Lokaal wegennieuws

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt »

Schelpenpaadje schreef: ma 20 okt 2025, 8:40
Chris schreef: ma 26 dec 2022, 22:21 Een ander project in de categorie 'had eigenlijk een N-weg moeten zijn': de rondweg Wânswert.

https://www.noardeast-fryslan.nl/rondweg-wanswert

Het gebied tussen de N357 en de N361 heeft een fijnmazig wegennet met smalle (landbouw)wegen zonder een duidelijke hoofdroute. Veel verkeer maakt daarom gebruik van deze haarvaten van de wegenstructuur. De leefbaarheid en veiligheid in het gebied staan hierdoor onder druk. Fietsers delen vaak een rijbaan met auto’s, vrachtauto’s en landbouwverkeer. Dorpen met smalle straten worden doorsneden door drukke verkeersroutes.

In het GVVP 2010 van de voormalige gemeente Ferwerderadiel is daarom vastgelegd dat een hoofdroute door dit gebied wordt aangelegd om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren: een route tussen de N357 en de N361 via Burdaard, Wânswert en Marrum.

Wat ze hier eigenlijk zeggen: er is een weg van het type N-weg nodig in dit gebied omdat er alleen smalle landwegen zijn. Maar kennelijk is de gemeente de trekker van het project

Afbeelding
Drie jaar later en er zit geen schot in dit project.
De provincie heeft de toegezegde bijdrage zelfs flink verlaagd.
Bewoners zijn niet blij.

Wânswert dringt aan op actie voor rondweg https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/82476/ ... ndweg.html
Inmiddels zo'n beetje driekwart (of 30) jaar verder. Dorpsbewoners hebben het volgende bedacht om het wederom onder de aandacht te brengen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dorpsentree oostkant: https://maps.app.goo.gl/k8RLgKeQeQ3xaNW69
Creatie: https://maps.app.goo.gl/x4WZeuedfJE9GjJx9

Noordwestelijk en zuidoostelijk van Wânswert/Wanswerd nog RONA zonder kantmarkering...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Re: Lokaal wegennieuws

Bericht door Chris »

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... rens-baalt

Een slagboom op de Kleiweg tussen Emmeloord en Marknesse die als dosering werkt. Elke 30 seconden wordt een voertuig doorgelaten.

Dit is een reguliere erftoegangsweg, die geen fietspaden heeft (zoals heel veel erftoegangswegen in Flevoland). Het probleem is eigenlijk dat ze aan de 'verkeerde' kant van Marknesse nieuwe wijken aan het bouwen zijn, terwijl de N331 aan de andere kant ligt. Eigenlijk zou er een zuidwestelijke rondweg met brug over de Zwolse Vaart moeten komen.

Iets vergelijkbaar speelt met Dronten-West. Daar zijn veel huizen gebouwd maar de buitenwegen waren niet geschikt als invalsweg. Je moet nogal omrijden om de N307 richting Lelystad te bereiken. En ja, zelfs in Dronten staan files op die weg naar de N711 / N307 toe.

Die wil men vermijden dus zijn er ook slagbomen op de buitenwegen gekomen daar. Eigenlijk moet de gemeente die wegen verbeteren met een vrijliggend fietspad.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Slagbomen tegen sluipverkeer in een bijna lege en vanaf de tekentafel ingerichte provincie als Flevoland is wel weer een nieuw dieptepunt :shutup:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Hier toch nog een voorbeeld van een ETW daar in die polder welke nog wel een vrijliggend fietspad ernaast krijgt:

https://www.onsnoordoostpolder.nl/l/ons ... orsterbos/

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De gemeente Oirschot wil een 1,4 kilometer lange verbindingsweg naast de A58 aanleggen, tussen de Kempenweg en de Eindhovensedijk.

De Raad van State heeft vandaag de bezwaren tegen het project verworpen.

