Lokaal Wegennieuws

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Schelpenpaadje » za 07 jan 2023, 9:48

Is het behartigen van belangen van eigenaren en exploitanten van parkeergarages belangrijker dan de leefbaarheid van een centrum en de bereikbaarheid voor overige gebruikers?

S3mv
woonerf

Bericht door S3mv » za 07 jan 2023, 10:15

Schelpenpaadje schreef: za 07 jan 2023, 9:09 Zeker sinds de opening van de Noord/Zuidlijn stap je vanaf P+R's zoals RAI of Noord stap je in een paar minuten uit op een paar meter lopen naar de Bijenkorf, de Kalverstraat en andere bestemmingen. 1 euro voor 24 uur parkeren en voor een paar euro reis je heen en weer naar elke bestemming in de centrumzone.
Het is alleen jammer dat de P+R in Noord met 442 parkeerplekken veel te weinig ruimte heeft. Doorgaans ga ik met de trein naar Amsterdam, maar elke keer dat ik met de auto bij de P+R Noord wilde parkeren moest ik enorm lang wachten. Zeker voor in de weekenden zou een flinke garage niet misstaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 07 jan 2023, 10:28

^^ Eens dat die P+R veel te klein is. Jammer dat er bij het ontwerp voor het station kennelijk niet meer ruimte gevonden kon worden.

Toevallig was ik gisteren in Amsterdam. Rond 10.30 uur was de P+Noord vol. Op de site van de gemeente stond dat er nog 6 plaatsen vrij waren, maar de slagboom was toch echt dicht (met vijf wachtende auto's ervoor. Mogelijk dat dit verschil bestond uit dubbel geparkeerde auto's en ongebruikte invalidenparkeerplaatsen (beide vanaf de afrit zichtbaar).

Gelukkig heeft de parkeergarage Boven 't Y een veel hogere capaciteit. Vooral 's ochtends is hier meestal nog volop plek. Vanaf hier loop je in vijf minuutjes naar het metrostation en je betaalt hetzelfde P+R-tarief.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 07 jan 2023, 15:18

Schelpenpaadje schreef: za 07 jan 2023, 9:48 Is het behartigen van belangen van eigenaren en exploitanten van parkeergarages belangrijker dan de leefbaarheid van een centrum en de bereikbaarheid voor overige gebruikers?
Ik ben niet tegen een leefbare stad mocht dat onvoldoende blijken uit mijn reactie :PP: ik was meer een tegenargument aan het zoeken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 07 jan 2023, 15:32

^^ Die bestaan vast ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 13 jan 2023, 14:38

Nieuwe stap in de voorbereiding tot aanleg van een nieuwe rondweg tussen Amersfoort Vathorst en de A1. Wordt tijd.
(..)Amersfoort - Vathorst krijgt een nieuwe verbindingsweg met de A1. Dat schrijft het stadsbestuur van Amersfoort in een brief aan de gemeenteraad. De weg gaat voor een belangrijk deel over het grondgebied van de gemeente Bunschoten en doorkruist daarbij Zevenhuizen. Inwoners van dat buurtschap kwamen de afgelopen jaren in het geweer tegen het plan.

In een brief noemt het college van burgenmeester en wethouders de verbindingsweg noodzakelijk. In 2006 is door het Rijk en de regionale overheden in Midden-Nederland een bestuursovereenkomst getekend om de bereikbaarheid van dat deel van het land te verbeteren. De ontsluiting van Vathorst op de A1 was een van de maatregelen uit dit pakket.(..)
Er staat niet in dat er een nieuwe aansluiting op de A1 komt. Althans, zo lees ik dat niet.
Dan komt de trechterfunctie toch weer op de bestaande aansluiting terecht.. Daar is het nu al (te)druk in de spitsen.

https://www.nieuwsplein33.nl/nieuws/352 ... -met-de-a1

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 13 jan 2023, 16:13

^^ Waar zou die aansluiting dan volgens jou moeten komen? Dichterbij Amersfoort is er geen ruimte.
Nog westelijker lijkt me vanuit oogpunt van landschap en aantrekkelijkheid niet gewenst...
Maar je hebt zeker een punt dat de capaciteit van de bestaande aansluiting niet toereikend is.

