Verkeer bij grote publiekstrekkers

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6603
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Jeroen »

Pino schreef: za 21 mar 2020, 13:31Als je naar luchtfoto’s van parkeerterreinen bij bijvoorbeeld de Efteling kijkt, zie je ook dat niemand paraat inparkeert. Alleen op die terreinen zie je eerder een vissengraat-patroon. Zijn ze hier in California gewoon efficiënter bezig of is er een reden waarom vissengraat toch beter kan zijn?
Zal ook wel met het hele businessmodel van zo'n park te maken hebben. Er wordt hier gepraat over achterlijke hoge parkeergelden, maar op die parken durft men rustig 20 tot 30 dollar per dag te vangen, dus zullen ze de boel wel zo efficient mogelijk vol willen proppen. Wel ironisch in een land waar verder efficientie toch voorzichtig gezegd op de meeste plekken niet heel hoog op de prioriteitenlijst staat.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de entreeprijzen van Amerikaanse pretparken dan wel weer een soort van mee vindt vallen in vergelijking met de europese parken, zeker als je meerdere dagen en/of met een groot gezin gaat.
Vinny schreef: za 21 mar 2020, 17:02 Ik hou het er op dat het ook een deel cultuur is. Overigens probeer ik op grote terreinen altijd mijn auto zo te zetten dat ik ook vooruit weg kan rijden. Veel prettiger :)
Dat probeer ik zelf ook altijd, alleen met een combinatie van schuine vakken en/of verkeersregelaars die willen dat je netjes aansluit in de rij werkt dat helaas niet altijd. Ook heb je bij veel pretparken en andere grote pubiekstrekkers vaak onverharde terreinen zonder gemarkeerde vakken waarin mensen maar lukraak hun auto neerzetten zoals hun dat uit komt.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Vinny »

Verkeer en parkeren regelen bij grote publieksevenementen is altijd wel een logistieke puzzel. Maar ook een leuke uitdaging. Niet iedereen is daar even geschikt voor ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Attietattie »

De verkeersregelaars en ik willen vaak ook het tegenovergestelde: zij willen dat je vooruit inparkeert (gaat sneller tijdens het parkeren) en ik wil dat niet. Het is voor die mensen volle bak irritatie, al die mensen die achteruit willen inparkeren.

Overigens pas ik me aan en parkeer ik wel degelijk vooruit in hoor, als men dat wil.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel »

Attietattie schreef: di 24 mar 2020, 21:24 De verkeersregelaars en ik willen vaak ook het tegenovergestelde: zij willen dat je vooruit inparkeert (gaat sneller tijdens het parkeren) en ik wil dat niet. Het is voor die mensen volle bak irritatie, al die mensen die achteruit willen inparkeren.

Overigens pas ik me aan en parkeer ik wel degelijk vooruit in hoor, als men dat wil.
Ik was vorige maand op het Circuit de Catalunya bij Barcelona, en daar moest iedereen van de verkeersregelaars juist verplicht achteruit inparkeren. Was ook wel beter aangezien het daar een ongemarkeerd grasveld was en je dan toch wat beter overzicht hebt als je wegrijdt.
Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6603
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Jeroen »

Attietattie schreef: di 24 mar 2020, 21:24 De verkeersregelaars en ik willen vaak ook het tegenovergestelde: zij willen dat je vooruit inparkeert (gaat sneller tijdens het parkeren) en ik wil dat niet. Het is voor die mensen volle bak irritatie, al die mensen die achteruit willen inparkeren.

Overigens pas ik me aan en parkeer ik wel degelijk vooruit in hoor, als men dat wil.
Als de aanvoer verspreid wordt over meerdere parkeerrijen zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn. En achteruit inparkeren heeft nog een voordeel: als er schade gereden wordt met achteruitrijden heb je een veel grotere kans op getuigen.
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door mvalkenburg »

Daar gaat het vind ik wel vaak mis, dat ze rij voor rij willen vullen. Het is inderdaad juist handiger als er veel verkeer tegelijk aankomt, om het verkeer om-en-om over meerdere rijen te spreiden, zodat men elkaar bij het inparkeren niet in de weg zit. Moet je uiteraard wel in de gaten houden dat mensen een beetje netjes binnen de lijntjes kleuren.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Palance »

Rotterdam wil bezoekers aan de Kuip sneller naar de P+R Beverwaard laten rijden. Verkeer zal dan vanaf de A38 via de parallelweg langs de Rotterdamseweg naar de P+R geleid gaan worden en hoeft dan niet meer de trambaan te kruisen (en het scheelt een VRI).

