Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door verfmeer95 »

Palance schreef: zo 28 apr 2024, 10:04 De Erasmusbrug ligt dan ook iets centraler in de stad dan de Maastunnel.

Bovendien moet je een lijn ook nog aansluiten het bestaande netwerk. Aan de zuidzijde ligt weliswaar de Wolphaertsbocht dichtbij (waar tram 2 loopt), maar aan de noordzijde is dat pas bij de kruising ‘s-Gravendijkwal met de Nieuwe Binnenweg. En juist daar is het de bedoeling dat de tramsporen in de komende jaren verwijderd gaan worden.
Lijn 8 loopt gewoon nog over de Westzeedijk. Veel dichter bij de Maastunnel kan haast niet.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ah, natuurlijk :facepalm:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Palance schreef: zo 28 apr 2024, 10:04 Bovendien moet je een lijn ook nog aansluiten het bestaande netwerk. Aan de zuidzijde ligt weliswaar de Wolphaertsbocht dichtbij (waar tram 2 loopt), maar aan de noordzijde is dat pas bij de kruising ‘s-Gravendijkwal met de Nieuwe Binnenweg. En juist daar is het de bedoeling dat de tramsporen in de komende jaren verwijderd gaan worden.
Aan de noordzijde kan de tram ook aansluiten op het Droogleever Fortuynplein (tram 8) nabij de Euromast.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Is de Maastunnel hoog genoeg voor een tram?

In het verleden reed een tram door de Statentunnel met de pantograaf zo ongeveer in liggende stand. Met het huidige materieel schijnt zoiets niet meer te kunnen.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Heel goede vraag Willem. Ik ben bang, gegeven het feit dat de nieuwe trams veelal, al of niet een groot stuk, hoger zijn dan de oude generaties trams dat het in de Maastunnel niet gaat passen met een tram. Als ik het mij goed herinner dan hebben ze toen ter tijd bij de aanleg van de Sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein de vloer in de Leidseveertunnel bij Utrecht Centraal moeten verlagen om het passend te maken voor de tram. Dit is iets wat je in de Maastunnel niet kunt doen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Willem schreef: zo 28 apr 2024, 15:36 Is de Maastunnel hoog genoeg voor een tram?
Wikipedia schreef:Voor gemotoriseerd verkeer is de Maastunnel 4,00 meter hoog. De voorliggende viaducten in de tunneltraverse, onder het Maastunnelplein en het Droogleever Fortuynplein, zijn 3,60 meter hoog.
De vraag of die 4 meter genoeg is voor een tramlijn, is op dit forum al eens voorbijgekomen:
Coen Tunnel schreef: do 08 apr 2021, 16:01
Aangezien de huidige doorrijhoogte van de Maastunnel 4 meter is, zal een bovenleiding voor trams lastig in te passen zijn. De Citadis-trams zijn zeker rond de 3,30 meter hoog en normaal hangt de bovenleiding voor trams vrij hoog. Het zal wel kunnen, maar ideaal is het niet om trams door de Maastunnel te hebben. Dan kun je beter een aparte tramtunnel hebben.
Van iemand die Coen Tunnel heet neem ik dit meteen aan :mrgreen:

Overigens lijkt op basis van deze formulering de doorrijhoogte van de Maastunnel wel groter dan die van de Statentunnel:
Wikipedia schreef:In de beide buizen met rijstrook voor tramverkeer is de bovenleiding, na aanrijdingen met vrachtverkeer, deels verwijderd. De maximale doorrijhoogte bedraagt hier 3,40m.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Een tram kan rijden met de stroomafnemer vrijwel plat. De Rotterdamse Citadissen zijn volgens Wikipedia 3m34 hoog, 4cm meer dan de oude Düwag-trams. Ze lijken hoger omdat ze vooral lager zijn, door de lage vloer.

Trambovenleiding zelf is in te passen binnen 25cm met 10cm veiligheidsafstand (voor niet-bovenleidingvoertuigen) en dat is met "traditionele" bovenleiding, ik denk dat het met een stroomrail zelfs binnen 10cm kan. Dat betekent 3m80 doorrijhoogte voor overig verkeer.

De hoogte lijkt me dan ook niet echt een probleem, vraag is meer of er ruimte is voor rails, die al gauw 30 cm hoog zijn incl draagconstructie (al kan ook dat minder). Ik weet niet of die ruimte uit te sparen is.

