Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Mark »

Palance schreef: vr 25 jul 2025, 20:00 Een stukje gerenoveerde Pleinweg, vanuit de metro gefotografeerd.
Doe ik de andere kant ;) (foto van gisteren).

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Teamwork :handshake:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
ard-jan
polderweggetje

Bericht door ard-jan »

Wesso schreef: za 26 jul 2025, 11:33 ^^ Dat gebeurt wel vaker als er een busstrook in de rijbaan komt. En doorstroming is fijn, maar het moet natuurlijk geen racebaan worden hè. Daar hebben ze in Rotterdam al genoeg van. ;)
Ik begrijp dat die busstrook ergens moet beginnen, maar ik zie wel genoeg ruimte om de 2 rijstroken door te laten lopen en over te laten gaan in 1 rijstrook rechtdoor + 1 rijstrook linksaf, zonder de busstrook in de weg te zitten.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Volgens doet men dat dus liever niet in een ontwerp, omdat weggebruikers dan sneller geneigd zijn nog even in te halen over de strook voor linksaf.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik zag gisteren in de metro iemand met een t-shirt van Feijenoord, maar dan met een soort van wegenkaart van Rotterdam (e.o.). Vond ik wel grappig om te zien.

Dit was ‘m

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Werkzaamheden aan het tramspoor op het Wilhelminaplein en de Erasmusbrug

Afbeelding

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Deze borden staan op de Strevelsweg:

https://maps.app.goo.gl/Yyp6hi4otLE52beQA?g_st=ac

Wat bedoeld wordt met die rode cirkel is onduidelijk.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Zo'n stip in het zwart wordt wel eens gebruikt om het centrum aan te geven. Is dit een poging om verkeer richting Rotterdam-centrum om te laten rijden via de Erasmusbrug i.p.v. de Maastunnel?
Als dit het geval is vind ik het niet bepaald duidelijk in ieder geval.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ En die zwarte stip als centrumsynbool staat op de wegwijzer erboven "normaal" aangegeven in de doorgaande richting.

Het lijkt net een verwijzing voor fietsers richting het centrum alleen hoef je dat dan niet op deze manier voor autoverkeer aan te geven.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Dat zijn omleidingsborden voor het autoverkeer en zijn in 2017 geplaatst. Destijds zorgden de borden ook voor verwarring.
De borden dienen als omleidingsroute van Zuid naar het centrum van de stad als de Maastunnel volledig is afgesloten. Om dat duidelijk te maken zijn er zogeheten 'beginopklapborden' met een duidelijke tekst neergezet aan het begin van de omleiding.
Alleen zijn deze borden bij een geopende tunnel niet zichtbaar, omdat ze dan ingeklapt zijn.
Bron: https://www.rijnmond.nl/amp/nieuws/1574 ... erdam-zuid
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Waarom dat groene rond de P?
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ Dat is iets Rotterdams. Volgens mij om aan te geven dat er die omgeving meerdere (overdekte) parkeerterreinen zijn.

Voorbeeld Zuidplein: https://maps.app.goo.gl/XmYdBt2xwcWLqNWKA

Voorbeeld Erasmusbrug en Erasmus MC op beide borden: https://maps.app.goo.gl/7GrZmDpcsxfKk5Hz9
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Een paar foto’s bij het Hofplein van vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In welke richting staat die file dan?

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Hier op de Rochussenstraat is een rijstrook vervallen, maar niemand dacht eraan om de pijlen ook eerst even weg te halen (en dat ligt er al een paar jaar zo bij trouwens) https://maps.app.goo.gl/85Giwzacq3v44KN78
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Ergens tussen september 2022 en juli 2023 is het zo te zien weggehaald en dan ergens daarna weer terug geverfd :hamertjetik:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Al sinds eind maart is op de Laan op Zuid tussen de Lodewijk Pincoffsweg en de Stieltjesstraat (alleen richting het Wilhelminaplein) de linkerrijstrook in een taxistandplaats/taxistrook veranderd.

Ik heb niet kunnen vinden waarom dit is en voor hoe lang. Ik zag wel dat taxi’s die hier toevallig langsrijden in ieder geval geen gebruik van die strook maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is geen vertekening van de camera, de diagonale lijn is écht niet recht.
Afbeelding

De strook eindigt vlak voor de kruising met de Stieltjesstraat.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Palance schreef: do 23 apr 2026, 19:59 Al sinds eind maart is op de Laan op Zuid tussen de Lodewijk Pincoffsweg en de Stieltjesstraat (alleen richting het Wilhelminaplein) de linkerrijstrook in een taxistandplaats/taxistrook veranderd.

Ik heb niet kunnen vinden waarom dit is en voor hoe lang. Ik zag wel dat taxi’s die hier toevallig langsrijden in ieder geval geen gebruik van die strook maken.
Het zal wel hiermee te maken hebben: https://archive.is/u48rE
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Het kaliber verkeershufters dat Rotterdam kent pak je niet aan middels versmallingen en taxistroken. Vooral dat laatste maakt deel uit van die verkeershufters. Dit is gewoon een excuus om de automobilist weer te pesten in Rotterdam.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Kruising Vuurplaat-Rosestraat.

Afbeelding

Hier stond ooit een verwijzing naar de S123 zowel naar links en rechts, en het lokale doel Entrepot voor linksaf: https://maps.app.goo.gl/pHTa58LHgHQ1ac9b6
Ik denk dat dit ooit overgeplakt is ten tijde van de verbouwing van de Roseknoop en dat men vergeten is dit weer ongedaan te maken na openstelling, want je kunt hier nu gewoon rechtsaf langs Station Zuid

Ik vind alleen de tweetaligheid bijzonder. Dit is geen route waar toeristen komen.
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

Bericht ingetrokken :shutup:
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op vr 01 mei 2026, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nogal langdradig verhaal ingekort.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)