[VIDEO] Rijdend door Nederland van Vinkeveen naar Schaesberg in 1959
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
[VIDEO] Rijdend door Nederland van Vinkeveen naar Schaesberg in 1959
Was deze al bekend? Geeft leuk wegbeeld uit die tijd, hoewel de fragmenten mij soms te kort zijn (en ook niet altijd in de goede volgorde?)
https://youtu.be/ogqlvlAVIEI
https://youtu.be/ogqlvlAVIEI
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [VIDEO] Rijdend door Nederland van Vinkeveen naar Schaesberg in 1959
Volgens mij klopt de volgorde wel. Mooi filmpje en sommige wegen zijn nog heel herkenbaar.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij zijn het 2 filmpjes:
* Vinkeveen - Utrecht CS en weer terug (zwart/wit), en
* Waardenburg-Schaesberg (kleur).
Ik vond het heel leuk beeldmateriaal, zeker het kleurenfilmpje geeft voor die tijd een unieke beleving.
Er is in 55 jaar tijd toch heel wat veranderd in het straatbeeld.
Dat de shots kort zijn is wel verklaarbaar: een filmpje van slechts 3 minuten kostte best veel geld. Zowel in aankoop als voor het ontwikkelen ervan.
* Vinkeveen - Utrecht CS en weer terug (zwart/wit), en
* Waardenburg-Schaesberg (kleur).
Ik vond het heel leuk beeldmateriaal, zeker het kleurenfilmpje geeft voor die tijd een unieke beleving.
Er is in 55 jaar tijd toch heel wat veranderd in het straatbeeld.
Dat de shots kort zijn is wel verklaarbaar: een filmpje van slechts 3 minuten kostte best veel geld. Zowel in aankoop als voor het ontwikkelen ervan.
-
- Penningmeester
Dat is nog eens een dashcam avant-la-lettre! Prachtige beelden. 

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x3 autosnelweg
Leuk! Stukje van wat nu de N201 is met de Demmeriksebrug, oude viaduct van de A2, de Bommelsebrug.
Mooiere lichtmasten hadden ze vroeger in tegenstelling tot die fantasieloze dingen van nu. En zag ik goed dat de borden voor de max. snelheid hier vroeger ook de toevoeging "km" op het bord had? Wat je in België nog steeds ziet.
Mooiere lichtmasten hadden ze vroeger in tegenstelling tot die fantasieloze dingen van nu. En zag ik goed dat de borden voor de max. snelheid hier vroeger ook de toevoeging "km" op het bord had? Wat je in België nog steeds ziet.
-
- 2x5 autosnelweg
Zo, wat zag het er toen anders uit 

-
- 4x5 autosnelweg
Wat mij zoal opviel in de video:
-0:39: N201 is niet geasfalteerd, maar een klinkerweg
0:41: Utrecht ALLEEN VOOR MOTORVOERTUIGEN
0:59: Slecht wegdek voor een weg die amper 5 jaar in gebruik is
1:14: Rechtdoor Utrecht, afslaand Haarzuilens, Vleuten, Maarssen, Utrecht-Zuilen (afrit Verbindingsweg)
1:24: Afrit Utrecht, Vleuten (afrit Vleutenseweg)
1:31: stationsplein Utrecht CS (met het stationsgebouw en de stationsbuurt van voor de bouw van Hoog Catharijne)
1:43: Leidseveertunnel
1:56: borden slecht leesbaar, maar de bijzondere verlichtingsarmaturen van de borden zijn opvallend
1:57: duidelijk weer op weg in noordelijke richting op de rangeerbaan
2:00: Borden richting Amsterdam en "Industrieterrein" (=Lage Weide)
2:10: Blijkbaar een reconstructie op de oude Waalbrug Zaltbommel
2:21: Bord rechtdoor 'sHERTOGENBOSCH, afslaand WEGRESTAURANT mèt symbolen. Toen al met mes en vork en de kop koffie. Opvallend.
2:34: Tunneltje voor station 's-Hertogenbosch
2:36: En opeens al in Eindhoven
2:56: Nog voor de tijd van de E3 en de Poot van Metz, en zelfs nog van voor de tijd van de stedelijke rondweg Eindhoven. De splitsing tussen Hasselt, Valkenswaard, Roermond enerzijds en Venlo Helmond anderzijds ligt voor het doorgaand verkeer nog op de Wal in Eindhoven, voor de Bilderdijklaan.
