Infrastructuur in Rotterdam
Moderator: Moderatoren
-
Thom
- verkeersader
Re: Infrastructuur in Rotterdam
In het voorjaar van 2025 gaat de gemeente Rotterdam de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel verlagen van 4,0 meter naar 3,9 meter. Met deze verlaging willen ze de doorstroming op de Maastunnel-corridor verbeteren.
Ik wist het niet maar elke week gaat de Maastunnel 40 tot 60 keer dicht voor het verkeer, omdat een te hoog voertuig de tunnel wil inrijden.
Meer info: https://www.rotterdam.nl/doorrijhoogte- ... I84q-DS4hQ
Ik wist het niet maar elke week gaat de Maastunnel 40 tot 60 keer dicht voor het verkeer, omdat een te hoog voertuig de tunnel wil inrijden.
Meer info: https://www.rotterdam.nl/doorrijhoogte- ... I84q-DS4hQ
-
Chris
- Moderator
Het is denk ik via een achterdeur ook een manier om vrachtverkeer te weren uit die corridor. Die 10 centimeter lijkt niet veel, maar heel veel vrachtwagens mogen er dan formeel niet meer doorheen. 4 meter is de standaard hoogte van veel vrachtwagens.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Jeff
- expressweg
Het tunneltjestrace is sowieso niet geschikt voor vrachtverkeer. 1 kunstwerk heeft al een hoogtebeperking van 3,6M
Daarnaast ben ik ook van mening dat de bruggen voor vrachtverkeer een betere optie is (met aanrijroutes via de Schiekade / Boompjes / Laan op Zuid/ Vierhavenstraat)
Daarnaast ben ik ook van mening dat de bruggen voor vrachtverkeer een betere optie is (met aanrijroutes via de Schiekade / Boompjes / Laan op Zuid/ Vierhavenstraat)
-
CB-Interactive
- woonerf
Nu we toch in de buurt van de Maastunnel zijn wil ik het volgende punt ff aanhalen:
Attractiepark Rotterdam toch niet open op 23 maart: 'Ik red het niet'
Wat heeft dit met wegen en met de infrastructuur in Rotterdam te maken vraag zou je denken, nou best wel veel!!! Alleen te weinig om er een aparte topic over te beginnen.
Stel dat het park überhaupt open zou gaan, levert dat geen chaotische taferelen op daarzo bij de Maastunnel? Het is ook al niet geweldig goed met het ov te bereiken. Ik heb echter het filmpje op YouTube gezien en het grotendeel is nog een groot bouwval. Filmpje kun je hier bekijken en het zelf aanschouwen.
Gezien het eeuwig blijven uitstellen, de woningnood extreem te noemen is en het feit dat de erfpacht van het terrein in 2030 afloopt, denk ik dat het nu wel tijd is voor de gemeente om de stekker er uit te trekken. Hennie van der Most heeft nu toch wel tijd genoeg gehad.
Als ik Rotterdam was zou ik het zo aanpakken zoals in deze onderstaande gemodificeerde plattegrond waarbij ik ook een nieuwe fiets/voetgangersbrug, de 'Maashavenbrug' heb gesitueerd, uiteraard een beweegbare brug. Waarom een fiets/voetgangersbrug? Ten eerste maakt het de wijk Katendrecht en de S.S. Rotterdam veel beter bereikbaar voor fietsers en wandelaars die vanuit noord via de Maastunnel aan komen, maar de voornamelijkste reden is dat de roltrappen van de Maastunnel, ondanks deze zijn gerenoveerd antiek zijn en ook de lift nog weleens storingen heeft en dan zul je om moeten rijden via de Erasmusbrug en dat is best een eind om. Nu ligt er over de Rijnhaven al een fiets/voetgangersbrug tussen de Kop van Zuid en Katendrecht, de Rijnhavenbrug en met de nieuwe Maashavenbrug maakt het de omleiding een stuk korter en het zorgt voor een betere verbinding voor fietsers die vanaf de Waalhaven komen met de Kop van Zuid. Waarom geen autobrug? Ten eerste omdat de Rijnhavenbrug al reeds een fiets/voetgangersbrug is en ten tweede omdat dit gebied er simpelweg niet voor is geschikt, daar wil je geen druk autoverkeer. Op de plek waar nu van Leeuwen Recycling zit en Hennie's Kermiskerkhof zou je prima een paar hoge woontorens en wat lagere bouw kunnen realiseren. Wel zal eerst de bodem grondig gesaneerd moeten worden.
