Op de Erasmusbrug richting noord hebben een tijdlang gele borden gehangen. Dit is er nu voor in de plaats gekomen.
De before-foto's van de gele borden zijn van Streetview
Ik denk dat het vlak helemaal rechts bedoeld is om aan te geven als de Leuvebrug openstaat en er dan een getoond zal worden.
Ik weet overigens niet beter dan dat de [P] Boompjes gewoon bereikt kan worden door hier rechtsaf te slaan, maar misschien is er iets verderop aangepast zodat je het niet via die route kunt bereiken en je nu blijkbaar om moet rijden via het Churchillplein.
En als toetje nog een kilometerpaal voor de Marathon
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance schreef: za 13 apr 2024, 11:13
Ik denk dat het vlak helemaal rechts bedoeld is om aan te geven als de Leuvebrug openstaat en er dan een getoond zal worden.
Klopt, maar dat moet nog ingesteld worden…
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
De nieuwe versie van buslijn 44 die gebruik maakt van de voor dat doel vrijgemaakte rijstrook op het tunneltracé is vooralsnog allesbehalve een succes.
Nu de bus bijna twee weken rijdt, blijkt het tegendeel. Automobilisten die gefrustreerd stilstonden in een file naast een compleet lege rijbaan, worden nu ook nog door een lege bus ingehaald. De gemeente beoogde mensen hun auto’s uit te krijgen door te investeren in deze OV-verbinding. Een behoefteonderzoek werd niet noodzakelijk geacht. Maar tot dusver zien de buschauffeurs veel minder mensen instappen dan voorheen.
Ver lopen
Dat de nieuwe buslijn zo weinig wordt gebruikt, heeft volgens de buschauffeurs verschillende oorzaken. Zo stopt de bus bijvoorbeeld niet meer bij de halte waar voorheen veel middelbare scholieren in- en uitstapten. In het gebied rondom Diergaarde Blijdorp en Bentinckplein zitten maar liefst vijf middelbare scholen, waarvan veel scholieren gebruik maakten van de oude route van bus 44.
Ook zou de buslijn ideaal zijn voor mensen die in Carnisse wonen en naar het Erasmus Medisch Centrum moeten. Volgens de buschauffeur die de bus van Rotterdam Centraal naar Zuidplein rijdt is dat ‘onzin’: ,,Moet je kijken hoe ver die halte is van het ziekenhuis. Als je slecht ter been of op leeftijd bent, is dat echt een eind. Dan kun je beter met de metro gaan.” Bushalte Dijkzigt ligt ter hoogte van het tankstation op de ’s-Gravendijkwal, daar vandaan is het bijna 500 meter lopen naar de hoofdingang van het ziekenhuis.
Is er überhaupt wel onderzoek gedaan of er vervoersbehoefte is per bus of met welke redenen weggebruikers per auto door de Maastunnel rijden en waar zij vandaan komen en heen reizen?
Zo verscherpt het college indirect de aversie tegen de politiek. Bovendien heeft Zuid ook zijn eigen problematiek en dat lost zo'n buslijn ook niet op.
Je kleedt op deze manier ook iedere support voor het verlagen van de capaciteit op de ‘s-Gravendijkwal uit (als die er al was). Het lijkt nu nogal of ze deze lege bus tot het excuus maken om twee rijstroken te mogen opofferen, terwijl dat uiteindelijk veel meer ging om de luchtkwaliteit en andere leefomgeving-factoren.
Als Rotterdammer die alweer langere tijd de stad uit is, moet ik zeggen dat de bombarie waarmee deze buslijn werd aangekondigd me nogal verbaasde. Welke verbindingen ging je hier nu echt mee helpen? Te weinig dus; zeker als je dan ook nog eens de scholieren overboord gooit…
… en de dierentuin. Blijdorp is nu niet meer rechtstreeks vanuit Zuid bereikbaar. En het Erasmus MC/Sophia Kinderziekenhuis ook niet meer. Bus 44 stopte daar voor de deur.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Je mag nog blij zijn dat de rijstrook niet (meteen) is ingericht voor trams...
Hopelijk wordt de maatregel teruggedraaid of worden in elk geval de route en haltes nog eens tegen het licht gehouden.
Die rijstrook ga je niet terugkrijgen; zie eerdere punt over leefbaarheid rondom de 's-Gravendijkwal (tenzij er een ander soort politieke wind gaat waaien waar omwonenden weer net zoals voor 1970 gewoon maar moeten slikken dat er grootschalige automobiliteit is). De busroute terugbrengen naar hoe hij was lijkt me nog wel haalbaar.
Schelpenpaadje schreef: di 23 apr 2024, 9:45
Je mag nog blij zijn dat de rijstrook niet (meteen) is ingericht voor trams...
