’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door mavas » vr 19 jun 2015, 9:49

’s Werelds eerste P-route voor fietsers

In Utrecht is het eerste parkeerverwijssysteem voor fietsers ter wereld in gebruik genomen. Digitale wegwijzers laten zien waar en hoeveel vrije plaatsen er nog zijn in de diverse stallingen. Daartoe zijn op de aanrijroutes naar de binnenstad en het stationsgebied circa 20 digitale verwijsborden geplaatst. De borden tonen het aantal vrije plaatsen in de dichtstbijzijnde stallingen en geven de route aan naar die stallingen. Als een stalling vol is, worden fietsers verwezen naar een fietsenstalling in de buurt waar nog wel plek is.

‘Fietsparkeerinformatiesysteem, fietsverwijssysteem, fietsrouteinformatieysteem. Verschillende termen die allemaal hetzelfde bedoelen. Namelijk: een systeem met borden die aangeven of er in de stalling nog plek is voor je fiets. En zo niet, waar je hem dan wél kunt stallen’, legt programmamanager Fietsbereikbaarheid Frans Jan van Rossem (gemeente Utrecht) uit. ‘FRIS lijkt op het systeem dat we gebruiken voor parkeergarages.’

Optische sensoren
Het aantal vrije plaatsen in de stallingen wordt bepaald met een detectiesysteem dat werkt met optische sensoren. De sensoren registreren met behulp van slimme software of ergens wel of niet een fiets staat. Als het nieuwe systeem een paar maanden in gebruik is, kan men met behulp van historische gegevens voorspellen hoe snel een stalling op een bepaald moment volloopt. Het aantal vrije plaatsen kan dan al op grotere afstand nauwkeurig worden weergegeven, rekening houdend met de nog af te leggen afstand op de fiets. Het systeem biedt de gemeente bovendien managementinformatie. Met een druk op de knop is te zien wanneer de stallingen vol zijn. Op die manier is het ook beter mogelijk piekdrukte op te vangen met pop-up stallingen op straat.

Actieplan Utrecht fietst!
Deze en andere maatregelen staan ook in het Actieplan Utrecht fietst! dat gemeente presenteert. Met het actieplan wil de gemeente fietsen in Utrecht nog aantrekkelijker maken en nog meer mensen op de fiets krijgen.
Bron: http://www.beterbenutten.nl/nieuws/829/ ... r-fietsers
Best leuk zo'n parkeersysteem voor fietsers. Zal dit de aanzet zijn voor een landelijke trend?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Ds79m » vr 19 jun 2015, 10:50

Zoiets kan anno 2015 toch wel met een app geregeld worden?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door RSK » vr 19 jun 2015, 11:01

^^ Ja, fantastisch plan om fietsers nóg minder op de weg te laten letten. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Rene » vr 19 jun 2015, 11:10

Ach, de gemiddelde fietser pleurt z'n fiets toch wel dwars over het trottoir pal voor de deur. Daarmee zijn nut en noodzaak van zo'n systeem best twijfelachtig. Maar ja, Utrecht hè. Altijd geld teveel voor OV en fiets. Dan weten de inwoners van Vleuten-De Meern tenminste weer waar al de extra gemeentebelastingen na de annexatie naartoe verdwijnen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Chris » vr 19 jun 2015, 17:23

Was het niet een tijd terug in het nieuws dat P-routes door automobilisten nauwelijks gebruikt worden? Als fietser wil ik ook gewoon de fiets zo dicht mogelijk voor de deur kwijt, of dat nou precies in een rek of ergens tussen gepropt is, maakt dan ook weinig uit.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 jun 2015, 17:27

Grappig, iets soortgelijks heb ik maanden terug bij een schoolproject te gast bij Grontmij ontworpen. Was onderdeel van ons groepsproject om fietsparkeren te verbeteren. Ik noemde het toen: FRIS, Fietsparkeerroute informatie systeem. Zal eens kijken of ik nog een plaatje heb...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door harry » vr 19 jun 2015, 17:42

Het is zeker niet 's werelds eerste. Deze foto stamt uit 2007:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Ottersum, Noord-Limburg.
Laatst gewijzigd door harry op vr 19 jun 2015, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door boe! » vr 19 jun 2015, 17:44

harry schreef:Deze foto stamt uit 2207
Voor die tijd zijn ze in Utrecht wel klaar hoor. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 jun 2015, 17:47

Wel potverdrie, ze hebben zelfs mijn naam (FRIS) gebruikt en ook het ontwerp lijkt er sterk op :schrikreactie: Leuk! :D
(ik lees net het artikel pas...)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Ds79m » vr 19 jun 2015, 18:13

Chris schreef:Was het niet een tijd terug in het nieuws dat P-routes door automobilisten nauwelijks gebruikt worden? Als fietser wil ik ook gewoon de fiets zo dicht mogelijk voor de deur kwijt, of dat nou precies in een rek of ergens tussen gepropt is, maakt dan ook weinig uit.
Ik heb niet het idee dat er echt vaak onderzoek wordt gedaan, terwijl enig SPEURwerk* wellicht tot inzichten kan leiden die er voor zorgen dat er minder belastinggeld onnodig wordt uitgegeven.

* = Onderzoek naar nut en noodzaak van S, P, E, U en R-route(nummer)s op de bewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Via » vr 19 jun 2015, 18:17

Dit is op zich nog wel een handig systeem in steden met beperkte stallingscapaciteit. Ik heb er overigens in Brabant nog nooit last van gehad, maar dat terzijde. ;)

Wat pas echt nutteloos is is het Tilburgse systeem van genummerde fietsroutes. Ik gok dat de bekendheid van die nummers niet boven de 1% van de ter plaatse bekenden uitstijgt...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Rein » vr 19 jun 2015, 19:37

Snelwegfreak schreef:Wel potverdrie, ze hebben zelfs mijn naam (FRIS) gebruikt en ook het ontwerp lijkt er sterk op :schrikreactie: Leuk! :D
Je bedoelt dat jij je indertijd hebt laten inspireren door projecten die toen al in ontwikkeling waren en je vervolgens richting je opdrachtgever pretendeerde een uniek systeem bedacht te hebben...... :PP:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 jun 2015, 19:41

Dat blijkt inderdaad zo te zijn, ja. Achteraf... :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Vinny » vr 19 jun 2015, 19:47

VerFRISsend inzicht :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Alfa » za 20 jun 2015, 13:39

Rein schreef:
Snelwegfreak schreef:Wel potverdrie, ze hebben zelfs mijn naam (FRIS) gebruikt en ook het ontwerp lijkt er sterk op :schrikreactie: Leuk! :D
Je bedoelt dat jij je indertijd hebt laten inspireren door projecten die toen al in ontwikkeling waren en je vervolgens richting je opdrachtgever pretendeerde een uniek systeem bedacht te hebben...... :PP:
Steve Jobs heeft op die manier ook een fortuin vergaard. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ’s Werelds eerste P-route voor fietsers

Bericht door Palance » za 20 jun 2015, 17:20

Hm, als fietser zit ik daar niet op te wachten. Doe eerst maar eens wat aan bewegwijzering naar bewaakte fietsenstallingen (en zorg dat er meer zijn in een stad), dat zou al een hele verbetering zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie