In de Rotterdamse binnenstad en de wijken eromheen gaat een aantal knippen worden gezet in woonstraten met een wat doorgaande functie. Ook zal een aantal van die straten eenrichtingsverkeer worden gemaakt. Zie https://www.ad.nl/rotterdam/wegen-in-ro ... ~a6b52afa/
Knippen:
- Meent (ter hoogte van de Delftsevaart)
- Aert van Nesstraat (bij de Lijnbaan)
- Heemraadssingel (op de kruisingen met de 2e Middellandstraat, de Mathenesserlaan en de Beukelsdijk)
- Bergweg (kruising Noordsingel)
- Bergselaan (Rodenrijselaan)
- Zaagmolenbrug
- Noorderbrug
Eenrichtingsverkeer:
- Oostzeedijk
- Zaagmolenstraat
- Schiedamse Vest
- Glashaven
- Nieuwe Binnenweg: vanaf de kruising met de ‘s Gravendijkwal beide kanten op
(op de Oostzeedijk verwacht ik trouwens ook zoiets, maar dan op Willem Ruyslaan)
Als ik de lijst zo zie, leest het echt als een poging de net wat beter uitgebouwde wegen in de stad te laten gebruiken, en niet de parallel daaraan liggende redelijk uitgebouwde straten waar nu de maatregelen worden genomen. De Oostzeedijk loopt parallel aan de Maasboulevard; men wil duidelijk dat je die laatste pakt. Heemraadssingel wordt ontlast; pak de ‘s Gravendijkwal maar. Glashaven -> Schiedamsedijk/Boompjes of André van der Louwbrug. Schiedamse Vest -> Schiedamsedijk
In het Oude Noorden zie ik de knippen wel, maar de logische hoogwaardiger alternatieven minder. Van een Schieweg wordt uiteindelijk ook niemand vrolijk. Weet je wat die buurt zou kunnen gebruiken? Een hoogwaardig tracé langs de Rotte (*duikt weg*)
Maar zal wel zijn ontsluitende functie blijven houden. Ik denk dat in het Oude Noorden en Crooswijk het idee is dat je maar gebruik moet maken van de Gordelweg als oost-westroute, dan via Schiekade of Boezemweg en vanaf daar de wijken in. Als gezegd, dat vind ik maar matig. Bergweg mag een beetje tricky weg zijn omdat die ook als wijkwinkelcentrum fungeert, maar van de Bergselaan zie ik het probleem niet.
Ik vind het altijd dubbel.
Aan de ene kant heb je in Rotterdam ook wel echt enorme overlast van patsers in dure auto's, meer dan in welke stad dan ook in Nederland naar mijn idee.
De stad zo inrichten dat het lastiger gaat worden om rondjes te rijden, en er meer een fietsgerichte stad van maken heeft wel zijn voordelen.
Zolang het de bereikbaarheid maar niet te veel aantast. (zoals in Utrecht is gebeurt).
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Ik ben er, an sich, niet op tegen als Rotterdam besluit om het centrum-hart* volledig vrij te maken van auto/vrachtverkeer.
*Dus alles binnen Weena - Pompenburg - Goudsesingel - Mariniersweg - (West/Over-)Blaak - Westersingel.
Met daarbij dan een uitzondering voor de Kruisstraat, Schouwburgplein, Binnenrotte & Vogelenzang voor de aanrijroutes van de grootste parkeergarages van Rotterdam-Centrum.
En toch raakt maar een klein deel van deze maatregelen aan dat absolute centrumhart. Aert van Nesstraat en Meent krijgen knippen, maar dat zegt dan vooral iets over de manier waarop je parkeergarages als die van de Bijenkorf moet gaan benaderen. Minder over een doorsteek, juist zo lang mogelijk op een hoofdstraat blijven.
Raamkozijn31 schreef: za 24 mei 2025, 13:40Aan de ene kant heb je in Rotterdam ook wel echt enorme overlast van patsers in dure auto's, meer dan in welke stad dan ook in Nederland naar mijn idee.
Inderdaad. Heb het idee dat de knip op de Aert van Nesstraat en Meent ook mede daardoor is ingegeven. Gebeuren nog wel eens incidentjes daar.
Rotterdam-Centrum heeft natuurlijk wel zijn vaste rondjes voor autocorso’s; of je die nou maakt met patserbakken of niet. Niemand zal het erg vinden als die routes ineens geblokkeerd raken. Of je daarmee van het fenomeen afkomt, of dat ze zich gewoon verplaatsen: moeilijk te zeggen.
of je maakt het juist aantrekkelijker: straat inrijden met veel bombarie, tot aan de knip: dan omdraaien én die gasten hebben weer gelegenheid om ff het gas in te trappen en de DSG te laten schakelen en de uitlaat de laten knallen. Zelfde gedrag als bij drempels krijg je dan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
In Amersfoort stond vorige week een tekstkar aan de Hoge weg, nabij het zwembad, dat waarschuwde voor geluidsoverlastgevers. Rij stil, stond er gebiedend of anders een boete van € 319,00. Geen idee of men in Amersfoort intussen een speciale geluidscamera heeft geplaatst, die tekstkar suggereert mij dat wel.
