Verkeer bij grote publiekstrekkers

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Jeroen » ma 23 mar 2020, 10:56

Pino schreef: za 21 mar 2020, 13:31Als je naar luchtfoto’s van parkeerterreinen bij bijvoorbeeld de Efteling kijkt, zie je ook dat niemand paraat inparkeert. Alleen op die terreinen zie je eerder een vissengraat-patroon. Zijn ze hier in California gewoon efficiënter bezig of is er een reden waarom vissengraat toch beter kan zijn?
Zal ook wel met het hele businessmodel van zo'n park te maken hebben. Er wordt hier gepraat over achterlijke hoge parkeergelden, maar op die parken durft men rustig 20 tot 30 dollar per dag te vangen, dus zullen ze de boel wel zo efficient mogelijk vol willen proppen. Wel ironisch in een land waar verder efficientie toch voorzichtig gezegd op de meeste plekken niet heel hoog op de prioriteitenlijst staat.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de entreeprijzen van Amerikaanse pretparken dan wel weer een soort van mee vindt vallen in vergelijking met de europese parken, zeker als je meerdere dagen en/of met een groot gezin gaat.
Vinny schreef: za 21 mar 2020, 17:02 Ik hou het er op dat het ook een deel cultuur is. Overigens probeer ik op grote terreinen altijd mijn auto zo te zetten dat ik ook vooruit weg kan rijden. Veel prettiger :)
Dat probeer ik zelf ook altijd, alleen met een combinatie van schuine vakken en/of verkeersregelaars die willen dat je netjes aansluit in de rij werkt dat helaas niet altijd. Ook heb je bij veel pretparken en andere grote pubiekstrekkers vaak onverharde terreinen zonder gemarkeerde vakken waarin mensen maar lukraak hun auto neerzetten zoals hun dat uit komt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 mar 2020, 21:18

Verkeer en parkeren regelen bij grote publieksevenementen is altijd wel een logistieke puzzel. Maar ook een leuke uitdaging. Niet iedereen is daar even geschikt voor ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 24 mar 2020, 21:24

De verkeersregelaars en ik willen vaak ook het tegenovergestelde: zij willen dat je vooruit inparkeert (gaat sneller tijdens het parkeren) en ik wil dat niet. Het is voor die mensen volle bak irritatie, al die mensen die achteruit willen inparkeren.

Overigens pas ik me aan en parkeer ik wel degelijk vooruit in hoor, als men dat wil.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 mar 2020, 21:29

Attietattie schreef: di 24 mar 2020, 21:24 De verkeersregelaars en ik willen vaak ook het tegenovergestelde: zij willen dat je vooruit inparkeert (gaat sneller tijdens het parkeren) en ik wil dat niet. Het is voor die mensen volle bak irritatie, al die mensen die achteruit willen inparkeren.

Overigens pas ik me aan en parkeer ik wel degelijk vooruit in hoor, als men dat wil.
Ik was vorige maand op het Circuit de Catalunya bij Barcelona, en daar moest iedereen van de verkeersregelaars juist verplicht achteruit inparkeren. Was ook wel beter aangezien het daar een ongemarkeerd grasveld was en je dan toch wat beter overzicht hebt als je wegrijdt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 26 mar 2020, 18:54

Attietattie schreef: di 24 mar 2020, 21:24 De verkeersregelaars en ik willen vaak ook het tegenovergestelde: zij willen dat je vooruit inparkeert (gaat sneller tijdens het parkeren) en ik wil dat niet. Het is voor die mensen volle bak irritatie, al die mensen die achteruit willen inparkeren.

Als de aanvoer verspreid wordt over meerdere parkeerrijen zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn. En achteruit inparkeren heeft nog een voordeel: als er schade gereden wordt met achteruitrijden heb je een veel grotere kans op getuigen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 26 mar 2020, 19:24

Daar gaat het vind ik wel vaak mis, dat ze rij voor rij willen vullen. Het is inderdaad juist handiger als er veel verkeer tegelijk aankomt, om het verkeer om-en-om over meerdere rijen te spreiden, zodat men elkaar bij het inparkeren niet in de weg zit. Moet je uiteraard wel in de gaten houden dat mensen een beetje netjes binnen de lijntjes kleuren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 nov 2021, 17:26

Rotterdam wil bezoekers aan de Kuip sneller naar de P+R Beverwaard laten rijden. Verkeer zal dan vanaf de A38 via de parallelweg langs de Rotterdamseweg naar de P+R geleid gaan worden en hoeft dan niet meer de trambaan te kruisen (en het scheelt een VRI).

Ik neem aan dat ze deze weg bedoelen (waar je normaal gesproken niet in mag vanaf de A38) en dan zo naar de parkeergarage.
Ook dan kruis je overigens de trambaan, maar dat is het spoor tussen de remise en het reguliere spoor, dus daar zul je geen trams tegenkomen in dienstregeling.

En daar pak je dan tram 23 naar de Kuip.
AD schreef: Sneller naar Kuip vanaf snelweg

Files, gevaarlijke verkeerssituaties, gefrustreerde bestuurders. De P+R in de Beverwaard raakt bij wedstrijden in De Kuip niet altijd even soepel gevuld. De gemeente Rotterdam wil daarom iets nieuws proberen: auto's al vanaf de rijksweg een aparte parallelweg opsturen die direct naar de parkeerplaats gaat.

Verkeer naar de P+R loopt vaak al vast op de A38, beter bekend als de afslag Ridderkerk vanaf de A16. Omdat de tram even verderop vaak voorrang krijgt, ontstaan daar files als er een groot evenement is.

,,Met verkeersbegeleiders willen we automobilisten vanaf de A38 direct naar de parallelweg leiden. Deze weg kruist de tram niet en gaat direct naar de P+R in de Beverwaard. Dit hadden we vorige week graag willen testen bij Nederland-Noorwegen, maar we schuiven dat nu door naar een volgende interland of bekerfinale'', zegt Anne Wiersma, manager stedelijke bereikbaarheid bij de gemeente Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net