[F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Moderator: Moderatoren
-
RSK
- Penningmeester
- Berichten: 7142
- Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
- Locatie: Knooppunt Bodegraven
Re: [F] lage tunnels in Rouen
Er is zelfs een speciale Facebookpagina waar de draak wordt gestoken met verkeer dat zich (letterlijk) stuk rijdt op de tunneltjes in Rouen: Tu sais que tu ne viens pas de Rouen, quand tu ne connais pas les trémies. Daar stond recent ook een interessant artikeltje gelinkt over nut en noodzaak, een vraag die opkwam omdat bovenstaand ongeval al het 3e is in de maand juli 2018.
https://actu.fr/normandie/rouen_76540/c ... 52764.html
Ze zijn (logischerwijs) vooral bedoeld om de doorstroming te bevorderen. Vorig jaar was trémie ‘Boieldieu’ dicht, en dat leidde tot immense files. De enige echte oplossing waardoor de tunneltjes opgedoekt kunnen worden, is minder doorgaand verkeer over de kaaien. Om dat te bereiken is echter de aanleg van de oostelijke ringweg nodig. Maar daarvoor moet (zoals met zovele projecten) nog het nodige water door de Seine stromen.
Het gaat het vaakst mis met caravans. Hoewel de bebording onlangs is verbeterd (deze was blijkbaar niet helemaal conform de normen), blijft het prijs. Dat wijt men er aan dat men ‘vergeet’ dat er een caravan mee is.
https://actu.fr/normandie/rouen_76540/c ... 52764.html
Ze zijn (logischerwijs) vooral bedoeld om de doorstroming te bevorderen. Vorig jaar was trémie ‘Boieldieu’ dicht, en dat leidde tot immense files. De enige echte oplossing waardoor de tunneltjes opgedoekt kunnen worden, is minder doorgaand verkeer over de kaaien. Om dat te bereiken is echter de aanleg van de oostelijke ringweg nodig. Maar daarvoor moet (zoals met zovele projecten) nog het nodige water door de Seine stromen.
Het gaat het vaakst mis met caravans. Hoewel de bebording onlangs is verbeterd (deze was blijkbaar niet helemaal conform de normen), blijft het prijs. Dat wijt men er aan dat men ‘vergeet’ dat er een caravan mee is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Linksom of rechtsom misschien toch die doorrijhoogte-beveiligers checken, en misschien nog wat alarmsignalen/knipperlichten toevoegen wanneer iemand daar tegenaan rijdt.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Maar 1,8 meter is dan ook serieus laag. Als ik daarbinnen zou uitstappen zou ik toch mijn hoofd stoten 
-
Bert65
- dorpsstraat
- Berichten: 215
- Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Nou, ik ook maar ja, de meeste Fransen zijn niet zo lang.
Ik zou trouwens bij het inrijden van de tunnel al bijna gaan bukken.
Ik zou trouwens bij het inrijden van de tunnel al bijna gaan bukken.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9622
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Het is vermoedelijk de combinatie van het niet verwachten van dit soort obstakels op een relatief doorgaande route en het even vergeten dat er nog een sleurhut achter de auto hing, dat de ongelukken veroorzaakt. Bij de tolpoorten gaat het op vergelijkbare wijze ook nogal eens mis met fietsen op het dak.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
hoevenpe
- expressweg
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Anderhalve week geleden door Google deze route gereden om een file te ontwijken, moest gelijk aan dit topic denken.
Het zijn wel verraderlijke tunnels, korte beslismomenten en weinig ruimte om na te denken.
Het zijn wel verraderlijke tunnels, korte beslismomenten en weinig ruimte om na te denken.
-
Groningen
- expressweg
- Berichten: 3811
- Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
- Locatie: Groningen
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Punt is natuurlijk gewoon: je moet weten wat je aan het doen bent. En als je daarbij oplet gaat het goed. Sowieso is het handig om voor vertrek even je hoogte en breedte op te meten. Dan weet je dus waarmee je rondrijdt.Ds79m schreef: ma 30 jul 2018, 21:20 Het is vermoedelijk de combinatie van het niet verwachten van dit soort obstakels op een relatief doorgaande route en het even vergeten dat er nog een sleurhut achter de auto hing, dat de ongelukken veroorzaakt. Bij de tolpoorten gaat het op vergelijkbare wijze ook nogal eens mis met fietsen op het dak.
(Maar dat gaat in NL ook geregeld mis - dat je aan 130 nog vrolijk wordt ingehaald door auto + aanhanger, die dan vaak ook niet slingerloos rijdt. En dat de bestuurder dan al vrijwel op de invorderingsgrens rijdt. Want ja, opletten, nadenken, weten wat je aan het doen bent... het is voor veel mensen volgens mij teveel gevraagd.)
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Ik heb een video gemaakt van de trémies in Rouen. Wel grappige infrastructuur, die onderdoorgang van 1,8 meter voelt zelfs in een lage auto als erg laag, de meeste parkeergarages zijn nog hoger dan dit.
Link
Link
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33783
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
-
djiwie
- stadsweg
- Berichten: 463
- Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Goed op je buik liggen met je kop naar voren en je bent minder hoog dan de hoogtebeperking 
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11380
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Nooit geweten dat een motorrijder een grotere hoogte heeft dan een auto.
Ik vind de tunnel op de YouTube-video er niet speciaal uit zien, maar wellicht moet het wel laag aanvoelen in het echt. Zeker omdat het nog eens 20 cm lager is dan de al lage Duplex A86-tunnel in Parijs. Volgens Gemini is die tunnel in Rouen ook de laagste autotunnel in Europa.
Op de eerste post van deze draad staat wel een leuke foto met een persoon als referentie die aanduid dat het wel degelijk laag is:

Ik vind de tunnel op de YouTube-video er niet speciaal uit zien, maar wellicht moet het wel laag aanvoelen in het echt. Zeker omdat het nog eens 20 cm lager is dan de al lage Duplex A86-tunnel in Parijs. Volgens Gemini is die tunnel in Rouen ook de laagste autotunnel in Europa.
Op de eerste post van deze draad staat wel een leuke foto met een persoon als referentie die aanduid dat het wel degelijk laag is:

-
Koots
- dorpsstraat
- Berichten: 133
- Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Niet dat het mag, maar ik zou er niet rechtop kunnen lopen
. Onze auto heeft een hoogte (volgens de gegevens) van 1,77.... Het zal dus wel passen, maar denk niet dat ik het zou proberen.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7582
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Op basis van de verkeersborden zou ik zeggen van wel. Ik kan geen verbodsborden ontdekken in de video of via SV beeld.Coen Tunnel schreef: ma 13 apr 2026, 14:32Die motorrijder in dat tunneltje met een doorrijhoogte van 1,8 meter: mag dat daar eigenlijk? Het lijkt mij best link bij zo'n laag tunneltje. In de A86 Duplex zijn motoren verboden, en de doorrijhoogte is daar meer dan 1,8 meter.
Die borden zijn er op de A86 duidelijk wel.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8318
- Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
- Locatie: Ede
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Een verbod voor motoren bromfietsen is er wel geweest tot ongeveer 2014, net als een caravanverbod. Toen was de hoogte nog aangegeven met 1,9 meter: https://maps.app.goo.gl/GsFGoxVoySXDTYFX9
Overigens laat het plaatje van de video met de hoogteborden vermoeden dat dat ook een tunneltje van 1,8 meter hoog is, maar de onderborden geven aan dat het 150 meter verder is. Ik denk dat dit tunneltje toch wel 2 meter of hoger is omdat er een Streetview-auto doorheen is gereden: https://maps.app.goo.gl/vUqyTiE7pxZeaXWm8
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5920
- Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
- Locatie: Adliswil CH
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Dat vroeg ik mij net af, ik zie nergens een verbod voor voetgangers.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85893
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Ik had ook nog wat foto's gemaakt.
Het is overigens niet enkel lage tunneltjes, er ligt ook een half overkapte rijbaan op de oever van de Seine. Ook ligt daar nog een spoorlijn.

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr
Het is overigens niet enkel lage tunneltjes, er ligt ook een half overkapte rijbaan op de oever van de Seine. Ook ligt daar nog een spoorlijn.

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr

Trémies de Rouen by European Roads, on Flickr
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [F] Lage tunnels in Rouen (les trémies)
Mooie foto's, volgens mij is het spoor alleen industriespoor. Het illustreert wel dat Rouen langer geworstelt heeft met zijn infrastructuur en niet altijd de juiste keuzes gemaakt heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.