Ik denk dat mijn idee zo gek nog niet is.

Attractiepark Rotterdam toch niet open op 23 maart: 'Ik red het niet'
Wat heeft dit met wegen en met de infrastructuur in Rotterdam te maken vraag zou je denken, nou best wel veel!!! Alleen te weinig om er een aparte topic over te beginnen.
Stel dat het park überhaupt open zou gaan, levert dat geen chaotische taferelen op daarzo bij de Maastunnel? Het is ook al niet geweldig goed met het ov te bereiken. Ik heb echter het filmpje op YouTube gezien en het grotendeel is nog een groot bouwval. Filmpje kun je hier bekijken en het zelf aanschouwen.
Gezien het eeuwig blijven uitstellen, de woningnood extreem te noemen is en het feit dat de erfpacht van het terrein in 2030 afloopt, denk ik dat het nu wel tijd is voor de gemeente om de stekker er uit te trekken. Hennie van der Most heeft nu toch wel tijd genoeg gehad.
Als ik Rotterdam was zou ik het zo aanpakken zoals in deze onderstaande gemodificeerde plattegrond waarbij ik ook een nieuwe fiets/voetgangersbrug, de 'Maashavenbrug' heb gesitueerd, uiteraard een beweegbare brug. Waarom een fiets/voetgangersbrug? Ten eerste maakt het de wijk Katendrecht en de S.S. Rotterdam veel beter bereikbaar voor fietsers en wandelaars die vanuit noord via de Maastunnel aan komen, maar de voornamelijkste reden is dat de roltrappen van de Maastunnel, ondanks deze zijn gerenoveerd antiek zijn en ook de lift nog weleens storingen heeft en dan zul je om moeten rijden via de Erasmusbrug en dat is best een eind om. Nu ligt er over de Rijnhaven al een fiets/voetgangersbrug tussen de Kop van Zuid en Katendrecht, de Rijnhavenbrug en met de nieuwe Maashavenbrug maakt het de omleiding een stuk korter en het zorgt voor een betere verbinding voor fietsers die vanaf de Waalhaven komen met de Kop van Zuid. Waarom geen autobrug? Ten eerste omdat de Rijnhavenbrug al reeds een fiets/voetgangersbrug is en ten tweede omdat dit gebied er simpelweg niet voor is geschikt, daar wil je geen druk autoverkeer. Op de plek waar nu van Leeuwen Recycling zit en Hennie's Kermiskerkhof zou je prima een paar hoge woontorens en wat lagere bouw kunnen realiseren. Wel zal eerst de bodem grondig gesaneerd moeten worden.
Ik denk dat mijn idee zo gek nog niet is.

Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
-
Durashift
- expressweg
Vanaf volgende week gaat de hoogtebeperking in.Thom schreef: wo 27 nov 2024, 19:24 In het voorjaar van 2025 gaat de gemeente Rotterdam de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel verlagen van 4,0 meter naar 3,9 meter. Met deze verlaging willen ze de doorstroming op de Maastunnel-corridor verbeteren.
(..)
https://www.transport-online.nl/76212/m ... -39-meter/(..)Omkerende vrachtwagens bij de Maastunnel leiden elke keer tot een stapel ergernissen en vastlopend verkeer”, aldus verkeerswethouder Pascal Lansink-Bastemeijer. “Met deze maatregel lossen we een terugkerend probleem op. En zorgen we dat de doorstroming in deze belangrijke verbinding tussen noord en zuid, en in de rest van de stad, weer wat verbetert.”