2:57: Splitsing Aalsterweg/Leenderweg
3:06: De oude enkelbaans rijksweg 68 bij Leenderheide
3:35: De situatie met de smalle brug over de Willemsvaart bij Weert is tegenwoordig onherkenbaar veranderd
3:41: En opeens alweer op de Minrebroedersingel in Roermond
3:45: Wegwijzer in Roermond: linksaf Centrum, Herkenbosch, .... en Eindhoven, rechtsaf ...., (Düren ???), .... en Maastricht
4:17: Vrijwel alleen aan het bovenleidingportaal is te herkennen dat dit de spoorwegovergang in de oude rijksweg (thans N276) net noordelijk van het vroegere emplacement Susteren is.
4:40: Slingerde de oude rijksweg vroeger vlak noordelijk van Sittard onder de spoorlijn door, tegenwoordig is het de Doctor Nolenslaan die daar onder het spoor doorgaat
4:58: Het kruispunt bij Hotel De Prins in Sittard was vroeger de plek waar verkeer richting Heerlen de weg naar Maastricht verliet. Deze binnenstedelijke kruising had daarmee een functie die tegenwoordig door knooppunt Kerensheide is overgenomen
5:07: Het markante witte gebouw op het kruispunt Engelenkampstraat/Leyenbroekerweg heeft tegenwoordig helaas plaats moeten maken voor een modern misbaksel
5:50: Nadering van het kruispunt met de Beukenberg/Klein Doenraderweg tussen Doenrade en Oirsbeek. Tegenwoordig niet meer voor te stellen dat dit een kruispunt van bewegwijzerde wegen was.
6:36: Staatsmijn Emma in Hoensbroek
-0:39: N201 is niet geasfalteerd, maar een klinkerweg
0:41: Utrecht ALLEEN VOOR MOTORVOERTUIGEN
0:59: Slecht wegdek voor een weg die amper 5 jaar in gebruik is
1:14: Rechtdoor Utrecht, afslaand Haarzuilens, Vleuten, Maarssen, Utrecht-Zuilen (afrit Verbindingsweg)
1:24: Afrit Utrecht, Vleuten (afrit Vleutenseweg)
1:31: stationsplein Utrecht CS (met het stationsgebouw en de stationsbuurt van voor de bouw van Hoog Catharijne)
1:43: Leidseveertunnel
1:56: borden slecht leesbaar, maar de bijzondere verlichtingsarmaturen van de borden zijn opvallend
1:57: duidelijk weer op weg in noordelijke richting op de rangeerbaan
2:00: Borden richting Amsterdam en "Industrieterrein" (=Lage Weide)
2:10: Blijkbaar een reconstructie op de oude Waalbrug Zaltbommel
2:21: Bord rechtdoor 'sHERTOGENBOSCH, afslaand WEGRESTAURANT mèt symbolen. Toen al met mes en vork en de kop koffie. Opvallend.
2:34: Tunneltje voor station 's-Hertogenbosch
2:36: En opeens al in Eindhoven
2:56: Nog voor de tijd van de E3 en de Poot van Metz, en zelfs nog van voor de tijd van de stedelijke rondweg Eindhoven. De splitsing tussen Hasselt, Valkenswaard, Roermond enerzijds en Venlo Helmond anderzijds ligt voor het doorgaand verkeer nog op de Wal in Eindhoven, voor de Bilderdijklaan.
2:57: Splitsing Aalsterweg/Leenderweg
3:06: De oude enkelbaans rijksweg 68 bij Leenderheide
3:35: De situatie met de smalle brug over de Willemsvaart bij Weert is tegenwoordig onherkenbaar veranderd
3:41: En opeens alweer op de Minrebroedersingel in Roermond
3:45: Wegwijzer in Roermond: linksaf Centrum, Herkenbosch, .... en Eindhoven, rechtsaf ...., (Düren ???), .... en Maastricht
4:17: Vrijwel alleen aan het bovenleidingportaal is te herkennen dat dit de spoorwegovergang in de oude rijksweg (thans N276) net noordelijk van het vroegere emplacement Susteren is.