Er zijn uitsparingen in het plafond van de Maastunnel voor de bevestigingen voor bovenleidingen (destijds voor een trolleybus), dus zeg het niet te hard
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance schreef: di 23 apr 2024, 9:11
… en de dierentuin. Blijdorp is nu niet meer rechtstreeks vanuit Zuid bereikbaar. En het Erasmus MC/Sophia Kinderziekenhuis ook niet meer. Bus 44 stopte daar voor de deur.
Nu was ik zelf geen frequente gebruiker van de oude 44, maar volgens mij was dat een best prima presterende lijn. Verbond ook diverse scholen met elkaar en zoals je schrijft het Erasmus en de diergaarde waren beter bereikbaar.
Het hele idee van een snelle verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam CS is natuurlijk vreemd als er al een metro ligt die per definitie sneller is.
Ik weet dat het een beetje vloeken in de kerk is maar het zou toch helemaal niet erg zijn om er tramrails door te leggen? Een gedeelde bus/tramstrook levert evenveel ergernis/ruimteverlies op voor automobilisten als een busstrook. Waarom niet het tramnetwerk robuuster maken als die ruimte toch beschikbaar komt?
Tot nu toe is die buslijn niet zo'n succes. Lege bussen en files langs een weinig gebruikte busstrook.
Het voordeel van een busstrook is dat je die makkelijk weer zou kunnen opheffen, of de buslijn zodanig aanpassen (frequentie, haltes, omliggend tracé waarlangs reizigers kunnen in- en uitstappen) dat deze wel succesvol wordt. Dat gaat met een tramlijn niet zo makkelijk en je hebt dan een hoop kosten gemaakt voor rails en bovenleiding.
Want een trolleybus is wel lekker flexibel?
Inmiddels zijn elektrische (oplaadbare) bussen toch wel bewezen en is noodzaak van een trolleybus dus wel vervallen.
Schelpenpaadje schreef: wo 24 apr 2024, 17:56 Tot nu toe is die buslijn niet zo'n succes. Lege bussen en files langs een weinig gebruikte busstrook.
Het voordeel van een busstrook is dat je die makkelijk weer zou kunnen opheffen, of de buslijn zodanig aanpassen (frequentie, haltes, omliggend tracé waarlangs reizigers kunnen in- en uitstappen) dat deze wel succesvol wordt. Dat gaat met een tramlijn niet zo makkelijk en je hebt dan een hoop kosten gemaakt voor rails en bovenleiding.
Hoeveel alternatieve tracés zijn er denkbaar ten opzichte van de Maastunnel?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Het probleem is niet de route door Maastunnel, want daar ligt geen busstrook en bovendien liep die route al door de tunnel. Het probleem is nu juist de route door de wijken aan weerszijden van de tunnel.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Schelpenpaadje schreef: wo 24 apr 2024, 17:56 Tot nu toe is die buslijn niet zo'n succes. Lege bussen en files langs een weinig gebruikte busstrook.
Het voordeel van een busstrook is dat je die makkelijk weer zou kunnen opheffen, of de buslijn zodanig aanpassen (frequentie, haltes, omliggend tracé waarlangs reizigers kunnen in- en uitstappen) dat deze wel succesvol wordt. Dat gaat met een tramlijn niet zo makkelijk en je hebt dan een hoop kosten gemaakt voor rails en bovenleiding.
Hoeveel alternatieve tracés zijn er denkbaar ten opzichte van de Maastunnel?
Wat snap je niet aan omliggend tracé? Oftewel de route die bussen aan beide zijden buiten de tunnel afleggen
Het is gewoon een gek argument. In Rotterdam rijden overal trams, alleen door de Maastunnel zou lastig zijn omdat de vervoerder dan moeilijker een routewijziging door kan voeren. Dat is erg onlogisch, juist die route ligt wel zo'n beetje vast (ook buiten het eigenlijke tunneltracé)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Palance schreef: do 05 jan 2023, 18:15
Op 9 januari beginnen grootschalige werkzaamheden aan de Roseknoop. Op deze locatie komen de 2e Rosestraat, Laan op Zuid, Varkenoordseviaduct, Colosseumweg, de Hilledijk en de Beijerlandselaan bij elkaar (voor de liefhebbers: S106,S120 en S123).
De dijk die onder het knooppunt doorloopt moet verhoogd worden, daarvoor moeten ook diverse leidingen worden verlegd.
Ook worden de tramsporen vernieuwd.
De totale werkzaamheden duren tot september 2024 en zullen flinke invloed gaan hebben op de verkeersstromen en het OV in Rotterdam-Zuid.
De werkzaamheden zullen eerder klaar zijn dan gepland. Vanaf het weekend van 13 juli 2024 zullen de kruispunten weer helemaal toegankelijk zijn en kan het tramverkeer via de Beijerlandselaan weer worden hervat.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny schreef: vr 26 apr 2024, 20:02
Het is gewoon een gek argument. In Rotterdam rijden overal trams, alleen door de Maastunnel zou lastig zijn omdat de vervoerder dan moeilijker een routewijziging door kan voeren. Dat is erg onlogisch, juist die route ligt wel zo'n beetje vast (ook buiten het eigenlijke tunneltracé)
Er is niks mis met een tram door de Maastunnel, mits die voldoende wordt gebruikt. Het beperkte succes van de huidige buslijn geeft aan dat de vervoersbehoefte er niet is en/of dat deze in de huidige vorm niet interessant genoeg wordt gevonden.
Over de Erasmusbrug rijden volgens mij wel trams. Het is dus niet zomaar gezegd dat er geen vervoersbehofte zou zijn. Het is gewoon een kwestie van netjes in het netwerk inleggen en niet een of andere Jan Doedel uit de politiek bepalen waar een lijn moet komen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
De Erasmusbrug ligt dan ook iets centraler in de stad dan de Maastunnel.
Bovendien moet je een lijn ook nog aansluiten het bestaande netwerk. Aan de zuidzijde ligt weliswaar de Wolphaertsbocht dichtbij (waar tram 2 loopt), maar aan de noordzijde is dat pas bij de kruising ‘s-Gravendijkwal met de Nieuwe Binnenweg. En juist daar is het de bedoeling dat de tramsporen in de komende jaren verwijderd gaan worden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Tegelijkertijd loopt de Erasmusbrug precies waar de metro loopt: alle trams tussen Centraal Station en Wilhelminaplein hebben de metro pal onder zich - in die zin veel meer dan deze bus tussen Zuidplein en Centraal. Je kunt er op zich wel een boom over opzetten waarom deze trams wel vol genoeg zitten. Het bedienen van de binnenstad, wat je noemt, zal er daar een van zijn. Brengt je meteen terug naar het eerdere commentaar dat deze bus verschillende publiekstrekkers in de buurt van het traject (Dijkzigt, scholen, diergaarde) nét niet bedient.
Maar ik denk ook aan het vervolg van die tram voorbij het Wilhelminaplein wel een rol speelt: richting de woongebieden rond het Entrepot, IJsselmonde, Beverwaard. En op weg naar die gebieden vanaf Centraal Station of de binnenstad loont het niet om de metro naar Wilhelminaplein te pakken en dan over te stappen.
Palance schreef: do 13 mei 2021, 15:00
En alvast een foto van de Hillelaan nabij metrostation Rijnhaven, want blijkbaar gaat daar in september de situatie veranderen.
Rotterdamonderweg schreef:
Op de Posthumalaan en Hillelaan wordt nieuwe riolering aangelegd. Daarnaast verlegt de gemeente de weg aan de westkant van de Hillelaan richting de metro om de bouw aan de kant van Katendrecht mogelijk te maken.
In het kader van de plannen rondom de Rijnhaven gaat men deze rijbaan - die dus ondertussen al verlegd is - in de nabije toekomst weer weghalen. Verkeer zal dan voor station Rijnhaven onder het metrospoor door moeten en vervolgens het spoor links passeren. Volgens mij was dat 'vroeger' (voor de ontwikkeling begon van de Kop van Zuid) overigens ook al zo.
Edit: Verkeerde actieve herinneringen. De huidige Posthumalaan loopt over waar vroeger pakhuizen waren. Die weg is dus verlegd vanaf de Rijnhaven naar de Erasmusbrug.
AD schreef:Voetgangers
Zeegers benadrukt dat mét de Rijnhaven 2.0 eindelijk een doorgaande route komt van de Coolsingel, over de Erasmusbrug en langs de Maashaven naar de Dordtselaan en Brielselaan. Bovendien moet de Afrikaanderwijk en het Rijnhavenpark plus omliggende bebouwing aanéén worden gesmeed. Daarom is het van cruciaal belang dat ook metrostation Rijnhaven een grondige renovatie krijgt, en het autoverkeer dat nu rechts van het metrotracé over de Hillelaan rijdt naar links wordt verplaatst.
Het autoverkeer tussen het station en de Rijnhaven wordt dus verplaatst. Langs het park zijn alleen nog fietsers en voetgangers welkom
,,Die drukke weg moet je makkelijk kunnen oversteken’’, luidt de uitleg. ,,We denken aan een constructie zoals bij winkelcentrum Zuidplein, waar de belendende Gooilandsingel is veranderd van een drukke autoroute in een gezellig verblijfsgebied. Het autoverkeer tussen het station en de Rijnhaven wordt dus verplaatst. Langs het park zijn alleen nog fietsers en voetgangers welkom.’’
Dat is dus hier waar de rijbaan rechts van het metrospoor zal gaan verdwijnen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.