:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door duikgek89 » ma 28 jun 2021, 16:37

Als je in de stad moet zijn gaat op de ring blijven je weinig helpen...

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » ma 28 jun 2021, 19:05

Dan niet, nee. Maar hoeveel automobilisten moeten echt in de stad zijn of rijden bij bijv. knp Kleinpolderplein al de stad in bij de kleinste file op de Ring terwijl ze op de Spinozaweg wonen…
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 jun 2021, 19:19

^^ als je nu zorgt dat die mensen met 120km/h via de ring door kunnen rijden, gaan ze echt niet meer door de stad.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 jun 2021, 19:26

In zekere zin zal de verlengde A16 daaraan bijdragen en heeft de A4 Delft-Schiedam dat vermoedelijk ook al gedaan. Zorgt ervoor dat verkeer uit het noorden richting Zuid minder snel op het Kleinpolderplein aankomt en sneller over Brienenoord of Benelux op Zuid kan komen, zónder gevoel “als ik nou even afsteek door de Maastunnel.”

Uiteindelijk vind ik Rotterdam Centrum naar het noorden toe niet fantastisch ontsloten. Schieweg/Schiekade hebben teveel stoplichten en gelijkvloerse kruisingen, met alle overlast voor omwonenden tot gevolg. Pogingen om verkeer vanaf de A20 via het Parklane-tracé het centrum te laten benaderen vliegen nog niet echt, zeker niet naar de noordkant daarvan. Dat de Statenweg naar dat deel een alternatief is, voelt als een zwaktebod. Er zijn momenten dat ik wat mijmer en denk dat ze dat Rottetracé toch maar hadden moeten aanleggen. Juist om al die andere wijken aan de noordkant van het centrum wat te kunnen ontlasten met een weg op een plek waar door de rivier van nature ruimte was...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 28 jun 2021, 19:30

Pino schreef: ma 28 jun 2021, 19:26 De Maastunneltraverse pakt misschien nog ietsje meer doorgaand verkeer dan wenselijk is. Niet dat mensen tussen A13 en A29 door de stad rijden
Voordat de A4MD er lag reed ik van Barendrecht naar Den Haag en Amsterdam altijd door de stad via de Maastunnel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 28 jun 2021, 19:59

De S114 was een mooie poging (Vierhavenstraat is best mooi geworden na renovatie), maar het gaat gewoon fout op de Westzeedijk.
De Westzeedijk heeft alleen bij de VRI's 2 rijstroken en dat invoegen gaat tijdens de spits zeer grof (ram erin, boeit niet als ik wat raak).

Was de Westzeedijk over de volledige lengte 2x2, zit als je nog met de brug over de Parkhaven en het Drooglever fortuynplein - Teveel VRI's en te weinig opstel capaciteit & een tram die met regelmaat de rijbaan kruist.

----
Het tunneltjestrace (S113 - S100 - S103 - Pleinweg OF Dorpsweg/Groene Kruisweg) is veel meer op doorstroming gericht en daarom ook populair als alternatief voor de Beneluxtunnel en/of de Brienenoordbrug.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 29 jun 2021, 10:48

En ik pieker er juist niet over om door de stad te rijden :|

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 29 jun 2021, 11:55

Palance schreef: ma 28 jun 2021, 19:30
Pino schreef: ma 28 jun 2021, 19:26 De Maastunneltraverse pakt misschien nog ietsje meer doorgaand verkeer dan wenselijk is. Niet dat mensen tussen A13 en A29 door de stad rijden
Voordat de A4MD er lag reed ik van Barendrecht naar Den Haag en Amsterdam altijd door de stad via de Maastunnel.
Inmiddels is de Pleinweg en de 's-Gravendijkwal richting de Maastunnel provisorisch naar een rijstrook versmald
.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 07 jul 2021, 14:42

Het nieuw aangelegde tramspoor op de Posthumalaan is nog niet in gebruik genomen. Sterker nog; je ziet hem bijna niet meer :)
Afbeelding

Mocht er toch een tram verkeerd afslaan op de Laan op Zuid, dan hoop ik dat de bestuurder bij het naderen van het Wilhelminaplein dit op tijd ziet:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » di 27 jul 2021, 22:24

Hoogbouw, oude pakhuizen, lange rechte straten en "SLOW" op het asfalt. Zijn we in een Amerikaanse stad? Neehoor, dit is de Wilhelminapier in Rotterdam!

Ik snap dat er veel mensen in Rotterdam Engels spreken, maar wat is er mis met "langzaam"? :dontknow:
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 jul 2021, 23:02

^^ Ik beheers het Engels niet 100%, maar "wols" ken ik niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jul 2021, 23:15

Dit is een trend die je vooral in de 3 of 4 grootste steden ziet. Deze steden zijn dermate geïnternationaliseerd dat Nederlands in uitingen in het verkeer, van bedrijven en van overheden niet altijd meer vanzelfsprekend is. Vroeger was dat iets wat je vooral op Schiphol zag maar dit komt steeds meer voor.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 27 jul 2021, 23:46

Thom schreef: di 27 jul 2021, 22:24 wat is er mis met "langzaam"?
Zo lang is die straat niet hoor!

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » di 27 jul 2021, 23:59

Op de Erasmusbrug staat de tekst ‘Milieuzone’, met de letters naast elkaar. Dan had ‘langzaam’ op die manier ook gepast.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 28 jul 2021, 0:56

Zelfde als die studenten die allemaal Engelse termen door hun gesprekken gooien, dat is iets waar ik mij ontzettend aan kan irriteren.

In Frankrijk spreken de studenten volledig Frans onderling op de terrassen, nog nooit een 'om my god' of 'that is so true' gehoord door de gesprekken heen, idem dito bij Spanjaarden.. Maar bij Nederlandse studenten (vooral in de Randstad) hoor je zoveel Engelse termen.. Ze zien denk ik allemaal de UK of USA als grote voorbeeld, helaas. .. Maar goed een beetje off topic. ;)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 28 jul 2021, 1:46

Ik ben heel blij dat wij geen instituut zoals de Académie Française hebben.
Wouter N14 schreef: di 27 jul 2021, 23:02 ^^ Ik beheers het Engels niet 100%, maar "wols" ken ik niet.
Flauw. In heel Nederland ligt BUS LIJN op busstroken, en dat is ook nergens een probleem.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 28 jul 2021, 6:29

Wouter N14 schreef: di 27 jul 2021, 23:02 ^^ Ik beheers het Engels niet 100%, maar "wols" ken ik niet.
En telecombedrijf NPK zegt je waarschijnlijk ook niets.
CasablancaMarocco schreef: wo 28 jul 2021, 0:56 Zelfde als die studenten die allemaal Engelse termen door hun gesprekken gooien, dat is iets waar ik mij ontzettend aan kan irriteren.
En je weet zeker dat het allemaal Nederlandse studenten zijn? Er hoeft maar één buitenlandse student tussen te zitten en het gesprek gaat al snel over in het Engels.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 jul 2021, 7:17

Thom schreef: di 27 jul 2021, 22:24 Hoogbouw, oude pakhuizen, lange rechte straten en "SLOW" op het asfalt. Zijn we in een Amerikaanse stad? Neehoor, dit is de Wilhelminapier in Rotterdam!
Psst: :arrow: Dat is hier al uitgebreid besproken: viewtopic.php?f=193&t=22208&hilit=SLOW#p1122751

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 28 jul 2021, 9:26

Chrysa schreef: wo 28 jul 2021, 1:46
Flauw. In heel Nederland ligt BUS LIJN op busstroken, en dat is ook nergens een probleem.
Niks flauw, veel landen doen dat netjes in de rijrichting.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 jul 2021, 19:11

Als er alleen 'lijn' staat kunnen mensen denken dat de witte strepen snuifbaar spul bevat :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 28 jul 2021, 21:20

De term wols zegt me niet niets, maar de term slow ook niet.
Leuke casus voor een proefproces bij de rechter: aangezien de wet uitgaat van de Nederlandse taal kan ik als Nederlandstalige aanduidingen in andere talen (niet alleen slow, maar ook de term u-turn onder een :D5: negeren.

