[F] Oude beelden uit Frankrijk

Moderator: Moderatoren

JanVerhoeven
verkeersader

Re: [F] Oude beelden uit Frankrijk

Bericht door JanVerhoeven »

^^ apart dat ze de taxi nemen van Gare du Nord naar d'Austerlitz en klagen over de verkeersdrukte, naar mijn idee is het als vanouds standaard om tussen de 'oost-stations' met metrolijn 5 te reizen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Een uur om van Nord naar Austerlitz te gaan is aan de krappe kant, is mijn ervaring. Ik heb het zelf nooit zo gepland op al mijn reizen via Parijs (toch wel aardig wat in de periode 2009-2010, en ik heb meermaals tussen Nord enerzijds en Austerlitz/Lyon/Montparnasse/Bercy anderzijds of omgekeerd gereisd). Wie de metro in Parijs een beetje kent kan een aansluiting van een uur wel halen, maar je moet vooral niet met vertraging aankomen in Parijs. Tussen Nord en Lyon lukt het wel, want dan neem je RER D en die heeft maar één stop. Maar naar Austerlitz neem je inderdaad metro 5, en die heeft acht tussenstations. Naar Montparnasse is het met metro 4 al helemaal behelpen: 13 tussenstops en vanaf metrostation Montparnasse-Bienvenüe nog zo'n tien minuten ondergronds lopen om bij het treinstation te komen; je bent doorgaans sneller en hoeft minder te lopen door RER B naar Denfert-Rochereau te nemen (maar 3 tussenstops) en dan metro 6 (2 tussenstops) naar Montparnasse.

(Voor de volledigheid de andere stations vanaf Nord: naar Bercy neem je RER B + metro 14, naar Saint-Lazare RER E, naar Est metro 4 of 5 of de 700 meter tussen beide stations lopen wat ongeveer 10 minuten kost)

Ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat iemand de taxi neemt als hij veel of zware bagage mee heeft. Nu was dat in 1979 misschien nog wat anders, toen koffers op wieltjes praktisch nog niet bestonden. Dan zat je wel te sjouwen met een zware koffer en dan is de metro of RER niet ideaal. Ook als je met een heel gezin bent kan de taxi misschien wat handiger zijn dan een rit in de vaak drukke metro.

Sowieso zou ik iedereen die dit nog nooit eerder gedaan heeft adviseren om meer dan één uur de tijd te nemen voor een overstap tussen twee Parijse stations, zeker ook omdat zo'n overstap doorgaans tussen twee reserveringsplichtige treinen zal zijn en je je aansluiting niet wil missen. Tenzij beide treinen op één boeking staan kan je ticket anders ook vervallen bij zo'n vertraging.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 03 okt 2025, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Coen Tunnel schreef: wo 03 sep 2025, 15:20 Ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat iemand de taxi neemt als hij veel of zware bagage mee heeft. Nu was dat in 1979 misschien nog wat anders, toen koffers op wieltjes praktisch nog niet bestonden. Dan zat je wel te sjouwen met een zware koffer en dan is de metro of RER niet ideaal. Ook als je met een heel gezin bent kan de taxi misschien wat handiger zijn dan een rit in de vaak drukke metro.
Inderdaad. En wat nog wel gerealiseerd moet worden is dat het best kan voorkomen dat je op Gare du Nord in een rij mag gaan aanschuiven om een taxi te kunnen krijgen. Daarmee kan je als je pech hebt ook nog een kwartier of langer kwijt zijn waardoor het qua tijd allemaal nog wat krapper kan worden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Daarom doe ik mijn treinreizen meestal met rugzak. Overigens wel herkenbaar dat het risico op vertraging van je trein naar Parijs de reden moet zijn om wat meer in te plannen dan dat uur voor je overstap. Pak dan toch liever een trein eerder en ga lunchen nabij het Parijse vertrekstation (of avondeten in dit geval). Drie uur trein tussen Brussel Zuid en Parijs trouwens - de HSL heeft daar wel veel gebracht. Net zoals ik in bredere zin denk dat van de drie getoonde vervoersmiddelen je reis naar Benidorm met de trein het meest verbeterd zal zijn.

Wegensentiment bij mij vooral op:
5.00: Bison Futé-kaart (al rijden de heren hier gewoon over de snelweg)
7.40: oud APRR-logo (wat ook nog mooi laat zien welke snelwegen de kern van hun net vormen)
8.15: een 2x2 A7
14.50: een DRIP! En op de achtergrond Franse bewegwijzering oude stijl.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Leuke film, je kunt de sfeer tijdens die lange ritten over de autoroutes van toen goed proeven. Brengt mooie herinneringen terug bij mij :yes:
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Coen Tunnel schreef: wo 03 sep 2025, 15:20 ^^ Een uur om van Nord naar Austerlitz te gaan is aan de krappe kant, is mijn ervaring.
Ben je niet in de war met Montparnasse? Austerlitz is 15 minuten met de metro en 2x 5 minuten lopen. Officieel staat er 45 minuten voor.