Maar als er nu geen tramlijn is zou ik hem niet snel aanleggen en het gewoon met een bus afdoen, en wachten totdat elke 4 minuten een ramvolle bus rijdt voor je eens over een tram gaat nadenken.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Bart217 schreef: za 13 apr 2024, 13:07
Palance schreef: za 13 apr 2024, 11:13 Afbeelding
Ik denk dat het vlak helemaal rechts bedoeld is om aan te geven als de Leuvebrug openstaat en er dan een :J15: getoond zal worden.
Klopt, maar dat moet nog ingesteld worden…
Ik zag hem vandaag in werking :top:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 »

Top! Leuk om te horen. Zelf heb ik het nog niet live mogen aanschouwen.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Wat een nutteloos project dit. En zonde om hier juist midden in de stad schaarse ruimte voor op te offeren:
https://rif010.nl/
https://www.instagram.com/p/C7W4VUMtqVW/

Rotterdam is knap opgeklommen na de Tweede Wereldoorlog. Juist tussen alle vernieuwingen van de wederopbouw en de recente hoogbouw zijn de schaarse herinneringen aan het Rotterdam van lang geleden super waardevol. Het kunnen beleven van het verleden is net zo bepalend voor de identiteit van een stad als de hoogste wolkenkrabber of de bekendste brug. Deze plek is door de eeuwen heen vaker veranderd, maar deze nieuwe invulling doet wel erg afbreuk aan het verleden. En dat voor het plezier van een klein groepje mensen :nothanks:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Voor ondergetekende geboren en getogen Rotterdammer is het een wat verloren stuk stad met heel basale wederopbouw-flats. Geen plek waar je verleden zou kunnen beleven. Het verleden rond deze Steigergracht is op 14 mei 1940 simpelweg verwoest (resultaat op deze foto, rechts). Het is ook een doodlopend stuk water dat als waterloop geen functie meer had. Kun je het opofferen om een mooi park van te maken of voor woningbouw, maar recreatie hoort in de mix van het stadscentrum. Dus ik zie het probleem niet zo.

Eerdere protesten zagen eerder op het risico van geluidsoverlast voor omwonenden dan in het verloren gaan van een schaarse herinnering aan het verleden.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Die basale wederopbouwflats horen ergens ook bij het verhaal van Rotterdam. Met de Markthal en het huidige bouwproject ernaast had je dit verloren stukje stad ook een kwaliteitsimpuls kunnen geven waar iederéén van kan profiteren. Bijvoorbeeld door er met vlonders en groen een fijne verblijfplek van te maken met behoud van het water en de kademuren. Trek dit als boardwalk verder door en je had een unieke route kunnen creëren tussen de Markthal en de Koopgoot, als een soort natte high line.

Als het nu alleen om het doodlopende pootje ging... Maar het bassin loopt tot tegen de naastgelegen bruggen. Er is door de geschiedenis al genoeg water en karakter verdwenen uit onze steden. Echt een miskleun dit project wat mij betreft.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik zou niet weten waarom dit een miskleun zou zijn. Een redelijk verloren stukje van het centrum wordt levendiger gemaakt met een surfplas en terrasjes er omheen. Dat past toch prima binnen de diversiteit van attracties in Rotterdam?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het project is boven komen drijven als onderdeel van een publieksprijs, dus de support onder Rotterdammers lijkt groot. Voor het natte highline-idee (zeker aardig) zou ik zelf eerder denken aan het Grotekerkplein en de doorsteek tussen Hoogstraat en Meent. Een echte high line komt er overigens even naar het noorden over de oude Hofpleinlijn. Ik snap best dat je ook op andere manieren een kwaliteitsimpuls had kunnen geven aan het centrum, maar het is allemaal een kwestie van een redelijk totaalbeeld creëren in schaarse ruimte. Gegeven is dat je nooit iedereen tevreden kunt houden.

Verder trouwens best eens dat de wederopbouwflats horen bij het verhaal van Rotterdam. Maar daar zijn er op veel plaatsen in het stadscentrum nog meer dan genoeg van om dat deel van het verhaal zichtbaar te houden.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

En toch voelt het als een waterskibaan in het Rokin ;)
SPOILER: TOON

Wat misschien zelfs een beter idee is dan dit :mrgreen:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik weet niet helemaal zeker hoe UNESCO dan reageert; of dat dan raakt aan Werelderfgoed-status ofzo. 8-)

Het trekken van een parallel tussen een van de lelijkste stukjes water in Amsterdam-Centrum en deze Rotterdamse Steigersgracht geeft mij toch het gevoel dat je de oude Rotterdamse situatie veel hoger inschat dan gerechtvaardigd is. Hoewel over smaak natuurlijk niet te twisten valt.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Op de kruising Rochussenstraat / Pieter de Hoochweg (en vlakbij de Pieter de Hoochbrug) zijn voor de afslaande bewegingen Rochussenstraat -> Pieter de Hoochweg verkeerslichten te vinden met vier lenzen in plaats van drie. Het rode licht zit op de tweede positie vanaf boven.

Met andere woorden: wat zit er verborgen achter de bovenste lens? Ik vermoed dat het met de brug te maken heeft maar heel logisch lijkt dat ook weer niet.