En als de rechter daar niet in mee gaat is er voldoende reden om hogerop te gaan omdat ik als Nederlandstalige in mijn eigen land mag verwachten in mijn eigen taal te woord te worden gestaan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 dec 2021, 14:43

De eerste tram is gesignaleerd op de nieuwe lus rondom het gerechtsgebouw/belastingdienst.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 09 feb 2022, 14:28

De Lage Erfbrug, een belangrijke verbinding tussen de Nieuwe Binnenweg en de Schiedamseweg, is sinds 19 januari dicht en blijf nog tot 1 april in geopende stand staan. De snelle sluiting van de Lage Erfbrug volgt op een inspectie van afgelopen vrijdag 14 januari waar scheuren zijn ontdekt in alle 4 de draaipunten. Volgens het ingenieursbureau van Stadsontwikkeling is de brug te zwaar voor de constructie en door de voortdurende belasting ontstaan er nu gebreken. Daarom moet de brug per direct verder onderzocht en gerepareerd worden. De brug is in 2008 nog in zijn geheel vervangen.

Bij het uitwerken van de reparatie bleek dat deze geen 2 tot 3 weken, maar ongeveer 7 weken in beslag gaat nemen. Dit komt doordat er veel meer moet gebeuren om de draaipunten te repareren.

Wegverkeer kan omrijden via de Mathenesserbrug of de Pieter de Hoochbrug.
Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van gratis deelfietsen of een pendelbus. Het busje wordt per maandag 14 februari vervangen door een pontje tussen de Rochussenstraat en de Havenstraat.
Tramverkeer heeft geen last van de afsluiting. Lijn 4 is dit jaar ingekort tot het Heemraadsplein vanwege de aanleg van een nooduitgang voor metrostation Delfshaven op de hoek van de Schiedamseweg en de Schans.

Afbeelding
Bron: https://www.rotterdam.nl/locaties/lage-erfbrug/

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » wo 09 feb 2022, 16:33

Ik heb eens gekeken wat er in de verkiezingsprogramma's van de partijen in Rotterdam staat over de uitbreiding van de metro.
Leefbaar Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein.
GroenLinks Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein, later doortrekken naar Delfshaven
D66 Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein, later doortrekken naar Marconiplein
VVD Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein, later doortrekken naar Marconiplein
De VVD heeft ook al een concrete route in gedachten, met nieuwe stations bij De Esch, Stadion, Groene Hilledijk, Gruttostraat, Ijsselhaven.
Opvallend verschil, GroenLinks pleit voor doortrekken naar Delfshaven, terwijl VVD en D66 een lijn naar Marconiplein willen.
Voor dat laatste lijken er wat praktische redenen te zijn, meer ruimte om een nieuw station aan te leggen en bovendien is Marconiplein een belangrijk station voor diverse tramlijnen. Echter ligt metrostation Delfshaven veel beter gesitueerd mocht de lijn vanaf daar nog worden doorgetrokken naar Rotterdam Centraal. Nadeel is wel dat er daar weinig ruimte is om het station uit te breiden.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 feb 2022, 17:12

^^ Tussen de mogelijke stations die de VVD noemt lijkt geen overstapmogelijkheid met Zuidplein te zitten. Groene Hilledijk en Gruttostraat liggen beiden 1km verderop. Een bewuste keuze?

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 09 feb 2022, 19:08

^^ volgens het metrokaartje (en tekst) van de VVD in het totale verkiezingsprogramma komt er een overstapstation bij Zuidplein.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 09 feb 2022, 21:52

Stroomweg schreef: wo 09 feb 2022, 16:33 Ik heb eens gekeken wat er in de verkiezingsprogramma's van de partijen in Rotterdam staat over de uitbreiding van de metro.
Leefbaar Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein.
GroenLinks Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein, later doortrekken naar Delfshaven
D66 Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein, later doortrekken naar Marconiplein
VVD Rotterdam: metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein, later doortrekken naar Marconiplein
De VVD heeft ook al een concrete route in gedachten, met nieuwe stations bij De Esch, Stadion, Groene Hilledijk, Gruttostraat, Ijsselhaven.
Opvallend verschil, GroenLinks pleit voor doortrekken naar Delfshaven, terwijl VVD en D66 een lijn naar Marconiplein willen.
Voor dat laatste lijken er wat praktische redenen te zijn, meer ruimte om een nieuw station aan te leggen en bovendien is Marconiplein een belangrijk station voor diverse tramlijnen. Echter ligt metrostation Delfshaven veel beter gesitueerd mocht de lijn vanaf daar nog worden doorgetrokken naar Rotterdam Centraal. Nadeel is wel dat er daar weinig ruimte is om het station uit te breiden.
De route tussen Rotterdam Zuidplein en Kralingse Zoom lijkt haast logischerwijk onder Rotterdam Stadion door te gaan.
Dat is nu echter geen treinstation, behalve voor supporterstreinen. Dat kan natuurlijk gewijzigd worden, het lijkt dan logisch om Rotterdam Zuid op te heffen.

