Wegwijzer met pijl "om het hoekje"
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Wegwijzer met pijl "om het hoekje"
Nieuwste variant van de nieuwe ovale wegwijzer in redesign.
Op kruispunt hangt het bord "wijzend"naar rechts. Echter de pijl op het bord heeft een hoek van 90 graden wijzend naar beneden. Doel is om aan te geven dat je rechts af moet en meteen daarna weer rechts een parkeerterrein op. Maar lekker uitzien is iets anders
Bord hangt in Amstelveen bij het ziekenhuis. Zal kijken f ik hier spoedig een foto kan maken en die hier plaatsen.
Is dit al meer gesignaleerd?
Op kruispunt hangt het bord "wijzend"naar rechts. Echter de pijl op het bord heeft een hoek van 90 graden wijzend naar beneden. Doel is om aan te geven dat je rechts af moet en meteen daarna weer rechts een parkeerterrein op. Maar lekker uitzien is iets anders
Bord hangt in Amstelveen bij het ziekenhuis. Zal kijken f ik hier spoedig een foto kan maken en die hier plaatsen.
-
- 4x5 autosnelweg
Een dergelijke handwijzer hangt ook in Rotterdam, alleen dan staat er geen pijl die 'het hoekje om gaat' maar een die alleen een hoek van 90 graden naar rechts maakt (ipv. de gebruikelijke pijlen naar boven/rechts/links/schuin).
Voor de fotografen onder ons: Kom vanuit Rotterdam-Centrum de Erasmusbrug over. Dan rij je langs het Luxor theater, de rechtbank en de Hogeschool In Holland. Dan maak je een scherpe bocht naar rechts, en het bord hang dan ter hoogte van metrostation Rijnhaven. Blijkbaar om aan te geven dat niet bij het betreffende kruispunt waar het bord hangt naar rechts moet, maar 1 kruispunt verder (dat net na de C1000 ligt). Blijkbaar is daar geen plaats voor een dergelijke handwijzer. Maar het ziet er best raar uit.
Voor de fotografen onder ons: Kom vanuit Rotterdam-Centrum de Erasmusbrug over. Dan rij je langs het Luxor theater, de rechtbank en de Hogeschool In Holland. Dan maak je een scherpe bocht naar rechts, en het bord hang dan ter hoogte van metrostation Rijnhaven. Blijkbaar om aan te geven dat niet bij het betreffende kruispunt waar het bord hangt naar rechts moet, maar 1 kruispunt verder (dat net na de C1000 ligt). Blijkbaar is daar geen plaats voor een dergelijke handwijzer. Maar het ziet er best raar uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Kleine correctie (heb vanmorgen de situatie vanuit de metro nog eens goed bekeken): Het betreffende bord slaat niet op een kruispunt verder, maar op het kruispunt dat direct op dat bord volgt. Alleen is daar blijkbaar geen mogelijkheid om een handwijzer op te hangen, daarom hangt het er net voor, met die rara hoek. De verwijzing die erop staat is "Havens 1273-1277".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Kop van Zuid - Rotterdam
Hier wat foto's vanaf de Kop van Zuid in Rotterdam:
Allereerst een foto van hoe handwijzers verwarrend kunnen zijn: De handwijzers hangen aan de rechterkant van de paal, maar de pijl wijst naar links.

Op hetzelfde kruispunt moet je maar uitzoeken welke kant je opmoet als je naar de Ring wilt rijden en in welke richting:

Helaas niet zo goed gelukt (ik moest tegen de zon in fotograferen), maar hier de handwijzer met het hoekje waar ik eerder over schreef:

En tenslotte nog 2 foto's bij het Wilhelminaplein:

Allereerst een foto van hoe handwijzers verwarrend kunnen zijn: De handwijzers hangen aan de rechterkant van de paal, maar de pijl wijst naar links.

Op hetzelfde kruispunt moet je maar uitzoeken welke kant je opmoet als je naar de Ring wilt rijden en in welke richting:

Helaas niet zo goed gelukt (ik moest tegen de zon in fotograferen), maar hier de handwijzer met het hoekje waar ik eerder over schreef:

En tenslotte nog 2 foto's bij het Wilhelminaplein:

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Re: Kop van Zuid - Rotterdam
Op zich niet zo slecht. Hoewel het beter was de paal dan wat meer naar rechts te plaatsen. Wel stom dat de rechterrand bij het 1e en 2e bord alweer verschillend zijn uitgevoerd... en dat op 1 paal... :'(Palance schreef:Hier wat foto's vanaf de Kop van Zuid in Rotterdam:
Zo dan:Helaas niet zo goed gelukt (ik moest tegen de zon in fotograferen), maar hier de handwijzer met het hoekje waar ik eerder over schreef:

-
- 4x5 autosnelweg
P route in een groen kader? Denkt Rotterdam mee te kunnen doen aan de stad met de meeste groen in haar omgeving?
Verder moeten ze dus de wegwijzers die naar links wijzen veranderen. Zo kan het dus NIET! Net als het 'pijl om het hoekje'; geen flauw idee welke kant je op wordt gestuurd.
Ik vind die nieuwe handwegwijzers echt een drama!
Verder moeten ze dus de wegwijzers die naar links wijzen veranderen. Zo kan het dus NIET! Net als het 'pijl om het hoekje'; geen flauw idee welke kant je op wordt gestuurd.
Ik vind die nieuwe handwegwijzers echt een drama!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Tja, hoe moet het anders? Er is geen ruimte links van de paal ivm de bovenleiding. De paal aan de rechterkant zetten was misschien beter geweest, maar misschien ook niet.Vinny schreef:Verder moeten ze dus de wegwijzers die naar links wijzen veranderen. Zo kan het dus NIET!
Op zich ligt dit sowieso niet aan redesign...
Mwa, mij lijkt dat het wel duidelijk is.Net als het 'pijl om het hoekje'; geen flauw idee welke kant je op wordt gestuurd.
Misschien was een gewone pijl schuin naar rechtsboven wijzend beter geweest?
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Kop van Zuid - Rotterdam
Hehe, dat was me nog niet eens opgevallenWicher schreef: Op zich niet zo slecht. Hoewel het beter was de paal dan wat meer naar rechts te plaatsen. Wel stom dat de rechterrand bij het 1e en 2e bord alweer verschillend zijn uitgevoerd... en dat op 1 paal... :'(

Kijk, hier op mijn werk heb ik geen goede bewerkingssoftware bij de hand. Dank jeWicher schreef: Zo dan:

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben net nog even wezen kijken op het kruispunt. Het onderste bord hangt ter hoogte van de bovenleiding. Als je het bord links hangt, zou de beugel van de tram het bord kunnen raken (de tram zelf niet, daarvoor hangt het bord te hoog). Als de paal wat langer zou zijn, dan zou je boven de bovenleiding uitkomen, en kunnen de borden wel links hangen. Er hoeft maar zo'n 30 cm. bij.Wicher schreef:Tja, hoe moet het anders? Er is geen ruimte links van de paal ivm de bovenleiding. De paal aan de rechterkant zetten was misschien beter geweest, maar misschien ook niet.Vinny schreef:Verder moeten ze dus de wegwijzers die naar links wijzen veranderen. Zo kan het dus NIET!
Op zich ligt dit sowieso niet aan redesign...
Het is een 'gewoon' kruispunt. Zie het plaatje hieronder: Het bord bevindt zich bij de groene stip en is bedoeld voor de rode route. Een schuine pijl is hier niet op zijn plaats. En ter hoogte van het kruispunt is geen plek om een dergelijk bord op te hangen. Hoogstens aan de linderkant van de weg, maar dat is ook zeker geen nette oplossingWicher schreef:Mwa, mij lijkt dat het wel duidelijk is.Vinny schreef:Net als het 'pijl om het hoekje'; geen flauw idee welke kant je op wordt gestuurd.
Misschien was een gewone pijl schuin naar rechtsboven wijzend beter geweest?

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Het antwoord lijkt me heel erg simpel: Zet gewoon een voorwegwijzer neer ipv. een beslissingswegwijzer. Doen ze in Amsterdam ook (vb: s 113, Middenweg uit de richting Diemen naar het Science Park in Watergraafsmeer). Bovendien volstaat een klein bordje:

Die stonden er vroeger toch?

Die stonden er vroeger toch?
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 23 mar 2005, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- Wegnummerfotograaf
Toch wel: de afronding aan de rechterkant is redesign. Op borden met een pijl naar links (!) is dat erg verwarrend.Wicher schreef:Zoals ik al zei: dit heeft toch niks met redesign te maken?ViaHaaren schreef:Leuk hoor, Redesign.![]()
In het oude ontwerp waren de borden zuiver rechthoekig geweest.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Mja, maar ik vind dat in dit geval niet zo'n probleem.harry schreef:Toch wel: de afronding aan de rechterkant is redesign. Op borden met een pijl naar links (!) is dat erg verwarrend.Wicher schreef:Zoals ik al zei: dit heeft toch niks met redesign te maken?ViaHaaren schreef:Leuk hoor, Redesign.![]()
Bij rechtdoorgaande borden zit de pijl op precies dezelfde plek als bij normale rechtswijzende borden. Dan is het verschil niet direct te zien.
Hier zit de pijl echter aan de andere kant van het bord, dat valt wel op. Ik denk dat het redelijk duidelijk is zo.
-
- 2x5 autosnelweg
Hij snapt wat ik bedoel!harry schreef:Toch wel: de afronding aan de rechterkant is redesign. Op borden met een pijl naar links (!) is dat erg verwarrend.Wicher schreef:Zoals ik al zei: dit heeft toch niks met redesign te maken?ViaHaaren schreef:Leuk hoor, Redesign.![]()

-
- stadsweg
In Valkenburg (op de kruising Wilhelminalaan/Nieuweweg) staat een vergelijkbare handwegwijzer, maar dan in oude stijl. Ik kan niet zeggen dat dat er bepaald fraai uitziet, en IMO niet veel duidelijker dan bovenstaande. Aan de pijlvorm van het bord op de foto is overigens te zien dat het geen nieuw bord is, de Redesign-pijlen (zoals te zien op het eerste plaatje van Palance) zijn iets dikker en dat is toch wel een pluspuntje in vergelijking met het herontwerp van enkele jaren geleden.

