Bericht
door Stroomweg » zo 16 feb 2020, 18:35
Van de zomer heb ik delen van deze weg meegemaakt tijdens een vakantie.
Wij zaten in een huisje vlakbij de onderbreking bij Zywiec. Op de eerste dag kwamen we al op de S1 ter hoogte van Pszczyna.
Wat mij meteen tegenviel is het feit dat je op een drukke weg komt met gelijkvloerse kruisingen, we reden er wel na de spits, maar toch was het bijzonder druk. Echter bij Bielsko Biala aangekomen werd het een stroomweg. Daar is een klaverblad neergelegt, waar men rechtdoor de stad zelf in gaat, rechtsaf richting de S52 gaat (dat is ook een volledige stroomweg, tot aan de Tsjechische grens), en linksaf de S1 vervolgd. Wat heel erg opvallend is, is dat de S1 een heel scherpe bocht maakt. Ook voor een niet-autosnelweg. Of dit te maken heeft met een verlenging in de doorgaande richting durf ik niet te zeggen. Vanaf die scherpe bocht rijdt men eigenlijk de bergen in. Hier bevinden zich een aantal mooie hellingen, op het moment dat wij er langs reden, in de schemer, gaaf dit mooie uitzichten. De rode luchten met de donkere bergen op de achtergrond, en een totaal lege weg voor je. Bij Bielsko Biala zijn er nog een aantal aansluitingen, ongelijkvloers uiteraard. Inclusief een heel erg samengeperste trompetaansluiting.Vanaf daar is de S1 tot Zywiec een heel degelijke stroomweg, haast richting autosnelwegstandaarden. Opvallend: er zijn hier meerdere aansluitingen uitgevoerd als trompetknooppunten, dit is normaal bij snelwegen waar tol wordt geheven, echter gaat het hier niet om tolwegen, en is van deze 3 trompetaansluitingen maar 1 van enigzins belang voor een doorgaande weg. Na Zywiec (bekend van het bier) is het niet ver meer tot het punt waar de weg onderbroken is, de weg stopt nu bij Węgierska Górka en gaat over op een normale weg door de dorpen. Dit stukje is iets te lang om te denken: dit is niet zo erg, maar het is ook weer niet zo lang dat het niet te doen is. Wat kenmerkend is, is dat de weg vanaf de plek waar hij nu stopt verder langs de voet van de bergen gaat (zodra de doortrekking voltrokken is), in plaats van door het dal. Bij Milowka gaat de S1 eerst tweemaal onder zichzelf door, in combinatie met een aantal haarspeldbochten hervat je je reis op het trace van de stroomweg. Deze gaat met een mooie dalbrug over een zijdal van het hoofddal waar de S1 nu doorheen loopt. Vanaf dat punt loopt de S1 over en langs een aantal bergen, en is er ook een tunnel. Dat stuk is uitgevoerd met één baan in elke richting, en op een hellingstuk 2 banen in de klimmende richting, en 1 in de afdalende richting. Dit is een verschil met het stuk voor de onderbreking, daar zijn er nog 2x2 banen. Na de onderbreking is het ook weer een stroomweg, tot in Slowakije aan toe.
Enfin, hierbij mijn ervaring over de weg. Dit is tevens mijn eerste forumbijdrage.
Laatst gewijzigd door Stroomweg op zo 16 feb 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.