Lokaal wegennieuws

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Lokaal wegennieuws

Bericht door Durashift »

Herstel van kades langs waterwegen komt (helaas) vaker voor in ons land maar ik lees nu dat die langs het Zandpad, tussen Maarssen en Breukelen, lang op zich heeft laten wachten én dat het slechts een deelreparatie is over 185 meter voor 1 miljoen euro.. :s

Ik weet nu dus eigenlijk pas waarom die verkeersregelaars daar aldaar staan en de wegafsluiting er is. Respect voor hen om dag in dag uit zo'n plek te moeten 'beveiligen'.
(..)Wie met de auto van Maarssen naar Breukelen wil moet al bijna een jaar omrijden. De kade langs de Vecht is verrot en staat op instorten. Deze week begint de gemeente met herstelwerkzaamheden. Dat leidt bij bewoners niet direct tot gejuich. "Het is gênant hoe lang dit duurt."
“Ik grap soms tegen mijn buren, er zijn hier twee mensen die echt hard werken aan het Zandpad, en dat zijn de verkeersregelaars,” zegt Niels Bossink.

Niels woont met zijn gezin aan het Zandpad. Volgens bewoners misschien wel de mooiste weg van de provincie Utrecht. Slingerend langs de Vecht kom je langs kasteeltjes, theekoepels en buitenplaatsen. Maar tot verdriet van bewoners het afgelopen jaar ook langs noodstoplichten, afzettingen, protestborden en verkeersregelaars. (..)
(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/389756 ... teeds-boos
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

Chris schreef: do 25 apr 2024, 20:10 Enschede:

De Oostweg in Enschede is de ontsluitingsweg tussen bedrijventerrein Euregio bedrijvenpark en Glanerbrug richting de N35/A35 en heeft hiermee een belangrijke functie aan de oostkant van Enschede. Haaks op de Oostweg ligt een belangrijke fietsverbinding die Enschede en Glanerbrug met elkaar verbinden via de Keppelerdijk en de Moerasspirealaan - Waterkerslaan. De twee verkeersstromen komen elkaar op de rotonde tegen waar vooral in de spits de afwikkeling en verkeersveiligheid in het gedrang komen. De beste oplossing voor de doorstroming en meest veilige oplossing voor fietsers en gemotoriseerd verkeer is deze stromen ongelijkvloers te laten kruisen door de Oostweg verdiept aan te leggen en een autotunnel te realiseren ter hoogte van de Keppelerdijk.

Bron: https://s2c.mercell.com/today/83461

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=52. ... 138/6.9387
De opdracht is gegund aan Heijmans voor een bedrag van €25 miljoen.

https://www.infrasite.nl/wegen/2024/12/ ... 5-miljoen/

Een schets op de site van gemeente Enschede:

https://www.enschede.nl/autotunnel-oostweg
Meer bitumen!
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Vanaf volgende week is de Stadhouderslaan tussen Soest en Baarn afgesloten tot einde jaar. Herinrichting, rioolwerkzaamheden, duikerherstel, etc.
Er is voor aanwonenden eenrichtingsverkeer ingesteld vanaf Baarn naar Soest. Toegang middels domotica, dus inbellen naar een telefoonnummer om de slagboom te openen. Bewoners kunnen max. drie telefoonnummers opgeven die in de database toegevoegd kunnen worden.

Ik las bij RTV Utrecht dat pakketdiensten geweerd worden, in die periode. Dus als je als bewoner PicNic wil of een pakket hebt of je bestelde bank van begin dit jaar staat op het punt van leveren.. dan kan dat dus ff niet. :nahzeg:

https://www.soest.nl/soest-in-ontwikkel ... ouderslaan

Na de herinrichting blijft het ook lastig voor de bezorgers.. want de parkeervakken die er nu nog her en der zijn langs de weg gaan verdwijnen, nieuwe komen er niet, alles moet op eigen erf van de bewoners. Want voor het maken van parkeervakken was bomenkap noodzakelijk en dat wilden omwonenden niet.. :nuts:

Het is toch wat, in deze tijd, dat een wegafsluiting middels slagbomen gehandhaafd wordt. De techniek wordt te goedkoop soms, denk ik weleens.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ander dingetje, ook in de regio Soest, maar van een provinciale wegbeheerder.