Ik neem aan dat ze deze weg bedoelen (waar je normaal gesproken niet in mag vanaf de A38) en dan zo naar de parkeergarage.
Ook dan kruis je overigens de trambaan, maar dat is het spoor tussen de remise en het reguliere spoor, dus daar zul je geen trams tegenkomen in dienstregeling.

En daar pak je dan tram 23 naar de Kuip.
AD schreef: Sneller naar Kuip vanaf snelweg

Files, gevaarlijke verkeerssituaties, gefrustreerde bestuurders. De P+R in de Beverwaard raakt bij wedstrijden in De Kuip niet altijd even soepel gevuld. De gemeente Rotterdam wil daarom iets nieuws proberen: auto's al vanaf de rijksweg een aparte parallelweg opsturen die direct naar de parkeerplaats gaat.

Verkeer naar de P+R loopt vaak al vast op de A38, beter bekend als de afslag Ridderkerk vanaf de A16. Omdat de tram even verderop vaak voorrang krijgt, ontstaan daar files als er een groot evenement is.

,,Met verkeersbegeleiders willen we automobilisten vanaf de A38 direct naar de parallelweg leiden. Deze weg kruist de tram niet en gaat direct naar de P+R in de Beverwaard. Dit hadden we vorige week graag willen testen bij Nederland-Noorwegen, maar we schuiven dat nu door naar een volgende interland of bekerfinale'', zegt Anne Wiersma, manager stedelijke bereikbaarheid bij de gemeente Rotterdam.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Schelpenpaadje »

De Europalaan in Kaatsheuvel en de toegang naar de Efteling krijgen een meer groene uitstraling:

https://www.looopings.nl/weblog/28409/T ... ijker.html
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15699
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Via »

https://www.looopings.nl/weblog/29567/F ... hoofd.html
De Efteling krijgt zelf ook nieuwe bewegwijzering. Wist niet goed waar dit te plaatsen.
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9622
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Ds79m »

^^ (misschien is dit meer iets voor een los topic?)

Van de genoemde site:

Afbeelding

Afbeelding

Van lettertypes enzo weet ik niets, maar ik denk dat de Efteling hier wel een fout maakt door aan te nemen dat mensen enige kennis hebben van de diverse rijken binnen het park. Maar ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde bezoeker weet dat een Villa Volta in het Marerijk is of Fata Morgana in het Anderrijk. Dat kan je uiteraard gaan uitzoeken in de app, maar dan kan je even goed meteen daarin de route plannen. Het helpt voor de oriëntatie ook niet mee dat de rijken verschillende ingangen hebben.

Dus dat gedeelte had ik weggelaten. En ik zou gewoon alleen de prominentste attracties (en voorzieningen) hebben genoemd. Eventueel gecombineerd met de afstand, want de Efteling is behoorlijk groot.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Autostrada »

Inwoners van Zandvoort melden op piekdagen blijkbaar massaal wegafsluitingen in navigatie apps, zodat deze ‘daadwerkelijk’ gesloten worden in navigatie apps, om toestroom van toeristen tegen te gaan.

https://nos.nl/artikel/2575223-zandvoor ... tst-borden
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Wouter N14 »

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Alfa »

Op de Europalaan in Kaatsheuvel zijn kantelwalsborden geplaatst omdat bleek dat de rechtse rijstrook onderbenut is omdat velen blijkbaar dachten dat die enkel naar Kaatsheuvel ging. De nieuwe borden moeten duidelijker maken dat de parking via alle rijstroken bereikbaar is.
Afbeelding

Wel vreemd vind ik de combinatie tussen opstaande en vallende peilen.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Wouter N14 »

^^ Nu nog wachten op de plantsoenendienst...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15699
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Via »

Die kortere pijltjes zien er wel stukken beter uit dan de langere die normaal worden gebruikt op dit soort borden. Beter in verhouding zo.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Palance »

Rotterdam heeft tenminste al jaren bewegwijzering naar een attractie die nooit open is geweest en ook nooit open zal gaan:

https://maps.app.goo.gl/U2ebFE7TKK2e6mFy7
Terug naar 2012



Ambtenaren lopen de deur plat om hem te helpen met vergunningen en op wegwijzers in de stad wordt de weg naar het pretpark alvast gewezen. Van der Most belooft immers dat hij al in 2015 de deuren opent.
https://archive.ph/nKN2m
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Schelpenpaadje »

Hoe effectief de dynamische indeling van rijstroken op de Europalaan naar de Efteling dagelijks is, blijkt als het systeem een keer verkeerd staat ingesteld:

https://www.looopings.nl/weblog/30239/O ... orden.html