Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Hajo »

Je zou in beide richtingen ook een :C1: kunnen tonen met een onderbord met de tekst "uitgezonderd hulpdiensten". Op de foto hangt er nota bene een.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
IIVQ
autoweg
Berichten: 1473
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door IIVQ »

Ja, maar wat als deze extragetrainde beroepschauffeurs tegen elkaar in rijden! op dezelfde rijstrook!! Dat moeten we voorkomen! Kom, we gebruiken een duur systeem, door middel van een niet in wet of CROW-vastgelegd signaal!!!!n!!
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Vinny »

Zulk soort "creatief" gebruik moet gewoon verboden worden in Nederland. Het is belangrijk dat voor alle weggebruikers duidelijk is wat de verkeerssituatie vraagt en dan moet je niet komen met blauwe lampjes die nergens anders in het land gebruikt worden. Foute keuze van de wegbeheerder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
djiwie
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door djiwie »

Wat is er onduidelijk voor de gemiddelde weggebruiker? Als die lampjes al te zien zijn, dan hebben die door de blauwe kleur verder geen betekenis. Voor de normale weggebruiker is het soepbord genoeg.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance »

De Erasmusbrug is deze hele maand gesloten vanwege asfalteringswerkzaamheden.

Momenteel wordt de westelijke rijbaan aangepakt. De oostelijke rijbaan is in gebruik voor fietsers van noord naar zuid. Fietsers van zuid naar noord kunnen van het reguliere fietspad gebruik maken. Deze oostelijke rijbaan wordt ook gebruikt voor hulpdiensten.

Aan beide zijden van de brug (maar met name aan de noordzijde) staan verkeersregelaars.

Ik heb vandaag wat foto’s gemaakt, zie spoiler.
SPOILER: TOON

Dit is die oostelijke rijbaan ter hoogte van het Wilhelminaplein
Afbeelding

Afbeelding

Tijdelijke haaientanden.
Afbeelding

Op de brug, fietsers van noord naar zuid maken dus gebuik van de rijbaan. Het was voor alle fietsers hard trappen vanwege de harde wind.
Afbeelding


Ik heb exact 0 fietsers af zien stappen :)
Afbeelding

De kruising met het Vasteland. Fietsers richting het westen worden hier via de rijbaan (in tegenrichting) geleid. Autoverkeer rijdt hier gewoon over de eigen rijbaan, maar dan wel via 1 rijstrook.
Afbeelding

Fietspad met verse asfalt ter hoogte van het hotel.
Afbeelding

Deze fietswegwijzer ligt nu even nutteloos te zijn
Afbeelding

Alle VRI’s waren uitgeschakeld en grootdeels verwijderd (die worden wellicht ook vervangen?). Deze (komende vanaf het Vasteland) werd net weer gemonteerd
Afbeelding

Asfalteringswerk aan het fietspad bij de Maastorenflat (niet te verwarren met de Maastoren)
Afbeelding

Fietsers richting zuid gaan dus via de rijbaan
Afbeelding

Dan een paar van de westelijke rijbaan. Het hek ligt hier om, geen idee of dat bewust gedaan is of dat het kwam door de wind.
Afbeelding

De :A1-30: hing er al, de ander zal erbij gehangen zijn vanwege het (nog aan te leggen) nieuwe wegdek,
Afbeelding


Het lijkt hier drijfnat, maar dat was niet zo.
Afbeelding

Net een ijsbaan :)
Afbeelding

In het echt zag het het meer oranje uit dan op de foto. Het zal vast niks te maken hebben met het WK
Afbeelding

Het beweegbare deel is nu nog herkenbaarder.
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door sven_engelen »

Gaat de Erasmusbrug nu ook permanent naar 30 dan? Dat gaat straalgenegeerd worden :nahzeg:
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Pino »

Palance schreef: di 09 jun 2026, 21:51 De :A1-30: hing er al, de ander zal erbij gehangen zijn vanwege het (nog aan te leggen) nieuwe wegdek,
Afbeelding
Streetview suggereert dat ze er allebei al een tijdje hangen. https://maps.app.goo.gl/3g3jCqYJWNAJFysQ6
Bart217
verkeersader
Berichten: 558
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Bart217 »

De verkeerslichten worden gelijk vervangen naar de uiteindelijke inrichting van het kruispunt. De Erasmusbrug wordt geen 30 km/u.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance »

Pino schreef: di 09 jun 2026, 22:12 Streetview suggereert dat ze er allebei al een tijdje hangen. https://maps.app.goo.gl/3g3jCqYJWNAJFysQ6
Dan zijn mijn actieve herinneringen niet actief genoeg ;)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
ard-jan
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 07 sep 2011, 21:49
Locatie: Maastricht

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door ard-jan »

Iedere keer als ik de wijze van parkeergebieden aangeven zie in Rotterdam, verbaast het me weer hoe rommelig ik dat spul vind. Zo'n verwijzing naar Kop van Zuid waar 2 van de daarbijbehorende parkeerplaatsen / -garages 2 verschillende kanten uit zijn, levert een behoorlijk bord op.

Ik ben ook niet altijd gelukkig met de kleurenkermis hier in Maastricht, maar die kan ik tenminste uitblokken als ik niet naar een parkeerplaats onderweg ben.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Pino »

^^ Bij de omvang van de binnensteden van plaatsen als Rotterdam en Amsterdam, is het wat mij betreft logisch om die binnenstad onder te verdelen in verschillende zones waar de parkeerplaatsen zitten. Maar dan zou het zo moeten werken dat je de zones aangeeft en de naam van individuele parkeerplaatsen binnen een zone pas wanneer je je in die zone bevindt. Beetje in lijn met het associatieprincipe op de bewegwijzering. Dus dan verwijs je aan de noordkant van de Erasmusbrug naar de P-zone Erasmus MC, zonder dat je de namen van de bewuste garages noemt. Aan de zuidkant zit je in de P-zone Kop van Zuid en kun je dan weer wel een splitsing aanleggen tussen parkeergarages Maastoren (linksaf), Katendrecht (rechtdoor) en Wilhelminapier (rechtsaf). Daarbij kun je in mijn optiek de zonenaam Kop van Zuid wel handhaven.

Ik denk dat Amsterdam het op dit gebied wat beter voor elkaar heeft dan Rotterdam. Misschien kun je het erop houden dat, omdat het huidige Amsterdamse P-systeem pas ergens rond 2020 ontstond, men geleerd heeft van onmogelijkheden in het Rotterdamse systeem dat een jaar of 15 ouder is. Uit de tijd dat de ANWB vol in de "met Redesign maken we alles mogelijk wat een gemeente maar in gedachten heeft" slettenmodus stond.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Rein »

^^ met in Amsterdam borden met Burgwallen erop kan ik anders ook niet zoveel. Ik snap als ik nadenk wat men bedoelt, maar als je daar langs rijdt heb je echt geen enkel idee en al helemaal niet als je de stad niet goed kent.