Tussen Soest (Zuid) en Soestduinen wordt het ook een paarse middenstreep en 60 km/h, volgende maand. :woop:
N413 wordt aangepakt tussen 25 augustus en 30 augustus.

Ach, het is een klein stukje. Volgens mij blijft er nog een klein stukje 80 km/h over, nabij Soesterberg.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392884 ... -onderhoud
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Geen idee waar dit te plaatsen. Berichten staan namelijk ook in A8-A9-topic. Past daarentegen niet meer daar, plus dat het uiteinde niets met de S154 te maken heeft.

Zaanstad gaat de verbinding tussen de Communicatieweg en de Dorpsstraat in Assendelft verbeteren/aanpassen.
Dit doet men vanwege toegenomen drukte door de bouw van nieuwe woningen, en voor de verkeersveiligheid.
https://www.zaanstad.nl/projecten/verbi ... ssendelft/

Fase 1: medio augustus – eind oktober 2025
Kruisingen Omzoom en Parkrijklaan
T-splitsing met afbuigende voorrang (nu verschrikkelijk om te rijden) wordt omgebouwd naar een rotonde.
Kruising Omzoom wordt een Largas-voorrangsplein.

Fase 2: tweede – derde kwartaal 2026
Kruispunten Dorpsstraat – Noorderveenweg en Waterrijklaan – Noorderveenweg
De rotonde moet worden omgebouwd tot een VRI-kruising, zie spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Fase 3: derde – vierde kwartaal 2026
Rotonde Noorderweg en fietspaden langs Noorderveenweg
Er komen vrijliggende fietspaden langs de Noorderveenweg.
De voorrangskruising Noorderveenweg - Noorderweg wordt omgebouwd naar rotonde.

Fase 4: eind 2026 -2027
Nieuwe inrichting Noorderweg
De Noorderweg krijgt deels fietsstroken, deels vrijliggend fietspad.

De ontwerpen van fase 1, 2 en 4 (behalve rotonde Noorderweg):
Afbeelding
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

De gemeente Wageningen heeft de Churchillweg ingericht als fietsstraat waarbij de auto, én buslijn 86, te gast zijn tussen de fietsers. Het project vormt onderdeel van het snelfietspad tussen Ede en Wageningen en kende een doorloop tijd van maar liefst 2,5 jaar.

Helaas pindakaas ging er bij het herinrichten iets fout waardoor buslijn 86 vooralsnog niet kan terugkeren op de Churchillweg. https://www.gelderlander.nl/wageningen/ ... ~a944ad05/ voor het verhaal in De Gelderlander.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Een fietsstraat laat zich moeilijk combineren met een busroute zeker op het gebied van comfort voor de verschillende weggebruikers. Nu waren de drempels voorheen van een formidabel formaat :yes:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Wat ik dus écht niet snap is dat men in de gemeente kennelijk niet verder denkt dan het pesten van de automobilist en daarmee juist gevaarlijke situaties veroorzaakt. Een fietsstraat over een busroute. Je verzint het niet... :nuts:
PeterSchoeber
autoweg

^^ In Wageningen dus wel. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Verkeersprojecten en Wageningen, geen gelukkige combinatie :|
PeterSchoeber
autoweg

^^ Gedoemd om te mislukken zul je bedoelen.
Met vriendelijke groet,

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ toch vind ik de kruising met de Hollandseweg (bij het tankstation) wel verbeterd. Het is duidelijker qua voorrang, meer ruimte ook.

Verders is de weg inderdaad lastig te rijden als automobilist omdat je haast altijd wel fietsend verkeer voor je hebt, naar mijn ervaring.
Waar je dan netjes achterblijft (omdat je dus met die middengeleiders zit waardoor je inhaalcapaciteit beperkt is) en de kinderbrommers je via de stoep voorbij steken..want niet snel genoeg.. :nahzeg:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik hoef niet zo vaak van de Campus naar het centrum v.v. Er bestaat ook nog een Rooseveltweg ;)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Schelpenpaadje »

Chris schreef: ma 26 dec 2022, 22:21 Een ander project in de categorie 'had eigenlijk een N-weg moeten zijn': de rondweg Wânswert.

https://www.noardeast-fryslan.nl/rondweg-wanswert

Het gebied tussen de N357 en de N361 heeft een fijnmazig wegennet met smalle (landbouw)wegen zonder een duidelijke hoofdroute. Veel verkeer maakt daarom gebruik van deze haarvaten van de wegenstructuur. De leefbaarheid en veiligheid in het gebied staan hierdoor onder druk. Fietsers delen vaak een rijbaan met auto’s, vrachtauto’s en landbouwverkeer. Dorpen met smalle straten worden doorsneden door drukke verkeersroutes.