Dagelijks rijden er ongeveer 45.000 voertuigen door de tunnel. Volgens de gemeente zijn er maandelijks tussen de veertig en zestig automatische tunnelsluitingen door te hoge voertuigen. De gemeente heeft de nieuwe hoogteverbodsborden al geplaatst. De nieuwe situatie gaat in op 4 maart. (..)
Ik hoop dat vele chauffeurs zich aan de regel houden.. maar ik vrees ervoor.
-
CB-Interactive
- woonerf
Dit staat in de Havenloods:
Toekomstplan voor Lombardijen: Pascalweg verwijderen en Spinozaweg een groene boulevard
Mijn mening is dat dit plan ronduit belachelijk is, ook prima over nagedacht over de bereikbaarheid van het Maasstad ziekenhuis(not).
Wie bedenkt zoiets?

Toekomstplan voor Lombardijen: Pascalweg verwijderen en Spinozaweg een groene boulevard
Mijn mening is dat dit plan ronduit belachelijk is, ook prima over nagedacht over de bereikbaarheid van het Maasstad ziekenhuis(not).
Wie bedenkt zoiets?
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
IIVQ
- autoweg
-
Chris
- Moderator
Er zit een hele consultancy achter. 'vergroening' is de nieuwste trend om alles wat er uit ziet als een weg af te waarderen naar een smalle straat zonder fietspaden. Of om parkeerplaatsen weg te halen. Of om wijken te ontwerpen met een veel te lage parkeernorm terwijl de huizen alleen betaalbaar zijn voor tweeverdieners. Zoals die wijk in Vlaardingen bij twee metrostations waar alle 'experts' zich misrekend hadden dat de bewoners toch bijna allemaal één of meerdere auto's blijken te hebben.Hajo schreef: ma 10 mar 2025, 21:42Een ambtenaar achter zijn bureau die verder niet bekend is met de situatie ter plaatse.
![]()
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Voor de rest is het terugdringen van de auto uit het straatbeeld sinds de jaren ‘60, toen werd geconcludeerd dat auto’s een bepaald verstikkende werking hadden op de steden, een lange historie waarin planologen steeds een beetje verder zijn gegaan. Steeds maar een beetje verder afknijpen. De praktijk is ergens toch dat én onze steden veel aantrekkelijker zijn dan 50 jaar geleden (suburbanisatie en verloedering van de centrale steden gestopt) én dat de auto in die periode steeds een beetje verder is teruggedrongen. Dat laatste altijd op een manier dat het schuurde; mensen zijn er nooit blij mee geweest. En dat “beetje oprekken zodat het elastiek net niet breekt” zie je in de moderne planning nog even hard. Maar we kennen allemaal de beelden van steden in de jaren ‘70 en nu is toch echt beter. Dat was nooit bereikt geweest zonder die irritante planologen en hun consultants.
-
Mark
- Forumbeheerder
De Pascalweg zal weinig mensen boeien maar de Spinozaweg is wel een belangrijke ontsluiting door IJsselmonde. Daar zou ik toch niet teveel aan rommelen.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Schraper
- zandpaadje
De Pascalweg is een belangrijke verbinding met Barendrecht.
Afsluiting zal veel meer verkeer over de Guido Gazelleweg opleveren.
-
CB-Interactive
- woonerf
Een deel van de drukte in de grote steden ligt bij de mens zelf: Vroeger was je al blij als je 1 autootje kon permitteren, tegenwoordig heb je al een hoop huishoudens met 2 of meerdere auto's. Ik was vanmiddag nog in Rotterdam stad en zoefde er op de e-bike zo door en langs heen, viel mij wel een ding heel erg op ook en dat is ook aan de mensen zelf te wijten: Er rijden meer grote middenklasse auto's in de stad dan compacte autootjes. In de stad is een compacte auto juist veel handiger, vooral met parkeren. Neen, we moeten allemaal groots rijden...