Maar goed, 1979, wie in België kende toen het RATP net of wist waar hij heen moest om de metro te nemen. Het is niet alsof je dat even op het internet kon opzoeken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat soort weetjes stonden dan vaak wel uitgelegd in bijvoorbeeld de internationale dienstregelings-boekjes. Die had je misschien zelf niet, maar je reisagent wel, en die kon het je wel vertellen. Je kreeg het eventueel op stencil mee.

Variant op hoe wij in Nederland heel veel wegen-weetjes haalden uit het jaarlijkse ANWB Handboek en publicaties als Het Beste Boek voor de Weg. Toen groot, in internet-tijden allemaal volkomen overbodig geworden en daarmee hoogstens een herinnering voor de forummer van boven de 45 ...
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ en daarbij, de ratp-plattegronden waren destijds ook al prima leesbaar en op ieder station vindbaar. Je moest het alleen ter plekke nog even uitzoeken, maar dat gold in die tijd voor zoveel (de toeslagen op Zaventem zijn daar wel een mooi voorbeeld van!).

Rugzakken bij treinreizen is trouwens bijna onmisbaar. Het geeft je zoveel meer bewegingsvrijheid.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ben indertijd in menige stad aangekomen, waar je bij het eerste metrostation dat je tegenkwam (vaak dat van het vliegveld) een papieren kaartje van het metronet pakte. Dat had je dan je hele verblijf in een binnenzak/broekzak zitten. Op dezelfde manier hingen er veel meer netkaarten in stations dan nu, want alle ter plaatse onbekende passagiers hadden wel even een regelmatige check nodig. Heel veel meer dan twee minuten zal dat je nooit gekost hebben.

Op dezelfde manier als er trouwens ook veel meer klokken hingen in de openbare ruimte - allemaal verdwenen doordat iedereen nu alles op zijn telefoon heeft staan.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik denk dat je het nemen van een taxi van het ene naar het andere station in Parijs ook wel in het tijdsbeeld moet zien. Een metro pakken was ook toen helemaal niet zo complex, maar toch wel een soort ver-van-mijn-bed-show voor genoeg mensen, die waarschijnlijk überhaupt nog nooit een metro hadden genomen, of misschien een keer in Brussel, toen Oom François erbij was en alles regelde.

Aangezien Brussel-Benidorm met de trein al een gigantische onderneming was, waarbij ik al moe word als ik er naar kijk, kan ik me voorstellen dat je voor dat stukje in Parijs niet moeilijk wilt doen, en je lastige vragen wil vermijden als:

-waar vertrekt die metro vanaf Gare du Nord?
-hoe weet ik welk perron ik moet hebben of op dat perron welke metro de juiste is?
-waar koop ik tickets en welke moeten wij hebben?
-moeten de kinderen ook tickets?
-moet je die ergens afstempelen?
-hoe zeg je dat eigenlijk allemaal in het Frans?
-hoe lang duurt de rit?
-mogen die grote koffers wel mee in de metro?
-hoe weet je waar je moet uitstappen?
-hoe kom je van het metrostation naar het treinstation?

Dan maar even 50 Franse franc stukslaan op een taxi die je gewoon van deur tot deur brengt. Dat scheelt weer één zorg op zo’n lange reis.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Tsja, mensen die extreem onhandig of zelfs angstig zijn op het gebied van openbaar vervoer bestaan hedentendage nog steeds. Al is het niet zo waarschijnlijk dat deze mensen met de trein naar Benidorm zullen reizen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Egbert schreef: do 04 sep 2025, 10:46
Coen Tunnel schreef: wo 03 sep 2025, 15:20 ^^ Een uur om van Nord naar Austerlitz te gaan is aan de krappe kant, is mijn ervaring.
Ben je niet in de war met Montparnasse? Austerlitz is 15 minuten met de metro en 2x 5 minuten lopen. Officieel staat er 45 minuten voor.
Ja, het kan op zich in een uur. Dat zul je vaak ook wel halen. Relaxt is het echter niet, je voelt je al gauw gehaast als je met vertraging in Parijs aankomt. En nog veel meer dan vroeger zijn aansluitende treinen nu eigenlijk altijd reserveringsplichtig.
Pino schreef: do 04 sep 2025, 11:50 ^^ Ben indertijd in menige stad aangekomen, waar je bij het eerste metrostation dat je tegenkwam (vaak dat van het vliegveld) een papieren kaartje van het metronet pakte. Dat had je dan je hele verblijf in een binnenzak/broekzak zitten. Op dezelfde manier hingen er veel meer netkaarten in stations dan nu, want alle ter plaatse onbekende passagiers hadden wel even een regelmatige check nodig. Heel veel meer dan twee minuten zal dat je nooit gekost hebben.
Die metroplattegronden waren vroeger best handig. Twee jaar terug had ik in Shanghai nog zo'n ding op zak, met zo'n groot netwerk, een ander schrift, en Google Maps wat daar niet helemaal up-to-date is toch wel handig.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: do 04 sep 2025, 12:28 Dan maar even 50 Franse franc stukslaan op een taxi die je gewoon van deur tot deur brengt. Dat scheelt weer één zorg op zo’n lange reis.
Absoluut. Behalve als je daarmee dus zo in het verkeer terecht komt (wat op dit tijdstip voorzien was) dat dát er weer voor zorgt dat je je aansluiting toch nog mist. Waar dat met de moeite van een metro allemaal goed was afgelopen.