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wat wordt de uitbouwstandaard?
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Volgens mij ETW60 als ik het goed herinner.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Is daar echt sprake van een verkeersprobleem? Ik zag op de kaart dat de Eindhovensedijk en de Kempenweg nu niet goed op elkaar aansluiten, maar daar lijkt me dit een nogal luxe oplossing voor.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ je zou haast denken dat dit op verzoek van Defensie is. De kazerne is de enige bestemming die kant op.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Ds79m schreef: wo 22 jul 2026, 20:29 Is daar echt sprake van een verkeersprobleem? Ik zag op de kaart dat de Eindhovensedijk en de Kempenweg nu niet goed op elkaar aansluiten, maar daar lijkt me dit een nogal luxe oplossing voor.
Het verkeer daar moet nu door allerlei substandaard smalle wegen wat een hoop overlast geeft. Na deze verbindingsweg wordt op de oude locaties een doorfietsroute aangelegd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Maar is “het verkeer” zo veel dan? Van dat terrein van defensie zou ik zeggen dat ze best de aansluiting Best kunnen gebruiken, en voor de rest is er daar niet zo veel.
boriq
polderweggetje

Bericht door boriq »

GuteFahrt schreef: wo 20 mei 2026, 9:45
boriq schreef: ma 15 dec 2025, 11:47
Enschede:

In Melvin verschijnen de eerste langdurige afsluitingen van de Oostweg en aangrenzende straten vanaf voorjaar 2026:
De Oostweg zelf is drie weken dicht van apr-mei 2026: https://melvin.ndw.nu/public/all-situation/534306
De Moerasspierlaan (de woonwijk in) en het eerste stukje van de Keppelerdijk (ri. westen) zijn zelfs van maart 2026 - eind 2027 dicht: https://melvin.ndw.nu/public/all-situation/580635
Een paar foto's van afgelopen weekend:

1.Haverkampweg net ten zuiden van de wijk Eekmaat. Aarde stapelt al op...
< knip >

2.Overzicht kruising Keppelerdijk <> Oostweg gezien vanaf de Moerasspirealaan. Hier was tot voor kort een rotonde. Verder valt er nog weinig te zien.
< knip >

Aankomende zomer staan dus nog voorbereidende werken op het programma. De tunnel zelf zal volgend jaar aangelegd worden is de bedoeling...
De gemeentelijke website heeft een update gekregen, daarmee ook de planning en ook het ontwerp lijkt, planning is nu:
- Maart tot en met oktober 2026: Omleggen riolering en voorbereiden verleggen kabels en leidingen
- September 2026 tot en met februari 2027: Verleggen kabels en leidingen
- Februari en maart 2027: Aanleg tijdelijke rijbanen om de tunnelbak heen
- Voorjaar 2027 - voorjaar 2028: Aanleg tunnelbak
- 4 weken rond de meivakantie 2027: Aansluiten tijdelijke rijbanen op bestaande rijbanen Oostweg
- Eind 2028: Oostweg helemaal klaar
Eerdere ontwerpen lieten de rotonde aan de oostzijde aansluiten op de Moerasspirealaan (de noordelijke straat), dat lijkt nu omgedraaid te zijn naar de Waterkerslaan (de zuidelijke straat). Een logische keuze, aangezien de Waterkerslaan een grotere betekenis heeft voor m.n. het fietsverkeer richting de zuidrand van Glanerbrug. Ook is de kruising bovenop het viaduct aangepast

Oud:
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Bijzonder, zo'n afrit die uit lijkt te komen op een inritconstructie van een fietsstraat.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Gisteren reed ik weer eens binnendoor via de Bovenhaarweg in Leersum (hoog). Eerder was mij al opgevallen dat men donkergrijs grid ruim in de bermen had aangebracht, na de winter volgens mij. Vond ik toen wel tof, want her en der zaten er wel wat gaten in de kant.

Maar nu, nu het grid een beetje ingereden is en dus gezakt.. viel mij op wát ze eigenlijk gedaan hebben, met behulp van een streetviewbeeld van vorig jaar. Men heeft dus bestaande verharding en stukje bermgras uitge'hakt' lijkt het wel en daar grind op gestrooid. Hierdoor is de rijbaan effectief smaller geworden en kunnen auto's elkaar dus niet meer, fatsoenlijk, passeren door even op de kanten te rijden. Zoals op de streetview foto te zien is.

https://www.google.nl/maps/place/Leers ... FQAw%3D%3D

Gevolg is dat ik de versmalling niet voorzien had bij twee tegemoetkomende fietsers.. want het hoogteverschil tussen het bestaande asfalt en de grindlaag was optisch niet gering, vond ik. Die fietsers kunnen ook niet zomaar dat grind op, aan hun kant. Dus snelheid er uit en toch ff een rukje naar rechts aan het stuur om een botsing te voorkomen. Bizar.