Dat er een ontmoedigingsbeleid geldt voor de auto begrijp ik wel gezien de stad dicht slipt. Als je dan het wegennet gaat versoberen, moet je natuurlijk niet het openbaar vervoer versoberen en verder uitkleden.
Als ze vanaf Kralingse Zoom de metro zouden doortrekken via de nieuw te bouwen stadsbrug en laten halteren op station Lombardijen om op Zuidplein aansluiten, dan zou het Maasstad ziekenhuis beter bereikbaar zijn en zou je omdat het Maasstad beter bereikbaar is met het ov, de Spinozaweg wel probleemloos kunnen versmallen, voor mij part maken ze er dan een fietspad en wandelpad van...
Maar wat doen ze: Ze schrappen het idee om een metro door te trekken en zouden dan voor een tram kiezen. Volgens de laatste ontwikkelingen zijn er zelfs plannen voor een HOV busverbinding ipv een tram, al is de RET er op tegen, zie hier. Zelfs een kleuter heeft vaak nog betere ideeën.
Dat Rotterdam van oudsher er een (betuttelend) links beleid op nahoudt moge wel duidelijk zijn en is niks nieuws, maar dit volstrekt doorgeslagen beleid heeft totaal niks meer met links te maken wat ze achter die planbureaus bedenken, dit is gewoon moedwillig de stad om zeep helpen.
Immers zouden zowel een goed fatsoenlijk links of een goed fatsoenlijk rechts beleid, want dit geldt voor beiden, iig pleiten voor een goed en betrouwbaar openbaar vervoer en dit ziet ik momenteel niet in het huidige beleid, alleen maar afbraak en versobering wat de klok slaat en maar klagen dat de boel dichtslipt
Een wat beter ideetje: Gewoon de A38 bij Ridderkerk doortrekken tot de N210 en de N210 vanaf rotonde C.G.Roosweg (Krimpen) tot aan de A2 opwaarderen tot 2x2 snelweg als zijde de A38. Op die manier heeft het verkeer vanaf Zuid ook een extra weg naar Utrecht en de Krimpenerwaard de extra broodnodige ontsluiting. Kom je vanaf zuid, dat pak je de A38 en kom je vanaf noord gewoon de A20 en A12(of de A16 en N210 als Krimpen/Krimpenerwaard de bestemming is). Hier heb je nog wat aan denk ik, een nieuwe oeververbinding wel nuttig toegepast en dat kan gewoon een beweegbare brug zijn gezien deze net als de van Brienenoordbrug niet vaak open hoeft(zelfde water, hoeft zelfs minder vaak open want ligt aan de andere kant van de Hollandia werf), wel open zou moet kunnen
Dat er een ontmoedigingsbeleid geldt voor de auto begrijp ik wel gezien de stad dicht slipt. Als je dan het wegennet gaat versoberen, moet je natuurlijk niet het openbaar vervoer versoberen en verder uitkleden.
Als ze vanaf Kralingse Zoom de metro zouden doortrekken via de nieuw te bouwen stadsbrug en laten halteren op station Lombardijen om op Zuidplein aansluiten, dan zou het Maasstad ziekenhuis beter bereikbaar zijn en zou je omdat het Maasstad beter bereikbaar is met het ov, de Spinozaweg wel probleemloos kunnen versmallen, voor mij part maken ze er dan een fietspad en wandelpad van...
Maar wat doen ze: Ze schrappen het idee om een metro door te trekken en zouden dan voor een tram kiezen. Volgens de laatste ontwikkelingen zijn er zelfs plannen voor een HOV busverbinding ipv een tram, al is de RET er op tegen, zie hier. Zelfs een kleuter heeft vaak nog betere ideeën.
Dat Rotterdam van oudsher er een (betuttelend) links beleid op nahoudt moge wel duidelijk zijn en is niks nieuws, maar dit volstrekt doorgeslagen beleid heeft totaal niks meer met links te maken wat ze achter die planbureaus bedenken, dit is gewoon moedwillig de stad om zeep helpen.