Afbeelding
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bij fietsoversteken zie ik wel eens een lens met een afteller met daarbinnen het woord BUS, kan het zoiets zijn? Of het woord BRUG of een symbool daarvoor.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

:J37: ?
Afbeelding

Bij groen kan het ook weergegeven worden (slecht zichtbaar)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Het is in ieder geval bij brugopeningen.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Ook opvallend: Zijn deze :D2: inwendig verlicht? https://maps.app.goo.gl/w3pfDNEehEaoMaBK7
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

keokiracer schreef: do 30 mei 2024, 20:10 :J37: ?
Afbeelding

Bij groen kan het ook weergegeven worden (slecht zichtbaar)
Goeie vondst, had in StreetView zitten speuren maar deze gemist. Helder!
Steyn_E schreef: do 30 mei 2024, 22:49 Ook opvallend: Zijn deze :D2: inwendig verlicht? https://maps.app.goo.gl/w3pfDNEehEaoMaBK7
Ja, maar de meeste zijn kapot. Je komt ze op zich nog best vaak tegen in Rotterdam.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Rare vraag, weet iemand of er ooit serieuze plannen zijn geweest voor een betere busbaan (vrijliggend en deels met flyovers) tussen de A29 en Zuidplein? Iemand vertelde mij daarover maar ik kon er niets over vinden.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De S114 loopt blijkbaar nu over het terrein van het vliegveld naar de G.K. van Hogendorpweg en bedient de parkeerplaatsen van het vliegveld.
Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Palance schreef: vr 26 apr 2024, 21:00
Palance schreef: do 05 jan 2023, 18:15 Op 9 januari beginnen grootschalige werkzaamheden aan de Roseknoop. Op deze locatie komen de 2e Rosestraat, Laan op Zuid, Varkenoordseviaduct, Colosseumweg, de Hilledijk en de Beijerlandselaan bij elkaar (voor de liefhebbers: S106,S120 en S123).
De dijk die onder het knooppunt doorloopt moet verhoogd worden, daarvoor moeten ook diverse leidingen worden verlegd.
Ook worden de tramsporen vernieuwd.
De totale werkzaamheden duren tot september 2024 en zullen flinke invloed gaan hebben op de verkeersstromen en het OV in Rotterdam-Zuid.
De werkzaamheden zullen eerder klaar zijn dan gepland. Vanaf het weekend van 13 juli 2024 zullen de kruispunten weer helemaal toegankelijk zijn en kan het tramverkeer via de Beijerlandselaan weer worden hervat.
De boel is sinds dit weekend volledig geopend. De grootste aanpassing is toch wel dat de Colosseumweg nu niet meer aansluit op de 2e Rosestraat. Het is de bedoeling dat die Colosseumweg inde toekomst onder het spoor wordt doorgetrokken en dan ten noorden van de Laan Op Zuid aan zal sluiten op de 2e Rosestraat. Maar dar is men nog niet mee begonnen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Moet de Colosseumstraat onder het spoor doorgetrokken worden of onder het Varkenoordviaduct? Ik zie niet hoe je vanaf de oostzijde van het spoor weer bij de 2e Rosestraat komt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik bedoelde uiteraard het Varkenoordseviaduct :oops:

(maar daar ligt ook een tramspoor dus ik had het toch een beetje goed :yes: )
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Smurfend op You Tube kwam ik nog een leuk flimpje tegen over de bouw van de Willemsbrug. https://www.youtube.com/watch?v=iS5lmd8oDfk voor het nodige kijkplezier.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Volgens mij was er gisterenmiddag een storing van 'iets' in Rotterdam. Hier zie je vanuit een bus dat de lichten van de Erasmusbrug rood branden als aankondiging van een brugopening, maar er gebeurde dus niks. Al bij het oprijden vanaf de noordzijde zag ik de lichten branden. Gevolg is wel dat het verkeer vastloopt want er zijn altijd mensen (en dat is begrijpelijk) die echt niet verder willen rijden. Er stonden wel wat werklui die bestuurders probeerden duidelijk te maken dat ze gewoon door konden rijden, maar niet iedereen ziet dat of snapte de hints. Dat was aan beide kanten van de brug trouwens. Even later zag ik dat de Spoorweghavenbrug hetzelfde probleem had.
Afbeelding

Verder zag ik op Zuid dat er diverse VRI-installaties het niet (meer) deden, in ieder geval die van de Laan op Zuid/2e Rosestraat en Vinkenbaan/Oldengaarde/Vaanweg. Met een rotzooi als gevolg. Van anderen begreep ik dat de incheckpalen bij de metro het niet deden (en de poortjes openstonden), dus het lijkt alsof er een stroomdipje is geweest. Ik kon daar verder niks over terugvinden.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Misschien een paar rollen containerzakken en ducktap halen. Mocht zo'n weer voorkomen, dan deze lampen tijdelijk met een containerzak afdekken.