Soms betwijfel ik ook wel eens of de toestand van de viaducten allemaal zo vreselijk 'erg' zijn. In Duitsland is men nogal goed om enorm hoge eisen aan bepaalde zaken te stellen en wat in Duitsland al code 'rood' betekend, zou elders hoogstens code 'oranje' ofzo krijgen. Hoewel Duitsland aan de ene kant hoge Vmaxen heeft, kan het aan de andere kant soms ook totaal overdrijven met onrealistisch lage Vmaxen, vanwege 'veiligheidseisen'. In een ander land zou je voor dezelfde situatie een hogere Vmax hebben. Zelfs in landen als Zwitserland is men niet altijd zo pietluttig als in Duitsland, bijvoorbeeld in tunnels.Chris schreef:Je vraagt je dan af wat er moet gebeuren voordat die problemen in Duitsland aangepakt worden. Men moddert al jaren aan met afgesloten bruggen en urgente vervangingsprojecten. Nergens in Europa is het zo erg als in Duitsland.
Al met al is de toestand in Duitsland uiteraard dramatisch genoeg en zou het land zich er goed aan doen om zaken compleet te veranderen. Het infrastructuurbeleid moet zonder twijfel gewoon anders. Dat is ook niet mijn punt. Ik vraag me alleen wel eens af of er in Europa niet met verschillende maten gemeten wordt. Om een klein voorbeeld te noemen: Een auto dat in Nederland bijv. makkelijk door de APK rolt, kan in Duitsland compleet door de TüV afgekeurd worden. Nu kan je viaducten uiteraard niet 1 op 1 met auto's vergelijken, maar het geeft soms te denken met welke verschillende maatstaven in Europa wordt gemeten. Viaducten in Italië zijn nu bijv. ook weer niet zo betrouwbaar...