Een wat beter ideetje: Gewoon de A38 bij Ridderkerk doortrekken tot de N210 en de N210 vanaf rotonde C.G.Roosweg (Krimpen) tot aan de A2 opwaarderen tot 2x2 snelweg als zijde de A38. Op die manier heeft het verkeer vanaf Zuid ook een extra weg naar Utrecht en de Krimpenerwaard de extra broodnodige ontsluiting. Kom je vanaf zuid, dat pak je de A38 en kom je vanaf noord gewoon de A20 en A12(of de A16 en N210 als Krimpen/Krimpenerwaard de bestemming is). Hier heb je nog wat aan denk ik, een nieuwe oeververbinding wel nuttig toegepast en dat kan gewoon een beweegbare brug zijn gezien deze net als de van Brienenoordbrug niet vaak open hoeft(zelfde water, hoeft zelfs minder vaak open want ligt aan de andere kant van de Hollandia werf), wel open zou moet kunnen
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Of via de IJsselomdse Randweg, en via industrieterrein Hordijk (onder het spoor door) kom je dan uiteindelijk uit op het laatste stukje Pascalweg, net voor de gemeente-/komgrens met Barendrecht. Dan zou je daar een knip kunnen maken. Dan kan verkeer gewoon nog de 1e Barendrechtse weg volgen onder de A15 door.Schraper schreef: di 11 mar 2025, 0:16 De Pascalweg is een belangrijke verbinding met Barendrecht.
Maar dan helpt het niet als je verkeer Vanaf bv de Molenvliet of Vaanweg dan om moet laten rijden via de Spinozaweg als die ook afgeknepen wordt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Op zich is er weinig mis mee om de auto uit de binnenstad te weren, maar enige toegang moet toch wel gewaarborgd blijven. Al is het maar voor hulpdiensten en leveranciers.
Maar waar m.i. niet goed over nagedacht wordt is de vraag waar je verkeer wilt laten als je een belangrijke weg afsluit of minder toegankelijk maakt. Dat verkeer verdwijnt niet als sneeuw voor de zon, maar zoekt dan een andere weg. Wellicht dwars door een woonwijk. Het idee dat de automobilist de auto dan wel laat staan, is vaak een utopie.
Maar waar m.i. niet goed over nagedacht wordt is de vraag waar je verkeer wilt laten als je een belangrijke weg afsluit of minder toegankelijk maakt. Dat verkeer verdwijnt niet als sneeuw voor de zon, maar zoekt dan een andere weg. Wellicht dwars door een woonwijk. Het idee dat de automobilist de auto dan wel laat staan, is vaak een utopie.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als je een knip in een bepaalde route zet, is dat in eerste instantie gewoon gruwelijk irritant. Maar de mensen passen zich uiteindelijk ook altijd wel aan, en je kunt daar buurten best aardig mee ontzien. Je kunt de verandering niet bewerkstelligen zonder zo'n irritatie-fase. Maar goed, ook daar is het zaak dat gemeenten de knippen strategisch zetten. Zelfde uiteindelijk trouwens ook voor parkeerruimte wegnemen en wellicht elders concentreren (bij winkelcentra bijvoorbeeld). Hoewel deze draad gaat over de tweede stad van het land: tekenend is hoe de gemeente Amsterdam moest terugkomen op zijn gedachten over het zetten van een knip in de Weesperstraat - juist omdat dat experiment andere buurten totaal lam legde. Kijkend naar mogelijkheden die men in Rotterdam zoekt: ik geef mijn geboortestad graag het voordeel van de twijfel in hun zoektocht. Maar je moet durven evalueren.
-
CB-Interactive
- woonerf
Er is wel een geluk en dat is dat dit slechts een toekomstperspectief is en er nog helemaal niks echt vast ligt. Ze hebben nog 15 jaar om over te denken.
