Afbeelding

[D] veerdiensten over de Elbe

Moderator: Moderatoren

frekej
zandpaadje

[D] veerdiensten over de Elbe

Bericht door frekej » ma 27 jul 2015, 10:34

We rijden zaterdag richting Denemarken. Gezien alle drukte om Hamburg, overwegen we de veerboot van Gluckstadt naar Wischhafen te nemen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn de wachttijden voor de veerboot net zo lang als de files?

Mandelsoft
expressweg

Re: Veer Gluckstadt Wischafen

Bericht door Mandelsoft » ma 27 jul 2015, 10:39

Ik ben via deze route zes of zeven jaar geleden gegaan. We moesten inderdaad vrij lang wachten. Houd rekening met wachttijden van een uur of meer.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 27 jul 2015, 10:50

Inderdaad. Het zijn kleine bootjes die een relatief lang stuk moeten varen. Ik heb er een vrijdagavond wel 2,5 uur op mijn beurt gewacht (enkele wachtrij van circa 150 voertuigen). De ponten worden ook voor lokaal vracht- en landbouwverkeer gebruikt alsmede verkeer van/naar Cuxhaven naar het noorden. Met 4 vrachtwagens kunnen er nog maar een tiental auto's mee.

Op zondag een aardig alternatief, maar niet gedurende weekdagen en spitsuren. Ik weet niet hoe druk het zaterdag is of tijdens schoolvakanties. Minder vrachtverkeer maar wellicht meer caravans.

Over 20 jaar ligt de doorgetrokken A20 er wellicht, met een tunnel onder de Elbe ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jul 2015, 12:55

Vorige week zondag hoorde ik over 1.5 uur wachttijd op de NDR.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 27 jul 2015, 21:07

^^ En ik afgelopen vrijdag ook.
Terwijl mijn vertraging rond Hamburg in totaal 1 uur geweest is.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jul 2015, 21:22

De veerdienst vaart elk half uur, bij drukte elke 20 minuten.

Het zijn inderdaad vrij kleine schepen, dus bij een wachtrij van 100 of meer voertuigen loopt de wachttijd snel op tot richting een uur of meer. De overzet duurt ook 25 minuten.
Afbeelding

Het probleem met dit soort veerdiensten is dat grote veerboten duur zijn en bovendien het laden en lossen erg lang duurt ten opzichte van de overzettijd. Dat is ook de reden dat er nog relatief weinig veerdiensten van dit kaliber zijn (korte overzet, groot verkeersaanbod). Meestal zijn ze vervangen door een brug of tunnel. Dat is hier ook gepland, maar zal nog wel minstens na 2022 duren.

Als je de files op de A7 wilt vermijden kan je ook via de A1 en A21 rijden. Na Bad Segeberg kan je dan via de B205 terugsteken naar de A7, of later bij Kiel. Overigens is deze route op zaterdagen ook vaak niet filevrij bij Hamburg, alhoewel de vertragingen vaak minder zijn (nu volledig 2x3 langs Hamburg).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 27 jul 2015, 21:48

^^ er zit op de A1 wel een baustelle bij de brug over de Elbe die voor file zorgt, al levert die de andere richting op meer vertraging op.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 28 jul 2015, 4:46

Chris schreef:De veerdienst vaart elk half uur, bij drukte elke 20 minuten.
Het probleem met dit soort veerdiensten is dat grote veerboten duur zijn en bovendien het laden en lossen erg lang duurt ten opzichte van de overzettijd. Dat is ook de reden dat er nog relatief weinig veerdiensten van dit kaliber zijn (korte overzet, groot verkeersaanbod). Meestal zijn ze vervangen door een brug of tunnel. Dat is hier ook gepland, maar zal nog wel minstens na 2022 duren.
Voor een grotere (zeg 5 keer grotere) veerboot zal je ook de toegangswegen en het kadehoofd moeten aanpassen. De autoveren Kruiningen-Perkpolder en Vlissingen Breskens hadden een 2+2 wegconfiguratie en een veel grote wachtplek. Alles ontbreekt hier.

Juist vanwege de continue voorstellen (maar gebrek aan besluiten) over tunnels, zal men niet hebben willen investeren in schepen en aanvoer, als die binnen 10 jaar overbodig worden.

Volgens mij ging er 10-15 jaar geleden ook nog een (grotere) veerverbinding tussen Cuxhaven en Brunsbuttel.
Geen idee waarom die geschrapt is. Brunsbuttel heeft nog wel een veerboot, maar die steekt alleen de haven/het kanaal over.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jul 2015, 8:36

Peter schreef:Volgens mij ging er 10-15 jaar geleden ook nog een (grotere) veerverbinding tussen Cuxhaven en Brunsbuttel.
Geen idee waarom die geschrapt is. Brunsbuttel heeft nog wel een veerboot, maar die steekt alleen de haven/het kanaal over.
Even googlen? :) De veerverbinding komt weer terug:

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... re642.html

http://www.shz.de/lokales/norddeutsche- ... 11501.html

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 28 jul 2015, 9:59

Goed nieuws voor wie in 2016 op pad gaat dus.