In het GVVP 2010 van de voormalige gemeente Ferwerderadiel is daarom vastgelegd dat een hoofdroute door dit gebied wordt aangelegd om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren: een route tussen de N357 en de N361 via Burdaard, Wânswert en Marrum.

Wat ze hier eigenlijk zeggen: er is een weg van het type N-weg nodig in dit gebied omdat er alleen smalle landwegen zijn. Maar kennelijk is de gemeente de trekker van het project

Afbeelding
Drie jaar later en er zit geen schot in dit project.
De provincie heeft de toegezegde bijdrage zelfs flink verlaagd.
Bewoners zijn niet blij.

Wânswert dringt aan op actie voor rondweg https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/82476/ ... ndweg.html
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

De gemeente De Fryske Marren vervangt de komende tijd de brug over de Alde Sânsleat in het centrum van Terherne:

https://www.defryskemarren.nl/wegwerkza ... -sansleat/

De gemeente raadt aan om te rijden over de N359. Ik hoop dat men de N354 bedoelt.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^
De brug over de Alde Sánsleat in Terherne, midden in het dorp – tussen De Gouden Leeuw en ’t Schippershuis.
Klopt ook niet, beide restaurants liggen ten zuiden van de brug.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Het is maar net wat je referentiekader is. Kijk je op een kaart, dan ligt er een brug tussen die twee restaurants.
Dat je die brug niet over hoeft en dat dat is hoe in de volksmond "een brug tussen" gelezen wordt dat begrijpt de stagiair natuurlijk niet.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Kijk je op de kaart, dan ligt er een straat tussen beide restaurants, die naar de brug toe leidt.

De locatie van een brug ligt is het snijvlak tussen waterweg en verkeersweg. Het water loopt langs beide restaurants en dus kan de brug nooit tussen beiden liggen.

Beweren dat de brug tussen de restaurants ligt is zoiets als beweren dat Utrecht tussen Den Haag en Rotterdam ligt.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Nogmaals, dat begrijpt de stagiair natuurlijk niet.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik ben ter plaatse niet bekend en heb naar aanleiding van bovenstaande discussie even op StreetView gekeken. En eerlijk gezegd vraag ik mij af waar deze 'discussie' over gaat. Ja inderdaad, beide etablissementen liggen ten zuiden van het water en de brug, maar de aanduiding van de gemeente 'midden in het dorp – tussen De Gouden Leeuw en ’t Schippershuis' geeft voor personen die enigszins bekend zijn in die hoek volgens mij perfect aan om welke brug het gaat. En daar zou het in een nieuwsbericht/persbericht toch om moeten gaan lijkt mij.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Gouden Leeuw, bekend uit een boekenserie die zich in het dorp afspeelt. ;)

Ik heb vroeger al die boeken gelezen.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Wie niet Chris! Ik heb zelfs, als 60 plusser, nog al die boeken uit mijn jeugd bewaard.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb ze in de jaren '90 gelezen. Ik wist toen wel dat het al wat ouder was, maar niet dat het toen al rond de 40 jaar daarvoor geschreven was. Toch wel wat tijdloos, voor een tiener die de boeken nu leest zou dat verschil groter zijn denk ik. Het eerste boek was van 1949 zie ik. Ik ben ook ooit eens met een feestje in Terherne geweest. Ik vraag mij af of de jeugd die boeken nu nog leest.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik lees al een tijdje alle 59 klassieke delen voor aan mijn oudste dochter. Wel leuk, ik heb ze zelf nooit allemaal in volgorde gelezen, omdat ik ze in de loop van zo'n 20 jaar heb verzameld. Er wordt nog wel eens terugverwezen naar eerdere gebeurtenissen, dus die heb ik nu weer redelijk helder.

