[F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7142
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven

Re: [F] lage tunnels in Rouen

Bericht door RSK »

Er is zelfs een speciale Facebookpagina waar de draak wordt gestoken met verkeer dat zich (letterlijk) stuk rijdt op de tunneltjes in Rouen: Tu sais que tu ne viens pas de Rouen, quand tu ne connais pas les trémies. Daar stond recent ook een interessant artikeltje gelinkt over nut en noodzaak, een vraag die opkwam omdat bovenstaand ongeval al het 3e is in de maand juli 2018.

https://actu.fr/normandie/rouen_76540/c ... 52764.html

Ze zijn (logischerwijs) vooral bedoeld om de doorstroming te bevorderen. Vorig jaar was trémie ‘Boieldieu’ dicht, en dat leidde tot immense files. De enige echte oplossing waardoor de tunneltjes opgedoekt kunnen worden, is minder doorgaand verkeer over de kaaien. Om dat te bereiken is echter de aanleg van de oostelijke ringweg nodig. Maar daarvoor moet (zoals met zovele projecten) nog het nodige water door de Seine stromen.

Het gaat het vaakst mis met caravans. Hoewel de bebording onlangs is verbeterd (deze was blijkbaar niet helemaal conform de normen), blijft het prijs. Dat wijt men er aan dat men ‘vergeet’ dat er een caravan mee is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Pino »

^^ Dat laatste klinkt niet heel raar, maar als ik Streetview zo bekijk, hangt voordat je 'afdaalt' naar het tunneltje bij (vrijwel?) iedere trémie nog een doorrijhoogte-portaal. Daar kun je als caravan-chauffeur nog zonder grote gevolgen tegenaan rijden. Je krijgt niet heel veel meer dan een harde klap te horen, als het goed is. Dus dat je de borden mist, is één ding, maar je praat hier ook over chauffeurs die na een harde klap en het zicht op een lage tunnel nog steeds niet besluiten dat ze voor de zekerheid toch maar even moeten stoppen...

Linksom of rechtsom misschien toch die doorrijhoogte-beveiligers checken, en misschien nog wat alarmsignalen/knipperlichten toevoegen wanneer iemand daar tegenaan rijdt.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door waldo79 »

Maar 1,8 meter is dan ook serieus laag. Als ik daarbinnen zou uitstappen zou ik toch mijn hoofd stoten :yes:
Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Bert65 »

Nou, ik ook maar ja, de meeste Fransen zijn niet zo lang.
Ik zou trouwens bij het inrijden van de tunnel al bijna gaan bukken.
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9622
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Ds79m »

Het is vermoedelijk de combinatie van het niet verwachten van dit soort obstakels op een relatief doorgaande route en het even vergeten dat er nog een sleurhut achter de auto hing, dat de ongelukken veroorzaakt. Bij de tolpoorten gaat het op vergelijkbare wijze ook nogal eens mis met fietsen op het dak.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door hoevenpe »

Anderhalve week geleden door Google deze route gereden om een file te ontwijken, moest gelijk aan dit topic denken.

Het zijn wel verraderlijke tunnels, korte beslismomenten en weinig ruimte om na te denken.
Groningen
expressweg
Berichten: 3811
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Groningen

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Groningen »

Ds79m schreef: ma 30 jul 2018, 21:20 Het is vermoedelijk de combinatie van het niet verwachten van dit soort obstakels op een relatief doorgaande route en het even vergeten dat er nog een sleurhut achter de auto hing, dat de ongelukken veroorzaakt. Bij de tolpoorten gaat het op vergelijkbare wijze ook nogal eens mis met fietsen op het dak.
Punt is natuurlijk gewoon: je moet weten wat je aan het doen bent. En als je daarbij oplet gaat het goed. Sowieso is het handig om voor vertrek even je hoogte en breedte op te meten. Dan weet je dus waarmee je rondrijdt.

(Maar dat gaat in NL ook geregeld mis - dat je aan 130 nog vrolijk wordt ingehaald door auto + aanhanger, die dan vaak ook niet slingerloos rijdt. En dat de bestuurder dan al vrijwel op de invorderingsgrens rijdt. Want ja, opletten, nadenken, weten wat je aan het doen bent... het is voor veel mensen volgens mij teveel gevraagd.)
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Chris »

Ik heb een video gemaakt van de trémies in Rouen. Wel grappige infrastructuur, die onderdoorgang van 1,8 meter voelt zelfs in een lage auto als erg laag, de meeste parkeergarages zijn nog hoger dan dit.

Link
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Die motorrijder in dat tunneltje met een doorrijhoogte van 1,8 meter: mag dat daar eigenlijk? Het lijkt mij best link bij zo'n laag tunneltje. In de A86 Duplex zijn motoren verboden, en de doorrijhoogte is daar meer dan 1,8 meter.
djiwie
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door djiwie »

Goed op je buik liggen met je kop naar voren en je bent minder hoog dan de hoogtebeperking :lol:
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Alfa »

Nooit geweten dat een motorrijder een grotere hoogte heeft dan een auto.

Ik vind de tunnel op de YouTube-video er niet speciaal uit zien, maar wellicht moet het wel laag aanvoelen in het echt. Zeker omdat het nog eens 20 cm lager is dan de al lage Duplex A86-tunnel in Parijs. Volgens Gemini is die tunnel in Rouen ook de laagste autotunnel in Europa.

Op de eerste post van deze draad staat wel een leuke foto met een persoon als referentie die aanduid dat het wel degelijk laag is:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koots
dorpsstraat
Berichten: 133
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Koots »

Niet dat het mag, maar ik zou er niet rechtop kunnen lopen 8-) . Onze auto heeft een hoogte (volgens de gegevens) van 1,77.... Het zal dus wel passen, maar denk niet dat ik het zou proberen.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7582
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door GuteFahrt »

Coen Tunnel schreef: ma 13 apr 2026, 14:32 ^^ Die motorrijder in dat tunneltje met een doorrijhoogte van 1,8 meter: mag dat daar eigenlijk? Het lijkt mij best link bij zo'n laag tunneltje. In de A86 Duplex zijn motoren verboden, en de doorrijhoogte is daar meer dan 1,8 meter.
Op basis van de verkeersborden zou ik zeggen van wel. Ik kan geen verbodsborden ontdekken in de video of via SV beeld.

Die borden zijn er op de A86 duidelijk wel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Wesso »

^^
Een verbod voor motoren bromfietsen is er wel geweest tot ongeveer 2014, net als een caravanverbod. Toen was de hoogte nog aangegeven met 1,9 meter: https://maps.app.goo.gl/GsFGoxVoySXDTYFX9

Overigens laat het plaatje van de video met de hoogteborden vermoeden dat dat ook een tunneltje van 1,8 meter hoog is, maar de onderborden geven aan dat het 150 meter verder is. Ik denk dat dit tunneltje toch wel 2 meter of hoger is omdat er een Streetview-auto doorheen is gereden: https://maps.app.goo.gl/vUqyTiE7pxZeaXWm8
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door marcel »

Koots schreef: di 14 apr 2026, 11:09 Niet dat het mag, maar ik zou er niet rechtop kunnen lopen
Dat vroeg ik mij net af, ik zie nergens een verbod voor voetgangers.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Chris »

Ik had ook nog wat foto's gemaakt.

Het is overigens niet enkel lage tunneltjes, er ligt ook een half overkapte rijbaan op de oever van de Seine. Ook ligt daar nog een spoorlijn.

Afbeelding
Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)

Bericht door Vinny »

Mooie foto's, volgens mij is het spoor alleen industriespoor. Het illustreert wel dat Rouen langer geworstelt heeft met zijn infrastructuur en niet altijd de juiste keuzes gemaakt heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.