Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Thom » do 22 okt 2020, 15:37

Aan de overkant van de straat staat ook een :C16: maar dan met de tekst 'Voetgangers via overzijde'. Dat is inderdaad duidelijker dan een pijl naar links en rechts. Al denk ik wel dat de meeste mensen begrijpen dat deze oversteek afgesloten is, er staan immers rood/witte barrières en hoge bouwhekken. Maar er zullen altijd mensen zijn die kortste weg kiezen, zoals in het voorbeeld van Palance.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 19 nov 2020, 10:21

Palance schreef: do 08 okt 2020, 18:44 De Posthumalaan was gisteren weer in beide richtingen open.
En gisteren weer dicht in de richting van de Erasmusbrug. Die wordt nu heraangelegd.

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » di 24 nov 2020, 14:59

De bocht in het nieuwe tramspoor Posthumalaan -> Veemstraat ligt er ondertussen.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Rogier » wo 25 nov 2020, 22:00

Leuke foto's, maar waarom trekt men gehele verharding eruit? Volgens mij is de weg hier nog geen 25 jaar oud.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Pino » wo 25 nov 2020, 23:33

Zal inderdaad wel ongeveer zo oud zijn. De Erasmusbrug opende in 1996; de toeleidende wegen zullen ook van ongeveer toen zijn.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door PeterSchoeber » do 26 nov 2020, 7:46

Rogier schreef: wo 25 nov 2020, 22:00 Leuke foto's, maar waarom trekt men gehele verharding eruit? Volgens mij is de weg hier nog geen 25 jaar oud.
Misschien iets met verkeerde materiaal keuze in de onderlaag van de verharding die op termijn problemen kan veroorzaken? Er staat mij iets bij dat de (hoogoven)slakken na verloop van jaren voor problemen heeft gezorgd. Ik kan mij zomaar voorstellen dat er in Rotterdam en omstreken afvalslakken van de afval verbrandingsovens gebruikt is als ondergrond voor wegen en dat je daardoor nu problemen krijgt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » di 01 dec 2020, 10:33

Weer een paar foto's. De lantaarnpalen aan de oostkant doen het weer (vandaar dat ik wat foto's kon maken in het donker), en aan de westkant zijn nieuwe masten geplaatst. Er staan nog geen masten voor de bovenleiding van de tram.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door H. » di 01 dec 2020, 13:49

Zijn die masten aan de Rijnhavenzijde misschien tevens voor de bovenleiding? Het lijken min of meer dezelfde masten te zijn als waar op het Wilhelminaplein de bovenleiding aan is bevestigd. Ze zien er nogal robuust uit om uitsluitend als verlichtingsmast te dienen.
Laatst gewijzigd door H. op di 01 dec 2020, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » di 01 dec 2020, 13:50

Dat idee had ik ook, maar er liggen nog meer palen naast de trambaan zoals je kunt zien, ik denk dat die voor de bovenleiding zijn.

We zullen het zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door H. » di 01 dec 2020, 13:55

^^ Nu zie ik het inderdaad. We wachten het gewoon af. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 10 dec 2020, 8:57

Weer een korte update (foto's in de spoiler). De masten staan er ondertussen allemaal (aan beide zijden van de Posthumalaan), maar nog geen bovenleiding te bekennen. Ik denk toch dat ze daarvoor bedoeld zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand nog een bushalte nodig?
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Wouter N14 » do 10 dec 2020, 9:21

^^ Dat bord wil ik wel hebben hoor :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Thom » do 10 dec 2020, 15:19

Bedankt voor de update! Zo kan ik het nog volgen nu ik voorlopig niet in Rotterdam kom.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 17 dec 2020, 12:05

Nieuwe updates rondom de Posthumalaan en de Veemstraat. Foto's in de spoiler
SPOILER: TOON

Eerst de Posthumalaan van boven. Er worden ook veel bomen geplant (want het moet allemaal groen worden enzo)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan verder de Posthumalaan op de grond. Eerst de rijbaan richting centrum. Nog niet op de foto's zichtbaar, maar aan het einde van de middag is men al voorzichtig begonnen met nieuwe belijning voor het kruispunt met het Wilhelminaplein.
Afbeelding

Afbeelding

De rijbaan richting noord, maar kijkend richting zuid.
Afbeelding

En het nieuw aangelegde tramspoor daarnaast
Afbeelding

Het nieuwe, flink verbrede fietspad richting zuid.
Afbeelding

Er wordt nieuwe verlichting neergezet voor voetgangers en fietsers.
Afbeelding

Even de hoek om naar de Veemstraat. Dit is het beeld gezien vanaf de Laan op Zuid richting Posthumalaan. Er liggen al kleine stukje tramspoor, maar ook nog het oude wegdek.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Mark » vr 18 dec 2020, 22:56

Het lijkt alsof er net wel of net niet ruimte wordt gehouden voor een tweede spoor ernaast, op de Posthumalaan (zou echter niet weten voor wat, mij zijn geen verdere plannen bekend hier).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 24 dec 2020, 8:18

Update van afgelopen maandag. De Posthumalaan is weer open voor verkeer!