Tegenwoordig lijkt het me eigenlijk best relaxed, Brussel-Benidorm met de trein. Je hoeft op dag 1 niet heel vroeg op te staan om met één overstap buiten Parijs halverwege de avond in Barcelona aan te komen; volgende ochtend na je ontbijt nog vijf uur Barcelona-Alicante.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Dit is toch een film? Gesteld dat dit daadwerkelijk waarheidsgetrouw is opgenomen (m.a.w. de camera draait daadwerkelijk in één lange marathon van treinreizen zoals we die te zien krijgen in de film en niet op verschillende draaidagen) dan lijkt het me aannemelijk dat er een crew mee reist met film apparatuur, in ieder geval een camera man, wellicht nog een geluidsman, en misschien nog ondersteuning. Allen met bagage. De metro ligt dan echt totaal niet voor de hand.

Overigens had de Parijse metro tot 1991 ook nog een eerste klasse.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De poging om het waarheidsgetrouw te maken, vanuit het perspectief van de kijker, staat inderdaad wel op wat gespannen voet met wat praktisch is met zo'n crew. De taxi zal dan zeer praktisch zijn geweest voor zo'n team, maar het ondergraaft het kijkersperspectief wellicht wat.

Jambers maakt daar een heel eerlijke opmerking over ergens in zijn verhaal: dat ze X uur onderweg waren geweest, maar daarvan Y uur specifiek aan het draaien waren geweest dus Z uur reële reistijd. Maar hoe laat hij na zijn lange eerste reisdag vanuit Perpignan vertrokken is, en hoe het Spaanse stuk eruit zag? Met een AP-7 die in 1979 al klaar was, moet het een uur of 6-7 rijden zijn geweest, dus dan duidt de 'aankomst' gefilmd in het donker op hetzij een vrij laat vertrek, hetzij op ook weer veel filmen onderweg.

Hoe dat in de treinreis doorliep, moet je nog veel meer raden. Daar raak ik bij Port Bou ergens de draad kwijt wat ze nou precies hebben gedaan. Ik kan me best indenken dat ze een trein eerder naar Parijs hadden gepakt vanuit Brussel om daar goed te kunnen filmen. Dan zit er dus meer Parijse tijd in dan dat ene uur. Maar het had in werkelijkheid wel binnen dat uur gekund, dus dan ondergraaft het het kijkersperspectief niet. Behalve dan dat je met het gevoel blijft zitten "waarom die taxi als de kijker eerder met de metro was gegaan?"
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Met alle respect voor de gemiddelde kijker, maar ik betwijfel of die er 50 jaar terug echt van op de hoogte was hoe je het beste door Parijs kon reizen. Het gaat met dit soort reportages toch vooral om een algemeen beeld hoe het is om naar Spanje te reizen met verschillende vervoersmiddelen.

Waarbij ik door de manier waarop die treinreis verliep, met terugwerkende kracht wel beter kan begrijpen dat nog tot in deze eeuw honderdduizenden mensen uit de Benelux zonder morren eindeloos opgevouwen in een touringcar de reis naar Benidorm deden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Off topic: Ik heb één keer een TGV rit gemaakt van Nederland naar Lamballe, met dus een overstap in Parijs. Daar werd ook een uur overstaptijd minimaal voor ingepland, maar mocht de aansluiting niet gehaald worden door problemen met onderliggend openbaar vervoer in Parijs zou het geen probleem zijn om de volgende trein te nemen volgens de dame van het toenmalige NS Internationaal. Prima, ik bleek genoeg tijd te hebben om nog wat duiven te voeren op het stationsvoorplein. Ik was wel blij dat ik al bij Montparnasse was, want van de metro naar het treinstation zelf is nog een doolhof doorworstelen van allerlei ondergrondse gangen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

De vroegere N23 (huidige D323) aan de oostzijde van Connerré, ten oosten van Le Mans. Locatie in Streetview.

Afbeelding

Via Mémoire2Ville op X