Een extra op- en afrit aan de westkant zou al verlichting kunnen bieden. Bijvoorbeeld in de stijl van de aansluiting Dordrecht aan de noordzijde van de A15. Of de nieuwe aansluiting Leiden-West van de A44. Langzaamverkeer buiten de aansluiting om over de A1 leiden zou bij uitbreiding in de westelijke kwadranten wel wenselijk zijn voor de veiligheid en doorstroming.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 13 jan 2023, 16:25

Het zou er zo uit moeten gaan zien. De zuidelijke variant valt dus af.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 13 jan 2023, 17:08

Hopelijk wel GOW-80. Dit gaat wel een verbetering brengen van de noordoostelijke delen van Vathorst naar Amsterdam v.v.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 jan 2023, 18:35

In Barendrecht is teveel naar het Rotterdamse tunneltracé gekeken: De Kilweg aan de oostzijde van de A29 heeft tot aan de rotonde met de Oude Trambaan momenteel 2x2 rijstroken. Het is dezelfde plek waar borden waren neergezet met emoticons.

Welnu, in beide richtingen wordt als proef ‘tijdelijk’ een rijstrook weggehaald met als doel dat er minder hard gereden wordt en minder geluidsoverlast is.

Als Rotterdam echt wordt geïmiteerd wordt dat dus permanent :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 jan 2023, 22:03

Daar hoeven ze vast niet Rotterdam voor te imiteren. Genoeg 'feiten' zijn vast zelf te produceren om die 1+1 te rechtvaardigen... :shutup:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 jan 2023, 19:01

Het ziet er nu zo uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 28 jan 2023, 16:30

Grappig wel dat de Carnissebaan ook een stukje 2x2 heeft en het verdere deel dat 2x1 is ruimte lijkt te hebben om er 2x2 van te maken. Hoeveel verkeer verwerkt die Kilweg eigenlijk?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 feb 2023, 13:31

Wat niet vermeld werd maar wel is gebeurd is: Ik zag zojuist dat de Vmax op dat deel van 70 naar 50 is gegaan. Inclusief een bord :J16: als excuses :roll:

Autosnelwegen.net

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » zo 05 feb 2023, 18:57

boe! schreef: vr 13 jan 2023, 16:25 Het zou er zo uit moeten gaan zien. De zuidelijke variant valt dus af.

Afbeelding
Ik werk vlakbij afrit Amersfoort Noord maar rij smiddags altijd door Nieuwland naar aansluiting Bunschoten. Daar is het ook best druk en ik denk dat die weg naar Vathorst het echt te druk maakt daar. Voor een dubbele rechtsaf onder het viaduct (rijrichting Noord) is geen ruimte denk ik, maar dat zou wel nodig zijn.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 04 apr 2023, 20:36

vanwege een te drukke A15 dacht ik: dan maar binnendoor.
Kom ik bij de Kilweg aan, krijg ik spontaan het idee dat "Palance & friends" niets anders doen dan straatracen of de auto in de berm parkeren met XXL-speakerset en deze vervolgens op 100% volume zetten met 100% hardcore

:facepalm: manmanmanman....

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 04 apr 2023, 20:56

^^ Maar, jij kon er gewoon langs en had geen extra vertraging op je alternatieve (sluip) route? :dyn_hyp:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 04 apr 2023, 21:12

^^ Om het niveau een beetje op niveau te houden: Ik vond best druk voor 2x1 (50km/h haalde ik niet, meer 20km/h-ish) -- die 2x2 ligt daar met een reden.

Daarnaast: er zijn letterlijk 0 maatregelen zichtbaar om iets van geluidswering te doen. Zelfs het aanleggen van een aarden wal gaat daar al wonderen doen (als men dan slim is, maakt de gemeente er gelijk een bijenberm van -- daar geeft Den Haag een paar k subsidie voor en je scoort nog meer punten)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 jun 2023, 9:49

Op Urk is de nieuwe Michiel de Ruyterbrug over de Urkervaart gisteren opgeleverd:

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... jk-geopend

De brug is nog niet open voor het wegverkeer omdat de nieuwe wijk en wegenstructuur ten zuiden van de Urkervaart nog aangelegd moet worden. Het is de derde wegbrug over de Urkervaart in Urk.