4:40: Slingerde de oude rijksweg vroeger vlak noordelijk van Sittard onder de spoorlijn door, tegenwoordig is het de Doctor Nolenslaan die daar onder het spoor doorgaat
4:58: Het kruispunt bij Hotel De Prins in Sittard was vroeger de plek waar verkeer richting Heerlen de weg naar Maastricht verliet. Deze binnenstedelijke kruising had daarmee een functie die tegenwoordig door knooppunt Kerensheide is overgenomen
5:07: Het markante witte gebouw op het kruispunt Engelenkampstraat/Leyenbroekerweg heeft tegenwoordig helaas plaats moeten maken voor een modern misbaksel
5:50: Nadering van het kruispunt met de Beukenberg/Klein Doenraderweg tussen Doenrade en Oirsbeek. Tegenwoordig niet meer voor te stellen dat dit een kruispunt van bewegwijzerde wegen was.
6:36: Staatsmijn Emma in Hoensbroek
Laatst gewijzigd door Rene op ma 10 aug 2015, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
1-talige Limburgse komborden 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [VIDEO] Rijdend door Nederland in 1959
Uit dezelfde serie: https://www.youtube.com/watch?v=FLIcToHigAM
Toch jammer dat camping De Bousberg, met markant poortgebouw en zandveldjes niet meer bestaat. Op de Facebookpagina van de camping staan mooie herinneringen.
Het terrein is nu overgenomen door een projectontwikkelaar die er villa's bouwt.
Nog een rit van Vinkeveen naar de Keukenhof
Link
Toch jammer dat camping De Bousberg, met markant poortgebouw en zandveldjes niet meer bestaat. Op de Facebookpagina van de camping staan mooie herinneringen.
Het terrein is nu overgenomen door een projectontwikkelaar die er villa's bouwt.
Nog een rit van Vinkeveen naar de Keukenhof

-
- 2x3 autosnelweg
Bij 1m45 is dus de aansluiting met rijksweg 4. Ik kan net zien dat er E10 op de wegwijzer staat. Even een verschilletje met de situatie nu 
De scherpe bocht, in wat nu de N201 is, bij Mijdrecht is ook duidelijk te herkennen

De scherpe bocht, in wat nu de N201 is, bij Mijdrecht is ook duidelijk te herkennen
-
- 2x3 autosnelweg
Is het dan de A4 aansluiting bij De Hoek?
En waar is de kruising op 1:55? Is dat in Beinsdorp waar de Venneperweg bij de Ringdijk komt. Op zich is het dan logisch hier naar rechts te gaan om een paar honderd meter verder linksaf de ringvaart over te gaan. Vraag is wel hoe en waarom men vanaf grofweg Aalsmeer daarheen is gereden.
En waar is de kruising op 1:55? Is dat in Beinsdorp waar de Venneperweg bij de Ringdijk komt. Op zich is het dan logisch hier naar rechts te gaan om een paar honderd meter verder linksaf de ringvaart over te gaan. Vraag is wel hoe en waarom men vanaf grofweg Aalsmeer daarheen is gereden.
-
- expressweg
Dat filmpje van de eerste post is een prachtvondst! Wat een leuk tijdsdocument en ook mooi om te zien hoe alles er zo anders uitzag. Toch zijn er enkele dingen met de jaren nauwelijks veranderd, zoals de elektriciteitsmasten en de bovenleiding voor de treinen.
Als je goed kijkt zie je op één fragment nog een Mat'54 voorbij komen, geschilderd in donkergroen met rode banden bij het dak en de vloer.
Als je goed kijkt zie je op één fragment nog een Mat'54 voorbij komen, geschilderd in donkergroen met rode banden bij het dak en de vloer.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 2x3 autosnelweg
Volgens mijn vader gaat het om een 8 mm-camera waarvan het veermechanisme om de zoveel tijd moest worden opgewonden. Dat zou de korte shots ook kunnen verklaren.Rene schreef:Dat de shots kort zijn is wel verklaarbaar: een filmpje van slechts 3 minuten kostte best veel geld. Zowel in aankoop als voor het ontwikkelen ervan.
De Baambrugse Zuwe: Link
Op 4:10 is een verkeerslicht bij een tunneltje onder de A2 te zien. Waarschijnlijk is dat de Zuwe (hier nog in oud Streetviewbeeld).