In het verleden hield men rekening met een metrolijn van Zuidplein via Vaanplein, Spinozaweg naar Lombartijen. Onder Lombardijen is zelfs al een compleet metrostation in ruwbouw aanwezig.
Hoewel ik natuurlijk SNUP-fan ben, wil ik niet per sé pleiten voor een aantakking op Lombardijen omdat er al een station ligt. Maar als je dan toch een verbindinde metrolijn aanlegt, lijkt me een waar mensen iets aan hebben wat handiger, dus niet alleen het voetbalstadiuon en Hillesluis, maar met een wat bredere boog IJsselmonde, Beverwaard, Krimpen aan den IJssel en dan een kruissingsstation op het Capelseplein waarbij de noordtak van metro A/B (of juist C) overgenomen wordt lijkt mij meer vervoerswaarde opleveren.

Als het project Feijenoord City door was gegaan dan was het wellicht een ander verhaal geweest.

Aan de andere kant is een verbinding tussen Marconiplein of Delfshaven naar CS beiden nogal netwerkkijkerig. De tussenligende wijken zijn al behoorlijk goed met OV bediend, de afstanden zijn klein en het is me onduidelijk welk probleem je er voor de reiziger mee oplost. Een reiziger uit Delfshaven die met de trein naar het zuiden moet neemt of de metro naar Blaak of de tram naar CS, naar het oosten de metro naar Alexander (of tram naar CS) en naar het noorden de metro naar Schiedam.
De reiziger uit Zuidplein kan gewoon met de huidige metro naar CS, dus heeft deze verbinding niet nodig.
Of zit er iets waardoor de Zeeuwse/Hoekse/Voornse/G-O'se busreiziger massaal in Delfshaven moet zijn wat ik niet doorheb?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 feb 2022, 22:21

Gaaf, dat van dat metrostation Lombardijen heb ik nooit geweten. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 09 feb 2022, 22:29

Ik had begrepen dat metrostation Lombardijen bedoelt is voor een lijn naar Ridderkerk. Alleen wil de gemeente Ridderkerk dat niet.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 09 feb 2022, 22:40

Ik ben meer bekend met ongebruikte 020'se (ik weet niet of ik de naam wel mag noemen in een Rotterdams topic) metroinfrastructuur:
  • Metrostation in ruwbouw voor Oost-Westlijn onder station Weesperplein.
  • Centraal: Bouw zuidelijke hal ven de NZ-lijn zo dat Oostlijn doortrekken richting het westen in ieder geval niet onmogelijk is.
  • Iets ten westen van Centraal: een van de panden hier is het palenplan zo, dat de oostlijn doortrekken niet onmogelijk is. Welk pand weet ik niet zeker, ik heb het Havenkantoor gehoord, maar dat zou een vreemde slinger geven.
  • Iets ten oosten van Centraal: een korte moot van de metro/tramtunnel naar IJburg gebouwd, was een plan om deze in gebruik te nemen door het Chocolademuseum dat inmiddels ter ziele is.
    Edit: Ook de tramtunnel in de Piet Heijntunnel is op metroformaat, maar daar is een tram in gelegd.
  • Beatrixpark: Tunnel onder de noordelijke rijbaan A10 (nu nog te zien) voor de nooit-gemaakte spoorlijn naar Amsterdam Museumplein (niet voor de metro maar voor de trein - oorspronkelijk zou de NZL dit traject volgen maar naar verluid is dat door de bewoners met advocatenvriendjes en connecties de nek om gedraaid.
  • Edit: Sixhaven in de NZL, wat voorbereid is op een eventueel aan te leggen station
  • Edit: Tussen Amstelveenseweg en Henk Sneevlietweg is ruimte vrijgehouden en een viaduct langer dan nu nodig voor een toekomstige aftakking naar Schiphol.
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 10 feb 2022, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.