Cartman schreef: ↑ma 11 mei 2020, 9:56
Op dat kruispunt gebeurt al eens een ongeval met verkeer komende vanuit het oosten dat zuidwaarts de Kliniekstraat indraait. Tegenliggend verkeer komt daar uit een lange bocht vanop de spoorbrug en is niet altijd zichtbaar. Hopelijk wordt de VRI regeling conflictloos...
Semi-conflictvrij staat er op het diagram dat vyncke geplaatst heeft. Dus niet volledig.
We maken de verkeerslichten bovendien semi-conflictvrij, zodat links afslaand verkeer op de Singel niet meer in conflict komt met doorgaand verkeer uit de tegenrichting.
Ah, nu wordt me duidelijk waarom er nog een Vmax van 50 was in de buurt van dit kruispunt. Zag er vorige week een stuk afgeronder uit dan augustus vorig jaar.
In een niet zo ver verleden (nog geen 10 jaar sinds het afschaffen van de laatste trajecten) had het noordelijke gedeelte van de R71 een vmax van 120km/u tussen de kruispunten. Waaronder hetgene dat men hier heeft heraangelegd. Wat mij betreft is dat een mooi voorbeeld van hoe hard men in Vlaanderen is beginnen inzetten op verkeersveiligheid in de laatste 10 jaar.
De kleine ring van Hasselt (R70) valt volledig binnen de bebouwde. De R71 vormt op de meeste plaatsen de grens, maar vooral aan de noordelijke ring moet je nog een stukje langs de invalswegen rijden alvorens je in de bebouwde kom zit.
Wimpie25 schreef: ↑ma 31 mei 2021, 11:17
In een niet zo ver verleden (nog geen 10 jaar sinds het afschaffen van de laatste trajecten) had het noordelijke gedeelte van de R71 een vmax van 120km/u tussen de kruispunten. Waaronder hetgene dat men hier heeft heraangelegd. Wat mij betreft is dat een mooi voorbeeld van hoe hard men in Vlaanderen is beginnen inzetten op verkeersveiligheid in de laatste 10 jaar.
Daar kan ik mij toch niet veel van herinneren. Ik kom sinds 2005 regelmatig op de Hasseltse ring en op Streetviewbeelden van 2010 zie ik ook gewoon overal 90km/h staan.
Ik heb een tijdje een opleiding moeten volgen in Syntra, het gaat over het gedeelte tussen de Grenslandhallen en de Lunchgarden, het stuk van de ring in beton met een ongelijkvloers gedeelte. Ik herinner me dat nog goed want ik had toen pas mijn rijbewijs en de ring van Hasselt was toen al een groot avontuur
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op ma 31 mei 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De R71 is niet geschikt voor 120 km/h. Daarvoor zitten er teveel kruispunten in en is het wegbeeld te onoverzichtelijk. Het alignement lijkt me ook niet voor meer dan 90 te zijn.
In Vlaanderen zijn er nog amper wegen van dit type waar de algemene vmax voor 2x2 met middenberm nog geldt. En zoals je zegt, in het geval van de R71 niet meer dan normaal.
Omdat het kan, de render en het resultaat nog eens naast mekaar. Zoek de 7 verschillen
Ik begrijp niet goed waarom enkel de busbaan een tunnel gekregen heeft. Een tunnel voor iedereen zou het verkeer veel beter geholpen hebben. Want dan zou de file waarvoor de busbaan aangelegd wordt er in de eerste plaats niet zijn. De tunnel van de busbaan openstellen voor alle verkeer kost ook geen cent meer.
Zoals het nu uitgevoerd is vind ik die tunnel dus een gemiste kans en zotte kosten. De rest ziet er wel goed uit, ziet het heel Nederlands uit qua aantal opstelvakken. De capaciteit zal daardoor prima zijn.
In Limburg is het de gewoonte om bovengemiddeld veel en vooral zeer lange opstelvakken aan te leggen op de grotere gewestwegen. Je kan eens een kijkje nemen op Streetview.
Wat de busbaan betreft, ik begrijp dat zoals het er nu uitziet, men zotte kosten heeft gedaan om enkel daarvoor een tunnel aan te leggen. Maar over het algemeen staat er op dit kruispunt niet heel vaak file, vooral omdat de R71 naar lokale gewoonte ruim voorzien is van capaciteit bij de kruispunten.
Het kruispunt moest sowieso op de schop en er was van het begin beslis om met fietstunnels te werken. Maw, de werken ging wel even duren.
De bedoeling is eigenlijk om op termijn een tramlijn door die tunnel aan te leggen, maar om te vermijden dat het kunstwerk eerst nog enkele jaren stof zou vergaren, heeft men de huidige buslijn door die tunnel laten lopen.
Wimpie25 schreef: ↑ma 31 mei 2021, 13:20
De kleine ring van Hasselt (R70) valt volledig binnen de bebouwde. De R71 vormt op de meeste plaatsen de grens, maar vooral aan de noordelijke ring moet je nog een stukje langs de invalswegen rijden alvorens je in de bebouwde kom zit.
Voor zover ik weet is het gehele gebied binnen de grote ring bebouwde kom, (de parallelwegen uitgezonderd). Aan de invalswegen staat telkens een bebouwde kom bord meteen na het kruipunt met de ring.