Afbeelding

Van bovenaf (door de regen geen hele goede foto's, maar het gaat even om het idee). Interessant detail is dat de rode loper is verdwenen. Die liep vanaf de ingang van het Luxor Theater over de zebra naar het Wilhelminaplein.
Afbeelding

Afbeelding
(De auto reed niet door rood, het licht sprong op rood toen hij er net voorbij was)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 31 dec 2020, 8:33

Nog een paar foto's van gisteren. Die nieuwe palen die zijn neergezet gaat blijkbaar toch dienen als lichtmast, hoewel ze voorlopig om-en-om nu een armatuur hebben (en alleen nog aan de bebouwde zijde van de Posthumalaan)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Chris079 » do 31 dec 2020, 12:45

Palance schreef: do 31 dec 2020, 8:33 Nog een paar foto's van gisteren. Die nieuwe palen die zijn neergezet gaat blijkbaar toch dienen als lichtmast, hoewel ze voorlopig om-en-om nu een armatuur hebben (en alleen nog aan de bebouwde zijde van de Posthumalaan)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Had ik ze toch geadviseerd om naar bijvoorbeeld Den Haag en of Arnhem te kijken voor dergelijke masten, die zien er beter uit dan dit knutselwerk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » wo 27 jan 2021, 17:43

Een update: Men is bezig met de bovenleiding. Er zijn draden gespannen dwars over de Posthumalaan waar de bovenleiding aan gehangen gaat worden (er komen dus blijkbaar geen masten direct naast het spoor)
Afbeelding

Afbeelding

De rails in de Veemstraat liggen er al grotendeels, daar komen wel bovenleidingmasten.
Zicht vanaf de Posthumalaan
Afbeelding

En vanaf de Laan op Zuid
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Thom » wo 27 jan 2021, 19:31

Het schiet al lekker op! Bedankt voor de update :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 11 feb 2021, 9:45

2 besneeuwde foto's van de Posthumalaan (waarvan de laatste vanuit de rijdende metro)

De enige nieuwe aanpassing die er is, is dat er nu tramlichten staan bij de oversteekmogelijkheden. Ik zal daar later nog specifiek foto's van maken.
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Palance » do 18 feb 2021, 9:35

Nieuwe update in de spoiler, voornamelijk rondom de Veemstraat. De bovenleiding boven de Posthumalaan en Veemstraat hangt er gedeeltelijk.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Nieuwe tweekleurige lichten op de Posthumalaan, daar waar het nieuwe tramspoor de Veemstraat in gaat.

Afbeelding
Zelfde punt, iets meer naar rechts. Hier is de kruising met de Veemstraat, dat nu een uitrit lijkt te worden. Met lichten voor het fietspad.

Afbeelding
Een blik in de Veemstraat, kijken van de Posthumalaan naar de Laan op Zuid. De laatste resten van het oude wegdek zijn nu helemaal weggehaald.

Afbeelding
Iets verderop in de Veemstraat

Afbeelding
Vanaf dat punt terugkijkend naar de Posthumalaan. Hier zie je beter dat men bezig is met de bovenleiding.

Afbeelding
De Laan op Zuid. De waarschuwingslichten daar zijn weggehaald (worden vernieuwd?), en het bord benadrukt dat nog maar even.

Afbeelding
Hier sluiten de tramsporen van de Laan op Zuid aan op het nieuwe spoor uit de Veemstraat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Mark » wo 03 mar 2021, 9:07

Er staat weer eens (een nogal vooringenomen) stuk op AD.nl over de ombouw van het Hofplein.
AD.nl schreef:De verkeersrotonde wordt definitief ten grave gedragen. ,,Het plein blijft bereikbaar voor bestemmingsverkeer, maar het is straks geen doorgaande route meer”, zegt Wijbenga, die het project samen met verkeerswethouder Judith Bokhove trekt.
Het autoverkeer moet straks met 40% tot 70% worden teruggedrongen stelt men. De wethouders leven ongetwijfeld in de visie dat het verkeer magisch verdwijnt na een tik met de toverstaf, maar de realiteit leert ons dat dat niet zo is. Te vrezen valt dus voor een toename van de verkeersdruk op de andere al overbelaste verkeersassen in de stad.

Afbeelding

Het Hofplein verbindt drie drukke verkeersaders: Weena, Schiekade en Pompenburg. Het Weena en Pompenburg maken onderdeel uit van de centrumring S100, Schiekade vormt de voornaamste ontsluiting richting de A20 als S112. Coolsingel is in mindere mate van belang hier. Indien het Hofplein verkeersluw wordt gemaakt, zal het verkeer dat het spoor moet kruisen uitwijken. De enige doorgang in de nabijhgeid is die van de 's-Gravendijkwal in het westen met als voornaamste aanvoerroutes de Westblaak en de Stadhoudersweg/Bergselaan. Dit zijn wegen die al in sterke mate overbelast zijn en van de 's-Gravendijkwal en Westblaak leeft de wens deze ook verkeersluw te maken. Ik ben erg benieuwd hoe de gemeente dit allemaal voor zich ziet...