Nu hebben ze het in het plan nog over het terugbrengen naar 2x1 rijstroken, beter leg je dan een landtunnel aan van 2x2 rijstroken en maak je van de huidige Spinozaweg een fiets en wandelgebied van met een trambaan. Zo blijft de ontsluitingsweg behouden terwijl het gebied wel leefbaarder wordt. Dit zie je in het buitenland zo vaak en ik snap niet waarom men dat hier zo weinig toepast. Het wordt uiteraard wel toegepast, denk aan de Ketheltunnel bij Schiedam. Boven op die tunnel ligt er een park en sportvelden en zou je als je het niet zou weten niet eens opvallen dat er een snelweg onder je voeten loopt.
En nogmaals, als ze het autogebruik willen terugdringen, zouden ze wel voor een veel beter ov moeten zorgen.
Naast de versobering van het achterliggende bus en tramnet, zit het metronet dat als het ware als een soort van aorta fungeert tegen de limieten van de capaciteit aan. Dit netwerk moet hoognodig worden uitgebreid met een paar extra lijnen en extra materieel.
Het busnet: Van de opdrachtgever: Metropoolregio Rotterdam Den Haag(MRDH) moesten het zero emissie bussen worden. Nu rijden er van de elektrische nintendo's en de helft ervan staat defect in de garage en de andere helft vertoont wel de nodige mankementen. En er zijn geen mensen om het te fixen. Gevolg rituitval en versobering van de dienstregeling. Goed bezig
Tramnet: Schrappen van lijnen, versobering van de dienstregeling.
Komt bij dat je wel haast een gun bij je moet dragen als je 's avonds met de metro gaat, criminaliteit viert hoogtij terwijl enige vorm van handhaving en controle op sommige trajectdelen buiten de grote stad ver te zoeken is.
Mede om reden dat het wegennet in en rond de grote stad is dicht geslipt en Rotterdam zo'n fantastisch goed openbaar vervoer heeft waar ik me nooit aan erger (not
Maar het OV is momenteel niet echt aantrekkelijk in Rotterdam en is een nauwelijks beter alternatief voor de auto, moet dus veel beter!!!
Het beste: Gewoon wegblijven uit die grote stad, zoek buiten de grote stad naar alternatieven
ps. Ik hield het in 1985 al voor gezien in de grote stad, ben er in 1977 geboren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dat er niet altijd frisse figuren in het OV zitten kan ik wel beamen, maar het wordt toch vaak erg opgeklopt. Ik heb me vrijwel nooit onveilig gevoeld in het OV in Rotterdam, en ik gebruik het toch wel vrijwel dagelijks. Ook de paar keren dat ik (laat) in de avonduren reis merk ik bar weinig, Ik heb nog maar 1 keer een hele goede vechtpartij meegemaakt in de tram, en dat was gewoon in de middagspits.CB-Interactive schreef: di 11 mar 2025, 15:50 Komt bij dat je wel haast een gun bij je moet dragen als je 's avonds met de metro gaat, criminaliteit viert hoogtij terwijl enige vorm van handhaving en controle op sommige trajectdelen buiten de grote stad ver te zoeken is.
Mede om reden dat het wegennet in en rond de grote stad is dicht geslipt en Rotterdam zo'n fantastisch goed openbaar vervoer heeft waar ik me nooit aan erger (not) heb ik maar een elektrische fiets gekocht. Je moet wat als autorijden een frustratie is en het ov niet is te doen
Met de e-bike zit ik vanaf Hoogvliet in 30 minuten in Rotterdam Centrum, daar kan ik wel mee leven.
Maar het OV is momenteel niet echt aantrekkelijk in Rotterdam en is een nauwelijks beter alternatief voor de auto, moet dus veel beter!!!
Afhankelijk van waar je moet zijn is het OV in deze regio lang niet altijd zo slecht. Ik reis nog liever met het OV de stad in dan met de auto: Het is altijd erg druk, parkeren is erg duur en daarom is de reistijd vaak ook langer.
