voor door de manier waarop verkeer tussen twee rotondes vast staat. We zullen het er nog een jaar of drie mee moeten doen…
Laatst gewijzigd door Pino op wo 08 mar 2023, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door SnarfFlevoland » wo 08 mar 2023, 9:16

^^
Inderdaad. Alhoewel die passage niet voor zoveel hinder zorgt. Voor de rotonde in Raron-Turtig staat het beduidend meer vast en daartegen helpt helaas de opening van het korte stukje tussen Gampel-Steg en Raron ook niet zoveel. Daar moeten we dan echt afwachten totdat het hele stuk in 2026 opent, al zou me een nog een jaar vertraging niet verwonderen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Pino » wo 08 mar 2023, 9:43

^^ Zie dat ik ten onrechte Raron niet had genoemd, terwijl ik dat wel in gedachte had. Als je kijkt naar de huidige stand van zaken, vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat ze daar in drie jaar GEEN open snelweg zouden hebben. Maar de historie van die project doet vermoeden dat de Zwitsers iets vinden waardoor ook dat nog tot 2028 gaat duren ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door marcel » zo 12 mar 2023, 22:57

Pino schreef: wo 08 mar 2023, 9:43 Als je kijkt naar de huidige stand van zaken, vind ik het moeilijk om me voor te stellen dat ze daar in drie jaar GEEN open snelweg zouden hebben.
Ik wel. Het komt wel vaker voor in Zwitserland dat een weg er drie jaar voor opening uitziet alsof de opening volgende week is, dat was bij de A4 Zürich-Zug ook.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door martwout2 » wo 09 aug 2023, 12:46

Er zijn betonproblemen bij Raron zie https://www.blick.ch/schweiz/westschwei ... 19292.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » vr 18 aug 2023, 22:16

Er is weer een klein stuk A9 geopend vandaag: 2,5 kilometer tussen Gampel-Steg-Ost en Raron.

Dit deel was eenvoudig aan te leggen en ligt gewoon op maaiveld tussen de oude H9 en de spoorlijn. Op dit geopende deel ligt maar één kunstwerk, een kleine onderdoorgang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door waldo79 » vr 18 aug 2023, 22:59

Wow, het bouwtempo is afgekeken van de noorderburen.

Plaats reactie