Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 05 sep 2022, 16:26
Bart217 schreef: ↑ma 05 sep 2022, 11:12
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd…
Ik begrijp voornamelijk dat ik iets heb getriggerd
Maar zeker bedankt voor je uitleg, ik moest hem wel een paar keer lezen maar nu heb ik’m wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » ma 05 sep 2022, 17:53
Dit was een inhoudelijke en ook terechte melding van jou. Dan vind ik persoonlijk dat ik er wat mee moet, ook al wordt hij via een onofficieel kanaal toevallig door mij opgemerkt.
Ik vond deze erg lastig om en volledig en goed uitgelegd te krijgen, maar ik ben blij dat je hem nu door hebt…
Dank voor het verbeteren van ons scenario…

Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » ma 05 sep 2022, 22:45

dan heb ik de vraag waarom het ongewenst is als beide bruggen tegelijkertijd open zijn voor het vaarverkeer.
Is dat dan omdat het wegverkeer te veel opstroopt of komt men op de vaarwegen in de knel?
Ik kan mij wel voorstellen dat je iets niet in een scenario opneemt wanneer de onderliggende zaak ongewenst is.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 06 sep 2022, 9:11
Ik meende dat de bruggen vanuit dezelfde centrale bediend werden, maar blijkbaar is dat niet zo. Ik kan de voorwaarde overigens ook niet terugvinden in het overheidsbesluit:
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR375606/6
Ik weet wel zeker dat ik het eerder heb gelezen, dus blijkbaar hebben ze in Rotterdam weer wat veranderingen in de bedieningsvoorwaarden doorgevoerd...

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » di 06 sep 2022, 10:42
Inderdaad worden de bruggen niet vanaf dezelfde centrale bediend. Voor ons is het openen van beide bruggen inderdaad ongewenst omdat ze elkaars omleidingsroute zijn. Ik weet zelf ook niet wat de huidige afspraken zijn wat betreft brugopeningen, ook niet of het wel of niet hewenst is vanuit de vaarwegen gezien. Ik was daar vroeger zijdelings bij betrokken, maar al enkele jaren helemaal niet meer.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » di 06 sep 2022, 12:36
Voor Regio Rotterdam zijn er (met de kennis van 2017), 7 punten waar de boel bediend wordt.
Ik ken ze niet allemaal en durf ook niet te zeggen/schrijven of dat in 2022 nog steeds het geval is.
Waar ik wel weet van heb:
1) Rhoon (RWS/ANWB Punt)
2) Groene kruisweg (overgang naar Dorpsweg / Kromme Zandweg)
3) Woudenstein
4) Oude Maas, tussen de Spijkenisserbrug en de Botlekbrug
5) Verkeerscentrale Scheepvaart (Port of Rotterdam)
Schie: Grotendeels handbediening, op aanvraag bij de Gemeente Schiedam
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 06 sep 2022, 12:54

Dat van die handbediening zal gelden voor de Schiedamse Schie, de tak die vanuit Overschie richting Schiedam-Centrum gaat. Daar is ook maar heel weinig vaart. De Delfshavense Schie -vanaf de splitsing bij Overschie richting Spangen, Parksluizen en Euromast- komt geen meter op Schiedams grondgebied, dus het zou me verbazen als de gemeente Schiedam daar ook maar iets mee van doen heeft.
In de jaren ‘80 had je direct naast de Hogebrug een bedieningspost zitten die delen van de Schie bediende. Overschieseweg 2, een rijksmonument. De Hogebrug zelf had eerst nog handbediening; kwam de brugwachter naar buiten om de slagbomen met de hand dicht te doen en dan de motor te bedienen die je op de brug zelf ziet (met een paneel op de motor). Ik woonde daar als klein kind vlak naast, heb wel eens mogen helpen en hield een spreekbeurt over brug en brugwachter