Er zijn heus wel agressievelingen in hier OV maar die zijn er op de weg (auto én fietsers) ook, dus dat is niet veel anders.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
CB-Interactive
- woonerf
Heb wel het nodige gezien in het ov en gelukkig zelf niet bij betrokken geweest. Het is meer het aangesproken worden door dealers, bedelaars, junks, daklozen. Ik kan goed uit de voeten als het moet, maar het irriteert me wel. Het is ook meer rond en op de stations en niet zo zeer in de metro zelf.
Hoewel je op de weg ook altijd wel malloten heb, valt het op de weg tot nu toe nog wel mee in de praktijk als ik op op 29 jaar zelf autorijden terugkijk, nooit echt problemen gehad en vreemd genoeg op de fiets al helemaal niet. Als het ff kan pak ik de fiets, zo veel vrijheid
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar goed, ik heb OV binnen en buiten Rotterdam veel veiliger zien worden in de loop van de jaren. Immuun voor ellende zul je echter nooit zijn.
-
CB-Interactive
- woonerf
Ik geef je geen ongelijk.
Het is de gehele maatschappij die aan het verloederen is.
Als je ff 5 minuten staat te wachten op de metro, moet je eens horen hoe vaak die poortjes ingetrapt worden. Ik gebruik vooral lijn C tussen Hoogvliet via Schiedam naar Rotterdam, het is voor mij wel jaren geleden dat ik tussen Hoogvliet en Schiedam kaartcontrole heb gehad. Het lijkt wel alsof ze alleen binnen de stadsgrenzen van Rotterdam controleren, daar zie je wel vaak genoeg BOA's.
Ik mis buslijn 80. Deze lijn liep vroeger vanaf Rotterdam Marconiplein, via Schiedam, via Hoogvliet naar Spijkenisse Metro en was van origine een lijn van de RET. De RET bestede deze lijn uit aan ZWN/Connexxion die er met hun materieel op reden. De rit duurde uiteraard een stuk langer(30 a 40 minuten) als een ritje met de metro(10 minuten), maar je had wel een schitterende route en werden er de mooiste bussen ingezet, soms een interliner of zelfs een luxe touringcar, dan weer een spiksplinternieuwe Mercedes Benz O405g. Maar ook een oude MB200 en de SB220 van DAF Den Oudsten. Bus liefhebbers werden serieus wel verwend op die lijn door de Beneluxtunnel heen. Tot in 2002 de Beneluxmetrolijn werd geopend en werd direct lijn 80 en 82(naar Vlaardingen) opgeheven.
Wat het met de metro is: Ik vind het zoooo urban, tis dat dergelijke lightrail systemen nodig zijn en ja buslijn 80 was vooral in de spits stampvol, soms bleven mensen achter bij de haltes, dus was het doortrekken van de metro wenselijk en zo geschiedde. Wel een verbetering van reistijd en er is meestal ook zitplek(vooral buiten de spits), maar ik mis lijn 80 wel, goeie herinneringen aan
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat de veiligheid in het OV er sterk op vooruit is gegaan sinds de jaren ‘80. Beter poortjes die worden geforceerd dan helemaal geen poortjes. Maar goed: betekent niet dat het nu automatisch en overal een prettige omgeving is.
-
Chris
- Moderator
De uitrol van poorten ligt volgens mij al langere tijd weer stil?
Mijn ervaring is dat het niet 100% helpt, ik zag gisteren ook weer een paar jonge mannen door de poortjes rammen, met hun broek zo laag dat je hun hele onderbroek kon zien (voor de illustratie van het type die dat doet...)
Maar het is denk ik wel aanzienlijk beter dan helemaal niks.
Daarentegen zijn controles van het vervoersbewijs in de trein wel heel erg zeldzaam geworden. Ik heb dat dit jaar bij ongeveer 1 op de 10 treinreizen nog gezien.
Mijn ervaring is dat het niet 100% helpt, ik zag gisteren ook weer een paar jonge mannen door de poortjes rammen, met hun broek zo laag dat je hun hele onderbroek kon zien (voor de illustratie van het type die dat doet...)