Durashift schreef: za 24 mei 2025, 23:29In Amersfoort stond vorige week een tekstkar aan de Hoge weg, nabij het zwembad, dat waarschuwde voor geluidsoverlastgevers. Rij stil, stond er gebiedend of anders een boete van € 319,00. Geen idee of men in Amersfoort intussen een speciale geluidscamera heeft geplaatst, die tekstkar suggereert mij dat wel.
Er wordt sinds vorig jaar bewust gecontroleerd op te hard rijden en geluidsoverlast na klachten van bewoners. Er schijnen nogal wat lieden te zijn die op de Hogeweg even het gas vol open willen zetten. De maximumsnelheid is daar 50 km/u. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/374446 ... -en-geluid
"Patserrijden" voorkom je juist niet met een knip. Dan rijden ze gewoon heen en weer in plaats van een rondje. Het is gewoon showen voor je vrienden. Vorig jaar in Duisburg daar een knap staaltje van gezien: de kunst was blijkbaar om een zo kort mogelijke draaicirkel te maken
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
De grote uitrol van 30 in Rotterdam is begonnen. Als wel eens eerder benoemd, het wordt geen grote klap als in Amsterdam. Men werkt straat voor straat, wijk voor wijk. Eind 2025 zou het klaar moeten zijn.
En dan gaan die leeghoofden gewoon naar een andere straat Want deze ellende op het Noordereiland is verergerd nadat er maatregelen werden genomen in De Esch tegen hetzelfde soort.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Dit was de Meent vandaag. Vooralsnog blijft deze straat tot eind augustus dicht.
Het is wel mooi groen
+ =
De terrassen links en rechts van de Meent hebben nu geen last meer van de hufters, je kan nu meer in rust wat eten en drinken. Of gewoon rustig zitten op de bankjes zonder dat je trommelvliezen worden gemold.
Een omleiding naar de Ring vanwege de werkzaamheden aan het Hofplein. Maar dit bord heeft hier nu ook geen zin meer
Overigens schijnen de aso’s zich nu weer naar de Nieuwe Binnenweg te hebben verplaatst.
Is de afsluiting van het stukje Meent perfect? Natuurlijk niet. Zoals verwacht verplaatst het probleem zich naar plekken elders in het centrum. Zoals de Nieuwe Binnenweg, waar bewoners de situatie vorig weekend omschreven als ‘de hel’. Zo erg was het er nog nooit geweest.
Op de Meent ziet het er nu in ieder geval vrij charmant uit. Met de al bestaande plannen om ter hoogte van het Haagseveer een knip te zetten, hoop ik dat ze door kunnen. Ook na eind augustus.
Nieuwe Binnenweg is eenrichtingsverkeer voorzien, maar dat kost vermoedelijk meer tijd om te regelen. En de vraag is natuurlijk of de racers dan niet toch alle ruimte houden voor rondjes.
Eenrichtingsverkeer zal weinig helpen maar een goeie scherpe drempel van een cm of 8 a 10 hoog en minder dan een meter lang wel. Als je die te snel pakt rijd je je verlaagde auto helemaal krom.
In plaats van de hufters stevig aan te pakken, sluiten ze een weg af wegens de overlast die deze gasten daar veroorzaken. Het was te verwachten dat de overlast zich dan verplaatst. Omgekeerde wereld, naar mijn idee.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Ik hoef jou niet uit te leggen hoeveel mankracht het de politie kost om dat soort hufters aan te pakken. Die kan beter worden besteed. En wat is dan behulpzamer dan een “stille politieman” - dit keer niet in de vorm van een drempel maar met een knip in de route. Uiteraard hielp daarbij dat een knip in de Meent sowieso al voorzien was (en binnen het verkeersmanagement van de binnenstad zin heeft).
Verplaatsing van de overlast verbaast me niet echt, maar deze knip dan maar vast tijdelijk invoeren was wel laaghangend fruit. Voor de nieuwe hufterlocatie zullen gemeente en politie uiteraard nog steeds iets anders moeten verzinnen.
Ik zie het op meer plekken en ik snap het nooit: hier links op de foto te zien. Eerst ritsen van 2 naar 1 rijstrook, en vervolgens komt er weer een afstaande rijstrook bij. Dit bevordert de doorstroming toch niet?
Dat gebeurt wel vaker als er een busstrook in de rijbaan komt. En doorstroming is fijn, maar het moet natuurlijk geen racebaan worden hè. Daar hebben ze in Rotterdam al genoeg van.
Wesso schreef: za 26 jul 2025, 11:33 Dat gebeurt wel vaker als er een busstrook in de rijbaan komt. En doorstroming is fijn, maar het moet natuurlijk geen racebaan worden hè. Daar hebben ze in Rotterdam al genoeg van.
Dan nog, was het niet mooier geweest om al het normale verkeer naar de linker (voor de kijkers rechts) rijstrook te krijgen, en de busstrook direct te laten beginnen, voor meer doorstroming voor de bus. Dat heeft wel het risico dat mensen de busstrook meepakken, maar die mensen laten zich ook niet door een verdrijvingsvlak tegenhouden.
Vlak na stoplichten wil je altijd de linkerrijstrook laten afvallen, en niet de rechter. Op de linkerrijstrook zit namelijk het snellere verkeer dat dus ook makkelijker een gaatje op de andere rijstrook kan vinden. Een rij vrachtwagens die op lage snelheid probeert in te voegen is een ramp voor je capaciteit.