Later in de jaren ‘80 kwam er een nieuwe motor en op afstand bedienbare slagbomen, maar men bediende nog steeds vanuit dezelfde post. Of deze nog steeds in gebruik is en welke bruggen hij bedient, zou ik niet weten. Een centrale post voor de hele Schie van Doenbrug tot Delfshaven ligt ergens wel voor de hand.
-
sinned89
- zandpaadje
Bericht
door sinned89 » di 06 sep 2022, 21:13
De nieuwe Leuvebrug wordt bediend vanaf de brugwachterruimte naast de brug. Ook de Wijnhavenbruggen worden vanaf hier bediend. De Erasmusbrug wordt bediend vanuit de brugwachterkantoor naast de Erasmusbrug.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 51253.html
-
NielsWestdorp
- zandpaadje
Bericht
door NielsWestdorp » do 08 sep 2022, 13:30
Ik ben op zoek naar data over de ontwikkeling van de hoeveelheid goederenvervoer op de ruit van Rotterdam (A4 - A15 - A16 - A20).
Zijn er toevallig kundige leden op dit forum die tips hebben waar/hoe ik deze dat kan vinden?
Idealiter zou ik dus data vinden over de hoeveelheid (vervoerd gewicht of aantal vrachtwagens) goederenvervoer over de laatste 10 jaar in de regio Rotterdam, om de impact hierop van de groeiende havenactiviteiten en greenports te kunnen analyseren.
Alvast bedankt!
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » do 08 sep 2022, 13:35
De verkeersintensiteiten zijn in elk geval opvraagbaar via de INVEWA viewer, maar een aantal van ons heeft deze data al gebundeld in
overzicht verkeersintensiteiten per snelweg, bijvoorbeeld de A20.
Voor zover ik weet worden voertuiggewichten niet geregistreerd en gedeeld in een openbare database. Meer data qua soort verkeer kun je via Google vinden met het zoeken op inweva Rijkswaterstaat.
Veel succes, Niels.
-
NielsWestdorp
- zandpaadje
Bericht
door NielsWestdorp » do 08 sep 2022, 15:48
Beste waldo79, hartelijk dank voor je antwoord! De crux zit hem echter in het feit dat ik specifiek op zoek ben naar de ontwikkeling van goederenvervoer en dus niet naar de intensiteit in zijn geheel (waarbij personenvervoer uiteraard een erg groot aandeel heeft).
Ik zie echter wel dat op het INWEVA portal het aantal vrachtauto's staat, dus dit is een goede indicator. Dank!
Mochten er nog meer tips/info zijn hoor ik het graag

-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » do 08 sep 2022, 18:08
Er zijn op verschillende locaties in het land en ook rond Rotterdam weeglussen in het wegdek, misschien dat die data ergens opvraagbaar zijn.
-
Thom
- stadsweg
Bericht
door Thom » vr 07 okt 2022, 14:23
Tijdens een reguliere inspectie aan de 1e Coolhavenbrug zijn gebreken in de draaipunten geconstateerd, wat acuut gevaar kan opleveren. De gemeente heeft daarom besloten de brug tot nader order te stremmen. De brug wordt daarvoor in verticale stand vastgezet.
Het herstel van de brug is een complexe opgave en kan daarom enige tijd gaan duren.
https://rotterdamonderweg.nl/coolhavenbrug
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » zo 16 okt 2022, 0:56
Vanaf maandag 17 okt is de maastunnel (Noord - > Zuid) langdurig afgesloten voor het verkeer ivm herstelwerkzaamheden
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » zo 16 okt 2022, 12:38
De tunnel is jarenlang dicht geweest voor renovatie, en nu gaat hij weer dicht?!
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » zo 16 okt 2022, 12:53
mavas schreef: ↑zo 16 okt 2022, 12:38
De tunnel is jarenlang dicht geweest voor renovatie, en nu gaat hij weer dicht?!
Jep. Je leest het goed.
-
Thom
- stadsweg
Bericht
door Thom » zo 16 okt 2022, 13:29
Reactie van Rotterdam Onderweg op Facebook:
Na de opening van de Maastunnel in 2019 bleven er nog werkzaamheden liggen die binnen een redelijke termijn hersteld moeten worden. Deze werkzaamheden hadden geen invloed op de opening in 2019. Het herstel van het wegdek wat nu wordt gedaan betreft een restpunt uit de renovatie en restauratie. Omdat de weg hiervoor opengebroken moet worden is het nodig om de Maastunnel deels te sluiten.
In de westbuis ligt tussen het asfalt en het onderliggende beton een waterkerend membraan. Dit membraan functioneert niet goed en moet daarom hersteld worden.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 05 jan 2023, 18:15
Op 9 januari beginnen grootschalige werkzaamheden aan de
Roseknoop. Op deze locatie komen de 2e Rosestraat, Laan op Zuid, Varkenoordseviaduct, Colosseumweg, de Hilledijk en de Beijerlandselaan bij elkaar (voor de liefhebbers: S106,S120 en S123).
De dijk die onder het knooppunt doorloopt moet verhoogd worden, daarvoor moeten ook diverse leidingen worden verlegd.
Ook worden de tramsporen vernieuwd.
De totale werkzaamheden duren tot september 2024 en zullen flinke invloed gaan hebben op de verkeersstromen en het OV in Rotterdam-Zuid.
In de eerste fase van januari tot april 2023 gaan de zijwegen van de Laan op Zuid op de Roseknoop dicht, maar is er nog wel doorgaand verkeer mogelijk. Daarna is ook dat niet meer mogelijk.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » do 05 jan 2023, 19:36
Voor Rotterdam (-Zuid) gaat dit flinke gevolgen hebben.
De eerste dagen van volgende week zal het op Zuid vast een chaos zijn, tot het verkeer hun draai weer gevonden heeft.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » di 10 jan 2023, 12:47
Dit soort omleidingsborden zien er wel professioneel uit:
Rotterdam schijnt standaard in twee talen te bewegwijzeren. In Hoek van Holland doen ze dat al langer.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 10 jan 2023, 12:54
Willem schreef: ↑di 10 jan 2023, 12:47
Rotterdam schijnt standaard in twee talen te bewegwijzeren.
Ik heb begrepen van Snelwegfreak dat Rotterdam dit soort borden ('alle richtingen' of 'overige richtingen') standaard in het Engels plaatst.
Ik kwam er onlangs een paar nieuwe tegen bij Alexandrium op de Rijkswaterstaat open database van borden.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 10 jan 2023, 12:59
Ik zag gisteren langs de Maashaven ook gele handwijzers met de s122 er op.
Het is wel typisch: De afsluiting van de Roseknoop is al erg lang bekend, maar nu ineens beginnen ondernemers te kleren over de slechtere bereikbaarheid. Alsof deze afsluiting plotseling is ingevoerd.
Autosnelwegen.net
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » do 19 jan 2023, 15:11
De 2x1 situatie op de 's-Gravendijkwal (ook bekend als Maastunneltraverse) blijft gehandhaafd. De 's-Gravendijkwal is enkele jaren terug versmald van 2x2 naar 2x1 rijstroken. De afgesloten rijstrook wordt gebruikt door hulpdiensten en taxi's. Het is de bedoeling dat meer groepen een ontheffing mogen aanvragen om erop te rijden (zoals bergers). Zie ook
hier.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » do 19 jan 2023, 16:05
Wauw, wat een verrassing dat dit blijft.
Ik kan me voorstellen dat de inwoners en de gebruikers juist voor openhouden 2x2 zijn vanwege minder problemen in de omliggende woonwijken. Of is iedereen voor 2x1?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 20 jan 2023, 11:13

Ik denk toch dat veel omwonenden wel blij zullen zijn met de gebleken verbetering van de luchtkwaliteit rondom de ‘s Gravendijkwal. Het wordt wellicht een ander verhaal als het nou hun eigen bereikbaarheid enorm nadelig zou beïnvloeden, maar tenzij ik iets gemist hebt is dat verkeersinfarct nu juist uitgebleven.
Je punt over omliggende woonwijken is dan belangrijker, maar daar heb je er natuurlijk wel een paar van en ze worden niet op dezelfde manier geraakt. Het is met het stratenplan van het Oude Westen nou niet zo dat mensen door straten parallel aan de ‘s Gravendijkwal en Henegouwerlaan gaan rijden. Mogelijk verplaatst er wat naar de Mathenesserlaan en de Heemraadsingel, maar dat zijn geen hoeveelheden overlastgevend sluipverkeer. Dus krijg je het effect dat overlast zich verplaatst naar de beide uiteinden van de Maastunneltraverse. Nou, aan de zuidkant daarvan zijn er geen omwonenden; aan de noordkant heb je het stukje Statenweg/Bentinckplein waar dit wel kan spelen. Maar die worden dan dus overstemd door de rest. En zoals ik zei heb ik ergens het idee dat het ook daar niet de spuigaten uit gelopen is… (maar ik heb dit ook niet enorm gevolgd)
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 14 feb 2023, 14:54
Palance schreef: ↑do 05 jan 2023, 18:15
Op 9 januari beginnen grootschalige werkzaamheden aan de
Roseknoop. Op deze locatie komen de 2e Rosestraat, Laan op Zuid, Varkenoordseviaduct, Colosseumweg, de Hilledijk en de Beijerlandselaan bij elkaar (voor de liefhebbers: S106,S120 en S123).
De dijk die onder het knooppunt doorloopt moet verhoogd worden, daarvoor moeten ook diverse leidingen worden verlegd.
Ook worden de tramsporen vernieuwd.
De totale werkzaamheden duren tot september 2024 en zullen flinke invloed gaan hebben op de verkeersstromen en het OV in Rotterdam-Zuid.
In de eerste fase van januari tot april 2023 gaan de zijwegen van de Laan op Zuid op de Roseknoop dicht, maar is er nog wel doorgaand verkeer mogelijk. Daarna is ook dat niet meer mogelijk.
Ik heb vandaag een aantal foto's gemaakt rondom de Roseknoop.
Vanwege de hoeveelheid foto's heb ik ze in de spoiler gezet.
- SPOILER: TOON
Omdat fietsers en voetgangers bij de Roseknoop niet meer de Laan op Zuid kunnen oversteken is deze tijdelijke - en VRI-geregelde - oversteek gemaakt

Gele borden op de Laan op Zuid die duidelijk maken dat je niet meer de 2e Rosestraat in kunt - in beide richtingen dus.

Dan het kruispunt Laan op Zuid - 2e Rosestraat, kijkend in zuidwestelijke richting, richting de Putsebocht dus. (Streetviewlink). De tramrails zijn al verwijderd.

Naast deze afgesloten 2e Rosestraat is een tijdelijke weg aangelegd voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten.

Een stukje oud spoor ligt er nog, uit de tijd dat hier ook nog een spoorwegovergang was naar de voormalige remise Hilledijk. Volgens mij gaat ook dit verdwijnen. Dat laatstgenoemde stukje spoor sloot niet direct op het spoor aan dat je hier ziet ivm het hoogteverschil, dat was ietsjes verderop.

Naast de Essalam moskee zien we nog een onderbordje gebruikt als soort wegwijzer.

Dan de kruising 2e Rosestraat/Beijerlandselaan/Putsebocht.

De Beijerlandselaan was een drukke verkeersader, maar is nu doodlopend en vrijwel uitgestorven. Er is een keerlus gemaakt zodat de winkels in ieder geval bereikbaar zijn. Ook hier zijn de tramrails weggehaald.

En tenslotte het OV: Lijnen 20 en 25 rijden hier niet tot september 2024
Autosnelwegen.net