-
- stadsweg
Ik denk dat het de voormalige aansluiting bij de Venneperweg is tussen Burgerveen en Nieuw-Vennep. Daar lag vroeger ook een aansluiting en in die tijd ging de Venneperweg nog onder de E10 door. Op de video rijd hij namelijk naar Hillegom en als je via de Venneperweg rijd, rij je zo op de voormalige Betonfabriek.Rein schreef:Is het dan de A4 aansluiting bij De Hoek?..
-
- 2x3 autosnelweg

Aha, feitelijk bevestig je wat ik vermoedde….
De betreffende kruising zou dus inderdaad hier zijn.Rein schreef: En waar is de kruising op 1:55? Is dat in Beinsdorp waar de Venneperweg bij de Ringdijk komt. Op zich is het dan logisch hier naar rechts te gaan om een paar honderd meter verder linksaf de ringvaart over te gaan.
-
- 4x3 autosnelweg
De doelen vond ik ook grappig om te zien. Hasselt en Roermond zijn doelen die je in het Eindhovense ook totaal niet meer op de borden tegen zult komen. Heerlijk trouwens, binnenstedelijke bewegwijzering die niet volstaat met twintig lokale objecten, een centrumring en een P-ring.Rene schreef:2:56: Nog voor de tijd van de E3 en de Poot van Metz, en zelfs nog van voor de tijd van de stedelijke rondweg Eindhoven. De splitsing tussen Hasselt, Valkenswaard, Roermond enerzijds en Venlo Helmond anderzijds ligt voor het doorgaand verkeer nog op de Wal in Eindhoven, voor de Bilderdijklaan.

Wat ik in bredere zin aardig aan de beelden vond, was het door elkaar heen lopen van de blauwe wegwijzers, directe voorlopers van zoals de bewegwijzering nu is, en de oude witte handwegwijzers. In 1959 waren beide kennelijk zeer gebruikelijk in het straatbeeld. Iemand enig idee wanneer men zo ongeveer begonnen is met het plaatsen van blauwe borden en is opgehouden met het plaatsen van witte handwegwijzers? Op één plaats zag ik geloof ik ook nog wat gebruik van kapitaalschrift op blauwe borden. Dat heeft men niet heel lang gedaan, geloof ik?
-
- 2x5 autosnelweg
De plaats in de video lijkt mij toch vrijwel zeker bij de Hoek. Onder het viaduct ging men dan linksaf de A4 op en er dan bij de Venneperweg weer af.habke schreef:Ik denk dat het de voormalige aansluiting bij de Venneperweg is tussen Burgerveen en Nieuw-Vennep. Daar lag vroeger ook een aansluiting en in die tijd ging de Venneperweg nog onder de E10 door. Op de video rijd hij namelijk naar Hillegom en als je via de Venneperweg rijd, rij je zo op de voormalige Betonfabriek.Rein schreef:Is het dan de A4 aansluiting bij De Hoek?..
Prachtige video zeg, de N201/N196 herken ik direct. Grappig dat de tankstations nog op precies dezelfde plek zitten en ook vaak nog hetzelfde merk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
Direct na de bevrijding begon men met grotere wegwijzers op de autosnelwegen, omdat de door de Duitsers geplaatste bebording toch wel duidelijker was dan de vooroorlogse Nederlandse. In de jaren '50 verschenen blauwe borden ook op andere wegen als voorwegwijzer, omdat de witte handwijzers voor gemotoriseerd verkeer niet tot het gewenste gedrag bij een kruispunt leidden. De oude witte ANWB-handwijzers bleven tot 1963 de basis van het bewegwijzeringssysteem. In dat jaar werden de van binnenuit verlichte, hoge lichtwegwijzers geïntroduceerd. Het heeft tot midden jaren '80 geduurd eer dat alle witte handwijzers waren vervangen. De exemplaren die tegenwoordig nog bestaan, zijn meer folkloristisch en quasi-historisch van aard dan dat ze nog functioneel onderdeel zijn van een netwerk van bewegwijzerde routes.Pino schreef:Wat ik in bredere zin aardig aan de beelden vond, was het door elkaar heen lopen van de blauwe wegwijzers, directe voorlopers van zoals de bewegwijzering nu is, en de oude witte handwegwijzers. In 1959 waren beide kennelijk zeer gebruikelijk in het straatbeeld. Iemand enig idee wanneer men zo ongeveer begonnen is met het plaatsen van blauwe borden en is opgehouden met het plaatsen van witte handwegwijzers? Op één plaats zag ik geloof ik ook nog wat gebruik van kapitaalschrift op blauwe borden. Dat heeft men niet heel lang gedaan, geloof ik?