Als je het veer tegelijk kan benutten als rustpauze in een rit naar Denemarken, is het geen tijdsverlies. Ook is een tochtje over de Elbe bij redelijk weer ook leuk. 25 Euro voor een auto is natuurlijk wel aan de prijs, maar tijdens spitsuren in Hamburg is het het zeker waard.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 jul 2015, 21:15

Chris schreef:Als je de files op de A7 wilt vermijden kan je ook via de A1 en A21 rijden. Na Bad Segeberg kan je dan via de B205 terugsteken naar de A7, of later bij Kiel. Overigens is deze route op zaterdagen ook vaak niet filevrij bij Hamburg, alhoewel de vertragingen vaak minder zijn (nu volledig 2x3 langs Hamburg).
Dat is precies wat ik heb gedaan afgelopen vrijdag. Het uur vertraging dat ik had zat niet op de A7 maar op die A1.
Op een gegeven moment gaan er van de 3 stroken maar 2 rechtsaf-doorgaand (en 2 stroken stad-in). Dat was de hele oorzaak van de 10 km lange file...

Die B205 rijdt trouwens lekker door. Het is volledig ongelijkvloers 1+1, dus hoef je alleen maar te zorgen dat er geen langzame vrachtauto voor je zit. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 jul 2015, 21:28

harry schreef:Op een gegeven moment gaan er van de 3 stroken maar 2 rechtsaf-doorgaand (en 2 stroken stad-in). Dat was de hele oorzaak van de 10 km lange file...
Ja, dat is het Kreuz Hamburg-Süd. Een paar jaar terug waren ze aan de oostkant van Hamburg nog bezig met een Baustelle, die was extreem smal met twee rijstroken en 60 km/h. Volgens mij is die nu weg.

Hamburg blijft een moeilijk te omzeilen knelpunt. De A1 is vaak filegevoelig (ook verder bij Lübeck) en de A7 wordt momenteel grootschalig onder handen genomen, nadat eindelijk de renovatie en uitbreiding van de Elbtunnel na 18 jaar gereed was. Als het vast loopt zijn er vaak ook problemen op de alternatieve routes (veer Glückstadt en de B404 bij Geesthacht). En de oostelijke alternatieve route via de B404 is ook nog eens ongunstig rond Geesthacht en Schwarzenbek.

frekej
zandpaadje

Bericht door frekej » wo 29 jul 2015, 9:04

Bedankt voor de reacties! Heeft iemand ook een idee wat op zaterdag het minst slechte tijdstip is om langs Hamburg te gaan?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 29 jul 2015, 9:38

Er zal vermoedelijk naast woon-werk-winkelverkeer (de zomervakantie in noord-Duitsland in meestal in juni-juli) ook veel vakantieverkeer zijn uit zuidelijke richting riching Denemarken of verder. Omdat het geen werkdag is (wel een Werktag ;) ) zal de ochtendspits wel meevallen en wie van verder zuid komt zal pas in de middag passeren. Ik gok dat de ochtend voor 11 uur de beste tijd is of 's avonds na 20 uur. Wel veel caravans en vrachtverkeer op de weg, dus echt opschieten zal het niet. Zondag zal soepeler gaan.

Als je naar Denemarken ook een veerboot neemt, is de drukte bij dit veer belangrijker denk ik.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 jul 2015, 9:41

Aanstaande zaterdag is overal in Duitsland de vakanties al begonnen, dus de massale uittocht is in Duitsland minder dit weekend. Wel heb je te maken met veel dag- en weekendrecreatie. Veel mensen rijden dan vrijdagmiddag of zaterdagochtend richting de kust. Aangezien Hamburg minstens 3 uur rijden is vanaf Nederland moet je dus vroeg weg gaan om dat nog voor te zijn.

Ik zou zeggen, hou de verkeersinformatie in de gaten (NDR is altijd compleet) en kies op basis daarvan voor de A7 of A1. Als er gesproken wordt van 'stau' dan is er meestal sprake van grotendeels stilstaand verkeer. In combinatie met een 'unfall' wil je dat zeker vermijden. Bij 'stockender verkehr' is het vaak stop-and-go of langzaam rijdend, de vertraging is dan vaak minder lang.

Mijn ervaring is dat zoiets als 7 km stau in Duitsland vaak meer vertraging betekent dan 7 km file in Nederland.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 29 jul 2015, 10:26

Chris schreef:Aanstaande zaterdag is overal in Duitsland de vakanties al begonnen, dus de massale uittocht is in Duitsland minder dit weekend.
In deze periode heb je natuurlijk wel weer veel terugkeerders. Hier in regio
Noord is de zomervakantie inmiddels alweer vier weken onderweg en zijn er weinigen die nog weg moeten. Wellicht dat dit ook voor Denemarken, Zweden en Noorwegen geldt en stromen die dit weekend massaal weer terug naar huis. In dat geval lijkt het me later op de zaterdag(middag) en op zondag vrij druk te kunnen worden in noordelijke richting.

Chris
Moderator

Re: [D] veerdiensten over de Elbe

Bericht door Chris » ma 01 mar 2021, 10:21

Vanaf vandaag is er weer een veerdienst tussen Cuxhaven en Brunsbüttel. De afgelopen decennia is deze verbinding meermaals geëxploiteerd en daarna weer failliet gegaan.

NDR: Elbfähre verbindet ab heute Cuxhaven und Brunsbüttel

Toch probeert men het nu weer opnieuw. De vaartijd bedraagt 1 uur en de overtocht is elke 3 uur mogelijk. De prijs van een enkeltje begint zo te zien bij € 25 voor een auto.
De veerboot heet de Greenferry I en vaart op LNG. Op de veerboot kunnen 212 auto's en 28 vrachtauto's.

https://elbferry.com/

Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 01 mar 2021, 11:35

Tja, ik snap wel dat zo'n verbinding steeds failiet gaat. Brünsbuttel ligt 120 km van Flensburg, maar je doet er over landweggetjes wel 1 uur en 45 minuten over. En omrijden via Rendsburg is niet sneller.
Flensburg-Cuxhaven is dus 2:45. Cuxhaven-Bremen is ook nog een uur, dus dan ben je 3:45 bezig om van Flensburg naar Bremen te rijden. In filevrije omstandigheden is het 1,5 uur korter via A1-A7. Er moet dus een complete gridlock ontstaan voordat het het waard is.

De veerboot moet het dus enkel hebben van lokaal verkeer waarvoor Wickshaven-Glückstadt te ver zuidoostelijk is. En dat lijkt mij niet zo'n grote stroom, zeker ook omdat de overtocht te lang is voor forenzen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 13:11

^^ Neem daarbij dat je een groot zeewaardig schip nodig hebt om de reis over de Elbemonding te maken en dan snap ik wel dat het lastig is om rendabel te exploiteren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 mar 2021, 13:42

Gezien de vaartijd is een grotere veer sowieso wel logischer. Bij Glückstadt - Wischhafen is de afstand kort dus dan wil je niet veel tijd kwijt zijn met het laden en ontschepen. Dan kan je beter vaker heen en weer varen met kleine ferry's dan een hele grote ferry die lang duurt om te laden.

Maar het blijft een discutabele investering gezien de historie van deze verbinding die al zo vaak failliet is gegaan of is gestopt.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 01 mar 2021, 15:05

Op basis van de naam van het schip (Greenferry I) ben ik eens gaan zoeken en kwam het volgende tegen:
- Gebouwd in 2007 (Brattvåg, Noorwegen), ter water gelaten met de naam Fanafjord
- Het schip heeft tussen 2007/2008 en 2020 gevaren op de route Halhjem - Sandvikvåg (onderdeel van de E39)
- Schip Fanafjord was een bufferschip (versterking tijdens drukte / vervanging tijdens onderhoud / enz)
- Het schip blijft varen onder Noorse vlag (wat dus duid op een lease/huur constructie)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 15:10

Jeff schreef: ma 01 mar 2021, 15:05- Het schip blijft varen onder Noorse vlag (wat dus duid op een lease/huur constructie)
Het schip is in Duitsland geregistreerd en vaart dus onder Duitse vlag: https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... EENFERRY_I

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 01 mar 2021, 15:19

@Coen:
Dan heeft https://www.vesselfinder.com/nl/vessels ... -211419440 de database nog niet bijgewerkt. :shutup:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 17:42

^^ Als iemand die in de maritieme business zit, ga ik normaliter af op MarineTraffic en niet op VesselFinder.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 01 mar 2021, 19:58

Zeker diit veer, en misschien ook het veer verder stroomafwaarts, zal bij de ingebruikname van de Elbtunnel overbodig worden. Maar dat duurt denk ik nog zeker 10 tot 20 jaar, dus tot dan is er niets aan de hand.
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 01 mar 2021, 20:00

Als ooit de A20 wordt opgeleverd, zal deze verbinding waarschijnlijk met geen mogelijkheid meer rendabel te krijgen zijn. En de Elbeveren bij Glückstadt idem dito voor autoverkeer. Ik hoop dat mijn kinderen dat ooit nog eens mogen meemaken. :emo:
TOEVOEGING
Hajo was me net voor. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter