Anderhalve week geleden heb ik een groot gedeelte van het noordelijke gedeelte van de Bundesautobahn 3 op de foto gezet. Het eerste deel vanaf de grens tot aan Autobahnkreuz Oberhausen heb ik daarbij overgeslagen, aangezien dit traject al heel vaak is gefotografeerd. Daardoor heb ik wel de nieuwe borden voor dit knooppunt gemist, die op dat moment werden geplaatst.
Van Oberhausen tot Frankfurt heb ik plaatjes geschoten. In het begin veel last van tegenlicht en reflectie, vanaf Köln daarom even een andere camera gebruikt. Achtereenvolgens passeer je op de route het Ruhrgebiet, het Rheinland, Het Siebengebirge, Westerwald, Taunusgebirge en het Rhein-Main dal.
Gezien de lengte van het traject en daaraan gekoppeld het aantal foto's zal ik in gedeeltes reportages plaatsen.
Deel 1 loopt van Oberhausen tot aan Kreuz Breitscheid, over een afstand van ca. 25 kilometer. 54 foto's in het album via onderstaande link:

Kaartje:

Selectie:
1.Een Königsblaue lucht boven het Ruhrgebiet t.h.v. de TOTSO

2.Hier kruist de spoorlijn Arnhem-Oberhausen de A3 onderlangs

3.Afstandenbord na Kreuz Oberhausen. Köln is dan nog 74 kilometer.

4.Uitsmijter Oberhausen-Holten

5.Voorwegwijzer Kreuz Oberhausen-West

6.Dan komt afrit Oberhausen-Lirich. We naderen tevens Duisburg

7.De brug over het Rhein-Herne kanaal

8.Vmax 120 na de brug en de afrit

9.Aankondiging Kreuz Kaiserberg

10.Van noord naar zuid kruist de A3 hier de laatste van de drie oost-west-Autobahnen door het Ruhrgebiet, de A40 (Venlo-Dortmund)

11.Voor het knooppunt uit ga je hier over de Ruhr-rivier. Rechts van de weg spoorverbindingen ri. zuiden die hier kortstondig parallel langs de Autobahn liggen

12.Besliswegwijzer

13.Na het knooppunt rechts van de snelweg de dierentuin van Duisburg. Daarachter de Kaiserberg (78 m. hoog), naamgever v.h. knooppunt

14.Köln is nu nog 63 kilometer

15.EXPO 1958 brug als ik mij niet vergis

16.Afrit Duisburg-Wedau met een Zeist-achtig ogende geluidswal

17.Aankondiging PWC Entenfang, al is de WC in het wild

18.Vlak na deze parkeerplaats aankondiging Kr. Breitscheid

19.De eerste dWiSta sinds de TOTSO bij Oberhausen. Tekst gaat over de gehavende Rheinbrücke bij Leverkusen (A1)

20.Kreuz Breitscheid, kruising met de A52 (Essen-Düsseldorf-Roermond). Aan weerszijden liggen overigens nog een Dreieck en een aansluiting Breitscheid

Tot zover deel 1.