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 05 jun 2023, 9:54

Kek ding!

Je kunt er trouwens van alles in zien: een abstracte versie van de hoed van Michiel de Ruyter, een abstract christelijk kruis, een piemel of vinger in een vagina, een middelvinger van Vrijstaat Urk naar de rest van Nederland, enz. :rofl2:

Oftewel: al het Urkse in 1 brug. :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 06 jun 2023, 2:55

^^ Dat gaat me toch een brug te ver.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 09 aug 2023, 10:18

In Heerhugowaard wordt van 7 augustus tot 26 augustus de kruising van de Zuidtangent met de Westtangent vergroot. Bijna alle richtingen krijgen dubbele opstelstroken. https://www.dijkenwaard.nl/nieuws-en-be ... poortunnel
De Zuidtangent is afgesloten, de Westtangent is daarom alleen doorgaand te berijden.

Dit werk wordt uitgevoerd in voorbereiding op de ondertunneling van het spoor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 aug 2023, 21:50

Longread in NRC over problematiek met vrachtverkeer in de Hoekse Waard: dubbel in de nasleep van het ongeluk daar van vorig jaar (vrachtwagen gleed van dijk af, zeven doden) en de afsluitingen op de Haringvlietbrug.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/16/ee ... s-a4172093 (ik vermoed paywall) Wat me triggert is het volgende stukje en de 50 jaar achterstand van wethouder Van Waveren:
In grote lijnen is de gemeente Hoeksche Waard het hartgrondig eens met de zorgen van de bewoners over de onveiligheid en de overlast van het zware verkeer op het eiland, zegt wethouder Harry van Waveren (Lokalen Hoeksche Waard). „Maar we zitten met een achterstand van vijftig jaar bij het beheer van ons hoofdwegennnet. Die achterstand heb je niet zomaar even ingehaald. Dat is een zaak van lange adem.”

Sinds een jaar of vijf laten de gemeente en het waterschap Hollandse Delta, dat veel wegen op het eiland in beheer heeft, onderzoeken hoe de problemen het best kunnen worden aangepakt. Vooral het zuidwesten van het eiland, waar Pijl, Siepelinga en Sebrechts wonen, moet beter bereikbaar worden. Geschikte wegen voor vrachtverkeer zijn er niet, terwijl er wel een grote aardappelhandel gevestigd is: Kleinjan, merkwaardig genoeg gelegen in een stiltegebied even buiten Goudswaard. Kleinjan wil geen reactie geven.

„Dat is een heel lastig traject”, zegt wethouder Van Waveren. „Want aan de ene kant wil je wegen geschikt maken voor vrachtverkeer, aan de andere kant wil niemand zo’n verbrede weg in z’n achtertuin. Bewoners willen zo min mogelijk vrachtwagens langs hun huis.”

De eerste plannen zijn onlangs naar de tekentafel terugverwezen – de gemeenteraad wil meer keuzes hebben. „Inclusief bedrijfsverplaatsing”, zegt Van Waveren, doelend op de discussie over het verkeer van en naar de aardappelhandel in Goudswaard.
Ergens fascinerend dat de hele Hoekse Waard ten westen van de A29 geen enkele N-weg heeft behalve de N217 in het uiterste noorden. Je ziet daar inderdaad het probleem wel. Is dat iets dat we te danken hebben aan Plan 2000+? Ik bedoel, als alles ten westen van de A29 en ten zuiden van de N219 toch moest worden afgegraven om havengebied te worden, zullen ook geen normale plannen zijn gevormd voor een gestructureerder OWN (wat vanuit perspectief van de wethouder “ons hoofdwegennet” zal zijn)…

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 20 aug 2023, 7:32

Er liggen nog wel een aantal N400+ wegen, maar die hebben vooral een lokale functie.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 20 aug 2023, 7:42

waldo79 schreef: zo 20 aug 2023, 7:32 Er liggen nog wel een aantal N400+ wegen,
Niet ten westen van de A29. Daar ligt inderdaad alleen de N217.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...