Groet, Charles
-
- 2x5 autosnelweg
Dat van die pijlen is mij ook al opgevallen. Op de wegwijzers met dunne pijlen staan ook nog de oude symbolen en een dik randje om snelwegnummers, zoals het hoort.Charles schreef:In Valkenburg (op de kruising Wilhelminalaan/Nieuweweg) staat een vergelijkbare handwegwijzer, maar dan in oude stijl. Ik kan niet zeggen dat dat er bepaald fraai uitziet, en IMO niet veel duidelijker dan bovenstaande. Aan de pijlvorm van het bord op de foto is overigens te zien dat het geen nieuw bord is, de Redesign-pijlen (zoals te zien op het eerste plaatje van Palance) zijn iets dikker en dat is toch wel een pluspuntje in vergelijking met het herontwerp van enkele jaren geleden.

-
- 4x5 autosnelweg
Nog een stukje Rotterdam, en wel deze foto van Harry:

Ik heb zojuist gezien dat het middelste (dus oude) bord verwijderd is. Dus ook hier binnenkort een nieuw bord. Momenteel hangt er boven die rijstrook niks.

Ik heb zojuist gezien dat het middelste (dus oude) bord verwijderd is. Dus ook hier binnenkort een nieuw bord. Momenteel hangt er boven die rijstrook niks.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Wat betreft die Rotterdamse foto: als alle witte bestemmingen nu op één vlak worden gezet én er geen bestemmingen met andere kleuren zijn, waarom wordt dan niet dat hele portaalbord wit gemaakt met zwarte bies en zwarte pijl?
Een aantal bezoekers van dit forum zijn tegen het gebruik van "kleurtjes", omdat dat "kleurenkermis" zou opleveren. Kijk dan naar dit voorbeeld: de Nederlandse standaard schrijft kennelijk iets driekleurigs voor, waar tweekleurig mogelijk zou zijn.
(het groene kader voor de parkeergarages laat ik dan maar even voor wat het is).
Een aantal bezoekers van dit forum zijn tegen het gebruik van "kleurtjes", omdat dat "kleurenkermis" zou opleveren. Kijk dan naar dit voorbeeld: de Nederlandse standaard schrijft kennelijk iets driekleurigs voor, waar tweekleurig mogelijk zou zijn.
(het groene kader voor de parkeergarages laat ik dan maar even voor wat het is).
-
- expressweg
Schijnbaar heeft men er bij redesign voor gekozen dat autowegwijzers altijd in eerste plaats wit-op-blauw zijn. (Oude handwijzers wilden nog weleens geheel zwart-op-wit zijn.)Pino schreef:Wat betreft die Rotterdamse foto: als alle witte bestemmingen nu op één vlak worden gezet én er geen bestemmingen met andere kleuren zijn, waarom wordt dan niet dat hele portaalbord wit gemaakt met zwarte bies en zwarte pijl?
Zie bijvoorbeeld dit plaatje:

Ik vind dat wel goed hoor. Je weet gewoon dat wegwijzers in principe altijd wit-op-blauw zijn, in elk geval de pijl. Ineens een zwart-op-witte ertussen kan detoneren, en het kan lijken alsof het een ander soort bord betreft, wat niet zo is.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben het dus wel met Pino eens. Fietswegwijzers zijn ook niet groen op wit binnen een rode achtergrond; daar wordt ook voor enkel groen op wit gekozen bij een arm die enkel doelen via recreatieve routes aangeeft.
Bovendien: voor redesign waren armen van handwijzers met enkel lokale doelen ook volledig zwart op wit, daar zat ook geen blauw vlak omheen.
Bovendien: voor redesign waren armen van handwijzers met enkel lokale doelen ook volledig zwart op wit, daar zat ook geen blauw vlak omheen.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Dat is ook mijn idee, maar de vraag is waarom.Vinny schreef:Volledig witte wegwijzers zijn al heel lang aan het uitsterven.
Enerzijds gebruiken we nauwelijks kleurtjes, omdat we willen voorkomen dat onze borden er Spaans uit gaan zien ("kleurenkermis"), anderzijds gebruiken we deze nutteloze blauwe achtergrond op een verder "wit" bord. Nutteloos, omdat de blauwe kleur werkelijk geen enkele informatie geeft.
-
- autoweg
Re: Wegwijzer met pijl "om het hoekje"
En hier dan (eindelijk de foto, inclusief de H waarover in een andere thread wordt gediscussieerd):Hensepens schreef:Nieuwste variant van de nieuwe ovale wegwijzer in redesign.

-
- 4x5 autosnelweg