-
- 2x3 autosnelweg
Via bijgaande link is een filmpje te zien waarin fragmenten uit de filmpjes van de trips van Vinkeveen naar Limburg en Lisse naast huidige beelden van dezelfde punten zijn gelegd. Leuk om te zien!
Zie hier
Zie hier
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Volgens mij werden de onverlichte wegwijzers pas vanaf begin jaren 80 (?) vervangen door onverlichte blauwe exemplaren. Ik meen me een apart artikel daarover in de ANWB Kampioen te herinneren.Rene schreef:De oude witte ANWB-handwijzers bleven tot 1963 de basis van het bewegwijzeringssysteem. In dat jaar werden de van binnenuit verlichte, hoge lichtwegwijzers geïntroduceerd. Het heeft tot midden jaren '80 geduurd eer dat alle witte handwijzers waren vervangen.
De oude witte wegwijzers hadden meestal geen wegnummer. Maar in o.a. Ruischerbrug hadden ze de wegnummers (N41) onder de witte armen gespijkerd. Een bijzonder gezicht.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Inderdaad herinner ik mij dat er vroeger geen onverlichte (blauwe) wegwijzers waren en dat mij die op een gegeven moment als een nieuw fenomeen opvielen.harry schreef: Volgens mij werden de onverlichte wegwijzers pas vanaf begin jaren 80 (?) vervangen door onverlichte blauwe exemplaren. Ik meen me een apart artikel daarover in de ANWB Kampioen te herinneren.
Een artikel erover kan ik niet vinden, maar toen ik ernaar zocht vond ik dit interessante stukje over wegnummering:
https://books.google.ch/books?id=lAb7C4 ... rs&f=false
Een zo absurde redenering ben ik zelden tegengekomen:
'Omdat er in Nederland meer wegen dan plaatsnamen zijn, zou het aantal nummers dat op de wegwijzers zou moeten staan meer zijn dan het huidige aantal plaatsnamen' ...
en waarom dit voor andere landen niet ook zou gelden?
Grappig is ook 'dit systeem wordt in Groot-Brittannië toegepast' - en ook in vrijwel alle andere landen in Europa, maar dat hadden ze blijkbaar niet door.
-
- 4x3 autosnelweg

Ik realiseer me eigenlijk pas nu dat onverlichte handwegwijzers pas vrij laat zijn ingevoerd. Had daar nooit zo bij nagedacht, maar bij nader inzien is het vrij logisch. Een hoog geplaatste wegwijzer had, tot aan de invoering van retroflecterend folie voor de blauwe achtergrond van borden, een vorm van verlichting nodig. Aanstralers, als gebruikt bij portaalborden, zullen geen optie zijn geweest, dus intern verlichte handwegwijzers waren de norm. Dat kon pas veranderen met de invoering van borden met retroflecterend folie, waardoor de noodzaak van verlichting wegviel.marcel schreef:Inderdaad herinner ik mij dat er vroeger geen onverlichte (blauwe) wegwijzers waren en dat mij die op een gegeven moment als een nieuw fenomeen opvielen.harry schreef:Volgens mij werden de onverlichte wegwijzers pas vanaf begin jaren 80 (?) vervangen door onverlichte blauwe exemplaren. Ik meen me een apart artikel daarover in de ANWB Kampioen te herinneren.
Dat zou dan wel betekenen dat ze pas vanaf begin jaren '90 zijn ingevoerd, toen men met de uitrol van de borden met retroflecterend blauw folie begon. Dat wil niet zeggen dat ik me uit de jaren '80 nog witte handwegwijzers herinner. De onverlichte handwegwijzers werden eerder geplaatst op kruispunten die daarvoor onbewegwijzerd waren of waar blauwe voetwegwijzers stonden. Bij gelegenheid uiteraard ook ter vervanging van een verlichte handwegwijzer. Mijn oudste weg-gerelateerde herinneringen zijn zo ongeveer uit 1982/83 en ik heb nooit witte wegwijzers gezien in een andere setting dan de folkloristische setting die René omschreef.