Ik vond de R71 als kind een boeiende weg, aangezien er zowat overal parallelwegen lagen die vaak volledig ongebruikt (maar wel toegankelijk) bleven. Met alle bijgekomen bebouwing zien de meeste van die wegen nu wel verkeer. Er zijn er nog twee die nog altijd ongebruikt zijn, meer bepaald aan de buitenkant van de ring tussen de Luikersteenweg en Kroonwinningstraat, en tussen de Kroonwinningstraat en de Pietelbeekstraat.
Wat die 120km/h betreft: dat was -als ik me als oud-Hasselaar nog goed herinner- enkel tussen de kruispunten van de Salvatorstraat en de Sint-Truidersteenweg (N80) in beide richtingen, en tussen de kruispunten van de Kempische Steenweg (N74) en Kuringersteenweg (N2) in tegenwijzerzin.
Die oude snelheden tonen zich vandaag de dag nog steeds op het stuk tussen kruispunten Salvatorstraat en N80. Daar is de Vmax 90km/h, maar wordt er vaak even doorgetrokken tot 120km/h. Niet enkel omwille van het wegprofiel en het wat langer stuk zonder kruisingen, maar ook door het feit dat het zo goed goed als onmogelijk is om daar verdoken snelheidscontroles te doen.
Het vernieuwde kruispunt tussen de R71 en de N702 valt nu ook in afgewerkte staat te bewonderen op Streetview. Het blijft toch altijd opmerkelijk om te zien dat de afwerkingsgraad van projecten in die regio net dat tikkeltje hoger ligt.
Wimpie25 schreef: ↑wo 12 jan 2022, 13:40
Het vernieuwde kruispunt tussen de R71 en de N702 valt nu ook in afgewerkte staat te bewonderen op Streetview. Het blijft toch altijd opmerkelijk om te zien dat de afwerkingsgraad van projecten in die regio net dat tikkeltje hoger ligt.
Vreemde wegwijzer naar Genk daar. Geen idee waarom die langer moet zijn dan de witte wegwijzers eronder. Ik heb trouwens het gevoel dat nieuwe wegwijzers met vermelding van de afstand nog maar zeldzaam zijn, of klopt dat niet? Op dat kruispunt lijkt het ook de enige te zijn.
Ruben schreef: ↑wo 12 jan 2022, 17:07
Vreemde wegwijzer naar Genk daar. Geen idee waarom die langer moet zijn dan de witte wegwijzers eronder. Ik heb trouwens het gevoel dat nieuwe wegwijzers met vermelding van de afstand nog maar zeldzaam zijn, of klopt dat niet? Op dat kruispunt lijkt het ook de enige te zijn.
Wegwijzers met interlokale doelen zijn altijd langer.
Afstanden worden aangegeven op uitgaande wegen, niet op de ring zelf.
Ruben schreef: ↑wo 12 jan 2022, 17:07
Dat is aan de overkant van het kruispunt toch niet het geval? (wegwijzers Diest/Eindhoven/Noord/Ring)
harry schreef: ↑wo 12 jan 2022, 22:23
Ruben schreef: ↑do 13 jan 2022, 17:52
Dat is aan de overkant van het kruispunt toch niet het geval? (wegwijzers Diest/Eindhoven/Noord/Ring)
Ik denk dat ik had moeten zeggen "wegwijzers naar lokale objecten zijn korter" of zoiets. Industrieterreinen vallen daar dan niet onder en zijn dus "lang".
Maar er is vast bij iedere regel wel ergens een uitzondering te vinden in België.
^
Klopt Harry, industrietrerreinen zijn altijd interlokale locaties. Maakt niet uit hoever weg ze liggen. Ze bestaan ook al langer in de wegcode dan dat Vlaanderen beslist heeft om van lokale zaken een heel aparte categorie te maken.
Er bestaat geen topic over de R70 of binnenstad Hasselt. Dus plaats ik dit opvallend persbericht maar hier:
Binnenstad Hasselt is nu één groot woonerf, maar maakt snelheidslimiet van 20 km/u ook echt het verschil?
Vanaf vandaag is de hele Hasseltse binnenstad een woonerf. De maximale snelheid is er niet langer 30, maar 20 km/u. Niet alleen auto's, maar ook fietsers moeten zich daaraan houden. Maar valt daarmee nog wel veiligheidswinst te boeken? Verkeersexperts denken van wel: "Voetgangers geven vanaf nu het ritme aan."
Achterlijke symboolmaatregel, een beter woord heb ik er niet voor. Het is al erg genoeg dat sommige gemeenten hun hele centrum als fietszone inrichten, woonerf is wellicht de volgende populaire maatregelen die iedereen zal willen invoeren om het voorbeeldige jongetje op verkeersveiligheid te lijken. Met een snelheidslimiet van 20 flitsen ze al vanaf 27 per uur.
Overigens kan een fietszone niet samen met een woonerf bestaan, dus technisch gezien mag je vanaf nu wel terug fietsers inhalen in Hasselt (mits je 1 m kan aanhouden).
Berichtdoor CasablancaMarocco » vr 05 aug 2022, 14:12
Het begint een plaag te worden, ik was laatst in Montpellier, net zoals Brussel is bijna alles daar 30 geworden, ook een stuk met 2x2 rijstroken richting het centrum, gelukkig reden al die Franse bestuurders gewoon 50, zodat ik wel wist dat er geen controles waren op die weg.
20 is natuurlijk helemaal bezopen, helaas zie je in Belgische steden op dat soort gekke snelheden soms nog handhaving ook.