Maar het is denk ik wel aanzienlijk beter dan helemaal niks.
Daarentegen zijn controles van het vervoersbewijs in de trein wel heel erg zeldzaam geworden. Ik heb dat dit jaar bij ongeveer 1 op de 10 treinreizen nog gezien.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
IIVQ
- autoweg
Wat heeft de afwezigheid van controle door treinconducteurs met weginfrastructuur in Rotterdam te maken?
Is deze discussie de weg kwijt of ontspoord?
Is deze discussie de weg kwijt of ontspoord?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dan maar weer een beetje terugsporen. Er komt blijkbaar een tentoonstelling over de Hoofdweg die van Nieuwerkerk a/d IJssel tot aan de Bosdreef/Terbregseweg in Rotterdam loopt. Deze tekst heb ik van Insta geplukt.
Historisch Ommoord en Terbregge organiseren een expositie over de Hoofdweg (de voormalige Rijksweg 3). Wat begon als een veenweggetje naar een klinkerstraat met boeren en tuinders, tot een asfaltweg met autosloperijen, kantoren en winkels.
Er zijn vele foto’s en overzichtskaarten, maar we nodigen u ook uit om aanvullingen, correcties of nieuw materiaal (foto’s) aan te dragen. We scannen ter plekke uw documenten.
We verwachten veel belangstellenden en ook oud-bewoners van de Hoofdweg, waardoor de expositie op een reünie zal lijken. Ons einddoel is een publicatie ter ere van 150 jaar Hoofdweg in de Prins Alexanderpolder.
Toegang is gratis.
Wanneer: zaterdag 22 maart 2025
Waar: Wijkgebouw Romeynshof, Stresemannplaats 8 in Ommoord (bij Metro Romeynshof)
Tijden: 13.00 tot 16.30 uur
-
Mark
- Forumbeheerder
Bij het Varkenoordseviaduct is een tijdje terug de tijdelijke verlengde Colosseumweg geopend. Na het reconstructieproject "Roseknoop" (grootschalige vernieuwing van dit kruispunt) is de Colosseumweg (S123) losgekoppeld van de 2e Rosestraat ten zuiden van het kruispunt. Het plan is om deze uiteindelijk aan de 2e Rosestraat te koppelen over de sporen van de voormalige Shunter werkplaats aldaar, aan de noordzijde van de Roseknoop.
Voordat gedaan kan worden moet er een onderstation van ProRail worden verhuisd, dat opgeleverd gaat worden in 2027. Zodoende is er nu de tijdelijke Colosseumweg aangelegd. Deze loopt langs de te slopen gebouwen heen en is een eenrichtingsverkeer weg gekoppeld aan de bestaande Colosseumweg. De actuele situatie is op OSM zichtbaar, evenals het fotootje hieronder. De te slopen gebouwen zijn rechts zichtbaar.

Voordat gedaan kan worden moet er een onderstation van ProRail worden verhuisd, dat opgeleverd gaat worden in 2027. Zodoende is er nu de tijdelijke Colosseumweg aangelegd. Deze loopt langs de te slopen gebouwen heen en is een eenrichtingsverkeer weg gekoppeld aan de bestaande Colosseumweg. De actuele situatie is op OSM zichtbaar, evenals het fotootje hieronder. De te slopen gebouwen zijn rechts zichtbaar.

Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Handig, als je per ongeluk op de S 123 terecht komt kun je er gewoon nog uit, maar de weg zelf bereiken is heel lastig geworden. Vooral verkeer richting Lombardijen moet nu een flink eind omrijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ah, ik had op OSM deze weg al wel ingetekend gezien, maar zo ziet het er dus in het echt uit. Ik zag vanuit de tram wel dat er VRI’s staan bij de aansluiting van de verlegde Colosseumweg op de 2e Rosestraat, maar ik heb ze nog niet werkend gezien.