Voortaan maar helemaal via de Haarweg rijden (en dus niet afsteken), wat misschien ook wel de bedoeling van de wegbeheerder is geweest om dit stukje onaantrekkelijker voor autoverkeer te maken. :s
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Toevallig heb ik daar een paar weken geleden ook gereden en mij viel het hoogteverschil ook al op.

Langs de Scherpenzeelsweg (die er op aansluit) hebben ze een paar jaar geleden van die tegels als kantverharding gelegd die soms wat los lijken te liggen. Maar omdat dit een lange rechte weg is, rijdt het verkeer er vaak 60 of nog meer. En het is smal, dus je hebt voortdurend geluidshinder omdat er verkeer op die dingen rijdt. Ik vraag mij wel eens af of dat aspect meegenomen wordt in het ontwerp van dit soort wegen.

In Flevoland hebben ze rammelstroken langs de GOW-80, maar daar rijdt het verkeer niet overheen, op dit soort ETW-60 is er voortdurend verkeer dat er wel overheen rijdt. Ik zou niet blij zijn met zoiets voor m'n huis.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Klopt, die grasbetonblokken met een opstaand richeltje hebben ze een aantal jaar geleden ter vervanging neergelegd. Gelukkig niet overal.. het is grotendeels kruislings, dus probeer ik alleen aan de kant te gaan als ik die vlakke blokken aan mijn kant heb.

Ik snap niks van dat ontmoedigen bij een grasbetonblok met een richeltje erop. Je legt die blokken toch juist neer om de berm te beschermen en verkeer (veiliger) te laten passeren, lijkt mij. Met een vlak blok is dat precies voldoende, naar mijn mening.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Chris schreef: wo 12 aug 2026, 15:35 Ik vraag mij wel eens af of dat aspect meegenomen wordt in het ontwerp van dit soort wegen.
Ik heb een project voorbereid waarbij recent een reconstructie van een ETW60 van 5,50 m breed opgeleverd is. Grasbetom aan beide zijden voor uitwijkend vracht-/landbouwverkeer waarvoor we een geluidsreducerend type grasbetonsteen hebben gebruikt en dat verschil hoor je echt wel. Overigens ook dunne sprayplast als 1-3 markering omdat je vaak ook gerammel over thermoplast hoort, en helaas lukt het hier maar niet om die 1-3 een keer achter ons te laten, dus dan maar zo.

Dus antwoord op je vraag: er wordt (soms) over nagedacht. ;)
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Het kan ook met wegenverf ter hoogte van woningen:
https://maps.app.goo.gl/wzcG9PQEgRJ6be3A7?g_st=ac

Moet je het alleen wel om het jaar bijhouden, want het verkeer rijdt er bij ETW's standaard overheen.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Het is de bedoeling de in/uitvalsweg aan de oostkant van Sneek (Oppenhuizerweg) tussen het centrum en de Ring deels te reconstrueren. Dan wordt het een fietsstraat, Vmax 30 en nog een extra rotonde.

Alle details: https://sudwestfryslan.nl/onderwerp/her ... weg-sneek/

Huidige situatie

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Dom ontwerp. Een woonerf creeren op een gebiedsontsluitingsweg, hoe verzin je het.
:facepalm:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor 1975 was die weg zelfs de enige (!) doorgaande weg van Sneek.

Sneek was de enige stad op de route van de rijksweg 43 die geen rondweg had gekregen (tussen de Afsluitdijk en Groningen). Ik heb mij niet verder verdiept waarom dat was, maar het is wel opmerkelijk. Wellicht te duur.

Zoals wellicht bekend was de rijksweg 43 al in de periode 1938-1960 als een nieuwe enkelbaans weg aangelegd van de Afsluitdijk tot Groningen. De A7 is er later grotendeels overheen gebouwd. Maar Sneek was dus de enige plaats op die hele route waar je na de voltooiing van rijksweg 43 in 1960 nog doorheen moest. Pas in 1975 is de stadsrondweg geopend.

https://www.wegenwiki.nl/A7_(Nederland) ... _bij_Sneek