(Overigens is het licht ironisch dat je dus straks een 2x2 Weena hebt met tunnel onder de Kruiskade die dus praktisch doodloopt op het Hofplein...)

Qua openbaar vervoer -en dan met name de tram- zie ik ook wel de nodige uitdagingen overigens:
AD.nl schreef:Bekeken wordt nog hoe de tram precies moet worden ingepast, want die blijft gemiddeld 98 keer per uur het Hofplein passeren. De kans is groot dat ze niet meer het hele rondje op het plein rijden maar -net als voorheen- een kortere doorsteek maken van Coolsingel naar Weena.
Nog meer dan voor autoverkeer is het Hofplein een zeer belangrijk punt in het Rotterdamse tramnetwerk omdat via de Schiekade de enige (bruikbare) passage ligt om het spoor te passeren. Richting het zuiden is het alternatief de al overbelaste Kruiskade. Bewegingsruimte is hier zonder grootschalige nieuwbouw nihiel. Ik vraag mij af hoe gezellig het echt gaat worden op dit voetgangersplein als er 98 trams per uur vanuit vier windrichtingen om je heen rijden...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door waldo79 » wo 03 mar 2021, 10:36

Het hele plan heeft een hoog fantasiegehalte. Ben benieuwd of alle relevante partijen wel zijn betrokken in het vooroverleg. Hier kan toch niemand gelukkig van worden. Een verbetering voor de leefbaarheid is het niet met zoveel verkeersbewegingen van trams - die je eigenlijk niet wilt mengen met langzaam verkeer.

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door sanderl » wo 03 mar 2021, 10:49

Een tunnel in de S100 onder het Hofplein door zou geen kwaad kunnen. Maar al met al denk ik dat dit plan een enorme verbeteringen gaat zijn voor het leefklimaat in de stad. Vanuit verkeersoogpunt begrijp ik dat het niet optimaal is, maar alle andere voordelen wegen voor mij veel zwaarder op deze plek.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Mark » wo 03 mar 2021, 12:01

sanderl schreef: wo 03 mar 2021, 10:49 Een tunnel in de S100 onder het Hofplein door zou geen kwaad kunnen. Maar al met al denk ik dat dit plan een enorme verbeteringen gaat zijn voor het leefklimaat in de stad. Vanuit verkeersoogpunt begrijp ik dat het niet optimaal is, maar alle andere voordelen wegen voor mij veel zwaarder op deze plek.
Wat dus ten koste gaat van het leefkwaliteit op andere plekken...

Gebruikersavatar
nvanleijden
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: za 22 aug 2020, 19:45

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door nvanleijden » wo 03 mar 2021, 12:48

AD.nl schreef:Geen doorgaande automobilist zal er immers trek in hebben om stapvoets over een stoplichtloos plein te rijden waarop de fietser altijd voorrang heeft. In de avondspits maken nu al zesduizend fietsers gebruik van het plein, dat worden er straks zeker twee keer zoveel. Dan is de keuze voor de snelweg snel gemaakt.
Dit soort uitspraken vatten goed de denkwijze achter zulk verkeers(wan)beleid samen. Alsof iedere automobilist die over het Hofplein rijdt ook had kunnen kiezen voor de snelweg. Op die manier kun je het hele OWN wel afschaffen, je kunt immers toch ook gewoon de snelweg pakken? :nuts: Niemand gaat voor zijn lol dwars door Rotterdam rijden onderweg van Den Haag naar Dordrecht. In de stad rijdt verkeer wat daar vandaan komt en daar moet zijn, dat kun je niet zomaar laten verdwijnen door domweg capaciteit weg te gaan halen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door sanderl » wo 03 mar 2021, 12:58

nvanleijden schreef: wo 03 mar 2021, 12:48 dat kun je niet zomaar laten verdwijnen door domweg capaciteit weg te gaan halen.
Ik was daar vroeger ook huiverig voor. Echter, hier in Amsterdam blijkt het wel degelijk te kunnen. En zonder dat aangrenzende wijken overspoelen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 mar 2021, 13:03

^^ Daar is niet iedereen in Amsterdam het mee eens. Ga bijvoorbeeld eens praten met bewoners rond de Houtmankade.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Basjuh1981 » wo 03 mar 2021, 14:13

nvanleijden schreef: wo 03 mar 2021, 12:48
AD.nl schreef:Geen doorgaande automobilist zal er immers trek in hebben om stapvoets over een stoplichtloos plein te rijden waarop de fietser altijd voorrang heeft. In de avondspits maken nu al zesduizend fietsers gebruik van het plein, dat worden er straks zeker twee keer zoveel. Dan is de keuze voor de snelweg snel gemaakt.
Dit soort uitspraken vatten goed de denkwijze achter zulk verkeers(wan)beleid samen. Alsof iedere automobilist die over het Hofplein rijdt ook had kunnen kiezen voor de snelweg. Op die manier kun je het hele OWN wel afschaffen, je kunt immers toch ook gewoon de snelweg pakken?
Ze dachten zeker: "Wat Utrecht kan, kan Rotterdam beter" :mrgreen:

Plaats reactie