Overigens, er komen ook heel wat fictieve plaatsnamen in voor, waarvan de meeste duiden op een vrij natte bodemgesteldheid: Lenten, Jonkersveen, Rietsloot, Krooswijk en Kleiveen kan ik zo opdreunen. En natuurlijk 'de stad', waarvan men zegt dat daarmee Sneek bedoeld wordt.
Ook zijn er straatnamen zoals het Raadhuisplein, Dorpsstraat, Achterweg en het Kerkpad.

Toch ben ik als fervent Kameleonlezer nog nooit in Terherne geweest. Misschien ook wel omdat ik ergens de magie van de verhalen intact wil laten, en omdat locaties en objecten qua ligging toch nooit helemaal kloppen met de boeken. Maar misschien wel leuk om toch nog eens de sfeer te proeven.

Overigens wordt in de tweede speelfilm (die films laten erg weinig heel van de boeken, helaas) gerept over de aanleg van rijksweg 23 die door de boze dorpsbewoners geblokkeerd wordt. Had men enig huiswerk gedaan, dan had men op zijn minst rijksweg 43 genoemd... Of 32, 38 of 40...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

De boeken spelen in een fictieve wereld. Waarvan elementen wel zijn gebaseerd op de werkelijkheid.

Verschillende plaatsen hebben zichzelf in het verleden als Kameleondorp op de kaart geprobeerd te zetten. Wat Terherne uiteindelijk het best is gelukt. Waarbij heeft geholpen dat de uitgever is aangehaakt. Dat de verhalen nog steeds populair zijn blijkt wel uit het nog altijd succesvolle bedrijf dat activiteiten en uitjes verzorgt in en rond het dorp: https://kameleonterherne.nl/

De films rondom de Kameleon van regisseur Steven de Jong zijn op verschillende plaatsen in Fryslân -en zelfs daarbuiten- opgenomen. Veel scènes in het dorp Lenten zijn gefilmd in het mooie Friese stadje IJlst. Bij enkele filmlocaties zijn plaquettes te vinden.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Mogelijk komt er volgend jaar een verbod voor (doorgaand) motorfietsen in Amerongen.
(..)Het college van burgemeester en wethouders van Utrechtse Heuvelrug heeft plannen om met behulp van camera's een motorverbod in te stellen in Amerongen. Motoren worden dan op weekeinde- en feestdagen tussen 1 maart en 1 november verboden.

Er zijn al langer klachten van omwonenden over overlast door motoren. Zo werden bij een telling op een zomerse zondag vorig jaar ruim 450 motoren in het dorp geteld.

Het plan is om de maatregel te handhaven met behulp van camera's op alle toegangswegen van het dorp. Inwoners worden uitgezonderd van het verbod, dus zij kunnen nog altijd met de motor het dorp in en uit. Op doordeweekse dagen verandert er voor motorrijders niets.
(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/396432 ... feestdagen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zou zoiets ook op de N225 worden ingesteld? Binnen de bebouwde kom is de gemeente misschien wegbeheerder, al hoeft dat niet standaard zo te zijn.

Vanaf het dorp gaat ook de weg naar de Amerongse Berg, die wel populair is onder allerlei recreatief verkeer.

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Om welke wegen gaat het concreet? De veerpont naar Eck en Wiel moet ook nog bereikbaar blijven.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Het gaat alleen om het 'oude dorp' in Amerongen. Eerder dit jaar is al een concept-verkeersbesluit gepubliceerd.
:arrow: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -19224.pdf
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Plaatje uit bovenstaande PDF:
Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ :hm: dus eigenlijk alleen het niet mogelijk maken om naar en van de lekdijk / veerpont te rijden.. terwijl de lekdijk richting Wijk bij Duurstede nog tot eind volgend jaar is afgesloten.. dus haast heeft het dan niet..lijkt mij.

Zelf ervaar ik toch vooral veel (motor)recreatieverkeer over de doorgaande wegen (N225) én inderdaad naar/van de Amerongse Berg. Ik had wel verwacht dat die binnen de handhaving zou vallen. Maar misschien wordt dat lastig qua beheer omdat aan de andere kant de gemeente niet meer wegbeheerder is en motorrijders dan pas óp de berg met een geslotenverklaring en camera geconfronteerd worden (komende vanaf Scherpenzeel / Overberg dan natuurlijk). :dontknow: