Gevarenlichten knipperen om bedankt te zeggen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

maartenford
zandpaadje

Gevarenlichten knipperen om bedankt te zeggen

Bericht door maartenford » ma 19 okt 2015, 19:22

Beste,

Ik stond vandaag in de file op de A73.
De weg moest van 2 naar 1 rijstrook, en zoals vaker gaf ik ruimte aan een vrachtwagen die rechts reed om links in te voegen.
Ik seinde naar de vrachtwagen, de vrachtwagen voegde in, en om 'bedankt' te zeggen knipperde hij een aantal keren met zijn 'gevarenlichten'

Nu kende ik deze vorm van bedankt zeggen al. In Japan in het normaal om zo 'bedankt' te zeggen.

Nu vroeg ik mij al, of het in Nederland wel is toegestaan op zo bedankt te zeggen.
Ik doe het namelijk zelf ook geregeld en vind het een goede zaak als anderen het ook doen. Vind het zelf netjes om te doen omdat je aan de andere bestuurder die jou voor laat gaan, laat zien dat je het waardeert.

Voor de gene die er geen beeld bij hebben, of het misschien zelf nog nooit hebben gezien, hier een video uit Japan, waar dit de normaalste zaak van de wereld is;

https://youtu.be/mve5dkI4cI4

en hier nog een voorbeeld van onze oosterburen;

https://youtu.be/zYADGagj5lg

Mijn vraag was dus of het in Nederlands is toegestaan

Wouter N14
Moderator

Re: Gevarenlichten knipperen om bedankt te zeggen

Bericht door Wouter N14 » ma 19 okt 2015, 20:09

Vrachtwagens gebruiken doorgaans niet hun gevarenlichten, maar een speciale volgorde van 3x 1x knipper met hun richtingaanwijzer, links-rechts-links.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 19 okt 2015, 20:56

Het signaal wordt niet alleen gebruikt om te bedanken, maar ook om je verontschuldigingen aan te bieden als je een fout hebt gemaakt (per ongeluk iemand gesneden ofzo).

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 19 okt 2015, 21:05

In Z-Afrika is het de 4 richtingaanwijzers 3x allemaal samen...
In Europa is het (zoals gezegd) een knipper links, een knipper rechts, een knipper links...

Dat laatste gaat helaas met de wagen niet ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 19 okt 2015, 22:26

Zoiets dus.
Link
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 okt 2015, 23:30

Tommy schreef:In Europa is het (zoals gezegd) een knipper links, een knipper rechts, een knipper links...

Hoezo niet?

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 20 okt 2015, 1:10

^^ Bij onze wagen is een licht tikje gelijk drie knippers. Dus dan wordt het links-rechts-links-links-links.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 20 okt 2015, 7:32

Coen Tunnel schreef:
Tommy schreef:In Europa is het (zoals gezegd) een knipper links, een knipper rechts, een knipper links...

Hoezo niet?
Gaat wel. Alleen is het zo ingesteld als RSK zegt. Dat kan je handmatig uitzetten, dus dat is een keuze (die ik ook heb gemaakt).

Maargoed, als ik naar achteren wil seinen doe ik dat anders. :p

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 20 okt 2015, 7:37

^^ Vol op de rem? :surrender:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 20 okt 2015, 7:55

:lol: :top:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 okt 2015, 8:17

Het kan duidelijker (en desnoods afwisselend in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Pools, Lets, Litouws en Russisch :) )
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 20 okt 2015, 8:33

Palance schreef:Het kan
...maar mag niet. ;)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 20 okt 2015, 9:25

Ik weet niet of dat er al een dergelijk topic was of dat deze draad voor algemeen "signaal-geef" topic door kan gaan maar ik ben benieuwd hoe jullie mede-forummers omgaan met medeweggebruikers die met (deels) defecte koplampen rijden. Ik mag zelf nog wel eens een seintje geven in zulke gevallen, aangezien ik het eens ben met de slogan "goed licht, beter zicht." Echter doe ik het niet zo snel als iemand geen verlichting voert terwijl dat wel wenselijk zou zijn gegeven de omstandigheden. Uiteindelijk moet diegene dat toch zelf weten, het is immers niet verplicht in Nederland om dimlicht standaard te gebruiken..
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » di 20 okt 2015, 9:46

^^ Het hangt een beetje van de omstandigheden af. Zodra het een beetje begint te schemeren of bij slecht zicht door het weer worden auto's met bepaalde kleuren (zoals zilvergrijs) minder goed zichtbaar. Dan wil ik nog wel eens seinen naar iemand die geen dimlicht voert. Daar wordt in ruwweg de helft van de gevallen ook op gereageerd, dus ik neem aan dat dit ook wordt gewaardeerd.

Iemand die vóór mij vol door rood gaat kan rekenen op een bak licht in zijn spiegels. Autorijden is een individuele bezigheid, maar je mag je best bewust zijn van je omgeving, en hier eventuele door je medeweggebruikers op worden gewezen vind ik.

De boete voor het geven van lichtsignalen op niet toegestane wijze (bijv. het onterecht voeren van groot licht of een nabije snelheidscontrole) is trouwens 90 euro. Mij zal het er niet van weerhouden iemand er op te wijzen dat hij onveilig bezig is. Mijn indruk is dat de politie hier in de praktijk ook soepeler mee om gaat dan seinen door te claxonneren.

Hoe het zit met seinen m.b.v. alarmlichten weet ik niet. Het inschakelen van alarmlichten kan degene achter je ook interpreteren alsof je elk moment een noodstop moet maken. Dan vind ik het afwisselend gebruik van knipperlicht subtieler.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2015, 11:23

RSK schreef:^^ Bij onze wagen is een licht tikje gelijk drie knippers. Dus dan wordt het links-rechts-links-links-links.
Bij mijn oude auto is een licht tikje gewoon één knipper, dus dan werkt het wel. :)
Techum schreef:Hoe het zit met seinen m.b.v. alarmlichten weet ik niet. Het inschakelen van alarmlichten kan degene achter je ook interpreteren alsof je elk moment een noodstop moet maken. Dan vind ik het afwisselend gebruik van knipperlicht subtieler.
Voor mij is het ook niet handig. De knop voor de alarmlichten zit bij mij auto achter het stuur, dus ik moet mijn hand door het stuur doen om de alarmlichten aan te zetten.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 20 okt 2015, 11:27

GuteFahrt schreef:Echter doe ik het niet zo snel als iemand geen verlichting voert terwijl dat wel wenselijk zou zijn gegeven de omstandigheden. Uiteindelijk moet diegene dat toch zelf weten, het is immers niet verplicht in Nederland om dimlicht standaard te gebruiken..
Volgens mij is het gewoon verplicht vanaf schemering of bij slecht zicht.

Echter, wat de wetgever nooit begrijpt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld alles in de luchtvaart: je moet dingen SMART maken. Dus 'slecht zicht' of 'nat wegdek' zegt mij he-le-maal niets.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 20 okt 2015, 11:39

Het blijft ongelooflijk hoe veel weggebruikers nog zonder verlichting rijden als het al/nog goed schemerig is of donker, druilerig weer. Afgelopen zaterdag heb ik me behoorlijk suf zitten seinen. Blijkbaar zijn velen totaal niet bewust aan het autorijden. Als het grauw, donker, regenachtig weer is, kan je toch zelf wel bedenken dat het handig is je lichten aan te doen? Nou sommigen niet dus. :sadley:

Met een defecte koplamp rijden vind ik ook redelijk onbegrijpelijk. Als je een defecte lamp hebt, heb je dat toch vrij snel door lijkt me? Een lampje is daarna zo vervangen, al dan niet door een garagebedrijf? En dat kan je ook maar beter meteen (laten) doen, vervangen worden moet hij immers toch.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 20 okt 2015, 11:44

^^ Ik heb precies dezelfde ervaringen over de afgelopen week gezien met dat weertype. Daarnaast heb ik waargenomen dat nogal wat bestuurders met stadslicht rondrijden, dat is ook net niks. Doe dan die dagrijverlichting maar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 20 okt 2015, 12:02

Rein schreef:Met een defecte koplamp rijden vind ik ook redelijk onbegrijpelijk. Als je een defecte lamp hebt, heb je dat toch vrij snel door lijkt me? Een lampje is daarna zo vervangen, al dan niet door een garagebedrijf? En dat kan je ook maar beter meteen (laten) doen, vervangen worden moet hij immers toch.
Ik heb de wederhelft gezegd dat ze maar even rustig aan moest doen met de plaspauze, onderweg naar Spanje. Voordat ze terug was, was de motorkap weer gesloten. Bij thuiskomst ben ik naar de dealer gegaan voor een nieuw reservelampje.

Direct oplossen, dat soort geintjes! Ik hou er ook niet van om met verkeerde verlichting te rijden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 20 okt 2015, 12:31

Met koplampen controleer ik het vaak door tijdens het rijden even naar de reflectie van mijn lampen bij de voorganger te kijken. Valt wel vrij snel op als je een van je koplampen dan mist. Vervangen is helaas niet altijd eenvoudig, omdat je soms allerlei kappen eraf moet slopen en erg kleine handen moet hebben om te manoeuvreren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 okt 2015, 12:53

Van je achterlichten zie je het dan uiteraard minder snel (tenzij je achteruit parkeert bij iets dat sterk reflecteert).

Maar er is ook niets mis met een vlugge controle, vlak voordat je wegrijdt. Ik denk niet dat veel mensen dat doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2015, 13:59

Attietattie schreef:Ik heb de wederhelft gezegd dat ze maar even rustig aan moest doen met de plaspauze, onderweg naar Spanje. Voordat ze terug was, was de motorkap weer gesloten. Bij thuiskomst ben ik naar de dealer gegaan voor een nieuw reservelampje.
Reservelampjes kun je toch bij elk tankstation wel kopen? Ik haal mijn reservelampjes zelfs gewoon bij de Action. :emo:

Afgelopen juli nog bij de Raststätte op de Brennerpas een lampje vervangen. Koplamp was ineens stuk, met een minuut of vijf was het weer in orde.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 20 okt 2015, 14:20

^^ Hangt er sterk van af waar je koplamp zit. Bij mijn eerste auto (een Smart) moest de hele neus er af om aan de koplampen te kunnen. Bij onze huidinge Alfa 147 ben je beter af met een hoge tastzin, want dat veertje die de lamp op zijn plaats houdt kan je nooit rechtstreeks zien en er is geen plaats voor een hand én een spiegeltje.

Ik laat het doen door m'n plaatselijke garagist waar ik de auto ook heb gekocht, vervangt ie gratis in 5 minuten (gratis aangezien ik met geel licht rij, dus ik heb een voorraadje lampjes, hijzelf zou witte Osram's verkopen).

----

Over gevarenlichten gebruiken, doe ik voornamelijk in het duister om te bedanken aangezien je opgestoken hand minder goed zichtbaar is dan. Tegenover mensen die geen lichten aan hebben, bemoei ik me niet mee, ik vraag me eerder af hoe ze in volslagen duister hun dashboard kunnen lezen maar soit. Ik knipper wel naar mensen die onnodig grootlicht aan staan hebben, kennelijk is dat duidelijke blauwe lampje op hun dashboard niet leesbaar dus help ik hen graag even mee.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 20 okt 2015, 14:41

Coen Tunnel schreef:Reservelampjes kun je toch bij elk tankstation wel kopen?
Ik koop helemaal niks. :nothanks:

Als er iets defect zou zijn gegaan terwijl ik geen reserve-onderdelen zou hebben zou ik uiteraard wel een lampje kopen. Maar als het niet nodig is, ga ik er niet méér geld aan uitgeven.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 20 okt 2015, 16:19

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » di 20 okt 2015, 16:27

duikgek89 schreef:
Techum schreef:Iemand die vóór mij vol door rood gaat kan rekenen op een bak licht in zijn spiegels. Autorijden is een individuele bezigheid, maar je mag je best bewust zijn van je omgeving, en hier eventuele door je medeweggebruikers op worden gewezen vind ik.
Aha, je was graag politieagent geweest? Laat dat toch, dat betweterige vingerwijs gedrag... "Jij bent stout," valt nog mee dat je er niet bij kunt zeggen: "ik ga naar de juffrouw." Ik word echt zo doodmoe van dergelijk gedrag. Bovendien lost het niks op...
Nee, ik zie liever hoe iemand een andere weggebruiker vol in de flank het ziekenhuis in rijdt, nou goed? Van alle overtredingen is door rood rijden wat mij betreft de meest hufterige en zinloze. Eigenlijk verdient zo iemand een dreun voor zijn harses om wakker te worden en zich te realiseren wat hij net deed. :nuts:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 20 okt 2015, 17:25

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » di 20 okt 2015, 17:38

^^ Jouw reactie is anders ook doorspekt van aannames. Was je er bij?

Natuurlijk zou ik dit niet doen vóór de automobilist de kruising volledig voorbij is, inclusief eventueel kruisend langzaamverkeer, en natuurlijk niet in die mate dat iemand echt verblind raakt of hiervan gevaarlijke hinder kan ondervinden. Het ene risico met het andere willen bestrijden zou inderdaad nogal hypocriet zijn. Zo iemand kan van mij inderdaad wél een iets duidelijker signaal verwachten dan iemand die bijvoorbeeld met een defecte koplamp rondrijdt, maar natuurlijk alleen als dit signaal verantwoord kan. Vooral in situaties waarin zulk gedrag echt niet goed te praten valt.

Dus wie oordeelt hier nu over wie?

Als het verkeersaanbod op en kruising dusdanig laag is dat het laten stoppen van verkeer slechts verspilling van brandstof is, dan kan de VRI in de knipperstand worden gezet. Zo niet, dan is rood nog altijd stoppen. Wie rood licht aantreft kan kruisend verkeer verwachten. Als de wetgever eigen beoordelingsruimte aan de weggebruiker had willen toerekenen, dan zouden hier geen sancties voor zijn ingesteld. Veel VRI's zijn trouwens vandaag de dag wel zo ingeregeld dat wie bij een stille kruising op een normale snelheid komt aanrijden vrijwel direct groen krijgt. Krijg je dit niet, dan rijd je dus kennelijk ook nog eens te hard.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 20 okt 2015, 17:46

Hoe goed je bedoeling ook moge zijn, alleen al de kans dat je iemand verblindt zou je moeten weerhouden van het te doen. Het is niet aan jou om een ander de les te spellen, daar heb je justitie en politie voor. Je windt je ook nodeloos op in zulke situaties, want terwijl jij tijd steekt in een ander een lesje te leren, let je zelf niet meer 100% op.

En van een groene golf zoals jij indiceert hebben ze in België nog nooit gehoord, nee beter mensen onnodig laten wachten en irriteren, daar is België wel heel sterk in.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 21 okt 2015, 2:08

...